25 C
București
duminică, 24 august, 2025
Acasă Blog Pagină 86

România sfidează legislația UE și autorizează pesticide interzise care amenință albinele

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

România a început anul 2025 sfidând legislația Uniunii Europene, prin acordarea de noi derogări de urgență pentru pesticide interzise care ucid albinele.

Această decizie vine în ciuda unei hotărâri a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) care consideră aceste derogări ilegale, notează Politico, transmite G4 Media.

România ignoră interdicțiile UE și aprobă pesticide toxice

În cea mai recentă mișcare, Ministerul Agriculturii a aprobat în tăcere utilizarea Cruiser 350 FS, un pesticid din categoria neonicotinoidelor, interzis în UE din cauza impactului devastator asupra polenizatorilor.

Bucureștiul a autorizat utilizarea Cruiser 350 FS pentru culturile de porumb și floarea-soarelui în 2025, împreună cu alte substanțe chimice interzise, invocând infestări severe de dăunători și presiuni economice.

Această sfidare ridică întrebări cu privire la interpretarea legislației UE de către România și scoate în evidență dificultățile Comisiei Europene în aplicarea regulilor.

Fermierii din sudul și sud-estul României, unde culturile de floarea-soarelui și porumb domină peisajul, se confruntă cu amenințări semnificative din partea dăunătorilor din sol.

Acești dăunători pot devasta culturile în stadiu incipient, forțând resămânțarea costisitoare și reducând semnificativ randamentele în terenurile monoculturale.

Pesticide care ucid albinele, găsite în majoritatea râurilor testate din Anglia

O analiză a datelor guvernului britanic arată că pesticide neonicotinoide, periculoase pentru albine, au fost detectate în 85% din râurile testate în Anglia între 2023-2024.

Deși interzise în Europa, aceste substanțe au fost aprobate anual în Regatul Unit din 2021, afectând și insectele acvatice, cu riscuri pentru ecosistem.

Cele mai contaminate râuri se află în East Midlands și estul Angliei, unde se cultivă sfeclă de zahăr.

Numărul râurilor testate a scăzut semnificativ, de la 43 în 2020-2022 la doar 27 în 2023-2024.

Avem o fereastră foarte scurtă de timp pentru a vedea spectaculoasa cometă C/2024 G3 (ATLAS), dacă va rezista apropierii de Soare

Cometa C/2024 G3 (ATLAS)
Sursă - Unsplash

Cometa C/2024 G3 (ATLAS) va trece la periheliu astăzi, 13 ianuarie 2025. Dacă va rezista apropierii de Soare, ar putea fi cea mai strălucitoare cometă din ultimele decenii. Știrea Verde a fost printre puținele publicații care a scris despre acest corp ceresc și despre posibilitatea de a depăși în strălucire planeta Venus.

Astăzi (n.r. 13 ianuarie 2025), cometa se va afla lângă Soare, fiind aproape imposibil să o vedem. Avem însă o fereastră de oportunitate începând cu data de 14 ianuarie. De marți până vineri (n.r. 17 ianuarie 2025), cometa ar putea să fie văzută, imediată după apus din România. Se va afla extrem de aproape de Soarele care apune, fapt ce va îngreuna observarea acesteia.

Totuși, dacă indiciile se confirmă și strălucirea cometei va fi ridicată, cu siguranță va putea fi văzută din țara noastră, dar numai în perioada menționată mai sus.

Avem o fereastră foarte scurtă de timp pentru a vedea spectaculoasa cometă C/2024 G3 (ATLAS)

Sunt doar câteva minute, după apus, în care cometa ar putea fi observată. Pe pagina de Facebook AstroShow se recomandă locurile înalte din România, la peste 800 m. altitudine.

„Din 14 ianuarie se mută pe cerul de seară. Problema e că va fi vizibilă prea aproape de orizont, după apusul Soarelui. Începeți observația imediat după apus, poate mai bine de undeva de la peste 800m altitudine, de la munte, ideal când Soarele e la 4-5 grade sub orizont. Sunt doar câteva zile de vizibilitate de la noi: 14, 15, 16, poate 17 ianuarie.

Dacă strălucirea trece de -5 (magnitudine) e posibil să o vedem. De asemenea, e posibil să îi vedem doar coada, așa cum s-a întâmplat cu cometa din 2013. Dacă dezvoltă coadă lungă și strălucitoare, fotografic e posibil să fie vizibilă după data de 17.“, scriu ce de la AstroShow.

Cometa va putea fi observată mult mai bine din emisfera sudică.

