20.2 C
București
luni, 15 septembrie, 2025
Acasă Blog Pagină 420

Legenda rugby-ului din Marea Britanie și-a purtat în brațe colegul cu dizabilități, trecându-l peste linia de sosire

Sursă foto: Facebook
Sursă foto: Facebook

Kevin Sinfield, o adevărată legendă a rugby-ului din Marea Britanie, s-a oprit înainte de linia de sosire la prima ediție a Maratonului Rob Burrow din Leeds pentru a-și purta prietenul peste linie.

Evenimentul, numit după fostul star al echipei Leeds Rhinos, Burrow, diagnosticat cu boala neuronului motor în 2019, a atras participarea a peste 12.000 de persoane.

Sinfield a fost sursa de inspirație pentru acest eveniment, el alegând să împingă scaunul cu rotile a fostului său coleg de echipă

După ce a împins scaunul cu rotile pe parcursul traseului de 42 de kilometri (26.2 mile), Kevin Sinfield și-a purtat prietenul în brațe, în aplauzele a mii de spectatori prezenți la evenimentul sportiv.

Kevin Sinfield este un om extraordinar, în prezent nu există un om mai mare în Marea Britanie. El este modelul, bine jucat Kevin! Acesta a fost probabil unul dintre cele mai emoționante momente sportive pe care le-am văzut”, au transmis comentatorii evenimentului.

Legenda rugby-ului din Marea Britanie: ”Astăzi sărbătorim prietenia”

Maratonul a avut ca scop strângerea de fonduri pentru The Rob Burrow Centre for Motor Neurone Disease Appeal și Leeds Hospitals Charity, precum și pentru alte cauze, transmite BBC.

Sprijinul comunității MND prin intermediul Maratonului Rob Burrow din Leeds a fost fantastic”, a declarat Sinfield, care și-a propus numeroase provocări de strângere de fonduri în sprijinul prietenului său prin intermediul sportului.

Înaintea cursei, Sinfield le-a mulțumit tuturor celor implicați pentru ”crearea unei astfel de realizări incredibile în numele lui Rob”.

Astăzi sărbătorim prietenia”, a adăugat sportivul.

Sportivul a strâns peste 8 milioane de lire sterline pentru Centrul Afecțiunilor Neuronului Motor și Organizația Caritabilă Leeds Hospitals

Sinfield a strâns peste 8 milioane de lire sterline pentru organizațiile caritabile MND, participând la mai multe inițiative, printre care și alergarea a șapte ultramaratoane consecutive în luna noiembrie.

La sfârșitul anului 2020, Sinfield a alergat șapte maratoane în șapte zile, iar în 2021 a parcurs 101 mile în 24 de ore.

Lynx Festival: Evenimentul care reunește dragostea pentru natură cu arta vizuală

Foto: Lynx Festival
Foto: Lynx Festival

Documentare despre natură, expoziții de fotografie, ateliere de film documentar și invitați speciali, toate se vor desfășura în cadrul primei ediții a Lynx Festival.

Lynx Festival este primul eveniment din România dedicat exclusiv filmului documentar şi fotografiei de natură

Evenimentul va avea loc la Braşov, în perioada 1-5 iunie, şi este o iniţiativă a Asociaţiei România Sălbatică, alături de Asociaţia Forona.

La prima ediţie, evenimentul va avea intrare liberă la toate proiecţiile şi activităţile din program, în limita locurilor disponibile.

Pentru a-şi asigura un loc la proiecţiile documentarelor, care se vor desfăşura la Cinema Astra, publicul interesat îşi poate rezerva un bilet cu valoare zero prin intermediul platformei iabilet.

Proiectul îşi propune să crească gradul de conştientizare asupra importanţei pe care natura o are în viaţa noastră şi să creeze o oportunitate de întâlnire şi interacţiune între publicul larg iubitor de natură, profesionişti din domeniul filmului şi fotografiei şi reprezentanţi ai ONG-urilor de mediu.

Programul de proiecţii al primei ediţii include 10 filme documentare lansate în ultimii doi ani şi apreciate în festivalurile din întreaga lume

Cei mici vor fi în centrul atenţiei în cadrul Lynx Festival unde li s-au pregătit numeroase surprize: proiecţie specială de film documentar pentru copii pe 1 iunie, escape tent, unde cei mici vor avea ocazia să lupte pentru salvarea planetei, Quiz cu premii, realizat de România Sălbatică, pentru testarea cunoştinţelor despre natura ţării noastre, precum şi activităţi de birdwatching (observarea păsărilor) şi interpretare a naturii”, se arată în comunicatul organizatorilor.

TEXT INTEGRAL. Ministrul Mediului, DECLARAȚII INCENDIARE, care au aprins presa, după întâlnirea cu membrii Consiliului European: „NU PUTEM ACCEPTA SFATURI DE LA STATE CARE AU EXTERMINAT ACESTE SPECII DE 100 DE ANI”

Foto: MMAP, Facebook

România nu poate accepta sfaturi în ce priveşte gestionarea populaţiei de urşi de la state care au exterminat carnivorele mari acum 100 de ani, a declarat, marţi, la Braşov, ministrul Mediului, Tánczos Barna. Acesta a răspuns mai multor întrebări ale presei. O parte au fost legate de vizita în România a Comisiei pentru Petiții a Consiliului European. Alte întrebări au dat loc unor explicații privind felul în care s-au stabilit cotele de extragere a unor exemplare de urs.

Vizita oficialilor de la Bruxelles, pozitivă pentru Ministru

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Tánczos Barna, s-a declarat mulțumit de vizita oficialilor de la Bruxelles. Barna a spus că, astfel, aceștia pot verifica, ei, înșiși, veridicitatea mesajelor despre pădurile și urșii României pe care le primesc, și care sunt, spune acesta, de multe ori, „povești.”

„Le spun în primul rând bun venit celor care au decis să verifice dânșii la fața locului acele de multe ori povești  care sunt auzite sau sunt spuse la Bruxelles despre pădurile României sau despre urșii, urșii cu care conviețuim noi, aici, în Transilvania, și nu numai, mai nou.

În sfârșit, a declarat Barna, a venit cineva să asculte și punctul de vedere al autorităţilor române

Pădurile României sunt protejate și administrate responsabil, a spus acesta. Din păcate, există, în continuare, încărcări ale legii pentru care este nevoie de sprijinul oamenilor legii, a adăugat Barna.

