1.2 C
București
miercuri, 27 noiembrie, 2024
Acasă Blog Pagină 35

Zimbabwe va ucide 200 de elefanți pentru a combate foametea cauzată de secetă

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Zimbabwe plănuiește sacrificarea a 200 de elefanți pentru a combate foametea provocată de secetă severă, transmite Adevărul.

Seceta provocată de fenomenul El Niño a devastat culturile din sudul Africii, în jur de 68 de milioane de persoane fiind afectate, ceea ce a generat crize alimentare în întreaga regiune, relatează The Guardian.

Membrii comunităților din Zimbabwe care suferă din cauza secetei vor primi carne de elefant

Un purtător de cuvânt al autorității pentru parcuri și faună din Zimbabwe a precizat că membrii comunităților din această țară care suferă din cauza secetei vor primi carnea de elefant.

Această măsură, prima de acest fel din 1988, a fost anunțată la finalul săptămânii trecute.

Namibia a sacrificat luna trecută 83 de elefanți

Măsura vine după ce Namibia a sacrificat luna trecută 83 de elefanți pentru a hrăni populația afectată de secetă.

Se aproximează că peste 200.000 de elefanți trăiesc în zonele de conservare din Zimbabwe, Zambia, Botswana, Angola și Namibia.

Cele cinci țări din Africa de Sud găzduiesc una dintre cele mai mari populații de elefanți din lume.

Purtătorul de cuvânt a menționat că sacrificarea elefanților este parte dintr-un efort de decongestionare a parcurilor din Zimbabwe.

Acestea pot susține doar 55.000 de elefanți, în timp ce țara găzduiește peste 84.000.

Sute de dosare de daună au fost avizate în urma inundațiilor din Moldova și Dobrogea

Foto: Facebook/Acces Direct
Foto: Facebook/Acces Direct

Aproape 400 dosare de daună au fost avizate în urma inundațiilor de săptămâna trecută din zona Moldovei și a Dobrogei, în baza polițelor de asigurare pentru bunuri și proprietăți, informează UNSAR citat de Adevărul.

64% dintre aceste dosare de daună au fost doar pentru județul Galați

Potrivit unei analize, peste 82% din toate aceste daune au fost notificate în baza asigurărilor de locuințe, diferența reprezentând pagubele înregistrate de companiile care erau protejate de o poliță de asigurare.

Deloc întâmplător, inundațiile se află și în topul riscurilor de care se tem românii atunci când se gândesc la locuințele lor.

Astfel, 21% dintre proprietarii de locuințe consideră că inundațiile le-ar putea afecta casele la un moment dat.

Inundațiile, vijeliile și furtunile produse anul trecut au generat despăgubiri duble față de 2022

Prin urmare, au fost achitate peste 31 milioane lei doar pentru acoperirea pagubelor produse de cele 3 riscuri locuințelor asigurate.

Ploile abundente de la sfârșitul săptămânii trecute au făcut prăpăd în Galați, peste 5.400 de gospodării din 24 de localități fiind distruse de ape, potrivit statisticilor oficiale.

Asigurarea locuințelor este obligatorie în România, sistemul fiind administrat de Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID).

Sistemul de asigurare obligatorie a locuințelor acoperă trei riscuri de bază specifice României:

  • Cutremur;
  • Inundații;
  • Alunecări de teren.

Inundații devastatoare în județul Galați: 7 persoane și-au piedut viața, iar mii de locuințe au fost complet distruse

Reamintim că, la finalul săptămânii trecute, județul Galați a fost grav afectat de inundații cauzate de ciclonul Boris.

De asemenea, județul a fost plasat sub cod roșu de viituri și torenți.

Prosumatorii scapă de obligația instalării bateriilor: Senatul susține extinderea energiei regenerabile

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Comisiile reunite pentru Energie și Economică din Senat au eliminat obligația prosumatorilor de a-și instala baterii de stocare, în conformitate cu amendamentul depus de USR, transmite Adevărul.