Reamintim că anul trecut ne-a încântat privirile cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), care a putut fi văzută cu ochiul liber din România mai bine de o săptămână, seara, imediat după apusul Soarelui.

Inteligența artificială ar fi ajuns la o capacitate uimitoare de recunoaștere facială. Jurnalistul olandez Alexander Klöpping, demonstrație de forță cu presupusa tehnologie | VIDEO

Sursă - Alexander Klöpping

Se pare că inteligența artificială a fost dusă la un alt nivel. Progresul tehnologic a mers atât de departe încât e capabil de recunoaștere facială în timp real. În plus, instrumentul poate fi folosit de oricine în viața de zi cu zi, potrivit unei filmări publicate de jurnalistul olandez Alexander Klöpping.

În clipul postat pe X, jurnalistul folosește niște ochelari speciali care ar avea încorporați senzorii de indentificare facilă bazați pe AI.

El oprește diverși cetățeni din Amsterdam pe stradă și la pune diferite întrebări. În partea din dreapta se vede cum sistemul bazat pe inteligență artificială scanează fețele celor cu care interacționează Alexander. Concomitent, în partea stângă apar simulări de chipuri. În final, sistemul ajunge la persoana în cauză. Sunt afișate informații personale, precum numele și locul de muncă.

„Am fost în cartierul financiar din Amsterdam pentru a demonstra cât de neliniștitor poate fi un software de recunoaștere facială. Am vrut să arătăm cât de simplă a devenit tehnologia, mai ales atunci când este combinată cu ochelari inteligenți. Doar câteva secunde de videoclip în timpul unei conversații ocazionale au fost suficiente pentru a le găsi numele, angajatorii și diverse detalii personale. Acest experiment a fost inspirat de doi studenți de la Harvard care au efectuat demonstrații similare de conștientizare a confidențialității“, a scris Alexander Klöpping pe X.

Nu se cunosc mai multe detalii despre sistemul respectiv, iar autenticitatea acestuia nu a putut fi verificată independent. Deși s-a mai vorbit despre existența unor astfel de sisteme tehnologice, ele nu au fost comercializate până în prezent.

Exclusiv Știrea Verde | Izvorul cu „cea mai bună apă din România“. Oamenii stau la coadă să ia apă și umple zeci de bidoane | FOTO

Sursă - Știrea Verde

Se tot vorbește în ultima vreme în România de apă și de importanța acesteia în viitor. Pe măsură ce perioadele de secetă devin tot mai dese, resursele de apă se diminuează și tot mai mulți oameni au de suferit. „Apa este forța motrice a întregii naturi”, spunea Leonardo Da Vinci, iar acolo unde nu este apă, nici omul nu poate să-și creeze un viitor. România încă beneficiază de resurse generoase de apă, în special datorită geomorfologiei țării și rețelei hidrografice bogate, iar în locul apei de băut din comerț, mulți cetățeni au început să se reorienteze către izvoare cu apă potabilă. La unul dintre acestea, deși este destul de izolat, aproape în permanență este coadă, iar oamenii merg acolo cu zeci de bidoane pentru a se aproviziona cu ceea ce numesc „cea mai bună apă din România“.

Izvorul minune se află în județul Argeș, la nord de orașul Câmpulung. Nu doar localnicii merg acolo să ia apă, ci vin oameni și din alte județe învecinate, chiar și din București. Până și acum, în miezul iernii, aproape în permanență este coadă, fie că mergi la ora 08:00 dimineața sau la 15:00 după-amiaza. De când se face ziuă până seara târziu, oricând ai merge, este aproape imposibil să nu găsești pe cineva în fața ta.

Sursă – Știrea Verde

Cum ajungi la izvorul cu cea mai bună apă din România

Izvorul cu cea mai bună apă din România se află în proximitatea Barajului Râușor din Munții Iezer-Păpușă. Din Câmpulung, mergi către Lerești, pe Drumul Județean 734, iar apoi către lacul de acumulare Râușor. La baraj, treci pe malul drept al lacului și după aproximativ 50 de metri, izvorul se va afla pe partea stângă. După cum am precizat, este aproape imposibil să nu găsești alte mașini acolo. Este imposibil să îl ratezi.

În ultima vreme, niște oameni binevoitori s-au ocupat de igienizarea locului și de amenajarea izvorului, care beneficiază acum de un acoperiș în două ape, de un suport pentru sticle și de mai multe obiecte de trebuință pentru cei care merg să ia apă. Persoanele care s-au ocupat de reabilitarea locului au lăsat și un mesaj, în special pentru cei mai puțin civilizați care nu întotdeauna au lăsat mediul așa cum l-au găsit.