„Le spun bun venit și bine ați venit pentru că, în sfârșit, cineva de la Bruxelles a venit şi discută şi cu cei care au făcut petiţiile – este absolut normal – dar şi cu partea cealaltă, a celor care spun că pădurile României sunt protejate, că pădurile României nu înseamnă doar furt, ci pădurile României înseamnă şi administrare responsabilă, pe milioane de hectare, cu siguranță, din păcate, există, în continuare, contravenţii şi infracţiuni care trebuie pedepsite şi care trebuie constatate şi pentru acest motiv avem nevoie de Gardă forestieră, Gardă forestieră națională, de colaborare cu poliţia, cu procuratura şi cu instanţele de judecată.”

Nu urșii au probleme din cauza oamenilor, ci oamenii au probleme din cauza urșilor, spune Ministrul

În cazul urșilor, spune Ministrul, oficialii de la Bruxelles au venit în urma unei petiții semnate de către președinții consiliilor județene Harghita, Brașov, Covasna și Mureș. Problema urșilor din România nu este reprezentată de vreun pericol asupra speciei, spune Barna. Nu urșii au probleme, a sugerat acesta, ci comunitatea care este uneori profund afectată de traiul alături de „o specie strict protejată la nivel european.”

„Este pentru prima dată când o comisie de la acest nivelul al PE vine să se convingă la faţa locului că aicia problema urşilor nu mai este o problemă a unei specii de pe cale de dispariţie. Este o problemă a comunităţii care este afectată în mod grav, câteodată, de această convieţuire cu o specie strict protejată la nivel european,” a precizat acesta.

„Le-am spus celor din comisia de petiții să înțeleagă că aicia problema urșilor nu mai este o problemă așa cum se vede la Bruxelles, o problemă a unei specii care dispare sau care este în pericol. Statutul de conservare favorabilă oricând  se poate constata în cazul urşilor. Toate studiile care s-au făcut în ultima perioadă, inclusiv studiul de anul acesta, demonstrează că numărul lor creşte an de an,” a adăugat ministrul.

Foto: Unsplash

Ministrul Mediului: Trebuie să prevenim accesul urșilor în spațiul public; moartea unui om este o catastrofă; „școala, grădiniţa, blocul, etajul doi, pensiunea nu sunt habitatul natural al ursului

Scopul autorităților de mediu nu este să crească numărul urșilor, ci să îl administreze în așa fel încât să nu prezinte un risc asupra vieții umane, a spus Ministrul. Pentru asta, arealul celor două specii trebuie să se intersecteze cît mai puțin, sugerează acesta. Autoritățile au responsabilitatea de a preveni acest lucru într-un mod științific, clar și asumat, care să protejeze viața umană.

Scopul gestionării unei specii nu este să creştem zi de zi, an de an, numărul acestor exemplare, ci scopul e o administrare durabilă a speciei, într-un areal restrâns, unde vorbim de habitatul natural al acelei specii. Școala, grădiniţa, blocul, etajul doi, pensiunea nu sunt habitatul natural al ursului. Aceste probleme trebuie reduse, trebuie să intervenim preventiv pentru a preveni aceste catastrofe, câteodată, pentru că pierderea unei vieți omenești este o catastrofă. Este responsabilitatea noastră să o facem pe bază științifică, să avem aceste studii care demonstrează că intervenția nu pune în pericol această specie strict protejată și mai departe este nevoie de hotărâri, decizii clare, pregătite și asumate pentru a crea acel echilibru pe termen mediu și lung care protejează viața umană.

Barna: Doar omul poate fi ucis. Animalul sălbatic este doar „recoltat”

Ministrul a subliniat că numai despre om se poate spune că poate fi ucis, nu şi despre animalele sălbatice, care sunt, spune acesta, doar „recoltate.”

„Eu am auzit câteva expresii zilele acestea, că sunt ucise animale sălbatice, că sunt uciși urşi. Omul poate fi ucis, animalul sălbatic este recoltat, în condiţiile legii, și ursul este o specie care este în vârful lanțului trofic, și doar omul este responsabil de modul în care gestionează această populație de urs.”

Carnivorele mari prezintă probleme și în alte țări. România va trasa, într-un summit, la sfîrșitul lui septembrie, drumul pe care trebuie să meargă Uniunea Europeană, din acest punct de vedere

Carnivorele mari au început să creeze probleme și în alte țări, a spus acesta. În Italia, a existat un deces ca urmare a unui atac de urs, iar în Germania, un lup a omorât un ponei. Carnivorele încep, astfel, să creeze probleme și în alte părți ale Europei. Ca atare, a declarat ministrul, România va organiza un summit, la sfîrșitul lunii septembrie, în care se va discuta „drumul pe care trebuie să meargă Uniunea Europeană,” în cuvintele Ministrului.

Carnivorele mari creează din ce în ce mai multe probleme şi în Europa. Am auzit și, practic, a existat, practic, primul deces în Italia cauzat de către un urs, am auzit de poneiul omorât în Germania de către un lup, deci probleme apar şi acolo. Eurodeputatul din Bulgaria a ridicat problema Bulgariei, care se confruntă cu o situație similară, din cauza lupilor, și… mai puţin cu cea a urşilor, dar carnivorele mari exercită o presiune din ce în ce mai mare pe existenţa fermelor, pe traiul zilnic al cetăţenilor europeni, motiv pentru care în România, la sfârșitul lunii septembrie, vom organiza un summit pe această temă, a carnivorelor mari şi a drumului pe care trebuie să meargă Uniunea Europeană,” a declarat acesta.

Foto: Unsplash

Barna: „Nu putem accepta sfaturi de la state care au exterminat aceste specii de 100 de ani

Nu putem accepta sfaturi de la state care au exterminat aceste specii de 100 de ani,” a adăugat Barna. Acesta a susținut că nu este vorba despre uciderea unor urși, ci despre extragerea unui număr de exemplare. Scopul operațiunilor: salvarea de vieți omenești și a „bunurilor create de om.”