Amendamentul prin care prosumatorii scapă de obligația instalării bateriilor reprezintă un pas important pentru a nu descuraja producția de energie din surse regenerabile

Se elimină astfel obligațiile cuprinse în legea de aprobare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.32/2024, un pas spre creșterea numărului de persoane și companii care aleg să producă energie electrică din surse regenerabile.

Cristina Prună argumentează că ordonanța Guvernului nu numai că nu rezolva problema dezechilibrelor din rețeaua energetică, dar avea potențialul de a conduce la reducerea producției de energie electrică din surse regenerabile din România.

România are nevoie de o capacitate de stocare de până la 4.000 MW funcțională până la 12 ore, conform estimărilor Transelectrica

Această capacitate nu poate fi asigurată prin efortul financiar al prosumatorilor, ci prin investiții în capacități mari de stocare, se mai arată în amendament.

În 2023 au fost date în funcțiune capacități de producție de 624 MW, la care cei care au devenit prosumatori au adăugat o capacitate aproape dublă, de peste 1.000 MW.

Prin eliminarea unor bariere birocratice inutile și costisitoare, se încurajează producția de energie din surse regenerabile, contribuind activ la protejarea mediului și la reducerea emisiilor de carbon”, transmite partidul Uniunea Salvați România.

Va fi spectacol pe cer în mai puțin de o lună. Cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) se apropie de Soare

Va fi spectacol pe cer în mai puțin de o lună. Cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) se apropie de Soare
Sursă - Unsplash

Cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) se va apropia cel mai mult de Soare pe 27 septembrie 2024. „Vizitatorul“ se va afla la doar 58,6 milioane de kilometri de steaua noastră. Ca o comparație, distanța Pământ – Soare este de aproximativ 150 de milioane de kilometri. C/2023 A3 va fi mai aproape de Soare decât este planeta Mercur.

Dar C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) nu este un vizitator obișnuit. Dacă va rezista apropierii de Soare și nu se va dezintegra, în prima parte a lunii octombrie va începe să fie vizibilă cu ochiul liber, imediat după asfințit, pe cerul vestic.

În general, când se apropie de Soare, cometele se dezintegrează și nu mai pot fi văzute. Dar există și excepții. Pasionații de astronomie cu siguranță își amintesc de cometa NEOWISE, care a făcut spectacol pe cer în 2020.

Cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) se apropie de Soare și am putea să o vedem cu ochiul liber

Despre apropierea cometei C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) de soare a scris și AstroNick pe Facebook. Pagina este dedicată pasionaților de astronomie și ține la curent comunitatea cu cele mai noi informații privitoare la observarea fenomenelor cosmice și atmosferice.

„Cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) este „sănătoasă“ în pofida știrilor de acum câteva săptămâni care spuneau că se va dezintegra. Aceasta este pregătită de un show pe cerul emisferei nordice după 10 octombrie. În mai puțin de o lună ar trebui să începem să o vedem cu ochiul liber, după apusul Soarelui spre vest, cel puțin din zone nepoluate luminos“, se arată în postarea de pe pagina AstroNick.

Uniunea Europeană propune interzicerea fumatului și vapatului în spațiile exterioare publice

Sursa foto: Pixabay
Sursa foto: Pixabay

Uniunea Europeană plănuiește să interzică fumatul și vapatul în spațiile exterioare, scrie Adevărul.

Legea ar putea să fie aplicată inclusiv pe terasele cafenelelor, în stațiile de autobuz și în grădinile zoologice.

Uniunea Europeană intenționează să extindă regulile anti-fumat din anul 2009

Noua legislație, care vizează inclusiv produsele fără nicotină, urmărește să reducă expunerea la fumatul pasiv și aerosoli.

Planurile Uniunii Europene, vizează extinderea regulilor din 2009. Acestea au ca scop reducerea expunerii la fumul pasiv în spațiile publice, la locul de muncă și în transportul în comun.

