27.2 C
București
joi, 21 august, 2025
Acasă Blog Pagină 63

Taxe turistice mai mari în Catalonia: sejururile devin mai scumpe

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Vizitatorii care aleg destinaţiile turistice din Catalonia de pe Costa Brava şi populara sa capitală Barcelona vor trebui să plătească mai mult pentru sejururile lor, informează Europa FM.

Decizia vine după ce guvernul regional a decis să dubleze taxa turistică. Majorarea este aşteptată să fie implementată anul acesta, însă nu a fost încă stabilită o dată exactă.

Taxa va fi diferită în funcţie de loc, categorie şi tip de cazare

În plus, faţă de taxa regională, toate primăriile din Catalonia vor putea percepe o suprataxă municipală de până la 4 euro, care până acum putea fi colectată doar de capitala regiunii, Barcelona.

Dacă s-ar pune cap la cap diferitelor taxe statale şi locale, turiştii din Barcelona ar putea plăti până la 15 euro pe noapte în taxe turistice, mai transmite sursa citată.

Cel puţin 25% din încasări vor fi folosite pentru a combate lipsa de locuinţe, considerată una dintre cele mai grave consecinţe ale turismului de masă.

Taxe suplimentare pentru vizitatorii care fac escală pe insulele Santorini și Mykonos din Grecia

În luna septembrie a anului trecut, Grecia a introdus noi taxe pentru turiștii de pe navele de croazieră care fac escală pe două insule vor plăti o taxă de 20 de euro.

La acel moment, premierul Greciei, Kyriakos Mitsotakis, a anunțat și intenția de a limita numărul navelor de croazieră care pot ajunge simultan într-o destinație, pentru a reduce aglomerația.

Peste 302 milioane de ambalaje au fost returnate în luna februarie

Foto: Facebook/Mircea Fechet
Foto: Facebook/Mircea Fechet

Ministrul Mediului a transmis că peste 302 milioane de ambalaje au fost returnate în februarie, dintre care 165.7 milioane PET-uri, 60.2 milioane sticle şi 76 milioane doze de aluminiu.

Mircea Fechet: ”SGR păstrează viteza de creştere”

Sistemul Garanţie – Returnare (SGR) păstrează viteza de creştere, adaugă în portofoliu rezultate excelente în ceea ce priveşte cantităţile trimise spre reciclare şi avansează către comunităţile locale”, scrie Mircea Fechet pe Facebook.

În egală măsură, ministrul a precizat că industria reciclării a primit o infuzie de 18.260 tone de ambalaje  și anume 4.524 tone PET-uri, 795 tone aluminiu şi 12.941 tone sticlă, care au ajuns în fabrici specializate, unde sunt transformate în materie primă.

Ministrul Mediului: ”Soluţiile locale trebuie să inspire şi alte administraţii”

Avem și un plus de 180 noi puncte de colectare automată a ambalajelor înființate în februarie, ceea ce înseamnă că rețeaua națională crește în continuare, susținută de magazine, autorități locale, operatori de RVM-uri, toți actorii. Este unul dintre obiectivele pe care le am în vedere în acest an, SGR să devină ‘unul de-al casei’ în mediul rural, şi aici orice mână de ajutor e binevenită”, a declarat ministrul Mediului.

Fechet a adăugat că soluţiile locale trebuie să inspire şi alte administraţii, deoarece ”transformarea SGR într-un sistem matur, pe deplin funcţional, depinde de cum ne mobilizăm cu toţii să avem comunităţi mai curate, o industrie orizontală la potenţial maxim şi generaţii mai responsabile faţă de natură”.

EXCLUSIV – Scandalul deșeurilor neridicate din Ploiești: ”Încăpățânarea primarului a dus la situația actuală”

Sursă foto: Fabio Cârstea
Sursă foto: Fabio Cârstea

În urmă cu o zi, Garda Națională de Mediu a amendat Primăria Ploiești cu 60.000 de lei pentru că deșeurile nu au mai fost ridicate de peste o săptămână de pe străzile orașului, iar situația a fost agravată de lipsa unor soluții rapide.

