26.8 C
București
marți, 26 august, 2025
Acasă Blog Pagină 103

Negocierile pentru un tratat global de reducere a poluării cu plastic, în impas

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Ţările care negociază un tratat global de reducere a poluării cu plastic nu au reuşit să ajungă la un acord, scrie News.ro.

Negocierile pentru tratatul global privind poluarea cu plastic rămân în impas

Peste 100 de naţiuni vor limitarea producţiei, în timp ce câţiva producători de petrol sunt pregătiţi doar să ia măsuri cu privire la deşeurile de plastic, relatează Reuters.

Cea de-a cincea reuniune a Comitetului interguvernamental de negociere (INC-5) al ONU, care trebuia să ducă la un tratat global obligatoriu, desfăşurată la Busan, în Coreea de Sud, trebuia să fie reuniunea finală.

Cu toate acestea, ţările sunt încă în dezacord cu privire la domeniul de aplicare de bază al unui tratat şi au putut conveni doar să amâne deciziile-cheie şi să reia discuţiile, denumite INC 5.2, la o dată ulterioară.

Controversele majore blochează un tratat global pentru reducerea poluării cu materiale plastice

Printre cele mai controversate chestiuni s-au numărat limitarea producţiei de plastic, gestionarea produselor din plastic şi a substanţelor chimice care prezintă motive de îngrijorare, precum şi finanţarea pentru a ajuta ţările în curs de dezvoltare să pună în aplicare tratatul.

Un număr mic de ţări producătoare de produse petrochimice, precum Arabia Saudită, s-au opus ferm eforturilor de reducere a producţiei de plastic şi au încercat să folosească tactici procedurale pentru a întârzia negocierile.

China, Statele Unite, India, Coreea de Sud şi Arabia Saudită au fost primele cinci ţări producătoare de polimeri primari în 2023, potrivit furnizorului de date Eunomia.

Dacă aceste divergenţe ar fi fost depăşite, tratatul ar fi fost unul dintre cele mai importante acorduri referitoare la protecţia mediului de la Acordul de la Paris din 2015.

Linia de cale ferată Bucureşti Nord – Craiova a primit Acord de Mediu

Foto: Facebook/Agenția Națională pentru Protecția Mediului - ANPM
Foto: Facebook/Agenția Națională pentru Protecția Mediului - ANPM

Ministerul Mediului din România anunță că tronsonul de linie analizat Bucureşti Nord – Craiova, împreună cu celelalte tronsoane adiacente (Craiova – Calafat – Vidin, Craiova – Caransebeş, Videle – Giurgiu Nord – Russe, Bucureşti Nord – Giurgiu – Russe) pot constitui o reţea de transport durabil şi o legătură feroviară cu o capacitate de transport considerabilă între Portul Constanţa şi Vestul României şi apoi spre ţările din Balcani şi Vestul Europei.

Proiectul are ca scop ”Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Craiova”, în vederea asigurării unui grad ridicat de siguranță a traficului feroviar, cu următoarele rezultate și efecte așteptate:

Asigurarea unui mod de transport modern și sigur pentru toate categoriile de trafic feroviar, care sa asigure capacitate de transport, permanență și ritmicitate;

  • Creșterea volumelor de transport de călători și marfă;
  • Reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei de circulație pe întregul tronson;
  • Îmbunătățirea condițiilor de siguranță a traficului feroviar;
  • Îmbunătățirea confortului în timpul călătoriei;
  • Reducerea emisiilor de poluanți și a impactului negativ asupra mediului;
  • Optimizarea transportului feroviar atât pentru pasageri cât și pentru marfă: creșterea atractivității și accesibilității municipiilor și a localităților limitrofe;
  • Atragerea de investitori și capital în vederea dezvoltării mediului de afaceri, având în vedere faptul că în orașele tranzitate de proiect se desfășoară activități economice;
  • Crearea de oportunități de investiții și dezvoltare în zona de influență a tronsonului feroviar prin asigurarea accesului la un mod de transport durabil și ecologic, prin utilizarea facilităților feroviare existente;
  • Asigurarea unui grad de mobilitate și accesibilitate ridicat pentru rezidenți și mediul de afaceri din județele tranzitate de calea ferată.