Proiectul este încă supus modificărilor

Noua versiune a proiectului, încă supusă modificărilor, propune interzicerea tuturor aerosolilor, inclusiv a vape-urilor, în spațiile publice.

Mai mult, reflectă preocupările crescânde privind riscurile pentru sănătate asociate noilor produse din tutun, arată proiectul de lege consultat de Euronews.

Concret, Comisia Europeană va recomanda interzicerea fumatului la terasele cafenelelor, în stațiile de autobuz și în grădinile zoologice.

De asemenea, intenționează să includă și produse fără nicotină, potrivit unui document consultat de sura citată.

De altfel, interdicțiile asupra fumatului care există deja la zonele în aer liber se vor extinde și asupra produselor care nu conțin nicotină.

Noua decizie are în vedere reducerea cazurilor de cancer cauzate de tutun

Deși nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic, noile orientări oferă un cadru pentru statele membre, ca parte a eforturilor de reducere a cazurilor de cancer cauzate de tutun.

Comisia Europeană susține că între 2009 și 2012 s-a observat deja o reducere a expunerii la fumatul pasiv.

Trenul care leagă România de Serbia va atinge 120 km/h pe ruta Reșița Nord – Timișoara

Trenul care va lega România de Serbia va circula cu o viteză de 120 km/h, conform unui proiect recent aprobat de Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM).

Proiectul, care vizează reabilitarea și modernizarea infrastructurii feroviare între Reșița Nord și Timișoara Nord, extinzându-se până la Voiteni și Stamora Moravița la frontieră, a obținut Acordul de mediu și va fi finanțat prin „Programul Transport 2021-2027”.

Autoritățile locale din județele Timiș și Caraș-Severin s-au asociat pentru realizarea acestei construcții importante.

Proiectul a primit Acord de mediu din partea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului

Proiectul, care a primit, azi, Acord de mediu din partea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, va fi finanțat în cadrul „Programului Transport 2021 – 2027” și vizează Linia CF 922 (Timișoara Nord – Voiteni – Moravița), care reprezintă Componenta A a planului și 922a (Voiteni – Reșița Nord), amplasate în județele Caraș-Severin și Timiș, care reprezintă Componenta B a proiectului. Linia de cale ferată Reșița Nord – Timișoara Nord, cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – Frontieră, are, în prezent, o lungime totală  de 117,977 km și leagă Municipiul Reșița de Municipiul Timișoara și, respectiv, România de Serbia, prin trecerea frontierei la Stamora Moravița”, a anunțat Laurențiu Alexandru Păștinaru, Președintele ANPM.

Potrivit comunicatului de presă, autoritățile locale din  județele Timiș și Caraș-Severin s-au asociat pentru implementarea acestui proiect important pentru zona de vest a țării – reabilitarea și modernizarea infrastructurii feroviare Reșița Nord – Timișoara Nord, cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră – în urma căruia linia de cale ferată va fi realizată în conformitate cu parametrii tehnici ceruți de standardele și legislația europeană în vigoare.

Traseul proiectat se va desfășura, în general, pe actualul tronson, incluzând ajustările necesare reducerii diferențelor de nivel și lărgirii unghiurilor curbelor, astfel încât vitezele de 120 km/h, pentru trenurile de călători și 80 km/h, pentru cele de marfă să poată fi atinse

Singura zonă care nu va putea asigura viteza maximă de deplasare este cea de la ieșirea din stația Timișoara-Nord, unde traseul impune o geometrie a curbelor cu raze mai mici decât cele necesare deplasării cu 120 km/h.

Conform proiectului de reabilitare, durata preconizată pentru implementarea investiției aferente Componentei A este de 50 de luni, calculate de la emiterea Ordinului Administrativ de Începere a Lucrărilor, iar pentru Componenta B, este de 60 de luni de la semnarea aceluiași document.

Folosirea telefoanelor mobile, complet interzisă în școli

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a transmis că utilizarea telefoanelor mobile va fi complet interzisă în unitățile de învățământ.

