12.1 C
București
luni, 6 mai, 2024

„Sportswashing” sau „Spălarea reputației prin sport”: practica poluatorilor climatici de a vărsa bani în sporturile de iarnă, în timp ce stațiunile de schi se luptă să supraviețuiască  fără zăpadă, continuă

„Ironia” care va „distruge chiar condițiile de care sporturile de iarnă au nevoie pentru a supraviețui”

Încălzirea globală continuă să se intensifice. Stratul de zăpadă continuă să se topească la cote alarmante. „Sportswashing”, sau spălarea reputației prin sport a poluatoriilor de combustibili fosili continuă, și ea. Cum?! Ei bine, la rândul lor, aceștia continuă să investească bani în sporturile de iarnă. Un raport al grupului de campanie Badvertising și grupul de experți New Weather Sweden relevă că această relație „ironică” va „distruge chiar condițiile de care sporturile de iarnă au nevoie pentru a supraviețui”

Companiile de mașini, campioane la spălarea reputației prin sport

Cercetătorii au identificat 107 contracte de sponsorizare „cu conținut ridicat de carbon” semnate de mari poluatori. Acestea au fost încheiate cu organizatori de evenimente, echipe și sportivi individuali. Companiile de mașini au fost cei mai prolifici sponsori, cu 83 de oferte de sponsorizare. Dintre acestea, Audi a plătit pentru 54, conform euronews. Companiile de combustibili fosili și companiile aeriene au fost angajate în 12 și, respectiv, 5 tranzacții.

Spălarea reputației prin sport are obiective clare. „Prin imaginea lor curată și sănătoasă, de activitate desfășurată în aer liber, sporturile de iarnă sunt deosebit de atractive pentru sponsorizări din partea poluatorilor majori, care doresc să-și „spele” imaginea”, avertizează autorii raportului. „Poluând, sponsorii cu emisii ridicate de carbon ai sporturilor de iarnă topesc însuși viitorul sporturilor pe care le sponsorizează.”

Cum modifică schimbările climatice condițiile pentru sporturile de iarnă?

Pe măsură ce planeta se încălzește, anotimpurile se modifică, și ele. Căderile de zăpadă cu care suntem obișnuiți ar putea fi, în curând, o amintire. Universitatea din Waterloo, Canada, a întreprins un studiu asupra celor 21 de site-uri care au organizat anterior Jocurile Olimpice de iarnă. Descoperirile lor au fost revelatoare: până în 2050, pentru nouă dintre acestea ar putea deveni imposibil să mai găzduiască, vreodată, jocurile olimpice. Motivul?! Lipsa zăpezii.

Nu mai departe de ianuarie, stațiunile de schi din Europa au fost forțate să se închidă temporar. Temperaturile record înregistrate în această iarnă și-au făcut efectul, transformând pârtiile în băi de nămol. Stațiunea de schi Axe 3 Domaines, din apropierea graniței Franței cu Andorra, și-a închis complet activitățile. Le Gets și Morzine, în populara zonă Portes de Soleil, au reușit să mențină deschise doar două piste.

Situația pârtiilor de schi, dificilă și în România

Pârtiile de la Brașov, impracticabile. Foto: Bună Ziua Brașov

Pârtiile de schi din România au fost, și ele, afectate de vremea caldă pentru lunile de iarnă. Primăria Brașovului a fost nevoită să închidă două pârtii locale în plin sezon. „De marţi, 27 februarie, accesul pe două dintre pârtiile din masivul Postăvarul va fi restricţionat, deoarece nu mai prezintă condiţii optime pentru iubitorii sporturilor de iarnă. Este vorba despre partea superioară a pârtiei Subteleferic şi Lupului inferior. Din cauza temperaturilor pozitive din ultimele zile, dar şi a precipitațiilor sub formă de ploaie, stratul de zăpadă s-a subţiat, iar zăpada este moale şi apoasă”, au anunțat, nu de mult, edilii Braşovului.

De ce sunt companiile poluatuare un pericol pentru ski?

Emisiile de combustibili fosili și schimbările climatice reprezintă o amenințare existențială pentru acest sport. Preem și Volvo sunt sponsori ai celebrei Vasaloppet din Suedia, cea mai mare cursă de schi fond din lume. Emisiile celor două companii sunt estimate a fi responsabile pentru pierderea a 1.260 de milioane de tone de gheață de ghețar în fiecare an. Acesta este echivalentul a 210 kilometri pătrați de strat de zăpadă și a „topirii echivalentului a 233 de curse de schi Vasaloppet”, avertizează raportul. Sectorul transporturilor produce un sfert din emisiile globale de gaze cu efect de seră legate de combustibili. Jumătate dintre acestea provin de la vehicule private, precum mașinile de pasageri, și camioanele.

Ce poate descuraja spălarea reputației prin sport?

Raportul îndeamnă guvernele să adopte o interdicție a publicității pentru combustibili fosili. „Comercializarea multor produse dăunătoare, cum ar fi tutunul sau alcoolul, este deja interzisă sau reglementată”, îndeamnă autorii lui. Acceptând bani de la companiile care produc aceste emisii, sporturile de iarnă își  semnează propria condamnare la moarte, adaugă ei. O concluzie plauzibilă, văzând că se preconizează că iernile se vor micșora cu o rată de 4,7 zile pe deceniu, în zonele temperate ale emisferei nordice,

Latest news
știri