6.6 C
București
miercuri, 27 noiembrie, 2024
Acasă Blog Pagină 41

Cererea globală de heliu ar putea să se dubleze până în 2035

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Cererea globală de heliu este posibil să se dubleze până în 2035, susţinută de o creştere a cererii venită din partea industriei de semiconductori care nu dispune de alternative viabile, arată un raport al firmei de cercetare de piaţă IDTechEx, transmite Reuters citat de Adevărul.

În 2035, cererea globală ar putea depăşi 322 milioane metri cubi de heliu

Potrivit analiştilor, în 2035, cererea globală ar putea depăşi 322 milioane metri cubi de heliu, un gaz care este folosit în activităţile manufacturiere datorită proprietăţilor sale de răcire.

Comparativ, între 2019 şi 2023, producţia globală de heliu s-a situat la o medie de 160 milioane metri cubi.

În paralel, piaţa globală de cipuri ar urma să înregistreze un avans de 13.1% numai în 2024, pe fondul unei cereri puternice pentru aplicaţii care utilizează inteligenţa artificială.

Heliul este o resursă limitată

Heliul este esenţial pentru gestionarea căldurii în producţia de semiconductori şi în prezent nu există o alternativă viabilă.

Având în vedere că heliul este o resursă limitată, rezervele globale totale ar putea să se epuizeze mult mai rapid din cauza cererii crescute venite din partea unor sectoare precum Inteligenţa Artificială, quantum computing, industria aerospaţială şi vehicule electrice.

Tensiunile geopolitice ar putea afecta lanțurile de aprovizionare

Producţia de heliu, un gaz elementar uşor, al doilea după hidrogen, este aşteptată să crească pe măsură ce Qatarul şi Rusia îşi majorează producţia, se arată în raportul IDTechEx.

Cu toate acestea, nu există nicio garanţie că nu vor apărea probleme pe lanţurile de aprovizionare din cauza tensiunilor geopolitice.

Australienilor li se spune să nu mai mănânce carne roșie și să-și cumpere doar mașini electrice, pentru a combate schimbările climatice: Nu este o recomandare!

australieni carne rosie masini electrice
Sursă - Unsplash

Autoritatea pentru Schimbările Climatice din Australia le cere cetățenilor să nu mai mănânce carne roșie și să renunțe la mașinile pe benzină. Țara ar trebui să ajungă la zero emisii nete până în 2050, scrie Daily Mail.

Instituția le-a recomandat cetățenilor să schimbe carnea de vită și oaie cu opțiuni mai ecologice. Acestea includ carnea de canguri, de pui și de porc. Solicitările autorității vin după ce s-a constatat că agricultura a fost responsabilă pentru peste jumătate din emisiile de metan ale Australiei în 2022-2023. 65% din poluarea climatică a provenit din metanul emis de vaci și oi.

Fermierii nu s-au arătat prea încântați de noile cerințe. De exemplu, David Jochinke, președintele Federației Naționale a Fermierilor (NFF), a precizat:

„NFF se opune ferm acestei noțiuni, susținând că o dietă echilibrată și hrănitoare include carne roșie”, a spus Jochinke.

„Ideea că proteinele animale alternative ar putea înlocui carnea roșie este grav greșită”, a completat el.

Și sectorul auto ar urma să fie afectat de noile directive. Autoritatea a spus că toate vânzările de mașini ușoare vor trebui să fie electrice până în 2040.

„Vânzările de vehicule ușoare noi care ajung la 100% electrice înainte de 2040 pot asigura emisii minime de vehicule ușoare până în 2050”, se arată în raport.

Instituția spune că mașinile electrice vor trebui să aibă un preț similar cu cel al mașinilor non-electrice până în 2030. În plus, se cere instalarea cât mai multor stații de încărcare pentru vehiculele electrice.

Australienilor li se cere să nu mai consume atâta carne roșie: Nu este o recomandare

Președintele CCA, Matt Kean, fost ministru al schimbărilor climatice și al energiei în guvernul din New South Wales, a declarat că propunerile nu sunt recomandări, ci cerințe.

„Rolul Autorității pentru Schimbările Climatice este de a oferi sfaturi independente, sincere și fără teamă parlamentului și guvernului, indiferent de culoarea politică”, a declarat domnul Kean pentru The Australian.

