17.5 C
București
marți, 26 august, 2025
Acasă Blog Pagină 95

Noul Cod Silvic a fost adoptat de Camera Deputaților

Foto: Facebook/Mircea Fechet
Foto: Facebook/Mircea Fechet

Ministrul Mediului a precizat că noul Cod Silvic a fost adoptat cu 245 de voturi de către Camera Deputaților, marcând un moment istoric în Parlament.

Mircea Fechet: ”Împreună putem da României, după 15 ani, o lege care marchează un nou început în gestionarea pădurilor din țara noastră”

Potrivit declarațiilor făcute de ministrul Mediului, este o lege care merită din plin să fie în procedură de urgență, reprezintă totodată un jalon important din PNRR.

Timpul nu mai are răbdare cu pădurile din România, pentru care avem nevoie de reglementări clare și actuale. Astăzi, nu vorbim doar despre lemn, ci vorbim despre importanța pădurii pentru fiecare dintre noi, ca mediu de relaxare și de deconectare, ca aliat de încredere în lupta împotriva schimbărilor climatice. Nu vorbim doar despre industria lemnului, ci de un sector economic, care a ajuns la 3,5% din #PIB, având un aport important în balanța comercială a României”, se arată în comunicatul publicat de oficial.

Mircea Fechet a reamintit că depindem cu toții de resursele pe care ni le oferă pădurile din România, ceea ce ne obligă să fim responsabili și să ne gândim la relația pe termen lung pe care o avem cu pădurea.

Noul Cod răspunde celor trei perspective amintite de ministru: de conservare a pădurilor, a economiei și a vieții.

Noul Cod Silvic susține că accesul în pădure este liber și nerestricționat

Pentru toate acestea există un răspuns în Noul Cod Silvic, în sfârșit scrie foarte clar în lege că accesul în pădure este liber și nerestricționat, confiscăm dubițele și camioanele care transportă lemn fără acte, eliminăm situațiile de conflict de interese în rândul celor care lucrează în domeniul silvic, împădurim terenurile care au fost despădurite și abandonate de proprietari”, a conclus Mircea Fechet.

Studenții britanici recunosc că trișează cu lucrări făcute de AI

Sursa foto: Pixabay
Sursa foto: Pixabay

Mai mult de jumătate din studenții din Marea Britanie folosesc inteligența artificială, iar 5% dintre ei recunosc că trișează cu lucrări făcute de AI.

Instrumentele de detecție, precum Turnitin, dau atât de multe rezultate fals pozitive încât numeroase universități au renunțat la ele, preferând să-și schimbe modelele de evaluare, titrează Biziday.

Efectele inteligenței artificiale în educație: universitățile își schimbă modelele de evaluare

Potrivit unui sondaj realizat de Institutul pentru Politici de Învățământ Superior din UK, aproximativ 5% dintre studenți recunosc că folosesc inteligența artificială în mod fraudulos, iar în cazul universităților din Russell Group (inclusiv Oxford, Cambridge și alte 15, cele mai importante), unele raportaseră o creștere de 15 ori a cazurilor de fraudă academică.

Acestea se bazează mult mai mult pe realizarea de proiecte decât pe memorarea mecanică a unor informații, iar, la patru ani de la lansarea Chat-GPT 3, mai mult de jumătate dintre studenți folosesc acum inteligența artificială generativă.

De atunci au apărut numeroase alte instrumente de acest fel (Google Gemini, Microsoft Copilot, Claude, Perplexity).

Aceste instrumente procesează seturi mari de date, la fel ca un creier uman, pentru a genera conținut nou.

Universitățile au intrat inițial într-o cursă tehnologică, apelând chiar la AI pentru a încerca să detecteze atunci când studenții trișează.