Președintele ANPM: “Implementarea proiectului va conduce la creşterea vitezei de circulaţie a garniturilor de tren pe întreg sectorul de cale ferată cuprins între Bucureşti Nord – Craiova, atât pentru trenurile de transport călători cât şi pentru cele de transport marfă”

Viteza maximă de deplasare a garniturilor de tren va creşte până la 160 km/h pentru trenurile de călători şi respectiv 120 km/h pentru trenurile de transport marfă. Datorită creşterii vitezelor de deplasare se va reduce durata călătoriei şi va creşte volumul de transport al mărfurilor pe sectorul de cale ferată menționat. Proiectul va dezvolta infrastructura feroviară din zona de sud a României asigurând conexiunea cu statele vecine în condiții sigure și operaționale” a anunțat Laurențiu Alexandru Păștinaru, Președintele ANPM.

Ministrul Mediului: ”În România, infrastructura feroviară permite viteze mai mici decât în urmă cu un secol”

În România, infrastructura feroviară permite viteze mai mici decât în urmă cu un secol, așa că acest proiect sper că va contribui la  îmbunătățirea serviciilor pentru călători, la reducerea timpilor de așteptare în gări, la creșterea siguranței și a confortului călătorilor și, nu în ultimul rând, la reducerea emisiilor de poluanți și a impactului negativ asupra mediului” a precizat ministrul Mircea Fechet.

TikTok anunță măsuri drastice pentru protejarea adolescenților

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

TikTok, platforma de socializare cu peste un miliard de utilizatori, a anunțat recent măsuri drastice pentru protejarea adolescenților.

Sub presiunea reglementărilor europene și britanice care urmează să intre în vigoare, compania introduce restricții semnificative privind utilizarea filtrelor de frumusețe și accesul copiilor sub 13 ani pe platformă.

TikTok blochează filtrele de înfrumusețare pentru utilizatorii sub 18 ani pentru a proteja sănătatea mentală a adolescenților

Mai exact, TikTok va bloca utilizarea filtrelor de înfrumusețare care permit modificări artificiale ale trăsăturilor faciale pentru utilizatorii sub 18 ani.

Filtre precum ”Bold Glamour”, care pot face ochii mai mari, buzele mai pline sau pielea mai netedă, nu vor mai fi disponibile pentru această categorie de vârstă, scrie Radio Eco Natura.

Decizia vine în urma îngrijorărilor că astfel de instrumente creează o presiune uriașă asupra adolescenților, în special asupra fetelor, să atingă un ideal de frumusețe imposibil de realizat, scrie The Guardian, potrivit sursei citate.

Un raport recent arată că unii tineri se confruntă cu anxietate crescută și o stimă de sine scăzută după utilizarea filtrelor, ajungând să perceapă propriul chip drept „urât” în comparație cu imaginea filtrată.

Decizia TikTok este văzută ca un pas important pentru protejarea sănătății mintale a tinerilor, dar experții atrag atenția că este nevoie de o abordare mai amplă.

Pe lângă restricțiile pentru filtre, platforma își intensifică eforturile pentru a bloca accesul copiilor sub 13 ani

Compania va implementa până la sfârșitul anului un sistem automat bazat pe inteligență artificială, care va detecta utilizatorii care trișează în ceea ce privește vârsta.

Noile măsuri TikTok vin pe fondul unor reglementări mai dure care urmează să fie aplicate în UE și Marea Britanie.

Aceste reglementări vor impune platformelor sociale să asigure experiențe adecvate vârstei pentru utilizatorii lor și să aplice sisteme eficiente de verificare a vârstei.

În cazul nerespectării regulilor, companiile riscă amenzi semnificative.

81 de proiecte de energie regenerabilă primesc fonduri nerambursabile de 110.4 milioane de euro

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a anunțat că 581 de proiecte de investiții în capacități noi de producere a energiei electrice din surse regenerabile, vor beneficia de fonduri nerambursabile în valoare totală de 110.4 milioane de euro, transmite News.ro.

Finanțarea este destinată proiectelor solare în agricultură și industria alimentară

Finanțarea este destinată întreprinderilor din sectorul agricol și industria alimentară pentru a sprijini autoconsumul de energie verde.

Conform raportului final de selecție publicat de AFIR: 564 de proiecte vizează instalarea de capacități de energie solară sub 1 megawatt (MW), urmând să primească finanțări de 90.2 milioane de euro.

În egală măsură, 17 proiecte vor beneficia de fonduri de 20.2 milioane de euro pentru instalații solare cu capacități de peste 1 MW.

1.346 de solicitări pentru finanțare, dar niciun proiect eolian eligibil

Nu au fost selectate proiecte pentru investiții în energie eoliană, neexistând solicitări eligibile, mai transmite sursa citată.