„Nu putem accepta sfaturi de la state membre – prietenii noştri, de altfel – care refuză de ani de zile să primească urşi în habitatele naturale din acele ţări, din Franţa, din Germania, din Austria, unde nu mai există urs, deşi există habitat natural pentru această specie. Nu este vorba de ucidere, este vorba despre extragerea preventivă a unui număr de 426 de urși, confrom proiectului de ordin, de asemnea 60 de exemplare pot fi extrase în urma unor dosare de pagubă depuse și a unor situații de urgență în anumite comunități, în anumite zone. Mai departe avem ordonanța 81 care permite intervenția imediată, pentru a salva viețile omenești și pentru a salva bunurile create de om, mai departe, cu siguranță, fiecare are dreptul de a-și psune părerea cu privire la un act normativ care este în curs de a fi publicat”, a spus ministrul Mediului.

Declarația a continuat, de data asta cu o explicație cu iz vânătoresc: „Orice craniu de urs este un trofeu, pentru că este o amintire pentru un vânător care a făcut extragerea”

Întrebat de reporteri după ce criterii se face recoltarea/extragerea, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor a ținut să le explice acestora de ce se spune că fiecare craniu de urs este un trofeu. Acesta, spune Barna, este pe post de amintire pentru vânătorul care a făcut extragerea.

Apoi, întorcându-se la întrebarea care îi fusese precizată, ministrul a explicat că acele cote de vânătoare sunt alocate în zonele în care au avut loc cele mai multe atacuri.

Cotele de vânătoare, determinate cu ajutorul unei formule matematice

Barna le-a explicat reporterilor că specialiștii implicați în proiect au trasat o formulă matematică pentru a calcula aceste cote. Conform acestuia, formula ține cont de numărul de atacuri de urs dintr-o zonă, gravitatea acestora și o densitate.

”Există o formulă matematică,” a declarat Ministrul, „care ține cont de trei principii, numărul de atacuri de urs într-o anumită zonă, valoarea atacurilor, și numărul de atacuri asupra persoanelor dintr-o anumită zonă. Am suprapus această hartă a atacurilor și a pagubelor peste harta densității care s-a stabilit în mod științific de către specialiștii de la universitate și de la institutul de cercetare pe baza unor metode științifice și a rezultat o formulă matematică care a dat niște cifre.”

Foto: Unsplash

Ministrul Mediului: nu eu am stabilit cotele, arbitrar

Ministrul Mediului a părut a adresa unele acuzații care ar fi sugerat că a ales cotele de vânătoare în mod arbitrar. Acesta a reiterat faptul că acestea au rezultat în urma unor calcule bine gândite.

„Nu sunt stabilite de mine arbitrar și nu am dat voie nimănui să interbină arbitrar peste cifrele care au fost date de formula matematică: numărul de atacuri, valoarea pagubelor, atacurile asupra oamenilor și densitatea de populație – exact pentru a interveni acolo unde este nevoie, acolo unde sunt probleme, și pentru a reduce riscul acestor atacuri,” a declarat acesta.

În încheiere, ministrul Tanczos Barna a fost întrebat ce părere are despre propunerea preşedintelui CJ Covasna de a reloca o mie de exemplare de urs în alte țări europene. „Aș fi mulțumit cu 10…să începem cu 10, și după aceea vedem cum ajungem la 1000. Sunt de acord,” a răspuns acesta.

Așteptăm reacțiilor activiștilor de mediu și a altor iubitori ai naturii. Vi le vom reda, pe măsură ce avem acces la ele.

Fraudă de 30 milioane de euro, cu fonduri europene. Percheziții ale Parchetului European au loc, chiar în acest moment, în România și Franța

Foto: EPPO

Patruzeci de percheziții sunt efectuate astăzi, 16mai 2023, în mai multe locații din România și Franța, anunță Parchetul European (EPPO), într-un caz de fraudă cu fonduri europene şi naţionale în valoare de peste 30 de milioane de euro.  

Cercetările au scos la iveală ceea ce se suspectează a fi o operațiune criminală prin care beneficiarilor de proiecte finanțate din fonduri UE li se furnizau scrisori de garanție false. Ssuspecții pretindeau, astfel, că asigură proiectele împotriva unor potențiale daune.

Potrivit anchetatorilor, în perioada 2020 – 2023, în cadrul mai multor proiecte care beneficiază de finanțare UE, au fost emise mai multe scrisori de garanție de către bănci fictive sau entități financiare suspecte. Acestea nu dispuneau de numerarul necesar pentru acoperirea daunelor asigurate.

În special, o bancă fictivă care se pare că operează în Insulele Comore a emis scrisori de garanție prin care a asigurat autorităților publice din România plata unor sume în valoare totală de aproape 20 de milioane de euro. 

În mod similar, instituțiile financiare care se pare că operează în Cehia, Letonia și Spania au emis scrisori de garanție pentru a fi utilizate în România. Acestea nu aveau nici dreptul de a face acest lucru, și nici fondurile necesare pentru a acoperi daunele asigurate.

Modul de operare al suspecților

Pentru proiectele care beneficiază de finanțare UE, câștigătorul contractului finanțat de UE este obligat să depună o scrisoare de garanție de bună execuție. Aceasta trebuie emisă de o instituție financiară care se obligă să plătească anumite sume de bani (valoarea garanției), în cazul în care serviciile nu sunt executate corect. În plus, în cazul în care beneficiarul fondurilor primește un avans, acesta trebuie să depună și o scrisoare de garanție către autoritatea contractantă, asigurând recuperarea avansului.

Se presupune că persoanele suspectate de aceste fapte au emis scrisori de garanție în numele unor entități financiare fictive sau cu resurse financiare fictive. În schimbul eliberării scrisorilor de garanție, suspecții ar fi încasat sume importante de bani. Acești ar fi folosit în acești bani în interes propriu.

În cazul în care un antreprenor nu și-ar fi îndeplinit obligațiile contractuale, autoritățile contractante nu ar fi putu executa aceste scrisori de garanție, întrucât entitățile emitente nu ar fi dispus de resursele financiare necesare.

În România, perchezițiile au loc în București, Alba, Arad, Cluj, Constanța, Hunedoara, Iași, Mureș și Olt

Se fac perchezitii și in Roquebrune-Cap-Martin, în sudul Frantei.

