26.8 C
București
marți, 26 august, 2025
Acasă Blog Pagină 104

Ford insistă la Guvernul Marii Britanii să vină cu stimulente, pentru a putea vinde mașinile electrice … pe care aproape nimeni nu le mai dorește

Sursă - Unsplash

Ford a cerut Guvernului Marii Britanii să stimuleze consumatorii să cumpere vehicule electrice. Lisa Brankin, președintele Ford UK și directorul general al companiei, a declarat pentru BBC că mandatul guvernamental de a produce și vinde mai multe vehicule electrice „pur și simplu nu funcționează”, potrivit Breitbart.

Planurile guvernului au în vedere eliminarea motoarelor pe benzină și diesel în următorii ani. Industria însă are probleme, din cauza faptului că cetățenii nu își doresc să achiziționeze vehicule electrice. Concomitent, Stellantis, proprietarul Vauxhall, a declarat că va închide o fabrică din Luton. S-ar putea pierde 1.100 de locuri de muncă, parțial din cauza obiectivelor privind mașinile

Secretarul de afaceri Jonathan Reynolds a declarat miercuri Camerei Comunelor că decizia lui Stellantis reprezintă „o zi întunecată pentru Luton”.

„Singurul lucru de care avem cu adevărat nevoie sunt stimulente susținute de guvern pentru a stimula de urgență cumpărarea vehiculelor electrice, a zis Brankin.

Potrivit acesteia, Ford a investit „în mod semnificativ” în producția și dezvoltarea de vehicule electrice. În Marea Britanie, suma este „cu mult peste” 350 de milioane de lire sterline.

„Deci trebuie să o facem să funcționeze”, a insistat ea.

Guvernul impune în prezent ca un procent de mașini vândute de companiile auto să fie cu emisii zero. Mai exact, cele electrice trebuie să reprezinte 22% din vânzările de mașini ale unei companii. De asemenea, trebuie să reprezinte 10% din vânzările de autoutilitare în fiecare an.

Companiile care încălcă procentul trebuie să plătească suma de 15.000 de lire. Anul viitor, procentele vor crește în felul următor: 28% pentru mașini și 16% pentru autoutilitare.

Legătura dintre praf și schimbările climatice

legătura dintre praf și schimbările climatice
Sursă - Freepik

Un studiu recent realizat de cercetători japonezi a găsit o legătură între praf și schimbările climatice. În condițiile în care Arctica se încălzește de 2-4 ori mai repede decât media globală, praful din zona respectivă poate influența semnificativ fenomenele de acolo, potrivit Eurekalert.

Temperaturile mai ridicate din Arctica favorizează deplasarea în regiune a unor nori care conțin mai multe cristale de gheață. Astfel, aceștia devin mai groși și reflectă mai bine lumina soarelui. În timpul verii, în mod normal, regiunea ar deveni mai rece.

Paradoxal însă, pe măsură ce Arctica se încălzește, zonele fără zăpadă și gheață se extind. Asta duce la o creștere mai mare a emisiilor de praf. La rândul său, praful determină formarea de cristale de gheață în nori. Multe dintre acestea ar putea să facă norii mai subțiri și cu o durată de viață mai scurtă. Ei ar putea reflecta mai puțină lumină solară, fapt ce ar favoriza încălzirea în timpul verii.

„Creșterea cantităților de praf din cauza încălzirii arctice poate provoca fenomenul opus înțelegerii convenționale a modificărilor cristalelor de gheață”, a spus profesorul asociat Hitoshi Matsui de la Universitatea Nagoya, autorul principal al studiului.

„Studiul nostru anterior a constatat că o mare cantitate de praf arctic este distribuită în troposfera inferioară (sub aproximativ 3 km altitudine) peste regiune vara și începutul toamnei. Praful acționează ca un nucleu foarte eficient pentru formarea gheții în nori în timpul sezonului”, a adăugat el.

Legătura dintre praf și schimbările climatice

Pentru a estima impactul prafului arctic asupra norilor din regiune, Matsui și Dr. Kei Kawai de la Universitatea Nagoya, în colaborare cu cercetătorii de la Institutul Național de Cercetare Polară și de la Universitatea Hokkaido, au efectuat mai multe analize.