„Evaluarea Autorității pentru Schimbările Climatice nu este o recomandare către guvern. Aceasta cuprinde informații și analize pentru comunitate, firme, factorii decidenți, investitorii și guvernele la toate nivelurile cu privire la ceea ce este necesar pentru o tranziție robustă, dar responsabilă”, a mai zis el.

Volvo a renunțat la planurile de a produce doar vehicule electrice până în 2030

volvo masini electrice
Sursă - Unsplash

Volvo a renunțat la planurile a deveni un producător de vehicule electrice până în 2030. Cauza principală e legată de scăderea cererii consumatorilor pentru aceste mașini, potrivit Euronews.

După anunț, acțiunile companiei au scăzut cu peste 4%. Scăderile în ultimele 6 luni se ridică la 12%. Mai mult, compania a raportat câștiguri modeste în primul trimestru din 2024 și nici prognozele pentru cel de-al doilea trimestru nu sunt îmbucurătoare.

Noua paradigmă a companiei este ca până în 2030, „90-100% din volumul său global de vânzări să fie compus din mașini electrificate”. Asta include mașini electrice și mașini hibride plug-in.

Restul de 0-10% va fi constituit dintr-un număr limitat de modele mild hybrid.

Volvo are în plan să producă vehicule electrificate în proporție de 50 până la 60% până la mijlocul acestui deceniu. În prezent, 26% din produsele sale sunt reprezentate de mașini complet electrice.

Volvo nu mai vrea mașini complet electrice până în 2030. Cererea mare e pentru vehicule hibride

Strategiile producătorilor de mașini au fost date peste cap de cererea în creștere pentru vehicule hibride. În același timp, vânzările reduse de mașini pur electrice au pus presiune pe marjele de profit ale acestora.

De exemplu, Tesla a înregistrat o scădere continuă a marjelor de profit începând cu 2023. Chiar Elon Musk a remarcat o schimbare a preferințelor consumatorilor de la mașini 100% electrice la vehicule hibride.

Pe fondul cererii lente a consumatorilor și a unui război al prețurilor în China, producătorii de automobile se confruntă cu vânturi în contra macroeconomice.

„Este clar că tranziția către electrificare nu va fi liniară. Clienții și piețele se mișcă cu viteze diferite de adoptare”, a remarcat Volvo.

„Suntem pragmatici și flexibili, păstrând în același timp o poziție de lider în industrie în ceea ce privește electrificarea și durabilitatea. Dezvoltarea mai lentă decât se aștepta a infrastructurii de încărcare, retragerea stimulentelor guvernamentale pe unele piețe și incertitudinile suplimentare create de tarifele recente pentru vehiculele electrice pe diferite piețe.

Având în vedere acest lucru, Volvo Cars continuă să vadă nevoia unor politici guvernamentale mai puternice și mai stabile pentru a sprijini tranziția la electrificare”, a mai spus compania.

Un nou incendiu de vegetație a izbucnit în Prahova

Sursă foto: ISU Prahova
Sursă foto: ISU Prahova

Un nou incendiu de vegetație uscată a izbucnit în Prahova, transmite Radio Europa FM.

Peste 50 de pompieri intervin în comunele Jugureni şi Călugăreni. Momentan, nu se cunoaște suprafața afectată.

Incendiul de vegetație nu a ajuns în zonele locuite

Potrivit sursei citate, există mai multe focare ce se extind cu repeziciune din cauza vântului.

Patru autospeciale de stingere, patru autospeciale de primă intervenţie şi comandă, o autocisternă şi un echipaj SMURD au fost mobilizate la fața locului.

Zona nu este accesibilă pentru autospecialele de intervenţie, fapt ce îngreunează intervenţia pompierilor.

Deocamdată, flăcările nu au ajuns la zonele locuite, a transmis Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Șerban Cantacuzino” al județului Prahova, conform sursei citate.

Continuă intervenţia pentru stingerea incendiului de vegetaţie scăpat de sub control în Maramureş

Reamintim că pompierii continuă intervențiile pentru stingerea incendiilor de vegetație în județul Maramureș, unde 500 de hectare au fost afectate.