Acestea se desfășoară cu sprijinul polițiștilor ale mai multor instituții de drept din România și Franța:

  • Structura de sprijin EPPO în România;
  • Direcția de Investigare a Criminalității Economice a Inspectoratului General al Poliției Române și structurile teritoriale subordonate (Direcţia de Investigare a Criminalității Economice din cadrul IGPR și structurile teritoriale subordonate);
  • Poliția Română – Direcţia de Operaţiuni Speciale;
  • Serviciul de Combatere a Criminalităţii Informatice Romania;
  • Institutul Național de Criminalistică;
  • Brigada Specială de Intervenție a Jandarmeriei Române;
  • Serviciul de Investigații Judiciare Financiare de la Nisa, Franța.

România a înregistrat o creștere spectaculoasă în ceea ce privește vânzarea de mașini electrice și hibride

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Creștere semnificativă a înmatriculărilor de mașini electrice și hibride în România în primele patru luni ale anului: conform datelor furnizate de Biziday, în primele patru luni ale anului, numărul autoturismelor electrice și hibride noi înmatriculate în România a înregistrat o creștere de 30%.

Comparația a fost făcut cu primele patru luni ale anului 2022.

În total, au fost înmatriculate 46.328 de autovehicule noi, indiferent de motorizare, într-o creștere generală de 25%

Autoturismele electrice și hibride ajung să reprezinte 20% din totalul pieței auto, în urma unei creșteri a vânzărilor de 29.4% față de intervalul ianuarie – aprilie 2022.

Pe de altă parte, înmatriculările de vehicule cu motorizări diesel au înregistrat o scădere de 2%, reprezentând acum 13.3% din piață.

Vehiculele cu motorizări pe benzină rămân în continuare lideri, deținând o cotă de piață de 66.3%.

Publicația Biziday a publicat topul celor mai vândute autovehicule în primele patru luni ale anului:

  • Dacia (16.478 unități);
  • Renault (3.780 unități);
  • Hyundai (3.201 unități);
  • Skoda (3.013 unități);
  • Toyota (2.815 unități);
  • Volkswagen (2.654 unități);
  • Ford (2.107 unități);
  • BMW (1.566 unități);
  • Mercedes (1.504 unități);
  • Suzuki (1.249 unități).

În 2022, vânzările de autoturisme electrice au înregistrat o cifră record

Potrivit unui raport recent, vânzările de mașini electrice în România au înregistrat o creștere semnificativă în primele luni ale anului 2023. Numărul înmatriculărilor de mașini electrice a crescut cu aproximativ 67% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Această creștere se datorează atât interesului tot mai mare al consumatorilor pentru mobilitatea electrică, cât și măsurilor de susținere și stimulente fiscale implementate de autorități.

Tendința în creștere a achiziționării de mașini electrice reflectă o tranziție accelerată către mobilitatea sustenabilă și reducerea emisiilor de carbon în industria auto.

Greva la Supercom Cluj: angajații nu au primit salariile de mai multe luni

Sursă foto: Facebook/Alexandra Oană
Sursă foto: Facebook/Alexandra Oană

Publicația Știri de Cluj a anunțat că angajații companiei de salubritate Supercom Cluj au declanșat o grevă, întrucât firma se confruntă cu grave probleme financiare și nu poate plăti salariile angajaților.

Situația a fost confirmată și de reprezentanții sindicatului care afirmă că angajații nu au primit salariile de mai multe luni.

Compania de salubritate Supercom din Cluj-Napoca se află într-o situație financiară precară

Reprezentanții sindicatului au confirmat că angajații nu au primit plățile cuvenite și au decis să iasă în stradă pentru a-și exprima nemulțumirea față de această situație.

E un moment bun să evaluăm calitatea serviciilor de salubritate în Cluj-Napoca și să comparăm ce ni s-a promis cu ce am primit. Mai ales că, celor 3 luni de operare, li se adaugă 5 luni de “mobilizare”, pe care Supercom le-a avut la dispoziție pentru a pregăti implementarea contractului pe 10 ani, în valoare de 84 milioane de euro, pe care l-a câștigat.

Unde suntem, deci, cu salubrizarea în Cluj-Napoca după 100 de zile de Supercom?”, a precizat consilierul local USR Cluj, Alexandra Oană.

Situația este îngrijorătoare nu doar pentru angajați, ci și pentru comunitatea locală, deoarece serviciile de salubrizare a orașului sunt afectate de această criză

Greva angajaților și imaginile cu gunoaie neadunate reprezintă și un apel către autorități pentru a interveni și a găsi soluții pentru rezolvarea problemei financiare a Supercom Cluj.

Consilierul local USR Cluj a vorbit despre importanța asigurării unor condiții de muncă decente și a plății salariilor la timp, în special în sectorul serviciilor publice esențiale.

Consilier USR: ”Nu vorbim de favoruri, ci de obligații contractuale”

Ridicarea deșeurilor. Nivelul de bază al serviciului de salubrizare, adică ridicarea deșeurilor, e singurul angajament onorat de operator, dar și aici persistă probleme precum respectarea programului de ridicare și adaptarea frecvenței de colectare a deșeurilor la volumul generat.

Colectarea selectivă a deșeurilor. Unul dintre cele mai importante obiective legate de gestionarea deșeurilor, anume colectarea separată, e și acum tot în stadiul de promisiune. Zi de zi, apar dovezi că mașinile de salubritate ridică fracțiile la comun.

Cântărirea deșeurilor. Ca și în cazul colectării separate, cântărirea deșeurilor e tot un angajament pe hârtie. Până în acest moment, nu s-a realizat niciun pas concret care să arate că suntem mai aproape de aplicarea principiului “plătești pentru cât arunci”, principiu esențial pentru o factură cinstită către clujeni, dar și pentru încurajarea reciclării și reducerea cantității de deșeuri.

Toate acestea sunt angajamente asumate de Supercom prin contract. Nu vorbim, deci, de favoruri, ci de obligații contractuale, care au stat la baza atribuirii acestui contract”, a mai punctat consilierul.

22 de ONG-uri de mediu acuză că li se permite străinilor să reia vânătoarea pentru trofee

Sursă foto: Facebook/Federaţia Coaliţia Natura 2000
Sursă foto: Facebook/Federaţia Coaliţia Natura 2000

Controverse în privința introducerii cotelor de vânătoare la urși: Federaţia Coaliţia Natura 2000, formată din 22 ONG-uri de mediu din România, afirmă că proiectul privind reintroducerea cotelor de vânătoare la urs are o fundamentare ştiinţifică ”cu mari probleme” şi nu rezolvă problema conflictelor cu aceste animale.