Apă proaspătă ai luat

Și un bidon ai aruncat

Vii de fiecare dată

Și iei multă apă plată

Dar în urma ta rămân

Urme clare de român

Te bucuri, duci apa acasă

Dar de acest loc nu-ți pasă

Lași aici mult gunoi

Nu te mai vrem înapoi

Nu ți-o spun cu voie rea

Ești ce lași în urma ta

Sursă – Știrea Verde

Zona este de o frumusețe rară, iar drumul din amonte de izvor a fost recent asfaltat. El continuă pe mai mulți kilometri până la una dintre cozile lacului de acumulare. În locul respectiv, nu de puține ori au fost văzuți zimbri, introduși de curând în Munții Iezer-Păpușa.

Când mai vii la Câmpulung pentru celebrele pateuri de la Iepurașul, nu uita și de izvorul cu „cea mai bună apă din România. E la doar câțiva kilometri depărtare.

VIDEO | Revoluție în industria acumulatorilor. Au apărut bateriile de hârtie biodegradabile

Sursă - Freepik

Flint, o companie cu sediul în Singapore specializată în dezvoltarea de soluții de energie durabilă, face furori în lumea tehnologiei acumulatorilor cu bateriile de hârtie biodegradabile, scrie Interesting Engineering.

Aceste baterii au avantaje impresiionante față de opțiunile tradiționale de acumulatori. Ele sunt flexibile, au un design modern, sunt sigure și ecologice. Produsul a fost prezentat la CES 2025.

Bateriile de hârtie biodegradabile, unice în lume

Bateriile de hârtie produse de Flint sunt niște acumulatori cvasi-solizi. Aceștia utilizează un inel inovator de hidrogel care acționează atât ca separator, cât și ca electrolit într-o foaie de hârtie. Configurația elimină materiale toxice și sensibile din punct de vedere geopolitic, precum litiul, colbaltul și nichelul. În schimb, folosește alternative sigure și durabile, precum zincul și manganaul.

„Bateria noastră are capacitatea unică de a fi ușoară, flexibilă și adaptabilă ca formă. Ea oferă nu doar siguranță, ci și un cost semnificativ mai mic decât opțiunile tradiționale cu litiu-ion”, a zis un reprezentat al companiei Flint.

Designul pe bază de hidrogel contribuie, de asemenea, la capacitatea bateriei de a se biodegrada complet în șase săptămâni atunci când este îngropată în sol. Acumulatorul nu lasă deloc reziduuri dăunătoare în mediu.

Durabilitatea și caracteristicile de siguranță

Un purtător de cuvânt de la Flint a precizat că tehnologia bateriilor excelează la toate capitolele. Bateriile rezistă la ardere, tăiere, străpungere și îndoire, spre deosebire de cele litiu-ion. Mai mult, bateriile de la Flint nu pot exploda.

Ele pot funcționa în siguranță, chiar și sub un anumit stres fizic. Bateriile au trecut numeroase teste de siguranță și sunt printre cele mai sigure de pe piață.

„Bateria noastră este proiectată să reziste în condiții mult mai dure, fără efecte adverse”, a spus purtătorul de cuvânt.

„Acesta este un avantaj crucial, mai ales în comparație cu bateriile convenționale, care pot fi periculoase dacă sunt deteriorate”, a adăugat el.

O baterie de hârtie de la Flint oferă o capacitate de 600 de miliamperi oră pe unitate, ceea ce este suficient pentru o varietate de aplicații industriale și de consum. Deși capacitatea este mai mică decât a celor litiu-ion, Flint lucrează la îmbunătățirea performanței pentru a satisface cerințele dispozitivelor care consumă mai multă energie. Bateriile de hârtie sunt, de asemenea, scalabile, iar compania intenționează să înceapă producția de masă cu o instalație pilot în Singapore la sfârșitul acestui an.

Autoritățile române continuă să monitorizeze situația după scufundarea petrolierelor rusești în Marea Neagră

Foto: Facebook/Mircea Fechet
Foto: Facebook/Mircea Fechet

Ministrul Mediului a transmis că autoritățile din România continuă să monitorizeze situația din Marea Neagră în urma unuia dintre cele mai grave dezastre ecologice din ultimii ani.

Accidentul ecologic a fost provocat de scufundarea a două petroliere rusești în strâmtoarea Kerci.

Ministrul Mediului a declarat că autoritățile sunt ”cu ochii pe Marea Neagră”, monitorizând constant evoluția poluării

Suntem cu ochii pe Marea Neagră, unde, de aproape o lună, se văd efectele celui mai mare dezastru ecologic din ultimii ani, în urma scufundării în strâmtoarea Kerci a două petroliere rusești”, a transmis ministrul Mircea Fechet.