Florian Lixandru a precizat într-o emisiune televizată că elevii vor fi obligați să-și lase dispozitivele la intrarea în școli.

Noutate: Elevii nu mai au voie să folosească telefoanele mobile nici în pauze

Conducerea unității de învățământ are obligația să asigure un spațiu în care elevii să depoziteze telefoanele. Dacă se întâmplă ca un elev să fie prins cu telefonul asupra lui în timpul programului școlar, profesorul are posibilitatea să-i rețină telefonul și să i-l restituie la sfârșitul programului școlar”, a explicat secretarul de stat.

Președintele Asociației părinților din cadrul Liceului Teoretic ”Lucian Blaga” București, spune că, deocamdată, decizia rămâne la latitudinea fiecărei școli în parte:

Este vorba despre regulamentul de organizare și funcționare care se elaborează în baza regulamentului aprobat prin ordin de ministru. Dacă domnul secretar de stat știe că s-a modificat acest regulament…eu nu am cunoștință despre asta. Deci, cumva trebuie să se meargă mai departe și să se legifereze reglementarea aceasta”, a punctat Președintele Asociației părinților.

Foarte mulți părinții nu sunt de acord cu noua decizie

Iuliana Constantinescu, reprezentanta părinților a declarat pentru Adevărul că, din punctul său de vedere, interzicerea telefoanelor mobile în timpul orelor este o idee bună.

Cu toate acestea, în ceea ce privește interzicerea telefoanelor mobile în școli, în general, părintele are un punct de vedere diferit.

Pot exista situații excepționale în care un elev să aibă nevoie să-și contacteze familia, sau invers, familia să contacteze elevul. Elevii ar trebui să-și închidă telefoanele la ore. Sau să le dea pe silent. Și să le țină în ghiozdane. În caz contrar, profesorul poate confisca dispozitivele. Face un referat căci se descoperă încălcarea unui regulament. În referat trebuie să spună motivul pentru care a confiscat telefonul. Iar la abateri repetate elevul poate primi mustrare sau sancționat cu scăderea notei la purtare”, a afirmat Iuliana Constantinescu.

United Airlines și SpaceX revoluționează zborurile cu Wi-Fi gratuit

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Recent, United Airlines a anunțat un parteneriat istoric cu SpaceX pentru a oferi Wi-Fi gratuit pe zborurile sale, utilizând tehnologia Starlink.

Această colaborare revoluționează conectivitatea la bordul avioanelor și stabilește noi standarde în industria aviatică, transmite Adevărul.

Pasagerii United Airlines vor beneficia de internet gratuit la 11.000 de metri altitudine

Cu viteze de până la 220 Mbps și latențe extrem de mici, de 20-40 ms, Starlink oferă o soluție mult mai performantă decât sistemele tradiționale de sateliți.

Pasagerii United Airlines vor beneficia de internet gratuit la 11.000 de metri altitudine, iar acest serviciu inovator va fi disponibil începând de anul viitor.

Elon Musk deține prin Starlink o rețea de mii de sateliți de pe orbite joase

Aceștia sunt amplasați la aproximativ 550 km deasupra Pământului, oferind conexiuni rapide și stabile.

Comparativ cu sateliții geostaționari, care orbitează la 35.000 km, sateliții Starlink sunt mult mai apropiați, ceea ce reduce timpul de răspuns și oferă latențe mai mici.

Tehnologia permite streaming în timp real, videoconferințe și jocuri online fără întreruperi, chiar și pe rutele transoceanice și în regiuni izolate, unde conexiunile tradiționale sunt problematice.

Nicio companie aeriană românească nu oferă, în prezent, internet Wi-Fi la bord

În timp ce alte companii aeriene implementează tehnologii revoluționare, operatorii din România continuă să rămână în urmă.

Nicio companie aeriană românească nu oferă, în prezent, internet Wi-Fi la bord, fie contracost, fie gratuit, ceea ce le afectează competitivitatea pe piața internațională.