Au studiat modificările cantității de praf eliberate de pe uscatul arctic în ultimii 40 de ani, între 1981 și 2020. Simulările au arătat că emisiile de praf au crescut cu 20%, pe măsură ce Arctica s-a încălzit. Această creștere promovează nuclearea gheții în norii din troposfera inferioară, slăbind eficiența norilor de a conține mai multe picături lichide și mai puține cristale de gheață pe măsură ce Arctica se încălzește.

„Majoritatea modelelor climatice nu au luat în considerare efectele prafului de pe suprafața pământului arctic”, a spus Matsui.

Alegele putrezite au fost transformate în combustibil pentru mașini

Sursă - Unsplash

Costurile de curățire pentru algele putrezite din Caraibe se ridică la milioane de dolari. Dar aceste deșeuri pot fi transformate în combustibil pentru mașini, potrivit Interesting Engineering.

Acest lucru a fost reușit de startup-ul Rum and Sargassum din Barabdos. Compania transformă deșeurile de rom de la distilerii și algele marine în gaz natural biocomprimat.

Caraibele sunt invadate de alge marine de peste un deceniu. Încălzirea oceanelor și creșterea poluării au dus la proliferarea algerilor. Când ajung pe uscat, acestea încep să putrezească. Pe lângă mirosul neplăcut, ele reprezintă și un risc pentru speciile marine. Se cheltuiesc milioane de dolari anual pentru a leimina algele de pe plaje.

Alegele putrezite au fost transformate în combustibil pentru mașini

Între timp Barabdos și-a stabilit un obiectiv ambițios, de a renunța la combustibilii fosili până la finele acestui deceniu. Acesta este însă văzut cu pesimism, mai ales că cererea pentru vehicule electrice e scăzut, fiind prea scumpe pentru omul de rând.

Mașinile clasice pot fi însă echipate destul de ușor pentru a funcționa și pe gaz.

Startup-ul lucrează acum pentru a-și extinde producția pentru a satisface cererea pentru obiectivul său inițial de 2.000 de clienți.

Pe termen lung, compania intenționează să furnizeze combustibil pentru 100.000 de vehicule alimentate cu combustibili fosili. Numărul reprezintă aproximativ 75% din toate vehiculele din Barbados. Acest lucru ar împiedica eliberarea în aer a aproximativ 14 milioane de tone de CO2. Astfel s-ar reduce costul combustibilului la jumătate pentru proprietarii de vehicule. Acest lucru ar putea ajuta turismul să continue chiar și fără utilizarea combustibililor fosili.

Secretarul general al ONU avertizează asupra pericolelor rețelelor sociale și inteligenței artificiale necontrolate

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Absenţa controlului asupra reţelelor sociale şi inteligenţei artificiale oferă ”un megafon celor mai rele puseuri ale omenirii”, a avertizat secretarul general al ONU, Antonio Guterres, în timpul unei reuniuni consacrate ”dialogului civilizaţiilor”, transmite agenția de știri France Presse, citată de Agerpres.

Platformele numerice şi inteligenţa artificială fără control au dat retoricii urii o viteză şi o amploare nemaivăzute. Cele mai rele puseuri ale omenirii au obţinut un megafon şi ele conduc adesea la violenţă”, a declarat secretarul general al ONU în timpul deschiderii celui de-al 10-lea forum mondial al Alianţei civilizaţiilor al Naţiunilor Unite (UNAOC), ce are loc la Cascais, staţiune situată la vest de Lisabona.

Antonio Guterres: Stop dezinformării și discursului urii în era digitală

”Trebuie să frânăm propagarea online a dezinformării şi a discursului urii”, a subliniat Guterres.

Odată cu proliferarea ‘deepfakes’ (montaje generate cu inteligenţa artificială în care feţele indivizilor sunt lipite pe fotografii sau înregistrări video), imposibilul şi nonverificatul devin credibile într-o clipă”, a adăugat el, conform HotNews.

Secretarul general al ONU a lansat un nou apel la pace în Ucraina, Fâşia Gaza, Liban şi Sudan

În discursul său, Antonio Guterres a lansat un nou apel la pace în Ucraina, Fâşia Gaza, Liban şi Sudan, mai scrie sursa citată.

