31 C
București
duminică, 8 iunie, 2025
Acasă Blog Pagină 8

Zimbrii din Munții Țarcu nu mai depind de intervenția umană pentru hrană

Foto: Facebook/WWF România
Foto: Facebook/WWF România

WWF România a transmis că, în prezent, există 200 de exemplare de zimbri în sălbăticia Munților Țarcu, iar aceștia nu mai depind de intervenția umană pentru hrană.

Mai mult, acest stil de viață le-a permis să adopte un comportament autentic, similar celui pe care strămoșii lor l-au avut, odinioară, înainte ca specia să dispară din țara noastră.

Fondul Mondial pentru Natură (WWF România): ”Această specie emblematică a fost readusă în Munții Țarcu acum aproape 11 ani”

În inima Carpaților de Sud-Vest, unde pădurile dese întâlnesc pajiști nesfârșite, zimbrul a revenit acasă. Cu un simbolism profund în istoria țării noastre, această specie emblematică a fost readusă în Munții Țarcu acum aproape 11 ani, iar astăzi peste 200 de exemplare trăiesc liber, dând viață unuia dintre cele mai de succes proiecte de reintroducere din Europa”, se arată în comunicatul membrilor Fondului Mondial pentru Natură din România.

WWF România a prezentat factorii care ne ajută să ne asigurăm că această specie emblematică rămâne sănătoasă și viabilă.

Informațiile vitale se realizează prin colare GPS, monitorizare în teren și monitorizare genetică — adică analizarea unor probe non-invazive (precum fecale sau fire de păr).

Care sunt informațiile obținute în acest mod:

Diversitatea genetică;

Dietă;

Starea de sănătate.

WWF România: ”Monitorizarea genetică a zimbrilor din Munții Țarcu reprezintă un instrument esențial în eforturile de conservare”

Prin utilizarea unor tehnici moderne și a unei abordări bazate pe date științifice, WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură), în colaborare cu partenerii săi, contribuie la asigurarea unui viitor sigur pentru zimbrii reintroduși în sălbăticie, pentru că povestea zimbrilor din Munții Țarcu este una despre echilibru și coexistență. Fiecare pas al acestor uriași ne amintește că natura știe să se regenereze atunci când îi oferim spațiul și timpul necesar. Iar noi, prin eforturile noastre, avem ocazia să fim martori ai acestui proces de renaștere a unei specii”, a mai punctat ONG-ul.

O nouă parcare va fi deschisă lângă Aeroportul Henri Coandă

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), care administrează cele două aeroporturi ale Capitalei, dă în folosinţă astăzi, 20 mai, o nouă parcare la Aeroportul Internaţional Henri Coandă din Bucureşti.

Parcarea, cu 671 noi locuri, este situată în proximitatea Terminalului Plecări, scrie Radio Eco Natura.

De asemenea, în această săptămână, încep lucrările de construcţie a unei noi parcări, prin care se vor amenaja 1.019 locuri de parcare.

CNAB construiește o parcare supraetajată și redeschide accesul rapid la Terminalul Plecări

Noua parcare care se va construi va fi supraetajată şi va avea 4 niveluri, mai transmite sursa citată.

Prin urmare, clienţii vor avea din nou la dispoziţie o parcare pe termen scurt adiacentă terminalului, în condiţiile în care, în ultimele luni, lucrările la staţia de metrou de pe magistrala M6 au condus la închiderea parcării ”Plecări”.

Odată cu punerea în folosinţă a acestei noi parcări, pasagerii beneficiază de 671 noi locuri, parte dintre acestea urmând a fi prevăzute cu staţii de încărcare electrică a maşinilor, infrastructura necesară fiind deja realizată.

Aeroportul Internațional Henri Coandă este cel mai mare aeroport din România

De asemenea, este unul dintre cele două aeroporturi importante din București (cel de al doilea fiind Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu din cartierul Băneasa).

Aeroportul este situat în afara zonei urbane a Bucureștiului, în orașul Otopeni, județul Ilfov.

Doar în anul 2018 pe Aeroportul Henri Coandă au tranzitat 13.824.830 de pasageri.

Marea Britanie reciclează bateriile electrice la scară industrială

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

O nouă metodă de reciclare promite să revoluționeze industria auto și să protejeze planeta. Compania britanică Altilium a dezvoltat o tehnologie care permite recuperarea a 97% din litiu și 99% din grafit din bateriile folosite ale vehiculelor electrice (EV).