În 94% din cazuri, profesorii nu-și pot da seama dacă o lucrare a fost scrisă cu ajutorul AI

Mulți profesori universitari susțin că își pot da seama imediat atunci când au în față o lucrare scrisă cu AI, dar Universitatea din Reading a efectuat recent un test “în orb” în care răspunsurile scrise cu ChatGPT au fost trimise prin sistemul de examinare propriu al universității.

Potrivit sursei citate, rezultatul a fost covârșitor – în 94% din cazuri profesorul nu a detectat frauda, iar notele acordate au fost mai mari decât cele primite de studenții reali.

Avertisment OMS: Criza climatică devine o urgență sanitară globală

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a avertizat în faţa Curţii Internaţionale de Justiţie (CIJ), că urgenţa climatică reprezintă, ”în mod fundamental, o criză sanitară, care nu mai este „o situaţie ipotetică din viitor, (ci) este aici şi acum”.

În egală măsură, oficialul a precizat că ”nu se face suficient în condiţiile în care este nevoie de acţiune” relatează agenţia EFE citată de Digi 24.

Într-un discurs, directorul general al OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, a declarat că abordarea schimbărilor climatice reprezintă ”o chestiune de echitate” şi a subliniat că situaţia este ”gravă” şi că ”lumea trebuie să acţioneze”, deoarece ”în acest moment, nu se face suficient pentru a se lua măsuri de atenuare şi de adaptare în vederea protejării şi asigurării sănătăţii” populaţiei lumii.

OMS a adunat dovezi privind impactul schimbărilor climatice asupra sănătăţii timp de peste 25 de ani

Printre alte consecinţe, Tedros Adhanom Ghebreyesus a enumerat creşterea potenţială a transmiterii unor boli precum malaria, febra dengue şi holera odată cu intensificarea fenomenelor meteorologice extreme, reducând accesul la apă potabilă sigură şi contribuind la răspândirea vectorilor purtători de boli, precum ţânţarii.

Fenomenele meteorologice extreme, ”din ce în ce mai frecvente şi mai severe”, provoacă morţi şi răniţi, în timp ce tot mai multe ”mega-incendii distrug case, uragane mortale lovesc insule şi state costiere, iar inundaţiile ucid mii de oameni şi conduc la strămutarea a milioane de persoane”, a precizat directorul Organizației Mondiale a Sănătăţii.

VIDEO | Noaptea minții într-un oraș din Anglia. Încărcătoarele pentru mașini electrice din parcarea unui supermarket, alimentate cu curent de la niște generatoare uriașe pe motorină

vehicule electrice
Sursă - Unsplash

Un român din Marea Britanie a avut șocul vieții când a ajuns în pacarea unui centru comercial. El a găsit mai multe încărcătoare pentru mașini electrice destinate clienților complexului.

Dar câțiva pași mmai încolo, încărcătoarele pentru vehicule electrice erau conectate la două generatoare de producere de energie electrică. Ambele generatoare funcționau pe motorină.

Spațiul destinat acestora era îngrădit, de parcă cineva a dorit să-l ascundă ochilor privitorilor. Românul a arătat că între cele două generatoare se află un rezervor de aproximativ 10.000 de litri de motorină.

„Asta înseamnă salvarea planetei“, spune rezervat românul

Videoclipul din orașul Harwich s-a viralizat cu repeziciune în mediul online. Pe TikTok, acesta a adunat mii de Like-uri și sute de comentarii.

Foarte mulți oameni aleg mașini electrice, atât dn dorința de a proteja planeta, cât și pentru a mai diminua costurile de alimentare. Doar că infrastructura nu este întotdeauna cea mai prietenoasă, nici cu șoferii, nici cu mediul.

Lipsa stațiilor de încărcare reprezintă încă un impediment pentru cei care doresc să-și achiziționeze vehicule electrice. În plus, autonomia încă redusă a majorității mașinilor electrice îi face pe mulți conducători auto să prefere vehicule pe benzină sau hibride.