Deși flăcările au amenințat trei localități (Arieșu de Pădure, Coltău și Lăpușel) și au atins șapte clădiri, nu s-au înregistrat victime.

Preventiv, 90 de persoane au fost evacuate, inclusiv de la o pensiune.

Peste 300 de pompieri și 100 de persoane de la MAI și MApN au fost mobilizate.

Două avioane Spartan au fost trimise pentru a sprijini intervenția, iar sâmbătă seara, două dintre focare erau aproape de lichidare.

Poluarea luminoasă produce Alzheimer la persoanele sub 65 de ani

poluarea luminoasa produce alzheimer
Sursă - Unsplash

Poluarea luminoasă implică mai multe dezavantaje. De la distrugerea capacității oamenilor de a studia cerul și până la derutarea animalelor și influențarea modului de hrănire al acestora. O nouă cercetare arată însă că toată această poluare ar putea afecta și sănătatea umană, fiind un factor de risc pentru apariția bolii Azlheimer, în special la persoanele sub 65 de ani, scrie IFL Science.

„Lumina este cel mai puternic factor care ne influențează ritmurile circadiene. Expunerea la lumină pe timp de noapte poate perturba ritmurile circadiene”, a declarat cercetătorul Robin M. Voigt de la Centrul Medical al Universității Rush, pentru IFLScience.

„Ritmurile circadiene reglează o mare parte din biologie și comportament. Atunci când sunt perturbate, pot avea consecințe dăunătoare”, a adăugat el.

„S-a arătat deja că poluarea luminoasă perturbă somnul, provoacă disfuncții metabolice și crește riscul de cancer. Studiul nostru este primul care leagă poluarea luminoasă de boala Alzheimer. După cunoștințele mele, sunt primul care a formulat această ipoteză”, a mai zis el.

Poluarea luminoasă produce Alzheimer la persoanele sub 65 de ani

Voigt și echipa au colectat date de asigurări de sănătate federale Medicare din perioada 2012-2018. Ei au urmărit prevalența bolii Alzheimer în SUA. Apoi au făcut conexiuni cu datele de expunere la lumină pe timp de noapte din satelit furnizate de NASA. Excluzând Alaska și Hawaii, au fost efectuate analize la nivel de stat și la nivel de district pentru a evalua relația dintre incidența Alzheimer și nivelurile de lumină.

„Datele la nivel de stat sunt interesante și foarte identificabile. Cred însă că datele la nivel de district sunt poate și mai convingătoare”, a spus Voigt pentru IFLScience.

Studiul a arătat că pentru persoanele cu vârste de peste 65 de ani, boala Alzheimer a fost mai strâns corelată cu expunerea la lumină pe timp de noapte decât alți factori de risc, precum abuzul de alcool. Majoritatea persoanelor diagnosticate cu boala Alzheimer se încadrează însă în această categorie de vârstă.

Pentru cei sub 65 de ani – în cazul cărora boala ar fi considerată demență cu debut precoce – expunerea la niveluri ridicate de poluare luminoasă a avut cea mai puternică corelație cu boala.

În ceea ce privește modul în care întreruperea ritmului circadian ar putea duce la boala Alzheimer, lucrarea prezintă câteva ipoteze, dar Voigt a subliniat pentru IFLScience că „riscul de apariție a bolii Alzheimer este multifactorial și poluarea luminoasă poate fi un factor care ar putea fi important”.

Rechinii părăsesc recifele de corali pe măsură ce oceanele se încălzesc

Sursă - Unsplash

Rechinii părăsesc recifele de corali pe măsură ce oceanele se încălzesc, arată un studiu citat de The Guardian.

Un ecosistem aflat deja în pericol este amenințat acum de alungarea prădătorilor. Rechinii de recif sunt un element cheie în ecosistemul care deja se luptă să supraviețuiască. Anterior, Știrea Verde a avertizat cu privire la fenomenul de albire al Marii Bariere de Corali.

Peste 120 de exemplare de rechini cenușii de recif din Oceanul Indian au fost urmăriți între 2013 și 2020. Pe măsură ce recifele au devenit mai stresate, rechinii au început să petreacă mai puțin timp acolo. Cea mai mare scădere a fost atinsă la maximul El Niño din 2015 – 2016. Ei nu s-au întors în zona respectivă decât după 16 luni.