Compania din Marea Britanie transformă bateriile uzate în resurse valoroase

Folosind un proces propriu numit EcoCathode, Altilium extrage eficient materiale esențiale din bateriile ajunse la final de viață. În egală măsură, extrage și din resturile rezultate în timpul fabricației.

Aceste materiale pot fi apoi refolosite în baterii noi, ajutând la construirea unei economii circulare în domeniul bateriilor.

Această inovație este esențială într-un context în care cererea pentru baterii LFP (litiu-fier-fosfat) este în creștere.

Metoda Altilium nu doar că face reciclarea LFP viabilă, ci și profitabilă, un pas important pentru un viitor sustenabil.

Altilium extinde reciclarea bateriilor EV și reduce dependența de resurse naturale

În prezent, compania procesează baterii NMC (nichel-mangan-cobalt) de la mari producători auto din Regatul Unit. De asemenea, a început și reciclarea celor LFP.

Fabrica ACT2 din Plymouth poate recicla echivalentul unei baterii EV pe zi, iar viitorul centru din Teesside va deveni unul dintre cele mai mari din Europa.

Practic, capacitatea anuală va fi de peste 150.000 de baterii.

Această tehnologie nu doar reduce dependența de mineritul de materii prime, ci și ajută producătorii auto să își atingă obiectivele de mediu într-un mod eficient și economic.

Amenzi de 300.000 de lei pentru rafinăriile din Ploiești, după depășiri alarmante ale poluării

Foto: Facbook/Radio Eco Natura
Foto: Facbook/Radio Eco Natura

Comisarii de mediu din judeţul Prahova anunţă că au dat amenzi în valoare totală de 300.000 de lei unor rafinării din zona municipiului Ploieşti, scrie Radio Eco Natura.

Potrivit sursei citate, staţiile de monitorizare a calităţii aerului amplasate în apropierea platformelor industriale au indicat depăşiri ale concentraţiilor de hidrogen sulfurat.

Garda de Mediu transmite rezultatele controalelor către DSP și anunță noi verificări la Ploiești

Garda de Mediu anunţă că a trimis către Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Prahova rezultatele controalelor, pentru ca DSP să stabilească, la rândul său, care este impactul asupra sănătăţii populaţiei.

Garda Naţională de Mediu anunţă, de asemenea, că, împreună cu Agenţia Naţională de Mediu şi Ariei Protejate, va face verificări pe platforma industrială în zona de nord a oraşului Ploieşti, care se află în procedura de revizuire a Autorizaţiei Integrate de Mediu, ”în urma acestor analize, existând posibilitatea impunerii de condiţii suplimentare necesare reducerii emisiilor”.

Garda de Mediu demarează verificări după valul de critici privind aerul poluat din Ploiești

Verificările făcute de Garda de Mediu Prahova au loc după ce, în ultimele luni, numeroşi localnici din Ploieşti au criticat pasivitatea acestei instituţii.

În egală măsură, criticile au venit și din partea primarului orașului.

De mulți ani, ploieștenii reclamă frecvent calitatea slabă a aerului, considerat greu respirabil.

DSP Prahova a aplicat amenzi de 70.000 de lei și a depus plângere penală împotriva Hidro Prahova pentru furnizarea de apă contaminată la Breaza

Reamintim că, în cursul săptămânii trecute, DSP Prahova a aplicat amenzi de 70.000 de lei și a depus plângere penală împotriva Hidro Prahova, după ce locuitorii din Breaza au primit apă tulbure, urât mirositoare și contaminată cu bacteria Clostridium Perfringens.

O femeie din oraș a depus, la rândul ei, plângere penală. Hidro Prahova a recunoscut avaria și a anunțat reduceri de 30% la facturile emise.

A apărut testul de sânge pentru depistarea precoce a bolii Alzheimer

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Statele Unite au aprobat primul test de sânge pentru depistarea bolii Alzheimer, informează AFP, citată de Știrile Pro TV.

Testul deschize astfel calea pentru intervenții timpurii cu medicamente menite să încetinească progresia acestei afecțiuni neurodegenerative.