Poate că este nevoie de o tranziție mai îndelungată, iar șoferii să poată alege din toate opțiunile de vehicule de pe piață în funcție de nevoi, costuri și fiabilitate, dar în același timp să fie și prietenoși cu mediul.

@dorinfeher

#electrician #station statii de incarcare electrica alimentata pe motoare diesel. #auto

♬ original sound – Dorin Feher

Societatea Infrastructură sprijină accesibilitatea în condominiile din Sectorul 5

Foto: Infrastructură 5
Foto: Infrastructură 5

Societatea Infrastructură S5 SA își continuă angajamentul de a îmbunătăți condițiile de trai în Sectorul 5.

Potrivit declarațiilor făcute de reprezentanții companiei, societatea continuă să pună un accent deosebit pe crearea unui mediu accesibil pentru toate categoriile de cetățeni.

În acest sens, un proiect important desfășurat în ultima perioadă vizează realizarea rampelor pentru persoanele cu dizabilități și pentru familiile cu copii mici, o necesitate tot mai mare în multe dintre condominiile din sector.

Societatea Infrastructură S5 SA promovează accesibilitatea în Sectorul 5 prin construirea rampelor pentru persoane cu dizabilități și familii cu copii mici

Aceste rampe sunt construite cu scopul de a facilita accesul persoanelor care se confruntă cu dificultăți de mobilitate, dar și părinților care transport cărucioare.

Proiectul se derulează în colaborare cu asociațiile de proprietari, care sunt cele care fac sesizările pentru necesitatea acestor modificări.

Prin implicarea Primăriei, Sectorul 5 din București a devenit mai incluziv și mai prietenos cu toți cetățenii

În ultimele luni, numărul cererilor a cresut, semn că preocuparea pentru accesibilitate este din ce în ce mai mare.

Societatea Infrastructura S5 SA continuă să susțină aceste inițiative, având în vedere importanța adaptării infrastructurii urbane la nevoile tuturor locuitorilor, contribuind astfel la crearea unui sector mai incluziv și mai prietenos cu toți cetățenii.

Infrastructură 5 investește în accesibilitatea din Sectorul 5 prin construirea rampelor pentru persoanele cu dizabilități

Încă din luna septembrie, societatea Infrastructură 5 a continuat lucrările de reparații și confecționare a rampelor pentru persoane cu dizabilități pe străzile Ioviță, Mihail Sebastian nr.7 și Ileana Cosânzeana nr.5 din Sectorul 5.

Aceste rampe sunt destinate persoanelor cu dizabilități, vârstnicilor și părinților cu copii mici, asigurând un acces mai facil în clădiri.

Proiectul face parte din angajamentul companiei pentru accesibilitatea universală, demarat în februarie, care urmărește să creeze un mediu mai incluziv în sector.

Fiecare rampă construită reprezintă un pas important în eliminarea obstacolelor și îmbunătățirea condițiilor de viață pentru toți cetățenii.

Peste o tonă de articole pirotehnice au fost confiscate de polițiștii din Ilfov

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Peste o tonă de colete cu articole pirotehnice au fost reținute de polițiștii din Ilfov, transmite Ziare.com.

Produsele pirotehnice urmau să fie expediate către mai multe județe din România

Patruzeci de colete conţânând articole pirotehnice au fost indisponibilizate de poliţiştii din Ilfov, în urma unui control efectuat la sediul unei persoane juridice, care avea că obiect de activitate servicii poştale de curierat.

În urma controlului, au fost descoperite şi indisponibilizate 40 de colete conţinând articole pirotehnice, având masa totală de 1.750 de kilograme, din categoriile F1, F2, F3, F4 şi P1.

Toate acestea ar fi fost expediate de către mai multe persoane fizice neautorizate mai multor persoane fizice din judeţele Ilfov, Timiş, Constanţa şi Suceava, precum şi din Bucureşti.

Potrivit legii, sancțiunile contravenționale au o valoare cuprinsă între 3.000 și 15.000 de lei

Autoritățile amintesc că producerea, prelucrarea, deţinerea, transportul, folosirea sau orice altă operaţiune cu materii explozive, efectuată fără drept, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.