Alianţa civilizaţiilor are misiunea de a promova dialogul şi cooperarea între comunităţi, culturi şi religii.

România își intensifică eforturile pentru conservarea populației de urs brun

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) implementează un proiect amplu pentru conservarea populației de urs brun din România, prin achiziționarea și distribuirea a 10 cuști de transport specializate.

Acestea vor fi utilizate pentru capturarea și relocarea urșilor, contribuind astfel la gestionarea conflictelor dintre om și animal.

Primele 5 cuști pentru capturarea și transportul urșilor au ajuns la Gărzile Forestiere

Cuștile de transport sunt esențiale pentru intervenții rapide și eficiente, garantând atât siguranța echipelor de capturare, cât și protecția exemplarelor de urs”, se arată într-un comunicat al ministerului.

Primele cinci cuști au fost deja livrate către Gărzile Forestiere din Timișoara, Suceava, Râmnicu Vâlcea, Ploiești și Focșani, urmând ca restul să fie distribuite în decembrie 2024. Județele vizate includ Brașov, Prahova, Harghita și Mureș, zone cunoscute pentru densitatea mare de urși și incidentele frecvente.

Aceste echipamente moderne, realizate din materiale rezistente, respectă normele de transport pe drumurile publice și sporesc reușita intervențiilor noastre”, subliniază oficialii.

Proiectul destinat conservării populației de urs brun este finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin POIM 2014-2020

Proiectul, finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin POIM 2014-2020 și Programul Dezvoltare Durabilă 2021-2027, reflectă angajamentul României pentru conservarea biodiversității și reducerea pagubelor provocate de urși.

Aceste măsuri fac parte din Planul național de acțiune pentru conservarea populației de urs brun, derulat în colaborare cu instituții de cercetare și regii forestiere.

Un nou plastic biodegradabil nu generează deșeuri de microplastic în apa de mare și în sol

plastic
Sursă - Unsplash

A fost creat un nou tip de plastic biodegradabil. Producătorii săi spun că acesta combină durabilitatea cu reciclabilitatea completă. El se dizolvă în apa de mare și sol, în cazul în care nu este eliminat corespunzător, potrivit IFL Science.

Noul plastic a fost creat de cercetătorii de la Centrul RIKEN pentru Știința Materiei Emergente. Deși multe materiale sunt clasificate ca fiind biodegradabile și se descompun în coșul de compost sau la groapa de gunoi, ele nu se descompun în apa sărată.

Echipa RIKEN a combinat doi monomeri cu punți de sare între ei. Fiecare monomer poate fi consumat cu ușurință de bacterii. Unuld intre ei – hexametafosfatul de sodiu – este un aditiv alimentar obișnuit care s-a dovedit a fi inofensiv pentru animale în cadrul unor teste extinse.

Legăturile dintre monomeri se bazează pe interacțiuni reversibile. Prin urmare, ei se desprind în anumite condiții și pot fi absorbiți în mediu.

Plastic biodegradabil, se descompune în mediu și în apa de mare

Testele arată că plasticul se biodegradează în sol în 10 zile, în cazul în care articolele din plastic nu ajung în ocean. De asemenea, furnizează îngrășământ sub formă de azot și fosfor atunci când ajunge în sol. Mai mult, ingredientele brute nu sunt obținute din țiței, precum la majoritatea materialelor plastice actuale.

O problemă care trebuie rezolvată este costul. Există riscul ca acest plastic să nu fie competitiv pentru investitori.

Cu toate acestea, o problemă potențial mai mare este că cea mai mare sursă de plastic oceanic nu sunt sticlele de apă sau pungile de cumpărături. Cea mai mare sursă de plastic în oceane sunt echipamentele de pescuit.

Lucrarea a fost publicată în revista Science.

Salubrizare Sector 5: ”Fiecare tip de deșeu este gestionat diferit pentru a reduce impactul asupra mediului”

Sursa foto: Pixabay
Sursa foto: Pixabay

Societatea Salubrizare din Sectorul 5 al Municipiului București arată ce se întâmplă cu deșeurile după colectare și care este drumul deșeurilor din sector.