Redacția Știrea Verde a discutat cu Fabio Cârstea, fost candidat pentru funcția de primar al orașului Ploiești, despre situația actuală din oraș, dar și despre motivele care au dus la declanșarea unei posibile stări de alertă.

De ieri, 27 februarie, a început ridicarea deșeurilor de către fostul operator Bin GO, fostul Rosal, sub coordonarea viceprimarului Alexandru Săraru

Știrea Verde: Care este diferența dintre situația din trecut și cea de anul acesta? Știm că oamenii se tot confruntă cu problema deșeurilor.

Fabio Cârstea: Este o diferență uriașă. În trecut, până în luna decembrie 2024, situații de acest tip nu au existat. Au mai fost întârzieri sau desincronizări în colectarea deșeurilor, dar acestea se datorează aglomerării la rampele de colectare. De ieri a început ridicarea deșeurilor de către fostul operator Bin GO, fostul Rosal, sub coordonarea viceprimarului Alexandru Săraru. Până la ora actuală, problema a fost rezolvată în proporție de 60%. Până diseară se preconizează că va ajunge la 90%.

”Încăpățânarea primarului Polițeanu de a demonstra că este omul care schimbă lucrurile și că el este factorul suprem de decizie a dus la situația actuală”

Fabio Cârstea: În prezent, încăpățânarea primarului Polițeanu de a demonstra că el este omul care schimbă lucrurile și că el este factorul suprem de decizie…aceste aspecte au dus la situația actuală. Povestea este simplă. Primarul a decis ca UAT Ploiești să iasă din ADI Deșeuri și să contracteze un alt operator de salubritate. Din păcate, aceasta a fost o mișcare extrem de proastă din punct de vedere administrativ, deoarece noul operator nu avea nici avizele de mediu necesare și nici înțelegeri cu societățile care dețin sau operează gropi de gunoi.

”Primarul din Ploiești a realizat ”performanța” de a pune orașul aproape de starea de urgență sanitară

Știrea Verde: Crezi că situația se va repeta? Mai ales că se termină iarna și o dată cu venirea căldurii…pot apărea focare de infecție.

Fabio Cârstea: Sper că această situație să nu se mai repete. A fost o lecție. Cred că fiecare a avut ceva de învățat din aceasta.

Știrea Verde: Ce părere ai despre noul primar?

Fabio Cârstea: Mihai Polițeanu este în funcție practic de patru luni. Nu pot face o listă de bune și rele. Până acum, a realizat ”performanța” de a pune Ploieștiul aproape în stare de urgență sanitară și este pe cale să comită o a doua greșeală care ar duce la o criză a transportului în comun din oraș.

Orașul Ploiești a fost sufocat de gunoaie în urma deciziilor luate de administrația locală

Potrivit comisarilor Gărzii Naționale de Mediu, noul operator nu a dispus de toate avizele pentru a opera în municipiu.

Garda de Mediu a verificat puncte de colectare a deșeurilor din diferite zone din municipiul Ploiești unde s-au evidenţiat cantități semnificative de deșeuri municipale acumulate atât pe platformele de precolectare cât și depozitate necontrolat în afara acestora, direct pe sol.

”Față de cele constatate, a fost trasată măsura în regim de urgență, privind asigurarea salubrizării localităţii, în sensul ridicării şi eliminării deşeurilor din platformele de precolectare și a zonelor adiacente apoi curățarea terenului, pentru asigurarea protecției mediului și sănătății populației”, a transmis Garda de Mediu.

Societatea Infrastructură S5 efectuează noi lucrări pe Șoseaua Alexandriei

Foto: Facebook/Infrastructură 5
Foto: Facebook/Infrastructură 5

Societatea Infrastructură S5 a anunțat că a început noi lucrări de reparații locale pe Șoseaua Alexandriei, o zonă foarte tranzitată din Sectorul 5.

