Guvernul României a aprobat Strategia pe termen lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră – România Neutră în 2050.
Cele mai importante prevederi din strategie sunt următoarele:
- din 2050, românii nu vor mai putea parcurge cu mașina decât maxim 6.500 km/an;
- românii nu vor mai putea să circule singuri în mașina personală, numărul minim fiind de 1,98 persoane;
- 9,36 persoane este minimul recomandat pentru autovehiculele de transport pasageri;
- autovehiculele de transport pasageri vor putea face maxim 64.500 de kilometri;
- autovehiculele de transport marfă vor putea parcurge maxim 8.900 de kilometri din 2050;
- mașinile de transport marfă vor putea transporta doar 3,2-7,2 tone per autovehicul;
Precizăm că restrângerile de mai sus ar urma să fie aplicate doar după anul 2050 și sunt prezentate doar ca ipoteze pentru atingerea strategiei pe termen lung a României.
Măsurile sunt necesare pentru ca România să poată deveni neutră din punct de vedere al gazelor cu efect de seră. Acestea ar trebui să fie zero în transporturi. Din 2050, România vrea să ajungă la o reducere a emisiilor nete cu 99%, comparativ cu nivelul din 1990.
Ce spune, mai exact, documentul aprobat de Guvernul României
Documentul se află pe siteul Ministerului Mediului și propune următoarele:
„Gradul de ocupare și încărcare – 1,98 persoane per autoturism, 9,36 persoane per autovehicul transport pasageri și 3,2-7,3 tone per autovehicul transport marfă (de tip Heavy Goods Vehicle – HGV și Light Commercial Vehicle LCVl).
Număr anual mediu de km – 6.500 km pentru autoturisme, 64.500 km pentru autovehicule transport pasageri și 8.900 km pentru autovehicule transport marfă”, se arată în document.
În ceea ce privește autovehiculele care vor mai circula pe străzi din 2050 în funcție de combustibilul utilizat, ele sunt împărțite astfel.
- Benzină – 10% în 2050;
- Hibrid – 25% în 2050;
- Hibrid plug-in – 34% în 2050;
- Electrice – 20% în 2050;
- Diesel – 10% în 2050;
- GPL – 1% în 2050;
Implementarea unei astfel de strategii ar fi parțial în dezacord cu actuala Constituție a României, care la Articolul 25, paragraful 1, prevede că „dreptul la libera circulație, în țară și în străinătate, este garantat. Legea stabileste conditiile exercitării acestui drept.
Fiecărui cetățean îi este asigurat dreptul de a-și stabili domiciliul sau reședința în orice localitate din țară, de a emigra, precum și de a reveni în țară.”