Conform Legii privind regimul materiilor explozive, sancțiunile contravenționale au o valoare cuprinsă între 3.000 și 15.000 de lei.

Totodată, utilizarea articolelor pirotehnice tip petardă poate fi sancționată contravențional cu amendă cuprinsă între 200 și 1.000 de lei.

Ce conțin ciorbele din restaurante și de ce este bine să le evităm

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Potrivit un nou studiu realizat de InfoCons, ciorbele din restaurante conțin aditivi periculoși și cantități alarmante de sare și zahăr.

InfoCons a făcut o cercetare cu privire la ingredientele și valorile nutriționale ale preparatelor din categoria ”Ciorbe ce se comercializează în restaurante”.

Cercetarea a descoperit ciorbe cu până la 14 aditivi și 38.8 grame de sare pe porție, scrie Radio Eco Natura.

Astfel, fie că le consumăm în restaurant sau le comandăm online, operatorul economic trebuie să respecte prevederile ORDINULUI ANPC nr. 201 din 19 aprilie 2022.

Ordinul este referitor la furnizarea de informații la comercializarea produselor finite/ mâncărurilor furnizate de unitățile de restaurație colective.

Ciorbele din restaurante conțin aditivi periculoși și cantități alarmante de sare și zahăr

Din punct de vedere al aditivilor alimentari regăsiți frecvent situația se prezintă astfel:

  • Cei mai întâlniți aditivii alimentari sunt: E536 ferocianura de potasiu, E621 monoglutamat de sodiu, E631 inozinat disodic, E631 inozinat disodic, E627 guanilat disodic.
  • Pe locul 2 se regăsesc: E415 guma xantan, E220 dioxid de sulf, E300 acid ascorbic.
  • Pe locul 3 se regăsesc: E100 curcuma, E330 acid citric, E1422 amidon modificat.

Toate produsele studiate au avut următoarele informații: ”Valoarea energetică este cuprinsă între 17 kcal și 285 kcal”.

Mai mult, cantitatea de sare variază între 0.02g și 7.76g raportată la 100 g de produs.

Averitzare InfoCons: ”În cazul în care se consumă 500 grame de ciorbă atunci cantitatea de sare va ajunge la 38.8 grame”

Organizația Mondială a Sănătății estimează că aproximativ 2.5 milioane de decese ar putea fi prevenite dacă nivelul de consum global al sării ar scădea până la cantitatea recomandată de 5 grame/zi.

Cantitatea de zahăr variază între 0.33g și 6.49g raportată la 100 g de produs. În cazul în care se consumă 500 grame de ciorbă atunci cantitate de zahăr va ajunge la 32.45 grame de zahăr”, mai reiese din cercetarea InfoCons.

Care sunt pericolele consumului excesiv de sare

Hipertensiune arterială – Consumul excesiv de sare poate duce la creșterea tensiunii arteriale, un factor major de risc pentru bolile cardiovasculare.

Boli de inimă – O dietă bogată în sare poate contribui la dezvoltarea afecțiunilor cardiace. Printre acestea se numără insuficiența cardiacă și atacurile de cord.

Accidente vasculare cerebrale – Nivelurile ridicate de sare pot crește riscul de accident vascular cerebral, prin afectarea vaselor de sânge.

Probleme renale – Excesul de sare poate suprasolicita rinichii. Astfel, crește riscul de apariție a bolilor renale cronice.

Osteoporoză – Consumul mare de sare poate reduce nivelul de calciu din organism. Acesta poate duce la pierderea densității osoase și creșterea riscului de osteoporoză.