Mereu este nevoie de îmbunătățiri, iar echipa lor s-a mobilizat pentru a transforma zona într-un loc mai modern, mai curat și mai accesibil pentru toți cetățenii, cu sprijinul Primăriei Sectorului 5”, au transmis reprezentanții societății bucureștene astăzi, 28 februarie.

Pe Șoseaua Alexandriei se realizează lucrări de reparații locale la nivelul trotuarului, pentru a îmbunătăți siguranța și confortul pietonilor

Potrivit comunicatului emis de companie, se construiesc alveole destinate plantării arborilor și amenajăm noi spații verzi, care vor contribui la crearea unui mediu mai plăcut și sănătos pentru locuitori.

În egală măsură, gardurile se vor înlocui cu unele noi pentru a da un aspect mai îngrijit zonei.

Zonă cu zonă, sectorul nostru prinde culoare și se aliniază cerințelor europene în materie de infrastructură și nu numai”, se arată în comunicatul societății Infrastructură S5.

Societatea Infrastructură 5 a realizat reparații locale pe Drumul Ghindari

În cursul lunii decembrie, Societatea Infrastructură 5 a finalizat lucrări de reparații locale pe Drumul Ghindari pentru a îmbunătăți condițiile de trafic, având în vedere circulația intensă a vehiculelor de mare tonaj.

Aceste lucrări fac parte din eforturile Primăriei Sectorului 5 de a oferi locuitorilor drumuri sigure și de calitate.

În octombrie, au fost finalizate lucrările de reparație pe Aleea Podul Giurgiului, iar compania va continua reparațiile și modernizările în alte zone pentru a crea un mediu urban mai sigur, curat și funcțional.

Regele Marocului cere renunțarea la sacrificiul oilor din cauza scăderii numărului de animale

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Regele Marocului, Mohammed al VI-lea, care are statutul de ”comandant al credincioşilor” musulmani în ţara sa, a cerut populaţiei să nu mai sacrifice oi în timpul sărbătorii Eid, din cauza reducerii efectivelor de animale, fenomen legat de secetă, ceea ce a dus la creşterea preţurilor, relatează AFP citat de News.ro.

Regele Marocului cere renunțarea la sacrificiul de Eid din cauza crizei economice și a provocărilor climatice

Ţara noastră se confruntă cu provocări climatice şi economice care au dus la o scădere substanţială a numărului de animale”, a declarat regele într-un discurs la televiziunea de stat, mai punctează sursa citată.

Recunoscând importanţa religioasă, familială şi socială a sărbătorii, regele a cerut poporului său ”să se abţină de la ritualul sacrificiului cu ocazia Eid în acest an”.

Potrivit regelui, ”ritualul sacrificiului în aceste condiţii dificile ar putea fi în detrimentul” unei mari părţi a locuitorilor ţării, ”în special a celor cu venituri limitate”.

Marocul, lovit de cea mai gravă secetă din ultimele decenii

Marocul se confruntă cu cel de-al şaptelea an consecutiv de secetă, care a condus la o scădere cu 38% a numărului de animale de la an la an, în principal din cauza unui deficit de precipitaţii de 53% în comparaţie cu media ultimilor 30 de ani, potrivit Ministerului Agriculturii.

Conform sursei citate, este cea mai gravă secetă de la începutul anilor 1980.

Cea mai frumoasă prietenie: interacțiunea dintre oameni și câini datează de milenii

Foto: Science Nature Page
Foto: Science Nature Page

Arheologii au identificat primele dovezi cunoscute ale interacțiunii între oameni și câini, datând de acum 26.000 până la 30.000 de ani.

Această descoperire a fost făcută într-un sit arheologic din Franța, unde au fost găsite urmele de pași ale unui copil și urmele de lăbuțe ale unei specii canine.

Rezultatele sugerează o relație strânsă între cele două specii în această perioadă.

