Europa nu a făcut suficiente progrese în blocarea contractelor pe termen lung pentru gaz natural lichefiat (GNL) ca alternativă la furnizarea de conducte rusești, potrivit Euractiv. Lucru care s-ar putea dovedi costisitor iarna viitoare, deoarece o revenire a cererii chineze ar putea strânge brusc piața. Cumpărarea GNL pentru a înlocui fluxurile reduse din Rusia a ajutat blocul să facă față primei ierni a conflictului din Ucraina, Europa importând 121 de milioane de tone de combustibil în 2022, o creștere cu 60% față de 2021. Dar asta a avut un cost: Europa a cumpărat în mare parte pe piața spot, unde prețurile sunt mult mai mari decât cele negociate. Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, costul importurilor sale de GNL s-a triplat în 2022, ajungând la aproximativ 190 de miliarde de dolari.
Europa, dependentă de gazul natural lichefiat
Analiștii estimează că Europa a reprezentat mai mult de o treime din tranzacțiile pe piața spot globală în 2022, de la aproximativ 13% în 2021. O astfel de expunere ar putea ajunge la peste 50% în acest an dacă nu ar fi semnate contracte pe termen lung. Dar obiectivele climatice ale Europei ar duce către ideea că, cumpărătorii săi de GNL se luptă să se angajeze în termenele necesare pentru a bloca GNL mai ieftin prin contract. Morten Frisch, partener senior la Morten Frisch Consulting, a declarat că Europa are nevoie în mod ideal de aproximativ 70-75% din aprovizionarea cu GNL în cadrul unor contracte ferme de vânzare și cumpărare (SPA) pe termen lung. „Dar din moment ce lobby-ul verde din Europa a reușit să convingă în mod greșit politicienii că hidrogenul poate înlocui într-o mare măsură gazul natural ca purtător de energie până în 2030, Europa a devenit mult prea dependentă de achizițiile la fața locului și pe termen scurt de GNL”, a adăugat el.
Guvernele sunt preocupate de climă, dar gazul este cel care va încălzi și iarna viitoare
O sursă principală din partea ofertei a raportat o „deconectare” în timpul negocierilor cu companiile europene între nevoile acestora și mesajele pe care le primesc de la guvernele lor privind clima. „Unii clienți se luptă în interior se întreabă dacă există o oprire grea în 2030? Există un zero net până în 2040? Această țintă în mișcare… este într-adevăr o stâncă?” el a spus. „Acest lucru le face dificil să se angajeze în tranzacțiile pe termen mediu și lung, iar asta îi poate lăsa expuși pe viitor pe piața.” Asia a continuat să avanseze în cursa pentru aprovizionarea globală limitată de GNL în acest an, înainte ca noi fluxuri să vină pe piață în 2025 și ulterior. „Preferința lor pentru securitatea aprovizionării le-a permis să continue să susțină noi proiecte. În timp ce cumpărătorii europeni sunt îngrijorați să se angajeze să furnizeze până la începutul obiectivelor lor net zero”, a declarat Felix Booth, șeful GNL la firma de informații energetice Vortexa.
Gazul este în continuare soluția cea mai bună
În timp ce gazul este un combustibil fosil, produce mai puține emisii de dioxid de carbon decât cărbunele, așa că unele state din UE îl văd ca o alternativă temporară pentru înlocuirea combustibililor mai murdari. Directorul general pentru energie, climă și durabilitate al Grupului Eurasia, Raad Alkadiri, a declarat că Europa nu va putea bloca GNL ca înlocuitor al gazului rusesc atâta timp cât UE îl consideră un combustibil de tranziție, deoarece producătorii doresc o piață garantată în Europa peste următoarele câteva decenii. Prețurile spot la GNL au scăzut cu peste 82% de când au atins un record de 70,50 USD per milion de unități termice britanice (mmBtu) în 2022, după invazia Rusiei în Ucraina. Dar se așteaptă să crească din nou, cu o vară fierbinte care ar putea reduce nivelurile hidro, o iarnă rece 2023-2024 și o revenire a cererii de GNL din China, toate considerate printre factorii de risc pentru preț.