Mai mult, Coaliția a precizat că acest ordin ”dă undă verde străinilor să reia vânătoarea pentru trofee în ţara noastră”.

22 de ONG-uri de mediu solicită retragerea propunerii privind cotele de prevenţie

Ne îngrijorează posibilitatea de a extrage exemplare mari, sălbatice, care nu sunt problematice, pe alte criterii decât cele ce ţin de domeniul conservării speciilor strict protejate”, arată reprezentanţii Federaţiei, conform Digi 24.

Reprezentanţii Federaţiei Coaliţia Natura 2000 solicită retragerea acestei propuneri, invocând, printre argumente, faptul că Ministerul propune să se vâneze preventiv 426 de urşi, ignorând că anii trecuţi nu s-a atins nici 50% din limita de ”extragere/recoltare” (termen folosit în limbaj oficial pentru a exprima cazurile când un urs poate fi împuşcat), care era de trei ori mai mică.

Coaliția Natura 2000 contestă propunerea de Ordin de Ministru, susținând că respectiva cota redusă acordată în scopul prevenirii pagubelor nu a fost respectată

Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Mediului, prin Ordinul de Ministru anterior, care a stabilit o cotă de prevenție de aproximativ trei ori mai mică, adică de 140 de exemplare de urs repartizată la nivel județean, au fost efectuate doar 63 de recoltări, reprezentând 45% din total.

În plus, există posibilitatea de a emite un ordin modificator pentru a prelungi valabilitatea acestui ordin și pentru anul în curs, în cazul exemplarelor nerecoltate.

Federația Coaliția Natura 2000 susține că propunerea de Ordin de Ministru nu este justificată, deoarece cota mult mai mică acordată în scopul prevenirii pagubelor nu a fost atinsă.

Greenpeace România avertizează: ”Ministrul Mediului reintroduce vânătoarea de trofeu la urs”

În luna aprilie, Greenpeace România a acuzat Ministerul Mediului pentru că a emis un ordin pentru reglementarea vânătorii de urși.

Potrivit acestui ordin, au fost stabilite cote de vânătoare, iar ONG-urile de mediu critică această decizie, susținând că măsura este nepotrivită și poate avea consecințe negative asupra populației de urși.

Greenpeace România consideră că există alternative mai eficiente pentru gestionarea conflictelor dintre oameni și animale sălbatice și solicită retragerea ordinului.

Record de vipere în rezervația Delta Dunării

Sursa: Turnul Sfatului

Nu mai puțin de 26 de vipere de stepă și 14 piei năpârlite au fost observate în rezervația Delta Dunării. Potrivit cercetătorilor de la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Delta Dunării, acesta este un record, care a fost semnalat după o evaluare a două pătrate de probă din Rezervația Biosferei Delta Dunării. „Având în vedere abundenţa mare de vipere de aici se impune protejarea zonei.

Anumite zone din Deltă trebuie evitate

Habitatul viperei de stepă în Delta Dunării este reprezentat de zonele de stepă, zonele de sărătură şi dunele cu vegetaţie psamofilă, dar şi zone cu păduri rare pe nisipuri sau zone mai umede cu Juncus”, arată cei de la institut. Aceștia avertizează că plaja sălbatică Perişor-Periteaşca este zonă-tampon şi zonă economică, potrivit zonării Administraţiei RBDD, şi este preferată de mulţi turişti pentru băi de soare. Specialiștii transmit acestora că zona trebuie evitată, mai ales că accesul nu este unul facil, turiștii trebuie să închirieze bărci pentru a ajunge acolo.

Sezon de împerechere la început

De altfel, specialiștii au mai spus că viperele se află în perioada de împerechere, drept urmare trebuie evitate de către om. Mai ales că această specie veninoasă atacă dacă se simte ameninţată. Aceștia au mai spus și că viperele sunt răspândite în mai multe zone din sudul şi sud-estul Europei, inclusiv în câteva zone din România, în zona de sud-vest şi în cea de sud-est. Aceste târâtoare se hrănesc cu mamifere mici, şopârle, broaşte sau păsări. Printre altele, viperele se găsesc în 22 de parcuri natural din România, între care se numără și Parcul Național Defileul Jiului, dar și alte parcuri din județele Hunedoara și Gorj.

EXCLUSIV Știrea Verde – Rareș Hopincă, City Manager-ul Sectorului 5: ”În ceea ce privește salubrizarea, investiția în Sectorul 5 este mai mai mare decât în oricare alt sector”

Sursă foto: Facebook/Rareș Hopincă
Sursă foto: Facebook/Rareș Hopincă

City Manager la Sectorul 5 al Capitalei și Consilier General PSD, Rareș Hopincă a acordat un interviu publicației Știrea Verde, în care a abordat importanța extinderii spațiilor verzi, a discutat despre actualele și viitoarele proiecte în ceea ce privește salubrizarea, despre stațiile de încărcare a mașinilor electrice, dar și despre atragerea de fonduri europene.

De aproximativ 8 ani, lucrează în domeniul administrativ și povestește că a început cariera ”întâmplător”, lucrând foarte mult timp în domeniul privat.

Rareș Hopincă a fost consultant pentru atragerea de fonduri europene și gestionearea de proiecte, lucrând atât cu primăria, cât și cu firmele private.

La un moment dat, a venit o propunere de la o persoană care lucra la stat, persoană care i-a cerut ajutorul în ceea ce privește partea de implementare de fonduri europene. Practic, acela a fost debutul în colaborarea cu o primărie.

Rareș Hopincă: ”Odată ce am început, nu m-am mai lăsat și spun asta acum, după 8 ani de zile”

Știrea Verde: Nu sunteți străin de primăria Sectorului 5.

Rareș Hopincă: La Primăria Sectorului 5, timp de 1 an de zile, am fost director pentru proiecte și finanțări nerambursabile. Ulterior, timp de 2 ani de zile, am fost City Manager. În 2020, în noiembrie, am întrerupt acel contract și am revenit, în cursul anului trecut, pe postul de City Manager.

Știrea Verde: În funcția de City Manager, continuați proiectele sau aveți viziuni proprii?

