De ce râurile din Africa devin albastre? Unele dintre cele mai mari branduri de modă din lume au stabilit legătura cu nivelurile periculoase de toxine din râurile africane, transmite euronews.green.
Un nou raport al Water Witness International (WWI) arată că producția fast fashion (haine la modă și cu prețuri mici) din Africa este răspunzătoare de poluarea care distruge râurile și impiedică accesul la apă curată pentru lucrători și comunitățile lor.
Râuri devenite albastre din cauza producției de haine ieftine, fără calitate
În Lesotho, sud-estul Africii, cercetările au arătat că un râu a devenit albastru datorită producției de blugi. De asemenea, probele procurate din râul Msimbazi din Tanzania au arătat un pH de până la 12. Totuși, apele neutre se încadrează undeva între un pH de 6,8 și 7,2.
Deșeurile industriale netratate de la fabricile de textile sunt deversate direct în râuri. Apa este utilizată de mii de oameni ca sursă de apa menajeră. Nu există alternativă decât folosirea apei poluate pentru a spăla hainele sau a uda grădina. Mai mult, aceeași apă este băută, inclusiv de animale.
Aproximativ 50 de branduri de modă din întreaga lume își achiziționează îmbrăcămintea din țările africane (inclusiv companii care activează în Romania), dar raportul WWI nu a demonstrat o legătură directă între aceste branduri și producătorii care poluează.
Capacitatea autorităților locale de reglementare, de a interveni și de a preveni daunele pe care le produc fabricile este limitată. În multe țări, legile sunt aspre, poluarea bine cunoscută, dar autoritățile de reglementare închid ochii asupra problemei. Un oficial de la Consiliul Național al Apelor din Tanzania spune că este ca și cum „industria are un permis în alb pentru a polua”.
”Au mâinile legate. Imaginați-vă că sunteți o autoritate dintr-o țară care este extrem de săracă. Este foarte greu să impui controlul poluării împotriva unei companii care are 10.000 de angajați. Și, de aceea, este atât de important ca sectorul în sine să-și îmbunătățească această performanță. Trebuie să impunem schimbrea de la consumatori, investitori, acționari”, a precizat Nick Hepworth, raportor WWI.
Este nevoie de verificări amănunțite în ceea ce privește fabricarea hainelor
Hepworth nu crede că brandurile de modă sunt „rele”, ci că nu verifică cu mai mare atenție furnizorii care le creează hainele. Ei trebuie să aprofundeze ceea ce se întâmplă cu adevărat. Dacă o vor face, atunci fast fashion ar putea deveni o forță pentru schimbare.
WWI consideră că transparența în lanțurile de aprovizionare este necesară și obligatorie. În loc să furnizeze doar informații despre cine sunt furnizorii lor, aceștia trebuie, de asemenea, să verifice conformitatea cu legile locale, sănătatea și siguranța.
”Toate aceste sisteme sunt disponibile, există doar o lipsă de voință politică pentru a le pune în aplicare”, adaugă Hepworth.
În ciuda celor mentionate în raport, unele mărci și producători oferă speranță pentru un viitor sustenabil al modei în Africa, adoptând practici de ultimă generație privind utilizarea responsabilă a apei.