Arheologii dezbat dacă urmele aparțin unui câine complet domesticit sau unui lup sălbatic

Deși unii cercetători dezbat dacă urmele aparțin unui câine complet domesticit sau unui lup sălbatic, studiul publicat în Bulletin de la Société Préhistorique Française subliniază legătura profundă dintre oameni și canini.

Noua descoperire oferă noi perspective asupra companiei preistorice și ar putea rescrie cronologia domesticirii câinilor.

Întrebările persistă: acești câini antici erau parteneri de vânătoare, protectori sau tovarăși?

Oricum ar fi, această descoperire întărește ideea că relația om-câine este una dintre cele mai longevive și semnificative din istorie.

Studiul detaliat poate fi accesat în Bulletin de la Société Préhistorique Française.

Domesticirea câinilor a apărut când strămoșii câinilor moderni, lupii, au început să se apropie cu oamenii

Aceștia au fost atrași de resturile alimentare, iar, treptat, omul și lupul au dezvoltat o relație reciproc avantajoasă.

Inițial, au fost selectați lupii mai puțin agresivi. În timp, oamenii au început să îi folosească pentru vânătoare, pază și, mai târziu, ca animale de companie.

Procesul de domesticire a dus la dezvoltarea diferitelor rase, fiecare adaptată nevoilor umane.

Prin urmare, câinele a devenit un companion esențial în societățile umane.

Control la Primăria Capitalei privind poluarea aerului

Foto: Agenția Națională pentru Protecția Mediului - ANPM
Foto: Agenția Națională pentru Protecția Mediului - ANPM

Garda Naţională de Mediu face verificări la Primăria Capitalei după ce, în ultimele două zile s-au înregistrat valori extrem de ridicate ale concentraţiilor particulelor în suspensie – PM10 şi PM2.5, scrie News.ro.

Control al Gărzii de Mediu: măsuri urgente pentru aerul din Capitală

Acest control vizează mai multe aspecte, printre care şi adoptarea de către municipalitate a unor măsuri care să ducă la creşterea calităţii aerului.

Comisarii Gărzii Naționale de Mediu au precizat că aceste verificări au început în contextul expirării termenului pentru măsurilor impuse cu ocazia controalelor anterioare, atât pentru elaborarea Planului Integrat de Calitate a Aerului (PICA), dar şi pentru adoptarea unor măsuri cu caracter urgent care să conducă la creşterea calităţii aerului din Capitală, respectiv a mediului ca întreg. 

Verificări la Primăria Capitalei privind calitatea aerului și spațiile verzi

Controlul vizează atât aspectele privind calitatea aerului din Bucureşti, respectiv stadiul elaboră̆rii și implementă̆rii PICA, care trebuia finalizat de Primăria Capitalei până̆ la data de 25 octombrie 2024, cât şi obligaţiile privind introducerea Registrului Spaţiilor Verzi la nivelul Capitalei (stabilite încă din 2011), având în vedere faptul că Bucureştiul trebuie să asigure un spaţiu verde de minim 26 m pătraţi/cap de locuitor”, a mai transmis Garda Naţională de Mediu, potrivit sursei citate.

Cererea globală de gaz natural lichefiat va crește cu 60% până în 2040

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Cererea globală de gaz natural lichefiat (GNL) ar urma să crească cu aproximativ 60% până în 2040, pe fondul expansiunii economice din Asia, influenței inteligenței artificiale și a eforturilor de reducere a emisiilor în industriile grele și transporturi, potrivit raportului anual al Shell, citat de Reuters.

Prognoza actuală este mai optimistă decât estimările de anul trecut, care prevedeau o cerere globală de GNL între 625 și 685 de milioane de tone anual până în 2040.

Cererea globală de gaze va crește pentru energie, industrie și transport

Previziunile actualizate arată că lumea va avea nevoie de o cantitate mai mare de gaze pentru generarea de energie electrică, încălzire şi răcire, industrie şi transport, pentru a atinge obiectivele de dezvoltare şi decarbonizare,” a declarat Tom Summers, vicepreşedinte senior pentru marketing şi tranzacţionare la Shell.