Sesiunea pentru depunerea proiectelor s-a desfășurat între 20 noiembrie 2023 și 15 februarie 2024.

În această perioadă au fost înregistrate 1.346 de solicitări de finanțare, cu o valoare totală de peste 251 milioane de euro.

Alocarea inițială pentru această schemă a fost de 150 de milioane de euro, repartizată în funcție de capacități instalate.

Nopți tropicale în noiembrie: Franța se confruntă cu temperaturi record

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Franța înregistrează nopți cu temperaturi deosebit de ridicate, anunță Spot Media.

Vineri, orașele din sud-vestul Franței au înregistrat temperaturi nocturne de până la 26.9 grade Celsius.

Franța se confruntă cu temperaturi “fenomenale”

Sunt temperaturi excepționale – chiar și pentru vară, darămite la sfârșitul lunii noiembrie”, spune Matthieu Sorel, climatolog la Météo France. Climatologii din întreaga țară au descris căldura pe timp de noapte ca fiind ”uimitoare” și ”fenomenală”.

Pe partea franceză a Pirineilor nopţile sunt foarte calde, atunci când aerul din nordul Africii și din Marea Mediterană coboară din munți și se comprimă, încălzindu-se și mai mult.

În Europa, care s-a încălzit de două ori mai repede decât media globală, schimbarea climei a topit ghețarii și a secat lacurile

Oamenii au trecut prin valuri de căldură mortale care ating temperaturi catastrofale în timpul zilei și oferă puțin răgaz pe timp de noapte.

Dar acum temperaturile în apropiere de Pau au atins 26.9 C la 4 dimineața, potrivit Météo France.

Nu a doborât recordurile pentru cea mai ridicată temperatură minimă, care se măsoară pe o perioadă de 24 de ore, deoarece o schimbare ulterioară a vântului a adus aer rece din oceane, care a redus temperaturile.

Nopțile prea calde stresează organismul și împiedică oamenii să doarmă

Numărul de nopți tropicale – cu temperaturi peste 20C –  s-a dublat sau chiar triplat în majoritatea părților din sudul Europei.

Agenția Europeană de Mediu estimează că regiunea poate experimenta până la 100 de nopți tropicale pe an până la sfârșitul secolului în cele mai extreme scenarii de încălzire globală.

Motivul pentru să alegi un brad de Crăciun natural, nu artificial

brad de Crăciun natural
Sursă - Unsplash

În Louisiana, SUA, mulți locuitori optează pentru un brad de Crăciun natural, în detrimentul unuia artificial. Kevin Steele Sr., coproprietar al unei afaceri locale de Crăciun, spune că un brad natural oferă o experiență mai autentică de Crăciun decât un brad de plastic. Dincolo de beneficiile pentru mediu, bradul natural oferă mai bine imaginea, mirosul și bucuria sărbătorilor de iarnă, potrivit louisianaradionetwork.

În opinia lui Steele, plasticul din brazii artificiali reprezintă o adevărată problemă. Aceștia sunt fabricați din clorură de polivinil (PVC). Acest tip de plastic generează o poluare semnificativă în timpul producției și este dificil de reciclat. În schimb, brazii naturali de Crăciun sunt o resursă regenerabilă.

„Arborele natural sau arborele adevărat, așa cum ne place să-l numim… Stabilizează solul cu sistemul său de rădăcină și este biodegradabil, a spus Steele.

Steele spune că, alegând un brad de Crăciun cultivat local în locul unuia artificial, nu doar faci o alegere durabilă pentru planetă, ci creezi și amintiri.

Cu un brad de Crăciun natural, fie tăiat, fie în ghiveci, atmosfera va fi cu siguranță una mult mai adaptată sărbătorilor de iarnă. Mirosul îmbietor al bradului fără îndoială că îți va umple întreaga casă. Totuși, pot exista și probleme în cazul bradului natural. Dacă nu este în ghiveci, este posibil ca în cele câteva săptămâni în care stă în casa ta să mai piardă din ace. Deși este rezistent, bradul de Crăciun se poate degrada, mai ales dacă îl ții într-o încăpere încălzită.

Insule ecologice digitalizate pentru colectarea deșeurilor, la Târgoviște

Foto: Facebook/Radio Eco Natura
Foto: Facebook/Radio Eco Natura

La Târgoviște, este implementată o nouă modalitate de colectare a deșeurilor, transmite Gazeta Dâmboviței citată de Radio Eco Natura.

