15.5 C
București
marți, 26 august, 2025
Acasă Blog Pagină 96

Noi drone plutitoare pot capta microplasticul din apă

Sursă - Unsplash

Microplasticul s-a infiltrat în ultimele decenii în aproape toate mediile de pe planetă. A ajuns în râuri și oceane, în lacuri, pe crestele munților și în peșteri, potrivit TechExplore.

Inclusiv apa de la robinet conține microplastic, iar tehnologiile tradiționale de filtrare sunt ineficiente în a o purifica.

Dr. Seong Jin Kim și Myoung-Woon Moon de la Centrul de Cercetare a Materialelor Extreme de la Institutul Coreean de Știință și Tehnologie (KIST) au dezvoltat un nou mecanism de îndepărtare a microplasticului. Ei oferă o soluție promițătoare pentru această problemă tot mai delicată cu care se confruntă omenirea. Cei doi au dezvoltat o dronă plutitoare echipată cu structuri dentare hidrofile. Apartul este capabil să îndepărteze microplasticul din apă.

Drona plutitoare are un mecanism bazat pe un clichet hidrofil. Design-ul permite îndepărtarea microplasticelor cu dimensiuni între 1 micrometru și 4 milimetri. În plus, drona este extrem de viabilă și nu prezintă risc de înfundare. Eficiența demonstrată în cadrul studiilor a fost de peste 80% pentru diferite tipuri de microplastice. Acestea au inclus polistiren expandat, polipropilenă și polietilenă.

Tehnologia poate fi utilizată pentru îndepărtarea microplasticelor din corpuri mari de apă, precum oceanele, lacurile și râurile. Drona se poate mișca autonom și purifică apa precum un aspirator de uz casnic.

„Această tehnologie poate fi aplicată nu numai dronelor plutitoare, ci și sistemelor staționare precum filtrele de tratare a apei din fermele de acvacultură”, a spus dr. Moon.

„De asemenea, poate fi extinsă într-un dispozitiv de filtru pentru tratarea apei la domiciliu”, a adăugat el.

Cercetarea este publicată în revista Advanced Science.

VIDEO | A23a, cel mai mare și mai vechi aisberg din lume, se îndreaptă către ape mai calde

Sursă - Unsplash

A23a, cel mai mare aibserg din lume, a început să se miște în Oceanul Antarctic. Acesta cântărește aproximativ un trilion de tone și măsoară 3.900 de kilometri pătrați. Este de două ori mai mare decât Londra. Grosimea maximă a aisbergului este de 400 de metri, potrivit IFL Science.

Bucata imensă de gheață s-a rupt în 1986 de platforma Filchner–Ronne din Antarctica. A23a a stat ancorată de fundul Mării Weddell timp de peste 30 de ani. în 2020 a început să se miște ușor. La începutul anului 2024, a intrat în „era de învârtire” și a început să se rotească cu 15° pe zi.

Potrivit unui nou anunț de la British Antarctic Survey, A23a este din nou în mișcare în Oceanul de Sud în jurul Antarcticii. Se așteaptă că aibsergul colosal să își continue călătoria urmând Curentul Circumpolar Antarctic. În final, cel mai probabil va ajunge în apropierea insulei Georgia de Sud. Dar asta înseamnă că va ajunge în apoe mai calde, fapt ce ar putea determina spargerea sa în bucăți mai mici care apoi se vor topi mai ușor.

„Este emoționant să văd din nou A23a în mișcare după perioade de blocaj. Suntem interesați să vedem dacă va urma același traseu pe care l-au parcurs celelalte aisberguri mari. (Vrem să vedem) ce impact va avea acest lucru asupra ecosistemului local”, a declarat Dr. Andrew Meijers, oceanograf la British Antarctic Survey.

Cercetătorii analizează îndeaproape modul în care A23a afectează mediul prin care trece în derivă. La sfârșitul anului trecut, nava RRS Sir David Attenborough a documentat aisbergul și a colectat mostre pentru a înțelege traiectoria sa viitoare și impactul potențial.

VIDEO | Faceți cunoștință cu SwagBot, vaca inteligentă care păstorește vite și previne degradarea solului

Sursă - Unsplash

O mașinărie pe nume SwagBot este pe cale să devină prima „vacă inteligentă” din lume. Ea este capabilă să facă păstoritul mai eficient și mai ecologic, potrivit Reuters.

