0 C
București
joi, 18 decembrie, 2025
Acasă Blog Pagină 9

De câte minute ai nevoie pentru a scăpa dintr-o casă în flăcări?

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Acum 40 de ani, aveai la dispoziție 17 minute ca să scapi dintr-un incendiu.

Astăzi, îți rămân doar trei minute pentru a te salva.

De ce această schimbare dramatică?

Pentru că locuințele moderne sunt pline de materiale sintetice — mobilă, textile și chiar elemente de construcție realizate din compuși pe bază de petrol, care se aprind mai repede, ard mai intens și eliberează cantități mult mai mari de fum toxic.

Testele controlate arată că o încăpere mobilată în stilul anilor ’70, cu materiale naturale, avea nevoie de peste 30 de minute pentru a fi cuprinsă complet de flăcări.

O cameră similară, dar modernă? Doar trei minute. Diferența este uriașă — și reflectă realitatea letală a incendiilor din prezent.

Practic, pericolul nu ține doar de viteză, ci și de fum.

În fața unui incendiu, planul tău de evacuare face diferența

Incendiile de astăzi produc gaze extrem de toxice, precum monoxidul de carbon și cianura de hidrogen. Acestea două fac ca intoxicația cu fum să fie principala cauză a deceselor în incendiile de locuință.

Cu mai puțin timp de reacție și condiții mult mai periculoase, experții atrag atenția asupra importanței detectoarelor de fum funcționale și a unui plan de evacuare exersat în prealabil.

Cu alte cuvinte, nu materialele din casa ta te vor salva, ci pregătirea ta.

Într-o lume în care trei minute pot face diferența între viață și moarte, să fii pregătit înseamnă totul.

Care sunt principalele motive ale incendiilor din locuințe:

  • Aparatele electrice defecte provoacă scurtcircuite.
  • Sobele sau caloriferele improvizate aprind obiectele din jur.
  • Bucătăria generează incendii când uleiul sau mâncarea sunt lăsate nesupravegheate.
  • Lumânările aprinse declanșează focul dacă sunt uitate.
  • Țigările nestinse incendiază mobilierul sau textilele.
  • Instalațiile electrice vechi cedează și provoacă flăcări.
  • Supraîncărcarea prizelor determină incendii deosebit de periculoase.

Sectorul 5 devine mai accesibil: două noi rampe pentru persoanele cu dizabilități, finalizate pe Străzile Dornească și Mihail Sebastian

Foto: Facebook/Infrastructură 5
Foto: Facebook/Infrastructură 5

Sectorul 5 continuă să facă pași importanți spre accesibilitate. Echipa societății Infrastructură a finalizat recent două noi rampe pentru persoane cu dizabilități locomotorii, amplasate pe Strada Dornească și pe Strada Mihail Sebastian nr. 33.

Echipa noastră continuă lucrările pentru a face Sectorul 5 mai accesibil și prietenos pentru toți locuitorii”, a transmis conducerea societății.

Sectorul 5 investește în accesibilitate: rampe noi pentru persoanele cu dizabilități

Noile rampe au fost realizate cu prioritate în fața imobilelor unde locuiesc persoane cu dizabilități, la solicitarea Asociațiilor de Proprietari, conform normativelor privind adaptarea clădirilor și a spațiului urban.

Ne dorim ca Sectorul 5 să devină un loc accesibil și incluziv pentru toți cetățenii”, se mai arată în declarație.

Reprezentanții autorităților locale subliniază că astfel de intervenții sunt parte a unui plan amplu de modernizare a infrastructurii urbane, menit să elimine barierele și să ofere un mediu sigur și confortabil pentru toți locuitorii.

Continuă intervențiile pentru îmbunătățirea infrastructurii din Sectorul 5: rampă nouă pentru pubele și reparații urgente ale carosabilului

Societatea Infrastructură S5 continuă să îmbunătățească infrastructura rutieră și spațiile publice din Sectorul 5.

Recent, echipele au finalizat o rampă pentru amplasarea pubelelor pe strada Tunsu Petre, proiect care ”facilitează accesul autorităților la pubelele destinate colectării deșeurilor” și sprijină gestionarea eficientă a acestora.

În paralel, pe strada Sirenelor au fost efectuate reparații locale pentru a preveni degradarea carosabilului și a crește siguranța rutieră pentru șoferi și pietoni.

Amenajarea corectă a acestor spații reduce disconfortul pentru cetățeni și sprijină un management mai eficient al deșeurilor”, subliniază reprezentanții societății.

Autoritățile încurajează locuitorii să semnaleze problemele din infrastructură, pentru intervenții rapide.