Societatea Erbașu continuă îmbunătățirea infrastructurii medicale, susținând un sistem de sănătate modern

Foto: Construcții Erbașu
Foto: Construcții Erbașu

Compania Construcții Erbașu a precizat că noul corp de clădire al Spitalului de Județean de Urgență ”Dr. Pompei Samarian” din Călărași rămâne unul dintre proiectele aflate în plină desfășurare, care contribuie la îmbunătățirea infrastructurii medicale și la susținerea unui sistem de sănătate modern.

Noul corp de clădire al Spitalului Județean ”Dr. Pompei Samarian” – un pas înainte pentru un sistem de sănătate modern

Până în prezent, întreaga structură a corpului principal și a anexelor a fost finalizată, alături de corpul care asigură conexiunea dintre spitalul vechi și cel nou.

De asemenea, au fost montate 106 panouri solare, un element important ce urmează să contribuie la creșterea sustenabilității și eficienței energetice a spitalului.

Spitalul Județean de Urgență ”Dr. Pompei Samarian” din Călărași  va fi dotat cu 309 paturi

În acest moment, lucrăm intens la finisajele interioare, inclusiv la montarea pardoselilor din covor PVC, iar pe partea de instalații, ne ocupăm de montarea consolelor medicale, tablourilor generale și corpurilor de iluminat”, se arată în comunicatul companiei Construcții Erbașu.

Acest nou corp de spital va avea o capacitate de 309 paturi destinate secțiilor de: pediatrie, neonatologie, bloc nașteri, lehuție, obstetrică-ginecologie, oncologie, geriatrie, neurologie, psihiatrie, și chirurgie plastică.

Grijă pentru mediu – Compania Erbașu a finalizat un nou proiect de infrastructură edilitară

În data de 5 decembrie, societatea Erbașu a anunțat că a finalizat noua stație de epurare din Lorvin, județul Timiș.

Stația dispune de o capacitate de tratare de 6405 L.E. (Locuitori Echivalenți), beneficiind de procese mecanice și biologice avansate.

În egală măsură, membrii companiei au precizat că această stație este capabilă să elimine atât încărcările organice, cât și compușii cu azot și fosfor.

Proiectul include și o unitate de uscare solară a nămolului, care va avea o capacitate anuală de 1850 de tone.

Suntem mândri de impactul ecologic pozitiv pe care această stație îl va avea asupra mediului. Mulțumim întregii echipe și partenerilor pentru efortul și dedicarea lor în realizarea acestui proiect!”, au transmis reprezentanții companiei de construcții.

Construcții Erbașu a obținut premiul ”Firma Anului la Gala Star Construct 2024

O nouă recunoaștere a muncii echipei Erbașu: societatea a obținut premiul ”Firma Anului la Gala Star Construct 2024”, în cadrul unui un eveniment deosebit organizat de Federația Patronatelor Societăților din Construcții (F.P.S.C.).

Ne bucurăm atât pentru obținerea acestui premiu, cât și pentru privilegiul de a fi fost, din nou, într-un cadru festiv, alături de familia constructorilor – o comunitate unită, puternică și valoroasă, din care suntem mândri să facem parte! Mulțumim ca întotdeauna colegilor noștri pentru implicarea și dedicarea lor neîntreruptă, precum și partenerilor care ne-au fost alături în realizarea proiectelor solide și durabile, de-a lungul celor peste 34 de ani de activitate”, au transmis reprezentanții societății.

România a început monitorizarea poluării din Marea Neagră după avarierea vaselor petroliere din strâmtoarea Kerci

Sursa foto: Facebook/Mircea Fechet
Sursa foto: Facebook/Mircea Fechet

Ministrul Mediului din România a anunțat că a început monitorizarea situației din Marea Neagră, în urma avarierii a două vase petroliere în zona strâmtorii Kerci.

Prin urmare, Mircea Fechat a transmis că ieri, 16 decembrie, a convocat o întâlnire de lucru având ca subiect accidentul din Marea Neagră.

