Statele membre și-au dat aprobarea finală aprobării unui regulament care va interzice vânzarea de mașini și camionete cu emisii de carbon după 2035. Astfel s-a finalizat unul dintre cele mai controversate elemente ale Pactului Verde al UE. Votul asigură că tehnologia dominantă în prezent a motoarelor cu ardere va fi înlocuită în principal cu vehicule electrice în următoarele decenii, reducând amprenta de carbon a drumurilor Europei. Conform regulamentului, mașinile noi trebuie să obțină o reducere de 55% a emisiilor de CO2 din 2030 până în 2034, comparativ cu 2021, în timp ce autoutilitarele trebuie să obțină o reducere de 50%. Din 2035, toate mașinile și furgonetele vândute în UE trebuie să aibă o reducere de 100% a emisiilor de CO2.
Derogare pentru producătorii de volum mic
Regulamentul menține o derogare pentru producătorii de volum mic, cum ar fi anumite mărci de mașini sport, care îi scutește de la respectarea reducerilor intermediare de CO2 până la sfârșitul anului 2035. „Noile reguli vor aduce oportunități pentru tehnologii de ultimă oră și vor crea impulsul ca industrie să investească într-un viitor fără fosile”, a declarat Romina Pourmokhtari, ministrul climatului pentru Suedia, care deține președinția Consiliului. Șeful UE pentru climă, Frans Timmermans, a lăudat votul, spunând că UE „a făcut un pas important către mobilitatea cu emisii zero”. „Direcția este clară: în 2035, mașinile și autoutilitarele noi trebuie să aibă emisii zero. Acesta aduce o mare contribuție la neutralitatea climatică până în 2050 și este o parte cheie a Pactului Verde al UE”, a scris el pe Twitter.
Polonia a votat împotrivă
Regulamentul a fost adoptat în Consiliu, doar Polonia votând împotrivă, deși Bulgaria, Italia și România s-au abținut. Un vot similar în Parlamentul European a avut loc în februarie, Parlamentul acceptând cu strictețe regulamentul. Controversatul regulament era programat să fie aprobat oficial de membrii Parlamentului European în februarie, dar a fost amânat după ce mai multe state membre, inclusiv cea mai populată națiune a UE, Germania, au semnalat că nu vor mai susține regulamentul. În schimbul sprijinului său, Germania a cerut Comisiei Europene să ofere asigurări că va fi respectată o clauză de considerent neobligatorie din text care acoperă utilizarea combustibililor electronici în mașini. Italia, între timp, a insistat pentru garanții privind utilizarea biocombustibililor.