18 C
luni, 16 septembrie, 2024

Amenințare pentru sănătatea umană. Bacteriile carnivore proliferează pe plasticul marin

Bacteriile „mâncătoare de carne” s-au găsit pe algele marine și plasticul din Marea Caraibelor. Cercetătorii se tem că potențialii agenți patogeni ar putea amenința sănătatea umană, conform Science Alert.

Se știe că bacteriile Vibrio se hrănesc cu plante marine și țesuturi animale de pe litoral. Atunci când oamenii consumă fructe de mare sau apă de mare infectată cu acești agenți patogeni, pot apărea boli care pun în pericol viața, cum ar fi holera. Specia Vibrio vulnificus poate infecta și răni deschise. Ea provoacă distrugerea țesuturilor și, în funcție de gravitate, poate reprezenta un risc enorm pentru sănătate.

Descoperirea de specii de Vibrio pe deșeurile marine este o veste destul de proastă. Acest lucru evidențiază un vector potențial al bolilor umane pe care experții nu l-au luat în considerare. În plus, habitatul plutitor nu se descompune. El continuă să se extindă în dimensiune mai mult ca niciodată pe coastele oceanului planetar.

Universitatea Florida Atlantic (FAU) a efectuat o analiză a mostrelor de plastic oceanic. Acestea au fost colectate în Marea Caraibelor și Marea Sargasso în 2012 și 2013. De asemenea au fost prelevate și mostre de alge marine brune, numite Sargassum, larve de anghilă și apă de mare.

Atât în mostrele de plastic, cât și în cele de alge marine, cercetătorii au găsit mai multe specii de bacterii Vibrio. Mai grav este că unele nu au mai fost văzute până acum.

Analiza ulterioară a genomului a sugerat că unele aveau „un potențial patogen semnificativ”.

Bacteriile carnivore proliferează pe plasticul marin

În experimentele din laborator, bacteriile din ocean au colonizat probele de plastic cu o eficiență alarmantă.

„Lucrările noastre de laborator au arătat că aceste Vibrio sunt extrem de agresive. Ele pot găsi plasticul, de care se lipesc în câteva minute”, a spus biologul Tracy Mincer.

„De asemenea, am descoperit că există factori de atașament pe care microbii îi folosesc pentru a se lipi de materiale plastice. Este același tip de mecanism pe care îl folosesc agenții patogeni”, a adăugat el.

Deși studiile anterioare au sugerat că agenții patogeni Vibrio sunt colonizatorii timpurii ai plasticului marin plutitor, Mincer și colegii săi de la FAU sunt primii care au secvențiat genomul dintr-un eșantion din lumea reală.

Rezultatele sugerează că bacteriile Vibrio s-ar putea adapta în moduri care ar putea fi periculoase pentru sănătatea animală și umană. Unii dintre acești agenți patogeni ar putea chiar să genereze secreții toxice. Ele pot pătrunde în intestinul unui animal și pot provoca sindromul de intestin permeabil.

„De exemplu”, explică Mincer, „dacă un pește mănâncă o bucată de plastic și se infectează cu acest Vibrio, ceea ce duce la pierderea intestinului și la diaree, va elibera substanțe nutritive reziduale, cum ar fi azot și fosfat, care ar putea stimula creșterea sargasului și a altor organisme din jur”.

Tot mai multe specii microbiene ar putea apărea în ocean

Datorită utilizării pe scară largă a îngrășămintelor, algele marine Sargassum din Caraibe au început să prolifereze pe zone extinse. Mari porțiuni de plajă sunt afectate de aceste evoluții.

Ca o soluție, unii experți cred că ar trebui să transformăm abundența agelor în alimente sau biocombustibil.

Totuși, cercetătorii avertizează că ar trebui să amânăm acest lucru în lipsa unor informații complete cu privire la riscuri.

Pe măsură ce algele marine plutitoare și deșeurile de plastic se extind în ocean mai mult ca niciodată, ele ar putea să se combine și să facă schimburi micorbiene. Un asemenea fapt ar duce la rezultate potențial periculoase pentru sănătatea umană când algele vor ajunge pe plaje.

Până când vom cunoaște riscurile, cercetătorii avertizează că algele Sargassum nu trebuie atinse.

„Nu cred că în acest moment cineva a luat în considerare cu adevărat acești microbi și capacitatea lor de a provoca infecții”, spune Mincer.

„Ne dorim cu adevărat să facem publicul conștient de aceste riscuri asociate”, a mai precizat cercetătorul.