14.3 C
București
sâmbătă, 4 mai, 2024

Restaurantele refuză să investească în propriile aparate de colectare, nemulțumite de sistemul SGR

Unii dintre proprietarii de restaurante cer suspendarea programului

Restaurantele refuză să achiziționeze propriile aparate de colectare, chiar dacă volumul de ambalaje generat este comparabil cu cel al unui hipermarket.

Proprietarii de restaurante consideră că această soluție nu este viabilă, având în vedere riscul ca sticlele să se spargă în timpul funcționării aparatului, în timp ce clienții se află în local și consumă.

Deși sunt dispuse să contribuie la gestionarea deșeurilor, restaurantele nu doresc să suporte costuri suplimentare

În cadrul industriei HoReCa au avut loc multiple critici referitoare la funcționarea Sistemului Garanție-Returnare (SGR), pe care o consideră o povară suplimentară. Mulți operatori de restaurante și cafenele se plâng că interacțiunea cu RetuRO, administratorul SGR, este extrem de dificilă și că lucrurile evoluează prea încet.

Restaurantele se pot transforma astfel într-un obstacol în calea recu­perării ambalajelor, în condiţiile în care HoReCa se declară copleşită de această nouă sarcină, transmite Ziarul Financiar.

Ne dorim o rearanjare a sistemului de colectare. În HoReCa, aceasta se face doar manual, nu ştiu ca vreun operator să fi cumpărat aparat pentru colectarea ambalajelor. Nu ar fi fezabil aşa ceva – să arunci sticle şi să se spargă în aparatul instalat în restaurant, în timp ce clienţii stau la masă şi beau cafea. Noi ne dorim să sprijinim procesul, dar responsa­bilitatea reciclării trebuie să fie la producători, nu la noi. Sunt gata să ajut, dar fără să pierd bani“, spune Daniel Mischie, CEO-ul grupului de restaurante City Grill şi preşedintele Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA).

Restaurantele nu-şi pot organiza centre comune de colectare în zonele cu aglomerare mare de localuri, aşa cum se întâmplă în cazul magazinelor, pentru că transportarea sacilor cu ambalaje ar fi dificilă, ţinând cont că acestea trebuie predate intacte

Cu toate acestea, în condiţiile în care numeroşi jucători din HoReCa declară că au politici de sustenabilitate, preluarea responsabili­tăţii colectării ambalajelor ar putea fi o măsură în ton cu aceste principii, pornind de la ideea că orice business este responsabil de deşeurile pe care le generează.

Până acum, jucătorii din industria restaurantelor şi a cafenelelor spun că lucrurile se mişcă prea greu cu SGR, iar colectarea ambalajelor devine o corvoadă.

Desigur că infrastructura nu este pusă la punct, aşa este peste tot, după ce te loveşti de probleme găseşti soluţii. Noi colectăm sticlele clienţilor care consumă în locaţie şi după trebuie să cerem ridicarea lor, iar aici se complică situaţia. Fiind multe cereri, timpul este mare şi volumul de sticle depăşeşte capacitatea noastră de stocare. Sperăm să se rezolve“, a transmis Mari, proprietara unui local din Popeşti-Leordeni, potrivit sursei citate.

Costul sigiliilor pentru închiderea sacilor, care este de 3 lei pentru fiecare sac

O altă problemă semnalată de reprezentanții din industria HoReCa este că sacii pe care au fost obligați să îi achiziționeze prin intermediul Sistemului de Gestionare a Deșeurilor (SGR) au prețuri semnificativ mai mari decât media pieței.

De exemplu, în săptămâna precedentă, un set de 30 de saci destinați colectării ambalajelor din plastic și metal costa 63.3 lei, iar un set pentru ambalajele din sticlă ajungea la 87 de lei, conform informațiilor disponibile pe site-ul RetuRO. În plus, se adaugă costul sigiliilor pentru închiderea sacilor, care este de 3 lei pentru fiecare sac.

Cu toate acestea, conform declarațiilor lui Daniel Mischie de ieri, în urma discuțiilor pe această temă, prețul sacilor a fost redus cu 30%, începând de luni.

Latest news
știri