Robotul a fost lansat inițial în 2016, dar aptitudinile sale erau limitate la acea vreme. Acum însă, SwagBot a primit senzori, intelingeți artificială și sisteme de învățare automată.

SwagBot funcționează cu baterii și poate să investigheze mai multe lucruri legate de păstorit. Robotul determină sănătate, tipul și densitatea pășunilor și poate monitoriza starea de sănătate a animalelor. Pe baza acestor informații robotul poate direcționa vitele către cele mai bune pășuni.

Astfel se previne suprapășunatul și degradarea solului. În plus, toate datele sunt transmise în timp real fermierilor.

„Odată ce vitele sunt obișnuite cu robotul, vor urma robotul”, a spus profesorul de robotică și sisteme inteligente Salah Sukkarieh, de la Universitatea din Sydney.

A apărut „vaca-robot” cu inteligență artificială

Australia este unul dintre cei mai mari exportatori de carne de vită din lume. Aproximativ 30 de milioane de vite sunt răspândite într-un vast teritoriu, care este adesea uscat și ale cărui pășuni pot fi sărace. Din această cauză, fermierii evaluează în mod constant câte vite poate susține terenul de care dispun. Pășunatul excesiv poate degrada solurile și pe termen lung pot să apară probleme de pășlunat.

„Acesta (SwagBot) ne permite să ne evaluăm terenurile în timp real într-un mod mult mai detaliat”, a spus fermiera Erin O’Neill.

„Robotul ne permite să știm ce zone de pășune sunt cele mai hrănitoare, în special dacă aveți bovine, ca noi, care sunt gestante și, prin urmare, au nevoie de o pășune de calitate superioară”, a adăugat ea.

SwagBot este încă în dezvoltare. Vaca bazată pe AI face parte dintr-o tendință de creștere în agricultură către robotică, care poate face producția mai eficientă și poate reduce dependența de lucrători în locuri precum Australia, unde angajarea de oameni în locații îndepărtate poate fi dificilă.

De ce te doare capul după ce bei vin roșu?

Sursă - Freepik

Încă din epoca romană, oamenii s-au plâns de dureri de cap după ce au băut vin roșu. Experiența este mai mult ca sigur la fel de veche precum vinul, adică de vreo 10.000 de ani, potrivit Science Alert.

Chimiștii specializați în vinificație au vrut să afle care e cauza acestor dureri. Până acum, ele au fost puse pe seama mai multor substanțe, precum sulfiții, aminele biogene și taninul. Totuși, se pare că de vină nu este niciuna dintre acestea.

Multor oameni li se înroșește pielea atunci când beau alcool. Înroșirea feței este asociată de cele mai multe ori cu durerea de cap. Această durere este cauzată de o etapă metabolică întârziată în timp ce alcoolul este descompus de organism. Metabolizarea se face în 2 etape. În prima, etanolul este transformat în acetaldehidă. Apoi, enzima ALDH transformă acetaldehida în acetat. Aceasta din urmă este o substanță total inofensivă.

În cazul unor persoane, acest al doilea pas este mai lent. ALDH-ul lor nu este foarte eficient. Acetaldehida se acumulează și le provoacă dureri de cap. Compusul oarecum toxic este legat și de mahmureală.

De ce te doare capul după ce bei vin roșu?

Specialiștii au vrut să vadă dacă ceva din vinul roșu ar putea inhiba ALDH. Ei au investigat lista de fenoli din vinul roșu. Anterior s-a descoperit că quercetina este un bun inhibator al ALDH. Aceasta este un compus fenolic ce se găsește în cojile strugurilor. Prin urmare, este mai abundentă la strugurii roșii decât la cei albi.

Apoi, cercetătorii au testat cât de repede ALDH descompune acetaldehida și au adăugat quercetina și alți fenoli, pentru a vedea dacă procesul a fost încetinit. Testele au confirmat că quercetina este un bun inhibator. Totuși, când corpul absoarbe quercetina din alimente sau vin, cea mai mare parte e transformată în glucuronid de către ficat și apoi e eliminată din organism.

Glucuronida la rândul ei perturbă metabolismul alcoolului în organism. Această problemă face ca acetaldehida suplimentară să circule, provocând inflamații și dureri de cap.

Contaminarea apei cu poluanți ”eterni” depășește pragurile de siguranță în Europa

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Contaminarea apei cu ”poluanţi eterni” în Europa depăşeşte în mare parte pragurile de reglementare stabilite pentru evitarea riscurilor potenţiale pentru sănătatea umană şi pentru mediul înconjurător, a avertizat Agenţia Europeană de Mediu (AEM), transmite AFP citat de Agerpres.