România monitorizează impactul avarierii vaselor petroliere din strâmtoarea Kerci asupra Mării Negre

Ne-am consultat în cadrul acestei întâlniri cu specialiștii din Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, INHGA, Poliția Română, Paza de Coastă, Apele Române – ABA Dobrogea-Litoral și Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare Marină “Grigore Antipa”, în ceea ce privește posibilitatea ca unda de poluare să ajungă în apele teritoriale românești ale Mării Negre, sau cum poate afecta unda de poluare  țara noastră”, se arată în comunicatul publicat de ministru pe pagina de Facebook.

În egală măsură, Mircea Fechet a precizat că este în contact, încă de la primele ore ale dimineții, cu ministrul Mediului și Apei din Bulgaria, Petar Dimitrov și cu Svitlana Grynchuk, ministrul Protecției Mediului și Resurselor Naturale al Ucrainei.

Ministrul Mediului: ”Din informațiile pe care le avem până în acest moment, nu există riscul ca o poluare semnificativă cu petrol să ajungă în partea de vest a Mării Negre și să pună în pericol apele teritoriale românești”

Având în vedere că accidentul a avut loc pe culoarul Kerci, spre Marea Azov, specialiștii consideră că pe această zonă nordică a Mării Negre de legătura cu Marea Azov, curenții au direcția principală în sens invers acelor de ceasornic, așa că deplasarea este întârziată, posibilitatea de a ajunge în zona litoralului românesc fiind infimă”, se mai arată în comunicatul publicat de oficial.

Specialiștii de la ABADL monitorizează prin cele 9 stații hidrometrice de coastă și cele 7 profiluri hidrologice de larg, de 3 ori pe zi, direcția și viteza curenților marini.

Este oficial: București a devenit al doilea cel mai aglomerat oraș din Europa

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Bucureștiul a ajuns să fie din ce în ce mai aglomerat la orice oră din zi, traficul fiind infernal, scrie Ziare.com.

În acte, Bucureştiul are 2 milioane de locuitori, însă în realitate aici stau peste 4 milioane de oameni.

Prin urmare, orașul nu este pregătit pentru atât de multe mașini și pentru traficul sufocant în care șoferii sunt nervoși non stop.

București, al doilea cel mai aglomerat oraș din Europa

Bucureștiul ocupă locul doi în topul celor mai aglomerate orașe europene, conform unui studiu realizat de Moneybarn.

Șoferii din Capitală pierd anual aproximativ 106 ore în trafic, cheltuind 123 de euro pe combustibil și generând 181 kg de dioxid de carbon suplimentar.

Specialiștii subliniază necesitatea implementării rapide a unor măsuri pentru reducerea poluării și decongestionarea traficului, prevenind scenarii extreme precum cel din Delhi, considerat cel mai poluat oraș din lume, unde traficul a transformat viața locuitorilor într-un coșmar.

Vorbim de peste 3 milioane de persoane care sunt angrenate în acest trafic. Soluțiile nu sunt simple, deci nu este o singură soluție magică, este o combinație de mai multe măsuri. În primul rând, aș spune de Centura București, despre care se vorbește de foarte mulți ani și care este pe jumătate gata. Zilele trecute s-au mai deschis câțiva kilometri la conexiunea dintre DN2 Afumați și A3, însă e nevoie de întreg cercul de 80 de kilometri în jurul Bucureștiului pentru a degreva orașul de mașini care nu vor neapărat să intre în oraș, dar nu au o altă variantă. Se discută și despre drumuri noi radiale, care să plece din această autostradă de centură a Capitalei și să intre în București”, spune Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, pentru Ziare.com.

Trenul metropolitan: o soluție pentru decongestionarea traficului din Capitală

Secretar de stat în Ministerul Transporturilor a mai transmis că trenul metropolitan este și el o soluție, mai ales dacă s-ar extinde și mai mult.

În acest sens, primarul general a anunțat că reprezentanții Municipalității vor semna un protocol cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.

Scopul este amenajarea a 10 stații pe ruta București Nord – București Obor.