Rechinii au sângele rece și temperatura corpului lor e legată de temperatura apei.

„Dacă devine prea cald, vor trebui să se miște”, a spus dr. David Jacoby, lector în zoologie la Universitatea Lancaster și liderul proiectului de cercetare.

„Credem că mulți aleg să se mute în ape mai adânci și mai reci, ceea ce este îngrijorător. Unii dintre rechini au dispărut complet din recif pentru perioade lungi de timp. Rechinii de recif sunt deja absenți din aproape 20% din recifele de corali la nivel global, parțial din cauza pescuitului excesiv, iar această nouă descoperire are potențialul de a exacerba aceste tendințe.”, a adăugat el.

Recifele de corali tropicale sunt ecosisteme spectaculoase și incredibil de biodiverse. Ele găzduiesc un sfert din toți peștii marini și sunt grav afectate de încălzirea apelor oceanice, pescuitul excesiv și poluarea.

Un iepure extrem de rar, care seamănă cu un pepene, a fost filmat întâmplător | VIDEO

iepure pepene
Sursă - Unsplash

Un iepure extrem de rar, asemănător cu un pepene, a fost filmat în Sumatra, potrivit IFL Science.

Mai mulți tineri care făceau o drumeție pe insulă s-au întâlnit literalmente cu unul dintre cele mai rare animale de pe planetă. Iepurele dingat de Sumatra (Nesolagus netscheri) a mai fost văzut doar de câteva ori în ultimii 50 de ani.

După cum v-ați dat seama, numele provine de la dungile de pe spate. Acestea îl fac să semene cu un pepene verde , chiar dacă blana sa este ruginie. Habitatul său preferat e reprezentat de pădurile dese și greu accesibile. În plus, fiind un animal nocturn, este de la sine înțeles de ce a fost văzut de atât de puține ori.

Animalul mai fusese fotografiat în anul 2007. Atunci s-a raportat că a fost a treia oară când iepurele a fost imortalizat. Anterior, mai existau imagini cu acesta din 1998, în Parcul Național Kerinci Seblat și 2000, Parcul Național Bukit Barisan.

Un alt exemplar a fost capturat de un fermier în anul 2021, în timpul unor inundații. Fiind rănit, animalul a fost îngrijit, după care a fost lăsat în libertate.

„Se știu foarte puține despre acest animal, în afară de faptul că arată o preferință marcată pentru mușchi și pădurea submontană”, a declarat Deborah Martyr, consilier pentru Faună și Floră pentru Unitățile de protecție și conservare a tigrilor din Parcul Național Kerinci Seblat, într-un comunicat.

„Singurele exemplare din Sumatra datează din perioada colonială olandeză – și se află în Țările de Jos, nu în Indonezia.”, a adăugat ea.

Taxe suplimentare pentru turiștii care fac escală pe insulele Santorini și Mykonos din Grecia

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Grecia introduce noi taxe pentru turiștii de pe navele de croazieră care fac escală pe două insule vor plăti o taxă de 20 de euro, anunță Radio Europa FM.

Premierul Greciei, Kyriakos Mitsotakis, a anunțat și intenția de a limita numărul navelor de croazieră care pot ajunge simultan într-o destinație, pentru a reduce aglomerația.

Insulele Mykonos și Santorini sunt printre cele mai vizitate și atrag un număr uriaș de turiști

Turiștii aglomerează anumite destinații din Grecia în anumite perioade ale anului. Insulele Mykonos și Santorini sunt printre cele mai populare din țară.

Potrivit sursei citate, premierul grec Kyriakos Mitsotakis a anunțat că pasagerii navelor de croazieră care fac escală pe aceste două insule vor plăti o taxă de 20 de euro.

Oficialul nu a precizat de când va intra în vigoare această măsură.

Anul trecut, navele de croazieră au adus pe insula Santorini peste 1 milion de pasageri

Acest număr este enorm cumparativ cu populația insulei de aproximativ 15 mii de locuitori.

Peste 30 de milioane de turiști au vizitat Grecia anul trecut, mai transmite Radio Europa FM. Peste 3 milioane de vizitatori au ales insula Santorini.