Societatea reafirmă angajamentul său față de comunitate și promite menținerea unui ritm intens al lucrărilor, ca parte a unui program amplu de modernizare.

Un sector vital pentru infrastructura românească— Construcții Erbașu înaintează lucrările pe tronsonul Suplacu–Chiribiș

Foto: Facebook/Construcții Erbașu
Foto: Facebook/Construcții Erbașu

Lucrările pe tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș, parte a Autostrăzii Transilvania, înaintează într-un ritm alert, potrivit unui comunicat transmis de societatea Construcții Erbașu.

Compania anunță mobilizarea impresionantă a resurselor pe sectorul aflat în execuție, subliniind că ”peste 550 de muncitori și 310 utilaje sunt zilnic în acțiune, transformând planurile în realitate”.

Lucrările tehnice complexe aduc tronsonul Autostrăzii Transilvania tot mai aproape de finalizare

Conform declarației, eforturile sunt concentrate pe mai multe categorii de lucrări: săpături, umpluturi, realizarea straturilor de fundație, asfaltare, dar și operațiuni tehnice complexe precum consolidări, evacuarea apelor, relocări de utilități și montarea grinzilor prefabricate de mare tonaj.

Pas cu pas, ne apropiem de finalizarea unui tronson important al Autostrăzii Transilvania”, precizează reprezentanții companiei, subliniind caracterul strategic al proiectului pentru infrastructura rutieră națională.

Colaborarea dintre autorități și constructori impulsionează unul dintre cele mai așteptate proiecte rutiere din România

Tronsonul este realizat pentru Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), beneficiarul investiției.

În comunicat, constructorul transmite și un mesaj de apreciere: ”Mulțumim tuturor celor implicați în acest proiect!”, marcând importanța colaborării între echipe pentru respectarea termenelor și a standardelor tehnice.

Avansul rapid al lucrărilor reprezintă un pas important către conectivitatea îmbunătățită a regiunii și finalizarea unuia dintre cele mai așteptate proiecte rutiere din România.

Lucrările de asfaltare pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș au început în urmă cu câteva luni

La finalul lunii iunie, compania Construcții Erbașu anunțase că echipele sale demaraseră asfaltarea pe unele porțiuni ale tronsonului Suplacu de Barcău – Chiribiș, parte a Autostrăzii Transilvania.

Potrivit comunicatului, peste 7.800 de tone de asfalt fuseseră deja așternute pe zonele unde fusese aplicat primul strat, cel de bază, iar alte sectoare erau pregătite pentru această etapă.

Reprezentanții companiei subliniau, la acel moment, că ritmul de lucru diferise în funcție de particularitățile terenului, însă obiectivul rămânea comun: realizarea ”unui drum solid, bine făcut, gata să lege comunități și regiuni”.

Autostrada Transilvaniei: șantier funcțional și finanțare europeană pentru un sector complex al infrastructurii din România

Tronsonul este executat pentru Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, iar Construcții Erbașu mulțumise tuturor celor implicați în proiect. Lucrările pe acest sector fuseseră demarate în ianuarie, după emiterea ordinului de începere pe 20 ianuarie, cu un termen de finalizare de 18 luni.

La momentul debutului șantierului, directorul CNAIR, Cristian Pistol, preciza că în teren erau mobilizați aproximativ 75 de muncitori și 50 de utilaje, iar organizarea de șantier era complet funcțională.

Proiectul autostrăzii include trei viaducte, opt pasaje, opt poduri – unul de 1.650 de metri –, o parcare de scurtă durată și un centru de întreținere. Investiția, în valoare de 884.12 milioane de lei, este finanțată integral din fonduri europene.

Continuă intervențiile pentru îmbunătățirea infrastructurii din Sectorul 5: rampă nouă pentru pubele și reparații urgente ale carosabilului

Foto: Facebook/Infrastructură 5
Foto: Facebook/Infrastructură 5

Societatea Infrastructură S5 anunță noi intervenții în teren, menite să îmbunătățească infrastructura rutieră și spațiile publice din Sectorul 5 al Capitalei.

Echipele societății au finalizat recent o rampă destinată amplasării pubelelor pe strada Tunsu Petre, un proiect care vine în sprijinul autorităților și al locuitorilor din zonă.

Potrivit comunicatului, această investiție urmărește să ”faciliteze accesul autorităților la pubelele destinate colectării deșeurilor”, contribuind la o gestionare mai eficientă a acestora.