Noul test este realizat de compania Fujirebio Diagnostics

Acesta analizează raportul dintre două proteine din sânge. Raportul este asociat cu prezența plăcilor beta-amiloide în creier, un semn distinctiv al bolii Alzheimer.

Până în prezent, acestea puteau fi identificate doar prin imagistică cerebrală sau analiza lichidului cefalorahidian.

Afecțiunea Alzheimer afectează tot mai mulți oameni și depășește incidența cancerului de sân și de prostată la un loc

Boala Alzheimer afectează prea mulţi oameni, mai mulţi decât cancerul de sân şi cancerul de prostată la un loc. Ştiind că 10% dintre persoanele cu vârsta de peste 65 de ani suferă de Alzheimer şi că se preconizează că această cifră se va dubla până în 2050, sper că noi produse medicale precum acesta vor ajuta pacienţii”, a declarat Marty Makary de la Food and Drug Administration (FDA), agenţia americană pentru sănătate.

În prezent, există două tratamente aprobate pentru Alzheimer care vizează placa amiloidă şi încetinesc modest declinul cognitiv. Totuși, acestea nu duc la vindecare.

Susţinătorii acestor tratamente, inclusiv mulţi neurologi, susţin că ele pot oferi pacienţilor câteva luni suplimentare de independenţă.

De asemenea, acestea ar trebui să fie mai eficiente cu cât sunt administrate mai devreme.

Boala Alzheimer este cea mai frecventă formă de demenţă

Afecțiunea se agravează în timp, răpindu-le treptat pacienţilor amintirile şi independenţa. Simptomele bolii sunt următoarele:

  • Persoana uită frecvent informații recente, chiar și imediat după ce le-a aflat.
  • Are dificultăți în a planifica activități sau a rezolva probleme simple.
  • Întâmpină confuzie legată de timp sau loc, pierzându-se în locuri familiare.
  • Are dificultăți în a urmări conversații sau în a găsi cuvintele potrivite.
  • Judecata și deciziile devin slabe, iar igiena personală poate fi neglijată.
  • Se retrage din activități sociale sau hobby-uri.
  • Apar schimbări de dispoziție, confuzie, anxietate sau suspiciune.

Moartea ar putea dispărea: Tehnologia promite nemurirea în următorul secol

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

În următorii 40 – 100 de ani, experții spun că moartea ar putea deveni un lucru de domeniul trecutului. Mai mult, tehnologiile care ar putea face acest lucru posibil sunt deja în dezvoltare.

De secole, oamenii au visat să trăiască veșnic — însă această fantezie s-ar putea să nu mai rămână ficțiune pentru mult timp.

Odată cu progresele din biotehnologie, interfețele creier-computer și conștiința digitală, unii futuriști susțin că sfârșitul morții biologice ar putea fi atins chiar în acest secol.

Conștiința digitală și corpuri de android: viitorul fără carne și oase

Oamenii de știință din neuroștiință și robotică lucrează deja la conectarea creierului uman la dispozitive externe.

Tehnologii precum protezele neuronale sau exoscheletele controlate cu mintea pregătesc terenul pentru uploadarea conștiinței într-un spațiu digital.

Futuriștii susțin că până în 2050, mintea umană ar putea ”locui” în corpuri de android cu mișcări și expresii realiste.

Organe imprimate 3D și fuziunea om-mașină: corpuri reparabile și performanțe supraomenești

Bioprintarea de organe devine tot mai reală. Inimi bătând create în laborator sau proteze personalizate accesibile financiar sunt deja realitate.

În paralel, implanturile neuronale dezvoltate de companii ca Neuralink promit nu doar tratarea bolilor, ci și îmbunătățirea memoriei sau a gândirii.

Practic, oamenii-cyborg ar putea deveni normă, nu excepție.

Criogenia și viața în cloud: planuri de rezervă pentru nemurire

Deși nimeni nu a fost readus la viață după criogenie, unele organisme mici au fost deja conservate și reanimate cu succes.

În același timp, cercetătorii explorează ideea unei vieți în realități virtuale, unde identitatea noastră digitală ar putea trăi la nesfârșit.

Prin urmare, dacă știința continuă în acest ritm, moartea biologică ar putea deveni o alegere. Viitorul nu mai pare doar științifico-fantastic—ci o realitate aflată la câteva decenii distanță.

