21 C
București
sâmbătă, 21 septembrie, 2024

Black Fiday 2023. Care e impactul asupra mediului al zilei cu cele mai mari reduceri din an

Tot mai multe companii aleg să nu intre în siajul Black Friday din considerente etice și de protecție a mediului.

Black Friday (Vinerea neagră) a început în SUA. A doua zi după Ziua Recunoștinței, comercianții cu amănuntul au început să ofere reduceri uriașe la produsele lor pentru a vinde stocurile rămase înainte de Crăciun. Abia în 2010, Black Friday a ajuns în Marea Britanie, începând cu gigantul online, Amazon, potrivit Good Energy.

Ulterior, reducerile de Black Friday au fost implementate de magazinele și comercianții cu amănuntul din toată Europa. Vânzarea de o singură zi durează acum cel puțin un weekend prelungit. Unii vânzători aplică reduceri chiar pe întreaga perioadă a lunii noiembrie. Aceste produse cu reduceri puternice pot duce la venituri de miliarde de dolari, dar extravaganța vânzărilor are și efecte negative asupra mediului. Principala problemă constă în emisiile crescute de carbon și cantitățile uriașe de deșeuri.

Iată de ce Black Friday este dăunătoare pentru mediu și cum puteți face cumpărături într-un mod mai durabil.

Care este impactul asupra mediului al Black Friday?

În ultimii câțiva ani, tendința oamenilor de a face cumpărături a trecut în online, mai ales după pandemia de coronavirus.

Cumpărăturile online pot duce la emisii mai mari decât cumpărăturile în magazine. Ele sunt datorate energiei necesare în depozite și a emisiilor de la livrarea la domiciliu. În săptămâna de Black Friday de anul trecut, s-a estimat că 1,2 milioane de tone de CO2 au fost eliberate de camioanele care transportau mărfuri în întreaga Europă. Este cu 94% mai mult decât într-o săptămână normală.

Nu doar numărul crescut de livrări este responsabil pentru creșterea emisiilor. Prin urmare, trebuie luat în considerare întregul ciclu de viață al produsului. Aceasta include fabricarea, ambalarea, transportul, deșeurile și utilizarea finală a produselor.

Vinerea neagră duce la o creștere uriașă a deșeurilor

Deșeurile sunt o problemă mare, mai ales în preajma Black Friday. Reducerile mari și produsele ieftine îi conving pe oameni să cumpere articole de care nu au nevoie.

Potrivit Green Alliance, până la 80% dintre articolele cumpărate de Black Friday, inclusiv ambalajele în care ajung, sunt aruncate după câteva utilizări, unele fără a fi folosite deloc. În SUA de pildă, deșeurile cresc cu 25% între Black Friday și Anul Nou.

Deși majoritatea acestor deșeuri provin din ambalaje, o parte din ele vin de la articole nefolosite. De cele mai multe ori acestea au fost cumpărate din cauza tendinței de a obține un produs la preț bun.

Multe produse care nu sunt aruncate sunt adesea returnate companiei, dar acest lucru nu înseamnă că vor fi repuse la vânzare. De regulă, companiile vor să aibă stocul cât mai liber pentru a face loc articolelor de Crăciun. Acest lucru duce apoi la mai multe deșeuri, deoarece aceste produse returnate ajung adesea la groapa de gunoi.

Black Friday are implicații etice

Această zi aduce și o mulțime de implicații etice. De exemplu, comerciantul cu amănuntul, Amazon, care realizează profituri uriașe în timpul Black Friday, scapă de la a plăti taxe din cauza transferului de bani în paradisul fiscal Luxemburg. În plus, vânzările pot duce la suprasolicitare a personalului, care mai este uneori și prost plătit.

Peste 1000 de lucrători Amazon dintr-un depozit din Coventry au intrat în grevă luna aceasta într-o dispută privind salariile și condițiile de muncă. Mai multe greve au fost planificate chiar de Black Friday. Recomandarea este că dacă o firmă își vinde articolele prea ieftin să ai încredere în instinct tău și să faci câteva cercetări înainte de a cumpăra.

Ce alternative există la Black Friday?

Cu cât mai mulți oameni devin mai conștienți de problemele de mediu, Black Friday ar putea deveni o zi mai sustenabilă. Iată câteva alternative la Black Friday la care ați putea participa:

  • Alegeți întreprinderile mici – O problemă majoră cu Black Friday este că majoritatea vânzărilor și profiturilor merg către giganții din comerțul cu amănuntul. Aceștia își permit să-și reducă costurile din cauza cantității mari de vânzări. Deci, sprijină viețile și mijloacele de trai ale oamenilor, alegând să cumperi de la întreprinderile mici.

Companii internaționale care nu oferă reduceri de Vinerea Neagră

Nu toate firmele oferă reduceri mari la produsele lor, iar un număr tot mai mare de companii boicotează Black Friday din cauza preocupărilor legate de mediu.

  1. Compania Patagonia nu a participat la vânzările de Black Friday de câțiva ani. Anul acesta, ei încurajează oamenii să cumpere mai puțin, oferind sfaturi despre cum să îngrijești hainele. În plus, oferă servicii de reparații pentru articolele care au nevoie. Programul lor WORN Wear permite oamenilor să cumpere articole Patagonia second-hand.
  2. Compania Finisterre, anul trecut, în loc de Black Friday a organizat Blue Friday. Pentru fiecare comandă plasată în weekendul de Vinerea Neagră, ei au donat 2 lire sterline către Level Water, o organizație caritabilă din Marea Britanie care oferă lecții de înot specializate pentru copiii cu dizabilități. Au strâns peste 10.000 de lire sterline pentru cauză.
  3. În loc de Black Friday, platforma de economie circulară Teemill face Take Back Friday. Odată ce un produs a ajuns la sfârșitul vieții, returnează-l și vei primi un credit de 5 lire sterilne discount la următoarea comandă.
  4. Compania Me and Em a transmis că în acest an și niciodată de acum înainte nu vor face o reducere de Vinerea Neagră. De ce? „Pentru că nu credem în moda rapidă. Nu ne grăbim când vine vorba de a ne face hainele și nu vrem să vă grăbiți când vine vorba de cumpărături”, este mesajul lor.
  5. O altă companie care alege să se concentreze pe articolele de îmbrăcăminte existente este Raeburn. Campania lor Buy Nothing New încurajează clienții să cumpere la mâna a doua, închizându-și magazinele online și vânzând articole în magazinele lor fizice. Au și ateliere de reparații unde oamenii pot aduce orice articol de îmbrăcăminte (nu doar de la marca lor) pentru a fi reparat.
spot_img
Latest news
știri