Grecia a impus noi măsuri de combatere a turismului excesiv în cele mai populare insule

Încă din luna iunie, Grecia a decis să limiteze numărul navelor de croazieră care vizitează insulele populare pentru a combate efectele supraturismului,

La acel moment, premierul Kyriakos Mitsotakis a declarat că noile reguli ar putea include restricționarea danelor.

O altă regulă urmărea implementarea unui sistem de licitație pentru sloturi.

În ciuda contribuției turismului la PIB, guvernul a atenționat asupra impactului asupra mediului, aspect susținut și de localnici.

Arde parcul IOR din București. Fumul a ajuns până în stația de metrou Titan

Foto: Facebook
Foto: Facebook

Un incendiu devastator a izbucnit în Parcul IOR, mai mulți internauți postând numeroase imagini pe contul de Facebook.

Potrivit informațiilor oferite de Inspectoratul pentru Situații de Urgență, pompierii acționează cu 5 autospeciale pentru a stinge incendiul.

La acest moment, flăcările se extind extrem de ușor, mai ales din cauza vântului care bate destul de puternic.

Reporter: ”În acea zonă este un fum foarte dens, gros, semn că incendiul este unul violent”

În acea zonă e și foarte multă vegetație uscată, ceea ce înseamnă că flăcările ar putea să se extindă extrem de repede, în caz că pompierii nu vor putea realiza un perimetru. Este o zonă a Parcului IOR în care au mai avut loc incendii de vegetație. Este și o zonă retrocedată și au fost acuzații că au fost puse incendii intenționat, în așa fel încât să înceapă unele construcții în apropierea parcului. Din imagini, putem concluziona că pompierii vor avea nevoie de ore bune pentru a stinge incendiul”, a explicat reporterul Digi 24, Valentin Stan.

Focul din parcul IOR se manifestă pe o suprafață de 10.000 metri pătrați

Incendiu de vegetație în parcul IOR. Degajări mari de fum. Închideți ferestrele. Evitați zona, dacă este posibil. Intervin 5 autospeciale de stingere”, se arată în comunicatul publicat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență.

Reamintim că în data de 14 iulie 2024, în Parcul IOR din Capitală a izbucnit un alt incendiu.

Acesta s-a manifestat pe aproximativ 700 de metri pătrați, în zona retrocedată.

Activiștii pentru climă au blocat intrarea în Muzeul Regal din Amsterdam

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Activiștii pentru climă au blocat intrarea în Muzeul Regal din Amsterdam, în semn de protest față de colaborarea acestuia cu o bancă.

Potrivit protestatarilor, respectiva banca ar finanța proiecte dăunătoare mediului, informează Biziday citat de Radio Eco Natura.

Un purtător de cuvânt al muzeului Rijksmuseum (Muzeul Regal) a declarat că locația a fost închisă, pentru a asigura siguranța vizitatorilor, a personalului și operelor de artă din colecție.

Activiștii au venit îmbrăcăți în galben, s-au legat de intrarea în muzeu și au aprins torțe galbene, împiedicând oamenii să intre în clădire

Protestatarii pentru climă fac parte din grupul Extinction Rebellion (XR) și au declarat că scopul protestului este de a obliga reprezentanții muzeului să renunțe la colaborarea cu sponsorul principal al acestuia, despre care susțin că ar contribui la încălzirea globală, întrucât finanțează proiecte dăunătoare mediului.

XR a fost înființat în 2018 și se ocupă cu organizarea de proteste în care atrag atenția asupra nevoii urgente de a face ceva cu privire la încălzirea globală.

Criticii grupului sunt de părere că unii membri se distanțează de cauza reală a acestuia prin faptul că protestelor pe care le organizează provoacă pagube grave.

Activiștii climatici au blocat acostarea unei nave de croazieră în Amsterdam

La mijlocul lunii august, membrii Extinction Rebellion au blocat acostarea unei nave de croazieră în portul din Amsterdam, legându-se de o ecluză.

Aceștia au protestat împotriva poluării masive cauzate de navele de croazieră și cer desființarea lor.

Protestul a împiedicat acostarea navei ”Serenade of the Seas”, cu peste 1.000 de cabine.

Conform unui studiu, în 2022 navele de croazieră din apele europene au emis peste 8 milioane de tone de CO2.

Gradul de poluare echivalează cu 50.000 de zboruri Paris-New York.