Șoferii obezi au un risc cu 80% mai mare de a muri într-un accident rutier

Foto: Facebook/Science Natura Page
Foto: Facebook/Science Natura Page

Un nou studiu scoate la iveală un adevăr îngrijorător: șoferii obezi sunt cu 80% mai predispuși să moară într-un accident auto comparativ cu cei de greutate normală.

Cercetarea evidențiază faptul că standardele actuale de testare a siguranței auto nu iau în considerare suficient diversitatea corporală a oamenilor reali.

Testele standard ignoră particularitățile femeilor și persoanelor obeze în accidente rutiere

În prezent, testele de impact se bazează în principal pe un manechin standard. Este vorba despre un bărbat mediu din punct de vedere al greutății și înălțimii.

Această abordare ignoră particularitățile anatomice ale persoanelor obeze și ale femeilor, ceea ce duce la subestimarea riscurilor reale pentru aceste grupuri.

De exemplu, femeile sunt cu 47% mai expuse riscului de a suferi răni grave într-un accident rutier decât bărbații.

Diferențele anatomice, precum structura oaselor, flexibilitatea ligamentelor și masa musculară, contribuie la această vulnerabilitate crescută.

În cazul persoanelor obeze, distribuția diferită a masei corporale și modul în care centura de siguranță interacționează cu țesutul adipos sunt factori care pot reduce eficiența sistemelor de protecție actuale.

Cercetătorii creează modele avansate pentru siguranța auto adaptată diversității corporale

Cercetătorii dezvoltă modele computerizate mai avansate care să reflecte mai precis impactul accidentelor asupra corpului uman în funcție de greutate, sex și poziția în mașină.

Scopul este de a crea sisteme de siguranță auto mai eficiente și mai incluzive.

Acestea îi vor putea proteja pe toți participanții la trafic, indiferent de forma sau dimensiunea corpului lor.

Populaţia adultă a globului, din ce în ce mai afectată de obezitate. Care sunt principalele riscuri

  • Crește riscul de boli cardiovasculare (hipertensiune, infarct, accident vascular cerebral);
  • Favorizează apariția diabetului de tip 2;
  • Predispune la afecțiuni osteoarticulare (artrită, dureri de spate);
  • Crește riscul de anumite tipuri de cancer (colon, sân, prostată);
  • Afectează funcția respiratorie (apnee în somn, dificultăți de respirație);
  • Poate duce la probleme hepatice (ficat gras, ciroză);
  • Influențează negativ sănătatea mentală (depresie, anxietate, stimă de sine scăzută);
  • Scade speranța de viață și calitatea vieții;
  • Îngreunează sarcina și crește riscurile în timpul nașterii.

Unele persoane funcționează normal cu doar 4 ore de somn. Care este secretul

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

O echipă de cercetători condusă de neurologul Ying-Hui Fu a identificat o nouă mutație genetică rară, care le permite unor persoane să funcționeze normal cu doar 4 ore de somn pe noapte.

Este vorba despre o modificare în gena SIK3, care le oferă acestor persoane care dorm puțin o capacitate excepțională de refacere a creierului în timpul somnului non-REM.

Noua mutație genetică reduce nevoia de somn fără impact asupra sănătății

Descoperirea a fost publicată în prestigioasa revistă Proceedings of the National Academy of Sciences.

De asemenea, se adaugă altor cinci mutații deja identificate anterior de echipa lui Fu.

Studiile au inclus atât cazuri umane cât și experimente pe șoareci modificați genetic.

Toate sugerează că această genă reduce în mod natural nevoia de somn, fără a afecta vigilența sau starea de sănătate generală.

În general, oamenii au nevoie de 8-9 ore de somn pentru a funcționa normal și pentru a rămâne sănătoși

În timp ce majoritatea oamenilor au nevoie de 8-9 ore de somn pentru a funcționa optim, cei cu această mutație se simt complet odihniți după doar 3-6 ore.

Cercetătorii au analizat și o altă genă, DEC2, care crește nivelul de orexină. Este vorba despre o substanță chimică din creier ce ajută la menținerea stării de veghe pe parcursul zilei.

Această descoperire deschide noi perspective pentru tratarea tulburărilor de somn, cum ar fi insomnia sau narcolepsia.

Pe termen lung, cercetările ar putea chiar schimba modul în care înțelegem somnul și cât de mult avem nevoie de el pentru a ne simți cu adevărat ”umani”.