Acesta a subliniat că specialiști din Ministerul Mediului, INHGA, Poliția Română și alte instituții de profil colaborează pentru a analiza situația.

Poluarea cu aproximativ 9.000 de tone de M100, un tip de mazut greu, a afectat grav ecosistemul marin

Sute de păsări și zeci de delfini au fost găsiți morți, iar plajele din regiunile Krasnodar și Crimeea sunt acoperite de substanța toxică.

Mă îngrijorează natura acestei substanțe deversate, care se pare că nu este petrol, ci mazut, un produs petrolier greu, de calitate scăzută”, a adăugat ministrul Mediului din România.

Chiar dacă riscul afectării directe a litoralului românesc este redus, autoritățile continuă să monitorizeze imaginile satelitare și prognozele oceanografice pentru a preveni eventuale consecințe asupra mediului.

Remaintim că, în data de 16 decembrie 2024, Mircea Fechet, a convocat o întâlnire de lucru privind accidentul din Marea Neagră, cauzat de avarierea celor două vase petroliere din Rusia.

Autoritățile române au transmis că vor continua impactul poluării asupra Mării Negre, consultând specialiști din mai multe instituții.

Germania atinge un nou record în tranziția spre energie verde

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Cea mai mare economie a Europei, Germania, a făcut pași importanți către sursele de energie regenerabilă pe parcursul anului trecut. Sunt datele prezentate de un raport al Agenției Federale de Rețea.

Prin urmare, energia verde a reprezentat 59% din producția totală de energie electrică a țării, în creștere de la 56% în 2023.

Energia eoliană a contribuit cu aproape 32% la fluxul energetic al țării, iar cea solară cu 14.7%, scrie Știri pe Surse.

Germania și-a propus să fie neutră din punct de vedere climatic până în 2045

În ciuda creșterii consumului de energie electrică cu 0.9%, producția totală de energie a scăzut cu 4.2%, în principal din cauza scăderilor surselor convenționale de energie.

După închiderea ultimelor centrale nucleare în aprilie 2023, anul trecut a marcat și primul an complet al Germaniei fără energie nucleară.

Creștere semnificativă a resurselor de energie electrică în România în 2024

În ceea ce privește România, potrivit datelor provizorii furnizate de Institutul Național de Statistică pentru anul 2024, resursele de energie electrică (care includ toate formele de producție) au crescut cu 74.6%.

Cantitatea de energie produsă în centrale electrice solare fotovoltaice a crescut cu 55%.

De asemenea, cea produsă de eoliene și hidrocentrale a înregistrat un declin de -18%, respectiv -21%.

Producția centralelor nuclearo-electrice a scăzut cu -4.3%. În 2024, consumul României a crescut cu 1.3%.

Care sunt principalele surse de energie regenerabilă:

  • Energia solară – Obținută prin captarea radiațiilor solare cu panouri fotovoltaice.
  • Energia eoliană – Generată de vânt prin turbine eoliene.
  • Energia hidroelectrică – Produsă din energia apei curgătoare prin hidrocentrale.
  • Energia geotermală – Exploatează căldura internă a Pământului.
  • Biomasa – Derivată din materie organică (lemn, deșeuri vegetale, biogaz).
  • Energia mareelor – Obținută din mișcarea apelor oceanelor.

Poliția Română monitorizează traficul cu sistemul e-Sigur pentru reducerea accidentelor

Foto: Poliția Română
Foto: Poliția Română

Poliția a început monitorizarea traficului auto cu ajutorul sistemului e-Sigur. Pentru început, sistemul este funcţional pe Autostrada 1, Autostrada 2 și pe DN2, scopul declarat fiind reducerea cu 50% a mortalităţii prin accidente rutiere în următorii cinci ani.

Este vorba despre dispozitive radar tip pistol, montate pe trepied

Ele vor putea fi observate pe marginea drumului, vor fi la vedere, vor funcţiona într-un mod automat, ceea ce presupune înregistrarea tuturor vehiculelor care depăşesc limita de viteză”, a transmis directorul adjunct al Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR, comisarul şef de poliţie Bogdan Oproiu.

Bogdan Oproiu a punctat că, încheierea activităţii, poliţistul rutier va descărca toate datele ce au fost înregistrate de către aparatul radar.