Rapreș Hopincă: Am o concepție foarte solidă în ceea ce privește lucrul bine făcut. Orice lucru bine făcut trebuie continuat. Orice lucru superficial, slab sau prost a fost stopat încă de la bun început. Am moștenit și câteva lucruri bune, am moștenit și câteva lucruri proaste. Ce am moștenit bine – continuăm. Ce nu – am oprit din start.

Suprafața de spațiu verde pe cap de locuitor din Sectorul 5 este cea mai mică din București

Știrea Verde: Din punct de vedere al mediului și nu numai, în Sectorul 5 lucrurile nu au stat bine până acum câțiva ani. Acum, au început să se schimbe și se vede. Dar, cu accentul pus pe mediu: ce faceți pentru Sectorul 5? Și această întrebare face referire și la serviciul de salubrizare. Pentru că, atunci când vorbim despre un sector, despre un UAT, discuția începe de la salubrizare. Care sunt pașii?

Rareș Hopincă: La componenta de mediu trebuie să constatăm că încă din proiectarea ”comunistă” a Sectorului 5, a zonei urbane din Sectorul 5 (vorbim aici de cartierele Rahova, Ferentari, chiar și 13 Septembrie), acea planificare urbană inițială nu a avut în vedere un mare parc pentru acest sector. Asta înseamnă, pe calculele matematice și reale pe care le avem, că suprafața de spațiu verde pe cap de locuitor este cea mai mică din București. Trebuie să calculăm suprafața de spațiu verde aferantă unor spații verzi amenajate, pentru că mai avem povești. Vă arăt pe hartă, în sudul Bucureștiului, unde Planul Urbanistic General spune că noi avem pădure de protecție pentru unitatea militară. Și acolo este un câmp plin de moloz. Deci acela nu este un spațiu verde.

Rareș Hopincă: ”Spațiul verde real, împărțit la numărul de locuitori, este o statistică total defavorabilă Sectorului 5”

Rareș Hopincă: În această zona, am început un plan de acțiune concret, pentru că, efectiv, în multe zone din sector, aerul este irespirabil.

Știrea Verde: Din ce cauză?

Rareș Hopincă: Cauzele sunt multiple: lipsa de spații verzi, lipsa unui material dendrologic de calitate și împrospătat, reînnoit tot timpul, lipsa de lucrări pentru extinderea spațiilor verzi de calitate. Asta am început în acest an. Avem o campanie de plantare de 20.000 de arbori pentru anul în curs și anul viitor. În prezent, cred că avem peste 3.000 de arbori plantați, din februarie și până acum. Venim și plantăm arbori de 4-5 ani. Plantăm tei, plantăm mesteceni, plantăm stejari, platani. Sunt lucruri vizibile și în șantierele noastre, în zona Rahova, Dumbrava Nouă, Zona Ferentari, dar și în centrul orașului, de exemplu, în Parcul Eroilor.

Până acum Parcul Eroilor era ”o zonă golașă a centrului Bucureștiului”

L-am preluat în administrare de la Metrorex în urma lucrărilor de metrou desfășurate în februarie, și deja avem peste 500 de tei și mesteceni plantați acolo. Va fi o minunăție peste doi ani de zile să ne plimbăm prin Parcul Eroilor care, până acum, era o zonă golașă a centrului Bucureștiului. Deci acesta este un plan de acțiune și se referă la extinderea spațiilor verzi.

După importanța acordată extinderii spațiilor verzi, planul doi de acțiune se referă la salubrizare și la colectarea deșeurilor de pe raza Sectorului 5

Rareș Hopincă: Aici, discuția este la fel de amplă. Pentru că, până în anul 2018, Sectorul 5 a fost salubrizat de către o societate care avea contract cu Primăria Capitalei. Practic, sectorul nu avea niciun fel de implicare, pentru că anumiți primari s-au derobat de o anumită responsabilitate, pe principiul ”cine a adus zăpada să o și strângă”. Am înființat în 2020 propria firmă de salubritate. Am dotat propria firmă de salubritate cu utilaje noi și moderne.

Știrea Verde: Care a fost investiția la momentul respectiv?

Rareș Hopincă: 80 de milioane de lei ne-a costat dotarea cu utilaje. Au fost costuri cu tot cu TVA. Include achiziționarea de pubele, achiziționarea de pluguri, toate utilajele necesare pentru salubrizare, colectarea deșeurilor, deszăpezire, dar și minima infrastructură de colectare. Și ne referim inclusiv la pubele pentru colectare separată. Acum, la momentul la care vorbim, trecând deja trei ani și urmând să intrăm în al patrulea de funcționare a firmei, am venit cu un prioect pe fonduri europene, prin Programul Operațional de Infrastructură Mare, pentru extinderea infrastructurii de colectare selectivă. Intenționăm să luăm mașini dedicate pentru fiecare fracție și 300 de baterii de colectare selectivă.

Știrea Verde: Vă dați seama că ați fi un precursor în București…

Rareș Hopincă: Concepția mea este următoarea: dacă ne asumăm ținte mici, facem lucruri mici. Dacă ne asumăm ținte mari, avem șansa să facem lucruri mari. Și ne obligă și cadrul legal. În momentul de față, colectăm cu chiu cu vai, pe două fracții. Nu mai putem continua așa. Penalitățile sunt atât de mari încât, pur și simplu, nu mai putem continua. Și atunci: asigurăm în primul rând, infrastructura, după care îî vom pregăti pe angajații noștri, după care vom face o campanie amplă de conștientizare.

City Managerul Sectorului 5: ”Este nevoie de o campanie amplă de conștientizare a necesității de colectare selectivă”

Rareș Hopincă: Am depus acest proiect, este un proiect extrem de ambițios. Însumează cam 150 de milioane de lei, bani proveniți din fonduri europene nerambursabile. Sperăm să semnăm contractul de finanțare în această lună. În ceea ce privește salubrizarea, investiția în Sectorul 5 este mai mai mare decât în oricare alt sector, pentru că noi am avut, efectiv, de ”desțelenit” sectorul. În primul an de activitate a societății de salubrizare, am colectat gunoaie din tot sectorul.