Lucrările de reparații avansează și îmbunătățesc infrastructura rutieră și calitatea vieții urbane

Reprezentanții Societății Infrastructură S5 subliniază că o astfel de amenajare are un impact direct asupra calității vieții urbane, întrucât ”amenajarea corectă a acestor spații reduce disconfortul pentru cetățeni și sprijină un management mai eficient al deșeurilor”.

În paralel cu acest proiect, echipele au intervenit și pe strada Sirenelor, unde au fost realizate reparații locale în zonele în care carosabilul prezenta deteriorări ce necesitau acțiuni imediate.

Lucrările efectuate au rolul de a crește siguranța rutieră, atât pentru pietoni, cât și pentru șoferi, prevenind în același timp degradarea suplimentară a infrastructurii.

Societatea anunță că va menține un ritm intens al intervențiilor și în perioada următoare, reafirmându-și angajamentul față de comunitate.

Prioritatea noastră este să intervenim prompt ori de câte ori situația o impune”, se arată în comunicat.

Autoritățile cer implicarea cetățenilor în îmbunătățirea infrastructurii rutiere

Totodată, autoritățile locale încurajează cetățenii să semnaleze problemele întâlnite în infrastructura rutieră pentru a facilita identificarea rapidă a zonelor care necesită intervenții.

Societatea Infrastructură S5 subliniază că rămâne dedicată dezvoltării sectorului și îmbunătățirii condițiilor de trai ale locuitorilor, proiectele recente fiind doar o parte a unui program amplu de modernizare.

Începe reorganizarea Romsilva

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă necesară pentru implementarea procesului de reorganizare a Romsilva, cu scopul modernizării managementului fondului forestier al statului şi creşterii eficienţei acestuia.

Noile prevederi introduc evaluarea anuală a performanţei manageriale, reguli mai transparente de selecţie prin concurs, digitalizarea avansată a instrumentelor de control şi criterii financiare şi nefinanciare mult mai clare pentru aprecierea performanţei.

Ordonanţa de Urgenţă deschide drumul către o reformă profundă în gestionarea fondului forestier al statului

Aprobarea OUG-ului este un pas important în reforma Romsilva. Am creat cadrul legal care permite adoptarea Hotărârii de Guvern de reorganizare a Regiei, un document necesar pentru modernizarea managementului fondului forestier al statului. Această reformă este un pilon al angajamentelor din PNRR, o bază solidă pentru combaterea tăierilor ilegale şi pentru o guvernanţă forestieră modernă”, a declarat ministra Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu.

OUG-ul aduce măsuri pentru creşterea siguranţei personalului silvic şi eficientizarea activităţilor Romsilva

OUG-ul aprobat joi include şi măsuri orientate către creşterea capacităţii operaţionale şi a siguranţei personalului silvic, scrie Radio Eco Natura. În activităţile de control se introduc mijloace foto-audio-video, înregistrările constituind mijloace de probă valabile şi oferind protecţie suplimentară personalului în situaţii cu risc ridicat.

Parcul auto şi de utilaje al Romsilva va fi gestionat printr-o aplicaţie informatică dotată cu monitorizare GPS şi sonde litrometrice, o măsură care reduce risipa, creşte transparenţa şi contribuie la utilizarea eficientă a resurselor, mai transmite sursa citată.

Reglementările clarifică şi activităţile economice suplimentare pe care Romsilva le poate desfăşura, acestea fiind permise doar dacă respectă criterii de eficienţă economică, astfel încât veniturile să acopere cel puţin costurile.

Sfârșitul îmbătrânirii ar putea fi la doar 4 ani distanță

Foto: Facebook/Science Nature Page
Foto: Facebook/Science Nature Page

Un futurist de top spune că sfârșitul îmbătrânirii ar putea fi la doar 4 ani distanță.

Renomitul futurist în tehnologie și fost inginer Google, Ray Kurzweil, chiar crede acest lucru.

El prezice că până în 2029 am putea atinge ”viteza de evadare a longevității” – un punct critic în care progresele medicale prelungesc viața mai repede decât îmbătrânim.

Progresele științifice ar putea face îmbătrânirea reversibilă – dar cui va servi cu adevărat?

Datorită progresului rapid în editarea genetică, diagnosticele bazate pe inteligența artificială și biologia sintetică, Kurzweil crede că îmbătrânirea ar putea deveni o condiție gestionabilă, chiar reversibilă.

Menționând dezvoltarea rapidă a vaccinurilor COVID-19 ca dovadă a capacității științifice accelerate, el își imaginează un viitor în care timpul nu mai înseamnă declin, ci reînnoire.