Colegii care se află în Centrul de management al traficului vor proceda la prelucrarea datelor, vor identifica proprietarii autovehiculelor care au fost depistate circulând cu viteză, îi vor notifica, proprietarii autovehiculelor au obligaţia de a comunica Poliţiei Rutiere datele conducătorului auto, după ce poliţiştii rutieri primesc aceste date vor întocmi direct procesul verbal faţă de şofer pe care îl vor transmite către domiciliul acestuia”, a mai adăugat directorul adjunct al Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR.

Poliția Română dă asigurări că acesta este doar începutul

După cum spune comisarul șef Bogdan Oproiu: ”Pentru acest proiect, acest sistem e-Sigur, avem pregătite 700 de dispozitive radar de tip pistol, care vor putea fi observate treptat pe marginea drumului public, alături de un echipaj de Poliţie Rutieră, bineînţeles”.

2.6 milioane de vehicule Tesla vor fi investigate din cauza unei funcții defecte

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Administraţia Naţională pentru Siguranţa Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) a deschis o investigaţie asupra a 2.6 milioane de vehicule Tesla din Statele Unite, ca urmare a unor rapoarte privind accidentele asociate funcţiei Actually Smart Summon, funcție care permite utilizatorilor să-şi deplaseze maşinile de la distanţă, relatează Reuters.

Investigaţia vine după ce, în octombrie, Administraţia Naţională pentru Siguranţa Traficului a lansat o altă anchetă care a vizat 2.4 milioane de vehicule Tesla echipate cu software-ul Full Self-Driving (FSD), în urma a patru coliziuni raportate, inclusiv un accident mortal din 2023.

Se pare că vehiculele Tesla nu au reuşit să detecteze stâlpi sau maşini parcate în timpul utilizării funcţiei, iar utilizatorii au avut prea puţin timp să reacţioneze pentru a preveni coliziunile

Funcţia permite utilizatorilor să deplaseze maşina către ei sau către o altă locaţie, utilizând o aplicaţie pe telefonul mobil, scrie Adevărul.

Anterior, funcţia anterioară permitea doar deplasarea vehiculelor înainte sau înapoi, în/dintr-un loc de parcare.

Ancheta acoperă modelele Tesla Model S şi X (2016-2025), Model 3 (2017-2025) şi Model Y (2020-2025) dotate cu sistemul opţional de asistenţă Full Self-Driving.

În 2023, peste două milioane de vehicule Tesla au fost rechemate în fabrică

Agenţia va analiza viteza maximă a funcţiei, utilizarea pe drumuri publice, cerinţele privind linia vizuală, precum şi performanţa sistemului în condiţii neprevăzute şi impactul întârzierilor de conectivitate.

În decembrie 2023, Tesla a rechemat peste două milioane de vehicule în SUA pentru a instala noi măsuri de siguranţă în sistemul său avansat de asistenţă Autopilot.

Statele UE au dificultăți în atingerea țintelor de mediu

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Statele din Uniunea Europeană întâmpină tot mai multe dificultăți în atingerea țintelor de mediu, scrie Biziday.

România stă cel mai prost la reciclarea gunoiului menajer. Practic, doar 12% din aceste deșeuri sunt reciclate.

De asemenea, țara noastră a devenit destinația hainelor (textilelor) aruncate, provenite din alte țări, arată o analiză Politico.

Țările UE trebuie să recicleze cel puțin 65% din ambalajele de carton (cum ar fi cele pentru mâncarea livrată), și aproape jumătate dintre ele sunt sub această țintă, chiar dacă țări precum Belgia sau Olanda au rată de reciclare de 75-80%.

Statele UE ar trebui să colecteze 77% din sticlele de plastic de unică folosință

În ceea ce privește plasticul, țările UE ar trebui să colecteze 77% din sticlele de plastic de unică folosință puse pe piață, în 2025, iar sticlele puse în circulație ar trebui să conțină cel puțin 25% plastic reciclat.

În acest sens, se generalizează sistemul, introdus și în România, de garanție-returnare, prin care consumatorii plătesc în plus când cumpără diferite produse și primesc înapoi banii pe ambalaj atunci când îl reciclează.

UE riscă să nu îndeplinească obiectivele de mediu nici în 2025

Țările care adoptă acest sistem ating rate de colectare de 80%. Politico spune că UE riscă să nu îndeplinească obiectivele de mediu nici în 2025 și arată că țările din blocul comunitar au rămas în urmă cu majoritatea angajamentelor.

În 2025, UE trebuie să recicleze sau să reutilizeze cel puțin 55% din deșeurile municipale (gunoiul menajer), dar numai patru țări au atins ținta, iar România stă cel mai prost din Uniune.