Salubrizare Sector 5: ”Te-ai întrebat vreodată ce se întâmplă cu deșeurile după ce sunt colectate?”

Potrivit comunicatului publicat astăzi, 27 noiembrie, în Sectorul 5, fiecare tip de deșeu este gestionat diferit pentru a reduce impactul asupra mediului.

Deșeurile reciclabile (plastic, hârtie, sticlă) ajung la centre speciale unde sunt sortate, curățate și transformate în materiale reutilizabile.

Deșeurile menajere sunt transportate la stații de procesare și eliminare, pentru a minimiza impactul asupra mediului.

Deșeurile periculoase (electrocasnice, vopseluri, uleiuri) necesită un proces special și sunt colectate separat.

Înțelegând drumul pe care îl parcurg deșeurile, putem fi mai conștienți de importanța colectării corecte. Ajută-ne să îmbunătățim acest proces și să reducem poluarea!”, au transmis membrii companiei Salubrizare 5.

Societatea Salubrizare Sector 5 avertizează: gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor pune în pericol sănătatea și mediul

Reprezentanții companiei Salubrizare Sector 5 au atras atenția asupra riscurilor poluării cauzate de deșeurile necolectate corespunzător.

Resturile aruncate la întâmplare poluează parcurile și afectează flora și fauna, crescând riscul apariției dăunătorilor și răspândirii bolilor.

Aceste practici necorespunzătoare contribuie la deteriorarea calității aerului și solului, având un impact direct asupra sănătății și calității vieții comunității.

Pentru a combate aceste probleme, compania a subliniat importanța colectării selective, reducerea depozitării ilegale a deșeurilor și implicarea activă în campaniile de curățenie.

Furnizorul-cheie de baterii electrice al Europei, aproape de faliment

Foto: Facebook/Northvolt
Foto: Facebook/Northvolt

Prăbușirea financiară a producătorului suedez de baterii pentru mașini electrice Northvolt reaprinde dezbaterea privind nevoia Europei de a-și produce singură componentele, titrează Biziday.

Criză financiară majoră pentru principalul furnizor european de baterii electrice

Principalul furnizor de baterii pentru producătorii de autoturisme electrice din Europa se confruntă cu probleme financiare și a depus, săptămâna trecută, cererea de protecție împotriva falimentului, după ce discuțiile despre finanțare cu investitorii și creditorii, inclusiv Volkswagen și Goldman Sachs, au eșuat.

În cei opt ani de la înființare, Northvolt a atras, sub diverse forme, zece miliarde de dolari, iar VW și Goldman Sachs dețin fiecare aproximativ o cincime din acțiuni.

Compania a fost în fruntea start-up-urilor care s-au angajat să devină furnizori importanți pentru producătorii europeni de mașini, pe măsură ce aceștia se pregătesc să renunțe la motoarele cu combustie.

Dar cererea pentru mașinile electrice a încetinit pe continent, iar China a ajuns să controleze 85% din producția globală de celule pentru baterii, iar grupul suedez a fost nevoit să facă multe concedieri și să-și restrângă producția.

Mai mult, a avut de suferit și după decizia BMW de a renunța la un contract de două miliarde de euro.

Northvolt are nevoie de 1 – 1.2 miliarde de dolari pentru o posibilă restructurare

Recent, Northvolt a informat că are nevoie de 1 – 1.2 miliarde de dolari pentru strategia sa de restructurare, pe care vrea să o încheie în martie 2025.

În aceste condiții, ambiția Europei de a-și pune la punct industria de baterii pentru vehiculele electrice pare un vis îndepărtat, scrie Reuters în analiză.

În acest an, cel puțin opt companii și-au amânat sau au renunțat complet la proiectele de fabrici de baterii în Europa, cei mai importanți fiind Svolt (China) și ACC, o societate înființată în parteneriat de Mercedes și General Motors. Planurile au întâmpinat dificultăți birocratice, de producție sau de cerere, mai scrie sursa citată.

A fost publicat noul Ghid de finanțare pentru programul pilot Rabla pentru sobe

Foto: Facebook/Mircea Fechet
Foto: Facebook/Mircea Fechet

Ministrul Mediului a anunțat că a publicat noul Ghid de finanțare pentru programul pilot Rabla pentru sobe.