Desigur, această viziune este atât îndrăzneață, cât și profund controversată. Criticii susțin că astfel de descoperiri ar aduce beneficii în primul rând celor bogați, accentuând inegalitățile globale în sănătate.

Milioane de oameni mor în continuare în fiecare an din cauză că nu au acces la tratamente de bază – ceea ce ridică întrebarea: cui i-ar servi cu adevărat acest viitor?

Kurzweil și cursa reală pentru încetinirea îmbătrânirii: între preziceri corecte și optimism

Kurzweil a prezis corect mari repere tehnologice în trecut, inclusiv ascensiunea smartphone-urilor și a inteligenței artificiale, dar a făcut și unele estimări prea optimiste.

Indiferent dacă suntem cu adevărat la patru ani de ”îndoirea” timpului sau doar visăm, un lucru este clar: cursa pentru încetinirea îmbătrânirii nu mai este science fiction – este știință în acțiune.

O ciupercă descoperită într-o groapă de gunoi descompune plasticul în doar câteva săptămâni

Foto: Science Nature Page
Foto: Science Nature Page

Oamenii de știință au descoperit într-o groapă de gunoi o ciupercă ce poate ”mânca” plasticul extrem de rapid.

O ciupercă deosebit de comună ar putea deține cheia rezolvării uneia dintre cele mai dificile probleme ale poluării cu plastic.

Ciuperca descompune poliuretanul în doar câteva săptămâni

Oamenii de știință au identificat o tulpină de Aspergillus tubingensis, găsită într-un depozit de deșeuri din Pakistan, care poate descompune rapid poliuretanul — un tip de plastic utilizat pe scară largă și care, în mod normal, are nevoie de secole pentru a se degrada.

În teste de laborator, ciuperca a deteriorat și degradat plasticul în doar câteva săptămâni, eliberând enzime care atacau legăturile chimice ale materialului.

Au apărut crăpături, masa s-a redus, iar plasticul s-a înmuiat vizibil — totul fără necesitatea căldurii, presiunii sau a unor aditivi chimici.

Ceea ce face descoperirea și mai promițătoare este naturalețea procesului. A. tubingensis acționează în condiții obișnuite de sol, ceea ce sugerează că ar putea fi integrată în sisteme reale de gestionare a deșeurilor.

Poliuretanul, prezent în tot — de la mobilier la încălțăminte —, este dificil de reciclat și ajunge frecvent în gropile de gunoi, unde rămâne generații întregi.

Oamenii de știință testează o soluție biologică ce ar putea transforma gropile de gunoi în spații de degradare activă a plasticului

Valorificarea acestei ciuperci ar putea oferi o alternativă biologică la incinerare sau la procesările industriale, schimbând modul în care abordăm deșeurile din plastic.

Cercetătorii lucrează acum la scalarea procesului pentru utilizare pe scară largă, cu potențialul de a transforma gropile de gunoi în locuri unde plasticul se descompune activ.

O superfurtună solară ar putea distruge toți sateliții noștri

Foto: Facebook/Science Nature Page
Foto: Facebook/Science Nature Page

Mai multe cercetări recente arată că o erupție solară precum cea din 1859 ar distruge toți sateliții de care depindem astăzi.

Dacă o superfurtună solară asemănătoare evenimentului Carrington din 1859 ar lovi în prezent, ar putea anihila întreaga noastră rețea de sateliți, potrivit unei noi simulări realizate de Agenția Spațială Europeană (ESA).

Cum ar afecta o erupție solară puternică sateliții și tehnologia modernă

Evenimentul Carrington — cea mai puternică erupție solară înregistrată vreodată — a provocat întreruperi globale ale telegrafului și a luminat cerul cu aurore acum mai bine de 160 de ani. Însă atunci nu existau sateliți, GPS sau rețele digitale de comunicații.

Scenariul ESA modelează ce s-ar întâmpla astăzi: valuri intense de radiație solară și plasmă ar distruge electronica sateliților, ar deraia sistemele de navigație și ar provoca o expansiune dramatică a atmosferei superioare a Pământului.

Această expansiune atmosferică crește frecarea sateliților cu până la 400%, forțându-i să coboare pe orbită și să ardă în atmosferă.

O furtună solară ar putea paraliza sateliții și comunicațiile globale

Simularea conturează un tablou sumbru, având în vedere că oamenii de știință estimează un risc de 12% în acest secol.

Într-un astfel de scenariu, sistemele GPS, prognoza meteo, comunicațiile globale și sateliții de monitorizare a Pământului ar putea fi pierduți în câteva ore. Deși unii sateliți aflați pe orbite joase au protecție limitată, cercetătorii ESA spun că furtuna modelată ar depăși orice măsură de siguranță existentă.