Potrivit Shell, China, cel mai mare importator de GNL din lume, şi India îşi măresc capacitatea de import şi infrastructura legată de gaze, pentru a satisface cererea în creştere.

China și Europa își vor crește importurile de gaz natural lichefiat (GNL)

Importurile de gaze naturale ale Chinei sunt prognozate să crească anul acesta, pe fondul planurilor de stimulare economică, deşi tensiunile comerciale cu SUA ar putea limita expansiunea.

Raportul Shell prognozează o creştere a cererii de GNL în Europa în 2025 şi în anii următori, scrie News.ro.

Europa va continua să aibă nevoie de GNL până în anii 2030 pentru a echilibra creşterea ponderii surselor regenerabile intermitente în sectorul energetic. Pe termen lung, infrastructura existentă pentru gaze naturale ar putea fi utilizată pentru a importa bio-GNL sau GNL sintetic şi ar putea fi reconfigurată pentru importul de hidrogen verde,” arată raportul.

Construcții Erbașu se extinde strategic: achiziționează o carieră de granit și intră pe piața exploatării miniere

Cristian ERBAȘU

Construcții Erbașu, unul dintre cei mai importanți constructori din România, deținut de antreprenorul Cristian Erbașu, face un pas strategic semnificativ prin achiziționarea unei participații majoritare la cariera de granit Piatra Îmbulzită din Tulcea. Compania a preluat 50% din părțile sociale ale Romgranit Lines de la Bogdan-Alexandru Tudorache, proprietarul Cristalmin, consolidându-și astfel prezența pe piața materialelor de construcții.

O investiție strategică în resurse minerale

Cristian Erbașu consideră această tranzacție un punct de cotitură pentru compania sa, având în vedere importanța strategică a resurselor minerale în industria construcțiilor. „Resursele minerale vor deveni foarte prețioase în viitor. Această achiziție face parte dintr-un proiect mai amplu prin care urmărim valorificarea sustenabilă a acestor resurse,” a declarat Cristian Erbașu pentru Profit.ro.

Terenul aferent carierei, situat în perimetrul Greci – Piatra Îmbulzită, are o suprafață de 8 hectare și aparține Primăriei comunei Greci, județul Tulcea. Acesta a fost concesionat către Romgranit Lines pe o perioadă de 49 de ani, conform unei hotărâri a Consiliului Local Greci din 2003.

Capacitate de producție și planuri de extindere

Pentru 2025, capacitatea de extracție a carierei este estimată la 300.000 de tone, urmând ca, în urma unui proces de retehnologizare, aceasta să fie majorată pentru a răspunde cererii crescânde din piață.

Bogdan Tudorache, fondatorul Cristalmin, a subliniat că parteneriatul cu Construcții Erbașu face parte dintr-o strategie mai largă de integrare pe verticală, vizând eficientizarea proceselor și optimizarea valorificării resurselor minerale. Cristalmin operează deja două mine de dolomită în județul Tulcea, consolidându-și poziția în industria minieră din regiune.

„Ne concentrăm pe consolidarea activităților existente și urmărim cu atenție strategia guvernamentală în domeniul resurselor minerale. Dorim să contribuim activ la dezvoltarea acestui sector, considerat esențial pentru construcții și reducerea dependenței de importul materiilor prime,” a declarat Tudorache.

Construcții Erbașu: performanță financiară solidă și proiecte majore

Construcții Erbașu a ocupat locul 46 în clasamentul celor mai profitabile companii din România, raportând o cifră de afaceri record de peste 460 de milioane de euro și un profit net de aproape 57 de milioane de euro pentru anul 2023. Cu un număr mediu de 1.150 de angajați, compania este implicată în proiecte majore de infrastructură, printre care spitalul județean de urgență Giurgiu și sectorul Suplacu de Barcău – Chiribiș al Autostrăzii Transilvania.