Ministerul Mediului va finanța din Fondul pentru mediu achiziționarea de sobe și șeminee care funcționează pe bază de lemne de foc, peleți și brichete, precum și achiziționarea de coșuri de fum sigure și eficiente.

Mircea Fechet: ”Ne asigurăm că încălzirea locuințelor devine mai eficientă și mai prietenoasă cu mediul”

Mai facem un pas important pentru a-i sprijini pe românii din județele aflate în zonele de munte să treacă mai ușor peste iernile reci și lungi, cu vouchere de 10.000 lei pentru a-și cumpăra sobe noi și cu un consum redus de energie. Ne asigurăm că încălzirea locuințelor devine mai eficientă și mai prietenoasă cu mediul atât în județul Bacău, cât și în Neamț, Vrancea, Hunedoara, Prahova, Sibiu și altele situate în zone montane”, a precizat Mircea Fechet.

În cadrul programului, care se adresează exclusiv locuitorilor din zonele de munte, ministerul va deconta 70% din valoarea totală a cheltuielilor pentru aparate noi de încălzire a locuințelor, în limita a 10.000 lei.

Mecanismul Rabla pentru sobe e simplu: în prima etapă, primăriile se înscriu în cadrul aplicației de pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), iar finanțarea alocată fiecăreia este de maximum 560.000 lei.

În a doua etapă, oamenii din localitățile respective se înregistrează pe platforma informatică a AFM pentru a beneficia de sobe noi.

Bugetul total pus la dispoziție pentru programul pilot Rabla pentru sobe este de 500 milioane lei

Acești bani vor contribui nu doar la creșterea confortului termic în casele a mii de români din zonele de munte, ci și la economisirea unor cantități importante de lemn de foc consumate pentru încălzire.

Rabla pentru sobe e un program pe care, cu siguranță, îl vom extinde până când vom reuși să înlocuim sobele și coșurile de fum vechi din toate județele, pentru a proteja mai bine mediul de poluarea generată de sistemele de încălzire cu randament energetic scăzut”, a mai adăugat ministrul Mediului.

Parlamentul European adoptă noi obiective ambițioase pentru reducerea amprentei ecologice

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Biroul Parlamentului European, organismul care ia decizii în chestiuni legate de organizarea internă a instituţiei, a aprobat o creştere semnificativă a eforturilor de reducere a amprentei ecologice a legislativului comunitar, care şi-a actualizat politica de mediu şi a stabilit noi obiective în acest domeniu pentru perioada 2024-2029, informează Agerpres.

Astfel, Parlamentul European se angajează să stimuleze în continuare dezvoltarea durabilă din punct de vedere operaţional.

Printre noile obiective de atins până în 2029 se numără o reducere a amprentei de carbon cu cel puţin 55% tone de emisii de gaze cu efect de seră pe echivalent normă întreagă comparativ cu 2006 şi o scădere cu 55% a consumului de energie (kWh/metru pătrat) comparativ cu 2012.

Parlamentul European își propune să crească utilizarea energiilor regenerabile și să reducă semnificativ consumul de hârtie până în 2029

De asemenea, PE îşi propune creşterea ponderii consumului de energie din surse regenerabile la 80% şi o reducere de 85% a consumului de hârtie comparativ cu 2012.

Parlamentul European a inclus, de asemenea, un indicator calitativ al biodiversităţii.

Acesta urmăreşte dimensiunea spaţiilor verzi exterioare şi ce se întâmplă pe acestea, de exemplu, reciclarea deşeurilor verzi şi promovarea plantelor locale.

Obiectivele abordează, totodată, gestionarea deşeurilor, conservarea apei, reciclarea, achiziţiile durabile şi iniţiativele de integrare în continuare a considerentelor legate de biodiversitate în operaţiunile Parlamentului European.

Noile obiective de mediu permit Parlamentului European să îşi îmbunătăţească performanţa de mediu în următorii cinci ani”, a declarat eurodeputatul român independent Nicu Ştefănuţă, vicepreşedinte responsabil pentru sistemul UE de management de mediu şi audit (EMAS), citat în comunicat.