Este vorba despre montarea în municipiul dâmbovițean a unor containere digitalizate, la care cetățenii vor avea acces pe bază de cartelă, sau utilizând o aplicație disponibilă pentru telefonul mobil.

Primarul municipiului Târgoviște, Cristian Stan: ”Valoarea investiției este de peste 7.500.000 de lei”

Insula ecologică este un ansamblu de containere digitalizate destinate colectării separate a deșeurilor, iar accesul este asigurat pe bază de cartelă electronică. Valoarea investiției este de peste 7.500.000 de lei iar în baza acesteia vor fi înființate, în prima etapă,100 de insule ecologice digitalizate, fiecare insulă având în componență 5 containere pentru următoarele fracții: rezidual, plastic și metal, hârtie, sticlă și biodegradabil”, a declarat Cristian Stan.

Platformele vor fi protejate anti-vandalism sau împotriva accesului neautorizat

Potrivit declarațiilor oferite de primarul municipiului Târgoviște, platformele vor fi protejate anti-vandalism sau împotriva accesului neautorizat.

Mai mult, acestea vor fi dotate cu acces digitalizat pentru persoanele arondate, mai transmite sursa citată.

Edilul a adăugat că, pentru acces, va putea fi utilizată și o aplicație pentru telefonul mobil.

În perioada următoare, după finalizarea montajului, vom reveni cu detalii complete în legătură cu folosirea insulelor digitalizate”, a mai transmis Cristian Stan, conform sursei citate.

Secretul longevității, dezvăluit de un nutriționist din Japonia

secretul longevității, dezvăluit de un nutriționist din Japonia
Sursă - Unsplash

Apele din jurul Japoniei conțin aproximativ 1.500 de tipuri de alge marine. De mult timp, acestea au reprezentat un aliment de bază al bucătăriei japoneze, potrivit CNBC.

Nutriționista Michiko Tomioka spune că aceste alge reprezintă un adevărat stimulent pentru longevitatea umană.

„Sunt nutriționist din Nara, Japonia, iar algele marine sunt una dintre cele mai nostalgice alimente pentru mine. De când eram mică, am mâncat în fiecare zi. Răposata mea mama a fost o mare fană a algelor. Pe lângă faptul că sunt un ingredient gustos și versatil în multe feluri de mâncare, ea a spus că algele marine au ajutat-o să-și mențină părul sănătos și puternic. Bunicul meu mânca mereu kombu (n.r. un tip de alge)“, a spus ea.

„Cei mai vioi și mai robusti vârstnici din viața mea, mătușa mea de 99 de ani (în ianuarie va împlini 100 de ani!) și socrii mei care au 95 și 88 de ani, mănâncă zilnic un bol de supă miso cu alge wakame“, a mai zis ea.

Secretul longevității. Algele marine sunt extrem populare

    Algele marine sunt extrem de ușor e adăugat în alte feluri de mâncare. Ele se găsesc la raft și necesită puțină pregătire înainte de a fi savurate.

        „Le poți pune la înmuiat timp de 10 minute. Apoi le ștergi cu un prosop de hârtie, le rulezi pentru sushi sau presari fulgi peste diverse preparate. Au o aromă umami delicioasă și îmbunătățesc gustul altor ingrediente. Nu au adaosuri suplimentare de sare, zahăr sau grăsimi”, a zis Tomioka.

        Sunt bogate în nutrienți

        Algele s-au dovedit a di extrem de bogate în fibre solubile și insolubile. Acestea pot ajuta la digestie, la controlul greutății corporale și la sănătatea generală a intestinului.

        Algele marine conțin fier, iod, potasiu, calciu, magneziu și polifenoli – compuși care se găsesc în mod natural în plante care pot ajuta la combaterea inflamației și a bolilor și la gestionarea nivelului de zahăr din sânge. Algele conțin toți cei 9 aminoacizi și acizi grași Omega-3. Acesta din urmă în special este util pentru stimularea sănătății corporale și creșterea celulelor. În plus, algele sunt o altă sursă de proteine ​​pe bază de plante.

        Algele marine sunt prietenoase cu mediul

        Algele marine sunt destul de durabile. Ele nu au nevoie de pământ, pesticide sau combustibil pentru a fi crescute. Apar în mod natural în oceane și pot ajuta la reducerea emisiilor de carbon.