Investiții în educație: reabilitarea Colegiului Național de Arte “Dinu Lipatti”

Construcții Erbașu continuă, de asemenea, lucrările de reabilitare, consolidare și modernizare a Colegiului Național de Arte “Dinu Lipatti” din București. Proiectul, finanțat prin PNRR, vizează modernizarea infrastructurii școlare pentru a oferi elevilor și profesorilor condiții optime de studiu.

Lucrările includ consolidarea structurală, modernizarea rețelelor de utilități și crețterea nivelului de siguranță al clădirii. „Obiectivul nostru este de a crea un mediu sigur și modern pentru tinerii artiști ai României, asigurând infrastructura necesară pentru dezvoltarea lor profesională,” a transmis conducerea companiei.

Proiectul are o durată de execuție de un an, iar pe perioada lucrărilor, elevii și-au mutat activitatea la Liceul Teologic “Ștefan Demetrescu” din Sectorul 4.

Colegiul Național de Arte “Dinu Lipatti” este o instituție de prestigiu în învățământul vocațional, cu o tradiție de peste 70 de ani, dedicată pregătirii tinerilor muzicieni și actori.

Perspective pe termen lung

Prin aceste investiții strategice, Construcții Erbașu își consolidează poziția atât în sectorul construcțiilor, cât și în industria materialelor de construcții, având ca obiectiv creșterea eficienței operaționale și reducerea dependenței de importurile de resurse minerale. Expansiunea în domeniul exploatării miniere vine în contextul unei cereri crescânde pentru materiale de construcții de calitate, susținând dezvoltarea infrastructurii și a sectorului imobiliar din România.

Parada planetelor: un fenomen rar și spectaculos are loc la finalul acestei săptămâni

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Șapte planete se vor alinia și vor fi vizibile pe cer în această săptămână – Marte, Jupiter, Mercur, Venus, Saturn – cu ochiul liber, scrie Radio Eco Natura.

Planetele Uranus și Neptun vor putea fi observate cu ajutorul telescopului.

Pasionații de astronomie vor asista la un fenomen rar numit “Parada planetelor”

Un astronom a explicat că toți cei care vor să vadă planetele au la dispoziție “doar câteva minute după apusul Soarelui pentru a observa planetele Mercur și Saturn, înainte că ele să coboare sub orizont. După aceea, veți mai putea vedea clar Venus, Jupiter și Marte pentru o perioadă mult mai lungă de timp”, transmite Biziday, potrivit sursei citate.

Șapte planete vor putea fi observate în zilele de joi și vineri

Planetele vor putea fi observate mai clar în funcție de poziția geografică, în zilele de joi și vineri.

De asemenea, vineri este ziua cu cele mai bune șanse de observație la nivel mondial.

Alinierea a șase sau mai multe planete are loc aproximativ la fiecare câteva decenii.

Dat fiind modul de funcționare al Sistemului Solar, planetele care orbitează în jurul soarelui se aliniază ocazional, explică astronomii, titrează sursa citată.

Atunci când acest lucru se întâmplă, de pe Pământ ele se văd întotdeauna de-a lungul unei linii sau a unui arc.

Potrivit NASA, Marte, Jupiter și Saturn sunt frecvent văzute pe cerul nopții, dar observarea planetelor Venus și Mercur acum este “deosebit de notabilă”.

Anul 2025 aduce 4 eclipse spectaculoase. Când vor avea loc evenimentele astronomice

14 martie – Eclipsă totală de Lună („Luna Sângerie”), vizibilă în America, Antarctica, Alaska, nord-estul Rusiei și părți din Africa.

29 martie – Eclipsă solară parțială, vizibilă în America, Europa, Africa și vestul Rusiei, acoperind până la 93% din Soare.

7 septembrie – Eclipsă totală de Lună, vizibilă din Asia, Rusia, Africa, Oceania și Europa, cu faza de „Lună Sângerie” de 1 oră și 22 de minute.

21 septembrie – Eclipsă solară parțială, vizibilă în Antarctica și Oceania, acoperind până la 79% din Soare.