În majoritatea cazurilor, somnul insuficient afectează negativ calitatea vieții și sănătatea mentală și fizică pe termen lung

  • Lipsa somnului afectează memoria, concentrarea și capacitatea de luare a deciziilor.
  • Crește riscul de anxietate, depresie și iritabilitate.
  • Slăbește sistemul imunitar, favorizând infecțiile.
  • Contribuie la creșterea tensiunii arteriale și riscul de boli cardiovasculare.
  • Perturbă metabolismul, crescând riscul de obezitate și diabet.
  • Reduce performanța fizică și crește oboseala.
  • Crește riscul de accidente, din cauza scăderii atenției și reflexelor lente.

Criză ecologică în Australia: Mii de kilometri pătrați invadați de alge toxice

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

În Australia, peste 200 de specii marine – inclusiv crabi, pisici de mare, pești și rechini – au murit în urma unei “explozii de alge toxice”, relatează Biziday.ro.

Invazie de alge toxice în sudul Australiei: un fenomen amplificat de încălzirea apelor

Criza ecologică este cauzată de temperaturile anormal de ridicate, spun experții.

Fenomenul de proporții s-a extins pe mii de kilometri pătrați, mai punctează sursa citată. Acesta are loc de câteva săptămâni în largul coastei sudice a Australiei. Începând din luna martie, algele toxice s-au răspândit rapid, ajungând să acopere o suprafață estimată la 4.500 de kilometri pătrați.

Oamenii de știință au explicat că aceste alge emană o substanță otrăvitoare. Aceasta acționează ca ”o pătură toxică ce sufocă viețuitoarele marine”, inclusiv peștii, pisicile de mare și rechinii.

Algele toxice sufocă fauna marină și pun în pericol sănătatea oamenilor

Toxinele produse de alge atacă globulele roșii. Prin urmare, afectează astfel branhiile și alte țesuturi care stau la baza aparatului respirator al respectivelor viețuitoare.

Acest fenomen nu este unul neobișnuit, însă cantitatea de alge a avut un impact masiv asupra speciilor marine, deoarece toxina eliminată acaparează oxigenul din apă.

Deși algele nu sunt dăunătoare pentru oameni, cei expuși pe perioade mai lungi pot suferi iritații ale pielii și probleme de respirație (tuse).

Din această cauză, guvernul a sfătuit localnicii și turiștii să evite înotul pe plajele unde există apă decolorată și spumă.

Fosta Prefectură a judeţului Dorohoi, monument istoric, va fi restaurată şi consolidată cu peste 8 milioane de euro

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

Fosta Prefectură a judeţului Dorohoi, care găzduieşte în prezent Muzeul de Ştiinţele Naturii, clădire clasificată monument istoric, va fi restaurată şi consolidată cu peste 8 milioane de euro, anunţă Ministerul Culturii, prin Institutul Naţional al Patrimoniului.

Este una dintre cele mai reprezentative construcţii din patrimoniul cultural din Moldova de Nord şi va beneficia, în următorii trei ani, de cea mai amplă intervenţie de restaurare din ultimele decenii, scrie Radio Eco Natura.

Muzeul din Dorohoi va fi complet transformat: consolidare structurală, restaurare arhitecturală și noi zone dedicate publicului și cercetării

Proiectul presupune consolidarea structurală a clădirii, restaurarea elementelor arhitecturale și reconfigurarea spațiilor interioare pentru a corespunde cerințelor actuale ale vizitatorilor și ale personalului muzeului.

La etaj va fi amenajată expoziția permanentă dedicată științelor naturii, sala de onoare va fi transformată într-un auditorium, iar în apropierea scării de onoare vor fi create o sală de conferințe și un spațiu destinat activităților educative muzeale.

Parterul va găzdui expoziții de artă contemporană, iar la subsol vor fi amenajate laboratoare de cercetare și conservare, spații tehnice, depozite și o zonă de carantină pentru obiectele de patrimoniu.

Restaurarea fostei Prefecturi contribuie la dezvoltarea unui centru cultural modern

Noul centru va fi accesibil şi orientat către comunitate, cu potenţial real de a atrage public, de a stimula turismul şi de a genera un impact pozitiv în plan educaţional şi economic.