Doar în primul an de activitate al societății de salubrizare, peste 200.000 de tone de deșeuri au fost ridicate din depozitele necontrolate de pe raza Sectorului 5

Rareș Hopincă: Este o cifră enormă în situația în care, anual, colectăm cam 100.000 de tone. Cauza principală a acestui fenomen este faptul că nu s-a făcut salubrizare în mod serior în acest sector. Nu erau acoperite toate străzile, nu toate asociațiile de proprietari aveau contracte și așa mai departe…Practic, gunoiul generat de multe gospodării din sector și de mulți agenți economici din sector ajungea pe domeniul public. Sau ajungea pe câmpuri. Însă niciodată nu ajungea la groapa de gunoi, la stația de sortare, la stația de tratare.

Știrea Verde: A propos de stație de sortare. În ce măsură v-a afectat Ordonanța 133?

Rareș Hopincă: Suntem încă în procedura de organizare a companiei de salubrizare pentru conformarea cu ordonanța 133. Nu aș putea spune că ne-a încurcat, dar depunem efort să ne conformăm. Avem consultanți și asta facem la acest moment.

Sectorul 5 va beneficia de procedură pentru delegarea serviciului de sortare a deșeurilor

Știrea Verde: În momentul de față, faceți și sortare sau gunoiul ajunge direct la groapă?

Rareș Hopincă: În momentul de față, ducem deșeurile direct la groapă și pregătim o procedură pentru delegarea serviciului de sortare.

Știrea Verde: Sortarea o veți face tot cu Salubrizare S5 sau va fi un terț?

Rareș Hopincă: Facem o procedură competitivă și în urma procedurii vom vedea cine va veni cu cele mai bune prețuri și cu cele mai bune ținte asumate de sortare a deșeurilor.

Bugetul destinat pentru anveloparea blocurilor din Sectorul 5 este de 100 de milioane de euro

Știrea Verde: Să discutăm despre anveloparea blocurilor. Am văzut că există un buget de aproximativ 100 de milioane de euro.

Rareș Hopincă: Da, este vorba despre o sumă în valoare de 430 de milioane de lei.

Știrea Verde: Câte blocuri există în sector?

Rareș Hopincă: Sunt peste 1.300 de blocuri, iar de anvelopat ar mai fi cam 800 de blocuri. Anul acesta, anvelopăm 100 de blocuri. Este o țintă extrem de ambițioasă, având în vedere că în ultimii zece ani, deci din 2012 și până în 2022, au fost anvelopate 96 de blocuri. Anul acesta, avem și buget, avem surse de finanțare, avem proiecte, avem contracte semnate, cu licitații făcute în 2019, pe 2020. Sunt proiecte care au ajuns la maturitate, iar în 2023, vom anvelopa 100 de blocuri. După cum ați constatat, bugetul alocat celor 100 de blocuri este de 430 de milioane de lei.

Proiect pentru un viitor verde: Instalarea de panouri fotovoltaice pe acoperișurile de bloc

Știrea Verde: Am vorbit de spații verzi, am vorbit de salubrizare, de plantare, de gropile de gunoi…. V-ați gândit vreodată că pe terasele blocurilor s-ar putea face energie verde?

Rareș Hopincă: Am primit propuneri în acest sens. Am văzut că Sectorul 3 deja a inițiat o serie de proiecte de acest tip și am doi colegi care lucrează la un proiect de instalare a panourilor fotovoltaice pe acoperișurile de bloc. Aparent, este o soluție bună. Urmează să primim unele rapoarte tehnice ca să vedem că acestea sunt susținute de infrastructură și că rețeaua le susține. Dacă aceste rapoarte tehnice vor fi pozitive, fără îndoială că vom face astfel de proiecte.

Rareș Hopincă: ”Locurile de parcare sunt o foarte mare problemă a Sectorului 5”

Știrea Verde: Să discutăm și despre locurile de parcare din Sectorul 5.

Rareș Hopincă: Locurile de parcare sunt o foarte mare problemă a sectorului. Poate nu doar a Sectorului 5, dar, aflându-ne aici, știm date concrete. Vă mărturisesc că, din studiile făcute de noi (și din cercetări sociologice, și din discuțiile cu oamenii pe stradă), problema locurilor de parcare reprezintă cea mai mare problemă reclamată de cetățenii din Sectorul 5. Această problemă vine înaintea reabilitării, înaintea stării drumurilor, înaintea transportului în comun.

Rareș Hopincă a anunțat că, în luna ianuarie 2023, a fost lansat un program de regenerare urbană

Rareș Hopincă: Motiv pentru care, începând din ianuarie 2023, am lansat un program de regenerare urbană care vizează, în primul rând, două obiective: primul este creșterea numărului de locuri de parcare existente prin resistematizarea parcărilor comuniste. Ce înseamnă sistemul ”comunist”: blocurile din Rahova, de exemplu, au fost proiectate după normativul comunist. Adică: 12 locuri de parcare la un bloc de 10 etaje și 6 locuri de parcare pentru un bloc cu 4 etaje. Ori noi, la nivelul anului 2023, avem apartamente care au și 2 mașini în proprietate. Deci, e clar că aceste normative sunt depășite.

Rareș Hopincă: ”E clar că numărul de locuri de parcare este total insuficient”

Rareș Hopincă: Pornind de la această necesitate, am imaginat acest program de regenerare urbană prin care, vă dau un exemplu, doar în zona Dumbrava Nouă – Parcul Sebastian vom înființa peste 1200 de noi locuri de parcare. Vor fi parcări rezidențiale, cu plată, toată strada va deveni sens unic și atunci vom putea amenaja mai multe locuri de parcare. La momentul acesta, avem 21.500 de locuri pe raza sectorului 5.

City Managerul Sectorului 5: ”În 2023, vom crește cu 7.000 numărul de locuri de parcare existente”

Rareș Hopincă: Practic, vom avea o creștere de 30% a acestor locuri. Totuși, trebuie să fim onești și să spunem că acest ritm nu poate fi păstrat la nesfârșit. Pentru că spațiul public este finit și, la un moment dat, vom face lucrări în zonele care permit astfel de lucrări și acela va reprezenta, probabil, numărul maxim de locuri de parcare. Iar aici va trebui să vină Primăria Municipiului București, poate chiar Guvernul României, Parlamentul, cu măsuri legislative ferme ca să descurajeze suprapopularea aglomerărilor urbane de mașini.