Avem o problemă cu PFOS (acid perfluorooctansulfonic, interzis în Europa din 2019) care este atât persistent, cât şi răspândit”, a rezumat pentru AFP o expertă din cadrul AEM, Nadia Cerioli.

Peste 50% din râurile din Europa depășesc standardele de calitate din cauza PFOS

Între 2018 şi 2022, în funcţie de zonele pentru care sunt disponibile date, 51% până la 60% dintre râuri, 11% până la 35% dintre lacuri şi 47% până la 100% dintre apele costiere au depăşit standardele de calitate a mediului pentru PFOS, potrivit raportului co-semnat de Cerioli.

Comunicate pe bază de voluntariat, datele colectate de AEM oferă doar o imagine de ansamblu sumară, deoarece nu toate statele membre le comunică.

Un număr de 22 dintre acestea au participat, notează AFP. În 2022, 14 ţări au raportat date privind concentraţia de poluanţi în apele de suprafaţă.

100% din corpurile de apă din Belgia, Franţa şi Islanda depăşesc standardele de calitate

În Belgia, Franţa şi Islanda, 100% dintre corpurile de apă raportate au depăşit standardele de calitate, în timp ce cinci ţări (Spania, Irlanda, Polonia, Croaţia şi Estonia) au raportat o depăşire în mai puţin de 20% dintre situri, iar trei, Bulgaria, Letonia şi Muntenegru, nu au raportat niciun sit care înregistrează o depăşire.

Este imposibil, potrivit specialistului, să se stabilească dacă tendinţa este descendentă în ceea ce priveşte aceşti poluanţi omniprezenţi, în pofida interzicerii lor, deoarece datele au fost înregistrate pentru o perioadă prea scurtă de timp, prima dată fiind în 2011.

Bulgaria estimează o creștere semnificativă a turismului în sezonul de iarnă

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Bulgaria estimează o creştere cu 5% a sosirilor de turişti în acest sezon de iarnă, potrivit ministrului interimar al Turismului, Evtim Miloshev.

Această creştere este anticipată pe fondul pregătirilor pentru deschiderea staţiunilor de iarnă, scrie agenţia Novinite. Aeroportul din Sofia este planificat să gestioneze peste 9.000 de zboruri, aducând aproape 1.3 milioane de turişti în Bulgaria.

Bulgaria promovează turismul durabil și oferă parcare gratuită pe durata sezonului de iarnă

În plus, noua parcare a aeroportului va avea zero taxe pe tot parcursul sezonului de iarnă, scrie News.ro.

Miloshev a subliniat că durabilitatea este esenţială pentru turism, sperând ca vizitatorii să părăsească Bulgaria cu impresii pozitive, care să contribuie la reputaţia ţării ca destinaţie de vacanţă de prim rang.

Sezonul de iarnă este programat să se deschidă în Pamporovo sâmbătă, în timp ce Bansko va primi vizitatori pe 14 decembrie.

Boroveţ este de aşteptat să se deschidă până pe 21 decembrie

Cu toate acestea, decizia finală va depinde de condiţiile meteorologice, mai transmite sursa citată.

În Boroveţ, directorul executiv al Borosport, Vasilia Konstantinova, a asigurat că staţiunea este complet pregătită pentru sezonul de iarnă.

Până pe 15 decembrie, oaspeţii pot beneficia în continuare de preţurile permiselor de schi de anul trecut, deşi preţurile vor creşte cu aproximativ zece procente ulterior din cauza ajustării cotei de TVA, în vigoare de la 1 ianuarie anul viitor.

Fenomen alarmant în Pădurea Crâng: peste 4.800 mc de lemn exploatat din cauza uscării arborilor

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

În ultimii patru ani, din cauza intensificării fenomenului de uscare a arborilor din Pădurea Crâng, a fost exploatat un volum de peste 4.800 de metri cubi de lemn, transmite Agerpres.

O ciuperca a provocat în ultimii ani uscarea unui număr însemnat de exemplare de ulm în Parcul şi Pădurea Crâng din municipiul Buzău, care au fost exploataţi, conform legislaţiei în vigoare.

Fenomenul de uscare a arborilor a început încă din anul 2015 cu un volum pus în valoare de circa 200 mc, apoi în perioada 2017-2020 media anuală a ajuns la circa 400 mc (în anul 2020 – 251 mc), mai transmite sursa citată.