TAROM și HiSky trebuie să exploreze soluții pentru a introduce această tehnologie, iar Asociația Companiilor Aeriene Românești (ACAR) lucrează la un proiect care evaluează posibilitățile de modernizare în acest domeniu.

Sobele pe lemne ar putea fi scoase din uz în România

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Sobele pe lemne ar putea deveni o amintire pentru români, scrie Adevărul. Printre obiectivele asumate de România în cadrul Planului Național Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice (PNIESC) 2025-2030 se numără și înlocuirea acestora cu sisteme de încălzire mai eficiente.

Ministerul Energiei a anunțat că va înainta ”cu celeritate” planul către Comisia Europeană, alăturând România statelor membre care și-au actualizat planurile la nivel european.

Planul revizuit include măsuri pentru reducerea emisiilor în sectoare cheie, precum energie, transport, locuire și industrie, și promovează tehnologii avansate, precum utilizarea hidrogenului regenerabil și creșterea eficienței energetice.

Pe de altă parte, pe fondul scăderii utilizării biomasei, în special în mediul rural, care va fi înlocuită cu tehnologii mai curate, ponderea SRE (surse de energie regenerabilă) în sectorul de încălzire și răcire va crește ușor până la sfârșitul deceniului, ajungând la 41.4% în 2030.

Potrivit datelor Eurostat, aproximativ 50% din toată energia consumată în UE este folosită pentru încălzire și răcire, iar mai mult de 70% provine încă din combustibili fosili (în mare parte gaze naturale, dar și lemne de foc)

În sectorul rezidențial, aproximativ 80% din consumul final de energie este utilizat pentru încălzirea spațiului și a apei.

În conformitate cu obiectivele Pactului ecologic al UE, planul REPowerEU solicită investiții anticipate în surse regenerabile și eficiență energetică.

Acesta are ca scop reducerea importurilor de combustibili fosili, dublarea ratei actuale de implementare a pompelor de căldură în clădiri și accelerarea implementării pompelor de căldură din rețelele mari de încălzire și răcire.

Societatea Infrastructură din Sectorul 5: ”Rampa de acces pentru persoanele cu dizabilități de pe Strada Mihail Sebastian nr. 7 este complet funcțională”

Foto: Facebook/Infrastructură 5
Foto: Facebook/Infrastructură 5

Societatea Infrastructură situată în Sectorul 5 al Municipiului București a informat că ieri, 18 septembrie, au fost încheiate cu succes reparațiile locale de pe Strada Ioviță.

De asemenea, constructorii au adăugat că rampa de acces pentru persoanele cu dizabilități de pe Strada Mihail Sebastian nr. 7 este complet funcțională.

Ne implicăm și ne asigurăm că toți cetățenii beneficiază de o infrastructură modernizată și accesibilă!”, se arată în comunicatul publicat pe contul de Facebook.

Societatea Infrastructură: ”Lucrăm în continuare și ne bucurăm de rezultatele muncii noastre”

În cursul zilei de 17 septembrie, membrii companiei au precizat că alte două locații din Sectorul 5 vor beneficia de rampe pentru persoanele cu dizabilități.

În egală măsură, echipele au continuat reparațiile locale pe două străzi din Sectorul 5 al Capitalei.

Pe străzile Ioviță, Mihail Sebastian nr.7 și Ileana Cosânzeana nr.5, confecționăm rampe pentru persoanele cu dizabilități și efectuăm reparații locale necesare carosabilului”, au punctat reprezentanții societății Infrastructură.

Instalarea rampelor în mai multe locații din Sectorul 5 a început încă din luna februarie

Reamintim că, încă din februarie acestui an, compania și-a reafirmat angajamentul pentru accesibilitate universală, demarând un proiect amplu pentru instalarea rampelor în mai multe zone din sector, destinate persoanelor cu mobilitate redusă.

Această inițiativă are scopul de a asigura un acces rapid și facil în clădiri pentru toți membrii comunității.