        Sunt deosebit de bune în preparatele vegane. Cu algele katen, de pildă, poți face jello vegan sărat și dulce cu pastă de azuki (fasole roșie), citrice, dovleac, edamame și castraveți, potrivit lui Tomioka.

        Algele marine sunt utile aproape la orice fel de mâncare

        Tomioka spune că algele se pot prepara cu supa cu bulion dashi, cu ciupercile uscate, tofu, legume de sezon, kombu etc. La micul dejun, ele pot fi preparate cu orez, cu soia, cu murături și cu alte produse.

        „Consumul de alge mă face să mă simt mai sănătos și mă transportă într-un paradis oceanic. De aceea îmi place să mănânc în fiecare zi”, a mai zis nutriționista.

        Franța reduce drastic subvențiile pentru mașinile electrice

        Foto: Pixabay
        Foto: Pixabay

        Franţa va reduce semnificativ subvenţiile pentru achiziţia de maşini electrice, conform unei surse guvernamentale, în cadrul măsurilor de reducere a cheltuielilor publice şi a deficitului bugetar, transmite Reuters, citată de G4 Media.

        Guvernul rămâne ferm angajat în electrificarea vehiculelor ușoare… dar contextul bugetar este extrem de restrâns”, a declarat un oficial guvernamental.

        În cursul anului trecut, subvențiile acordate de guvern pentru achiziționarea de mașini electrice erau între 4.000-7.000 de euro

        Noua schemă de subvenţii va oferi între 2.000 şi 4.000 de euro, în funcţie de venituri, faţă de intervalul anterior de 4.000-7.000 de euro.

        Această măsură, care urmează să fie implementată în următoarele zile, face parte dintr-un efort mai larg de a reduce cheltuielile publice şi de a acoperi deficitul bugetar, mai transmite sursa citată.

        Franța ajustează sprijinul pentru electrificarea auto în contextul constrângerilor bugetare

        Oficialii au precizat că guvernul rămâne angajat în electrificarea parcului auto, dar constrângerile bugetare sunt semnificative.

        Pentru 2025, totalul sprijinului public pentru electrificarea vehiculelor este planificat la aproximativ 1 miliard de euro, în scădere de la peste 1.5 miliarde de euro în acest an.

        Din această sumă, aproximativ 70% va fi alocată subvenţiilor pentru achiziţii, restul fiind direcţionat către vehiculele comerciale şi un program de leasing social destinat gospodăriilor cu venituri mici.

        Ford insistă la Guvernul Marii Britanii să vină cu stimulente, pentru a putea vinde mașinile electrice … pe care aproape nimeni nu le mai dorește

        Sursă - Unsplash

        Ford a cerut Guvernului Marii Britanii să stimuleze consumatorii să cumpere vehicule electrice. Lisa Brankin, președintele Ford UK și directorul general al companiei, a declarat pentru BBC că mandatul guvernamental de a produce și vinde mai multe vehicule electrice „pur și simplu nu funcționează”, potrivit Breitbart.

        Planurile guvernului au în vedere eliminarea motoarelor pe benzină și diesel în următorii ani. Industria însă are probleme, din cauza faptului că cetățenii nu își doresc să achiziționeze vehicule electrice. Concomitent, Stellantis, proprietarul Vauxhall, a declarat că va închide o fabrică din Luton. S-ar putea pierde 1.100 de locuri de muncă, parțial din cauza obiectivelor privind mașinile

        Secretarul de afaceri Jonathan Reynolds a declarat miercuri Camerei Comunelor că decizia lui Stellantis reprezintă „o zi întunecată pentru Luton”.

        „Singurul lucru de care avem cu adevărat nevoie sunt stimulente susținute de guvern pentru a stimula de urgență cumpărarea vehiculelor electrice, a zis Brankin.

        Potrivit acesteia, Ford a investit „în mod semnificativ” în producția și dezvoltarea de vehicule electrice. În Marea Britanie, suma este „cu mult peste” 350 de milioane de lire sterline.

        „Deci trebuie să o facem să funcționeze”, a insistat ea.

        Guvernul impune în prezent ca un procent de mașini vândute de companiile auto să fie cu emisii zero. Mai exact, cele electrice trebuie să reprezinte 22% din vânzările de mașini ale unei companii. De asemenea, trebuie să reprezinte 10% din vânzările de autoutilitare în fiecare an.

        Companiile care încălcă procentul trebuie să plătească suma de 15.000 de lire. Anul viitor, procentele vor crește în felul următor: 28% pentru mașini și 16% pentru autoutilitare.