Cu numărul de sateliți proiectat să crească de zece ori până în 2050, miza este mai mare ca niciodată. Oficialii ESA compară pregătirea pentru furtuni solare cu planificarea pentru pandemii: rare, imprevizibile, dar potențial catastrofale.

Fără măsuri, dependența tot mai mare a omenirii de spațiu ar putea deveni cea mai mare vulnerabilitate a sa.

Autoritățile explică diferența dintre miros și poluare la Ploiești

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

În condiţiile în care trei rafinării funcţionează în zona municipiului Ploieşti, Garda de Mediu transmite că ”este util de înţeles că mirosul şi poluarea aerului sunt două noţiuni distincte, cu consecinţe diferite şi cu mecanisme de reacţie instituţională separate”.

Mesajul este acelaşi pe care oamenii îl aud de ani de zile: ceea ce simt este, în unele cazuri, ”disconfort olfactiv”, şi nu poluare, scrie Radio Eco Natura.

Prefectul de Prahova: ”Autorităţile să vină cu explicaţii în momentul în care nu poţi deschide geamul”

Pe de altă parte, prefectul de Prahova, Daniel Nicodim, afirmă că nu e nevoie că autorităţile să vină cu ”cu explicaţii ştiinţifice în momentul în care nu poţi deschide geamul în Ploieşti, dimineaţa, să aeriseşti, pentru că de afară vine un miros îngrozitor”.

Primarul oraşullui a prezentat, miercuri, date care arată că din februarie şi până în prezent, la Ploieşti s-au înregistrat sute de cazuri de depăşiri ale valorilor maxime admise pentru diverşi poluanţi, inclusiv hidrogen sulfurat şi benzen, transmite News.ro.

Prefectul promite suplimentarea comisarilor, iar primarul critică intervenția nesatisfăcătoare a Gărzii de Mediu

Garda de Mediu Prahova are aproximativ zece comisari, iar de fiecare dată când apar situaţii se invocă numărul insuficient al acestora, domnul comisar general a venit cu vestea că de la anul vă fi suplimentat acest număr pentru judeţul Prahova, cel mai complex judeţ din această perspectivă, a poluării”, a subliniat prefectul de Prahova.

Din punctul meu de vedere, Garda de Mediu Prahova şi-a îndeplinit cel puţîn nesatisfăcător atribuţiile pe care le are”, a spus Mihai Poliţeanu, primarul municipiului Ploiești, care a subliniat că a prezentat o situaţie privind depăşirea valorilor de noxe în localitate, la indicatori precum hidrogen sulfurat, PM10, benzeni, polueni şi alţi compuşi organici volatili.

Aproape 70% dintre copiii de 10–14 ani joacă zilnic jocuri online, iar un copil din trei a consumat alcool

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

World Vision România a prezentat primul studiu naţional dedicat comportamentelor de risc şi fenomenelor adictive în rândul copiilor cu vârste între 10 şi 14 ani, realizat pe un eşantion extins şi reprezentativ la nivel naţional.

Rezultatele colectate indică faptul că aproape 70% dintre copiii de 10–14 ani se joacă zilnic jocuri online, un copil din trei a consumat alcool cel puţin o dată, iar 13% au fumat măcar o dată în viaţă

De asemenea, datele scot în evidenţă debuturi alarmant de timpurii: copiii care au fumat sau au consumat alcool afirmă că primul contact cu aceste comportamente s-a produs în jurul vârstei de 10 ani, iar adicţiile digitale sunt deja bine integrate în rutina lor zilnică — 69% dintre copii se joacă online în fiecare zi, iar 8% accesează zilnic jocuri în care se pot câştiga sau pierde bani reali.

În ceea ce priveşte consumul de droguri, studiul arată că 1% dintre participanţi au declarat că au consumat marijuana/haşiş, cu un debut mediu tot în jurul vârstei de 10 ani, iar 3.4% au încercat droguri de mare risc.

World Vision România: ”Copiii care se simt foarte săraci sau foarte bogați au risc dublu de consum”

Probabilitatea consumului este dublă la copiii care se percep foarte săraci sau foarte bogaţi”, se arată în comunicatul de presă, citează Radio Eco Natura.

Cu un eşantion de 2.849 de respondenţi, studiul este reprezentativ pentru populaţia şcolară a României, din mediul urban şi rural, cu vârste cuprinse între 10-14 ani cu o marjă de eroare de +/-2% pentru un interval de încredere de 95%.