Uscarea arborilor din Pădurea Crâng se intensifică

Începând cu anul 2021 fenomenul de uscare s-a intensificat, astfel că în anul 2021 s-a exploatat un volum de 1.266 mc, în anul 2022 – un volum de 776.36 mc, iar în anul 2023 – un volum de 1097,22 mc. Volumul pus în valoare pentru exploatare în anul 2024 este de 1.416,25 mc”, a transmis, pentru Agerpres, Direcţia Silvică Buzău.

Exploatarea lemnului a dus la mai multe licitaţii de vânzare

În urma exploatării maselor lemnoase, au fost organizate mai multe licitaţii de vânzare, numărul arborilor puşi în valoare fiind de peste 17.000.

În perioada octombrie-decembrie, Direcţia Silvică a efectuat primele plantări de arbori în locul celor extraşi, ca urmare a uscării.

Stellantis și CATL investesc 4.1 miliarde de euro într-o fabrică de baterii în Spania

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Producătorul auto Stellantis şi gigantul chinez din industria bateriilor CATL au anunţat planuri de 4.1 miliarde de euro (4.3 miliarde de dolari) de a construi împreună o fabrică de baterii cu fosfat de fier litiu (LFP) în Spania, transmite CNBC, citat de Economedia.ro.

Compania mixtă în proporţii egale ar putea ajunge la o capacitate de producţie de baterii de până la 50 gigawaţi oră, în funcţie de evoluţia pieţei de vehicule electrice din Europa şi de sprijinul guvernamental necesar.

Stellantis pregătește o fabrică de baterii în Spania, în fața provocărilor electrificării

Fabrica va fi construită pe amplasamentul Stellantis din Zaragoza, în nord-estul Spaniei, şi este de aşteptat să fie în funcţiune până la sfârşitul anului 2026.

Acordul vine într-un moment în care producătorii de automobile din Europa se confruntă cu o furtună perfectă de provocări pe drumul către electrificarea completă, inclusiv lipsa de modele accesibile, o lansare mai lentă decât era anticipată a punctelor de încărcare şi perspectiva unor tarife ţintite în SUA.

Franța a redus drastic subvențiile pentru mașinile electrice

La începutul lunii în curs, Franța a anunțat că va reduce subvențiile pentru mașinile electrice, oferind între 2.000-4.000 de euro, față de 4.000-7.000 anterior, ca parte a măsurilor de reducere a cheltuielilor publice și a deficitului bugetar.

În 2025, sprijinul total pentru electrificare va scădea la 1 miliard de euro, de la 1.5 miliarde în 2024, 70% fiind alocat subvențiilor de achiziție.

Guvernul francez a transmis că rămâne angajat în tranziția auto, dar prioritatea este gestionarea constrângerilor bugetare.

Societatea Infrastructură 5 realizează reparații locale pe Drumul Ghindari

Foto: Facebook/Infrastructură 5
Foto: Facebook/Infrastructură 5

Într-un comunicat publicat pe contul de Facebook, societatea Infrastructură 5 a transmis că în ultimele zile, pe Drumul Ghindari au avut loc mai multe lucrări de reparații locale.

Lucrările realizate pe Drumul Ghindari au fost desfășurate pentru a îmbunătăți condițiile de trafic

Această zonă este intens circulată de vehicule de mare tonaj, ceea ce o face susceptibilă la degradarea rapidă”, se arată în comunicatul publicat de reprezentanții societății.

Este o nouă dovadă că Primăria Sectorului 5 continuă să se implice în mod activ pentru a oferi locuitorilor drumuri sigure și de calitate.

Infrastructură 5: ”Aleea Podul Giurgiului este acum reparată”

Reamintim că, în cursul lunii octombrie, echipa Infrastructură 5 a transmis că a finalizat lucrările la Aleea Podul Giurgiului din Sectorul 5 al Municipiului București.

În egală măsură, compania va continua reparațiile și lucrările de modernizare în mai multe zone.

În acest mod, va asigura un mediu urban mai sigur, curat și funcțional pentru toți cetățenii.

Echipa Infrastructură 5 lucrează continuu pentru a oferi locuitorilor Sectorului 5 drumuri sigure și de calitate

Echipa noastră a finalizat o nouă lucrare în această zonă. Reparăm și modernizăm infrastructura locală pentru a oferi drumuri sigure și de calitate”, se arată în comunicatul publicat de societate pe contul de Facebook.