duminică, 5 mai, 2024

Copacii modificați genetic vor crește în premieră în pădurile din SUA. Aceștia absorb mai mult CO2 și ajută la atenuarea crizei climatice

Copacii modificați genetic vor crește pentru prima dată în sud-estul Statelor Unite ale Americii. Aceștia au fost modificați pentru a-și potența capacitatea de a face fotosinteză. Astfel, aceștia vor deveni mai eficienți în absorbția CO2 și vor ajuta la atenuarea crizei climatice, conform IFL Science.

Proiectul este creat de compania de biotehnologie Living Carbon din California.

Start-up-ul a lansat recent o cercetare – care încă nu a fost revizuită de către colegi – alături de Universitatea de stat din Oregon, care a sugerat că arborii modificați genetic acumulează cu 53% mai multă biomasă decât arborii naturale, ceea ce duce la captarea cu până la 27% mai mult dioxid de carbon.

Inițial, studiul a fost efectuat într-o seră în condiții de laborator. Acum, copacii hibrizi au avut primul lor test în lumea reală. După cum a raportat The New York Times, mai multe răsaduri de plop modificate genetic au fost plantate pe un teren forestier activ din sudul Georgiei, la începutul acestei luni.

Copacii modificați genetic, benefici pentru atenuarea crizei climatice

Este pentru prima dată când arbori modificați genetic au fost plantați în SUA cu excepția studiilor științifice și a livezilor comerciale. Dincolo de amplasamentul din Georgia, compania mai spune că a semnat acorduri cu proprietari privați de terenuri pentru a planta copaci modificați genetic în peste 1.200 de hectare de pădure din sud-estul SUA și Apalachia.

„Am depășit punctul în care doar reducerea emisiilor va fi suficientă pentru a ne reechilibra ecosistemele. Acum este momentul pentru îndepărtarea pe scară largă a carbonului. Scopul nostru este de a reduce 2% din emisiile globale până în 2050. Vom face acest lucru folosind aproximativ 5 milioane de hectare de teren”, a declarat Maddie Hall, CEO al Living Carbon.

„Cercetarea de astăzi este doar primul pas în demonstrarea modului în care împuternicirea ecologiei, prin utilizarea responsabilă a biotehnologiei în copaci, poate fi o soluție scalabilă și viabilă la criza climatică, a adăugat ea.

Copacii modificați genetic fac mai eficientă capacitatea naturală a plantelor de a face fotosinteza. Cu ajutorul unei enzime cunoscute sub numele de RuBisCO, plantele și alte organisme fotosintetice pot absorbi carbonul anorganic (CO2) din aer. Apoi îl pot fixa în zahăr pentru a fi utilizat.

Acest proces nu funcționează întotdeauna perfect, iar ocazional se formează particule de zahăr „defecte” cu molecule de oxigen. Pentru a anula acest lucru, planta va suferi fotorespirație, ceea ce face o face să elibereze CO2 înapoi în atmosferă, irosind o parte din energia produsă de fotosinteză.

Riscurile cu arborii modificați genetic

Copacii modificați genetic au fost proiectați pentru a evita procesul obișnuit de fotorespirație printr-o cale alternativă de ocolire a acesteia. Prin urmare, produsul secundar supărător este reintrodus direct în creșterea copacilor, risipind astfel mai puțină energie. Ei dobândesc această abilitate prin adăugarea anumitor gene de la plante și alge. Acestea posedă în mod natural căi alternative de ocolire a fotorespirației.

Modificarea genetică este adesea unul dintre acele subiecte fierbinți care trezesc suspiciuni și teamă. Proiectul Global Justice Ecology a lansat o declarație împotriva planurilor Living Carbon. Aceasta susține că riscurile pe termen lung ale „copacilor modificați genetic, polenul sau semințele lor pentru păduri, animale sălbatice sau sănătatea umană sunt necunoscute”.

Living Carbon, la rândul său, susține că au luat o mulțime de măsuri pentru a reduce riscul de „consecințe nedorite” și consideră că există o mulțime de măsuri de protecție. O altă întrebare este dacă această mică companie poate influența semnificativ criza climatică în creștere.