Guvernul României a adoptat vineri, 28 aprilie 2023, o ordonanță de urgență prin care transferă către autoritățile administrației publice locale responsabilitatea plății sumei forfetare și a penalităților cominatorii care decurg dintr-o posibilă condamnare a statului român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la evaluarea calității aerului și nefinalizarea procedurilor de închidere a depozitelor de deșeuri neconforme care fac obiectul Cauzei C-301/17.
Inițiativa a aparținut Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, iar motivele invocate se referă la următoarele lucruri:
- România a fost condamnată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) prin hotărârea din 30 aprilie 2020 în cauza C-638/18, având ca obiect acțiunea în constatare: „Neîndeplinirea obligațiilor de către un stat membru – Mediu – Directiva 2008/50/CE – Calitatea aerului înconjurător – Articolul 13 alineatul (1) și anexa XI – Depășire sistematică și persistentă a valorilor-limită pentru microparticule (PM10) în zona RO32101 (București, România) – Articolul 23 alineatul (1) – Anexa XV – Perioadă de depășire «cât mai scurtă cu putință» – Măsuri potrivite”.
Reamintim în acest sens că Bucureștiul înregistrează și în acest an valori ridicate de poluare, ca urmare a arderilor necontrolate. Cele mai multe au loc în weekend-uri la periferia Capitalei României. În plus, anul trecut, Nicușor Dan a anunțat achiziționarea a 44 de senzori care vor verifica poluarea din Capitală.
Acum două luni, Aurelian Păduraru, comisarul-șef al Gărzii de Mediu a fost chemat la Parlament. Acestuia i s-au cerut explicații privitoare la poluarea din București. Conform AerArs, 5% din poluarea cu PM10 din București provine din arderi ilegale. Medicii avertizează în același timp cu privire la riscurile la care ne expun aceste particule.
Guvernul României pasează responsabilitatea
- În data de 14 mai 2020, Comisia Europeană a deschis o altă procedură de infringement (cauza 2020/2206) care se referă la constatarea neîndeplinirii obligațiilor ce revin României în temeiul prevederilor Directivei 2008/50/CE din 21 mai 2008 privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa, în ceea ce privește valorile-limită pentru dioxidul de azot.
- Ca urmare a faptului că România nu a închis toate cele 68 de depozite neconforme de deșeuri, în data de 23.02.2022, Grefa Curții de Justiție a Uniunii Europene a transmis cererea introductivă de instanță în Cauza C-109/22, având ca obiect procedura de infringement privind neexecutarea hotărârii pronunțate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene la data de 18.10.2018 în Cauza C- 301/17, Comisia Europeană împotriva României, vizând depozitele de deșeuri. Procedura scrisă a fost finalizată în data de 29.09.2022, iar în prezent se așteaptă hotărârea CJUE.
Deșeuri depozite ilegal în numeroase zone din țară
La începutul anului, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a precizat pentru ȘtireaVerde că România nu are depozite neconforme de deșeuri, dar, mai sunt încă 33 de depozite neconforme de deșeuri în România, dar care nu sunt în funcțiune. Cu toate acestea există reclamații privind arderi ilegale, mai ales la marginea Bucureștiului.
În plus, au fost descoperite deșeuri depozitate ilegal în numeroase locuri din țară, precum Constanța, Oradea sau localități din județul Prahova.
- În prezent, în România, depozitarea deșeurilor este reglementată prin Ordonanța dată de Guvernul României nr. 2/2021 privind depozitarea deșeurilor, în vigoare de la 21 august 2021, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 794 din 18 august 2021, care transpune în legislația națională Directiva (UE) 2018/850 a Parlamentului European și a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2000/53/CE privind depozitele de deșeuri (publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 150, din 14 iunie 2018 (p. 100-108).
- Astfel, cheltuielile de judecată, suma forfetară și penalitățile cominatorii care decurg din condamnarea statului român se plătesc de la bugetul de stat.
Ordonanța de urgență îi responsabilizează pe aleși
Măsura vizează „transferarea către autoritățile administrației publice locale a responsabilității plății sumei forfetare și a penalităților cominatorii care decurg dintr-o posibilă condamnare a statului român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, pentru depășirea valorilor-limită pentru poluanții din anexa nr. 1 la Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, cu modificările ulterioare și nefinalizarea procedurilor de închidere a depozitelor de deșeuri neconforme care fac obiectul Cauzei C-301/17“.
Art. 1 – (1) Suma forfetară și penalitățile cominatorii care decurg dintr-o posibilă condamnare a statului român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru depășirea valorilor-limită pentru poluanții din anexa nr. 1 la Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, cu modificările ulterioare, se suportă din bugetul Ministerului Finanțelor.
(2) Sumele plătite în condițiile prevăzute la alin. (1) se recuperează de la autoritățile publice locale, în conformitate cu atribuțiile și responsabilitățile prevăzute în Legea nr. 104/2011, cu modificările ulterioare și se constituie titlu executoriu la bugetul local.
Sumele plătite de Guvernul României pentru depozitele neconforme se recuperează de la autoritățile publice locale
Art. 2 – (1) Suma forfetară și penalitățile cominatorii care decurg dintr-o posibilă condamnare a statului român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru nefinalizarea procedurilor de închidere a depozitelor de deșeuri neconforme care fac obiectul Cauzei C-301/17, se suportă din bugetul Ministerului Finanțelor.
(2) În cazul depozitelor neconforme clasa „b” din zona urbană prevăzute în anexa nr. 5 – Tabelele 5.1 și 5.2 la Ordonanța Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deșeurilor, sumele plătite în condițiile prevăzute la alin. (1) se recuperează de la autoritățile publice locale titulare ale obligațiilor de mediu și se constituie titlu executoriu la bugetul local.
(3) În cazul depozitelor neconforme de deșeuri industriale periculoase și nepericuloase prevăzute în anexa nr. 5 – Tabelele 5.3 și 5.4 la Ordonanța Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deșeurilor, sumele plătite în condițiile prevăzute la alin. (1) se recuperează de la titularii obligațiilor de mediu și se suportă din bugetul Ministerului Finanțelor.
(4) În cazul în care, la data emiterii prezentei ordonanțe de urgență, statul român și/sau Administrația Fondului pentru Mediu a cheltuit sume pentru închiderea depozitelor de deșeuri neconforme care fac obiectul Cauzei C-301/17, acestea se constituie titlu executoriu la titularii obligațiilor de mediu și se suportă din bugetul Ministerului Finanțelor.