Rareș Hopincă: ”Ritmul în care apar noi și noi mașini în oraș este înfiorător. Nu vom putea niciodată să ținem pasul înființării locurilor de parcare cu achiziția de noi autoturisme”

Știrea Verde: În ce măsută veți putea veni în sprijinul viitorilor proprietari sau actualilor proprietari de mașini electrice?

Rareș Hopincă: Avem două proiecte câștigate pentru amplasarea de stații electrice. Unul este pentru amplasarea de stații electrice de mare putere, sunt peste 50 de astfel de stații și încă 50 de stații de încărcare over night. Acestea încarcă mai lent, dar pot fi mai accesibile pentru că pot fi montate în parcările rezidențiale. Sunt fonduri nerambursabile prin Administrația Fondului pentru Mediu. Am obținut finanțarea în decembrie 2022 și, în momentul de față, realizăm studiile pentru fezabilitate. Aș putea spune că, undeva anul viitor vom avea peste 100 de stații de încărcare electrice montate în sector.

Noile stații de încărcare pentru mașinile electrice vor fi realizate din fonduri nerambursabile

Rareș Hopincă: Orice ban care merge în investiție este foarte, foarte important pentru noi.

Știrea Verde: Faceți niște promisiuni foarte îndrăznețe…

Rareș Hopincă: Avem proiecte gata aprobate și lucrăm la studiile de fezabiliate, nu sunt promisiuni. M-am ferit tot timpul de promisiuni. Vorbim doar de lucruri concrete, lucruri pe care le putem face.

Rareș Hopincă, despre Programul Rabla: ”Am alocat un buget maximal pentru 5.000 de autovehicule”

Știrea Verde: Suntem, oarecum, în mijlocul Programului Rabla, cel în care oamenii pot veni la primărie, la UAT și pot cere 3.000 de lei pentru mașina pe care o au, fără obligația de a-și cumpăra alta. Aveți cereri depuse?

Rareș Hopincă: Avem un interes foarte mare pentru Programul Rabla. Pe data de 20 aprilie, am aprobat Programul Rabla Local, prin care am alocat suma maximă posibilă pentru un UAT, adică 3 milioane de lei, asta însemnând că noi putem finanța undeva la 5.000 de tichete. În acest an, Ministerul Mediului, prin Fondul de Mediu, acordă 2.400 de lei, iar UAT-ul acordă 600 de lei. Noi am alocat un buget maximal pentru 5.000 de autovehicule și așteptăm metodologia de implementare a Programului de la Administrația Fondului pentru Mediu, pentru a implementa programul. Avem banii prevăzuți în buget, avem toată disponibilitatea și așteptăm exact metoda de implemetare.

Rareș Hopincă:Sectorul 5 a fost văduvit prea mult timp de investiții serioase”

Știrea Verde: În ordinea priorităților pe care le aveți, în ceea ce privește ”reconstrucția” sectorului, unde se regăsește partea de mediu?

Rareș Hopincă: Aș spune că este în top 3 priorități, dacă nu chiar prima. Mă feresc să fac astfel de topuri pentru că o să ne întrebe cetățenii, pe bună dreptate, de ce ai ales asta și nu ai ales altceva și va fi greu să răspunzi unui părinte de ce un parc este mai important decât o școală. Sunt alegeri pe care nu poți să le faci și sunt multe lucruri care trebuiesc făcute în paralel, pentru că Sectorul 5 a fost văduvit prea mult timp de investiții serioase. Dar partea de mediu este extrem de importantă și dacă lucrurile pe care le-am planificat ies bine, o să avem o foarte mare surpriză plăcută în Sectorul 5, la sfârșitul acestui an sau începutul anului viitor. Mă feresc de promisiuni, dar mă angajez să avem parte de o surpriză foarte plăcută.

Amenzi de trei ori mai mari pentru proprietarii de câini periculoși care nu au botniță

Sursa: g4media

Senatorii vor să completeze OUG nr 55/2002 legat de câinii agresivi și să mărească amenzile.  Astfel, proprietarii sau deţinătorii temporari de câini periculoşi sau agresivi riscă amenzi ce pot ajunge la 5.000 de lei, dacă animalele sunt plimbate în locurile publice fără botniţă şi nu sunt ţinute în zgardă şi lesă. „În urma acestei modificări legislative va fi înăsprit modul de sancţionare pentru nedeclararea şi nerespectarea condiţiilor de deţinere a unui câine periculos sau agresiv, conform legislaţiei în vigoare. De asemenea, verificările poliţiştilor în locurile publice în vederea respectării OUG 55/2002 vor putea deveni mai eficiente, conducând la scăderea cazurilor de persoane atacate de câini periculoşi fără lesă şi botniţă”, spun iniţiatorii, deputaţii PSD Nicolae Georgescu, Laura-Cătălina Vicol-Ciorbă şi Eugen Neaţă.

Care sunt categoriile de câini periculoși

Astfel, amenzile prevăzute în proiect cresc la 500-1.000 de lei şi pot ajunge la 3.000-5.000 de lei. În acest moment, în OUG nr.55/2022, sancțiunile sunt de la 100-500 de lei şi ajung la 1.500-3.000 de lei. „Din cauza necunoaşterii prevederilor legislative în vigoare sau din ignoranţă, în locurile publice din România, întâlnim aproape la tot pasul posesori de câini periculoşi (…), prin care se înţelege câinii aparţinând următoarelor rase, grupate în două categorii, după cum urmează: a) categoria 1: câinii de luptă şi de atac, asimilaţi prin caracterele morfologice cu câini de tipul Pit Bull, Boerbull, Bandog şi metişii lor; b) categoria a ll-a: câinii din rasele American Staffordshire Terrier, Tosa, Rottweiller, Dog Argentinian, Mastino Napolitane, Fila Brazileiro, Mastiff, Ciobănesc Caucazian, Cane Corso şi metişii lor”, se arată în expunerea de motive.

Unde nu mai au voie fără botniță cățeii periculoși

Inițiatorii spun că astfel de situaţii sunt frecvente, deși în lege se arată că  „accesul câinilor (…) în părţile comune ale imobilelor în care sunt deţinuţi, pe drumurile publice şi pe căile de acces către acestea este permis numai dacă aceştia poartă botniţă şi sunt ţinuţi în zgardă şi lesă sau ham de către proprietar ori de către deţinătorul temporar”. Senatul este prima Cameră legislativă sesizată. Camera deputaților va fi decizională în acest caz.