3.4 C
București
luni, 25 noiembrie, 2024
Acasă Blog Pagină 460

ARBDD: Au reapărut cocorii în Delta Dunării

Foto: G4 Media
Foto: G4 Media

Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) a anunțat, în cursul zilei de azi, despre reapariția cocorilor în Deltă.

Într-o postare pe Facebook, reprezentanții ARBDD au publicat un clip video unde se pot observa mai multe exemplare din această specie.

Simbol al fidelității, al vieții de cuplu și al dragostei

Au reapărut cocorii în Delta Dunării! În cultura asiatică se credea că aceste păsări trăiesc 1000 de ani, de aceea ele simbolizează viața îndelungată. Cocorul este o pasăre monogamă, care rămâne cu perechea sa pentru tot restul vieții. Din această cauză a devenit simbol al fidelității, vieții de cuplu, al dragostei și fericirii. Frumusețea și eleganța cocorilor fac ca aceste păsări să fie atât de fascinante pentru oameni. În China, Africa de Sud și Uganda cocorii sunt simboluri naționale. Ne bucură reapariția unor exemplare de cocori în RBDD!”, a transmis Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii pe Facebook.

În România trăiesc două specii, „Cocorul mare” (Grus grus) (114 cm), care cuibărește în Delta Dunării și „Cocorul mic” (Anthrpodes virgo), care atinge 96 de cm înălțime și poate fi văzut rar, deoarece este numai în trecere, cuibărind în Asia Centrală și iernând în delta Nilului.

Factorii implicaţi în dispariţia speciei din ţara noastră sunt reprezentaţi, în principal, de asanarea zonelor umede, de presiunea antropică dată de vânătoarea păsărilor adulte, colectarea ouălor, a puilor şi apariţia câinilor hoitari, odată cu dezvoltarea localităţilor.

Un alt factor care a dus la dispariţia micropopulaţiei din Delta Dunării îl reprezintă izolarea geografică a acestui nucleu de restul populaţiei europene, datorită fragmentării şi dispariţiei reţelelor de zone umede ce împânzeau cândva Europa, precizează Sinteza.

Și berzele s-au întors în România, după un zbor de 11 mii de kilometri

În aceeași ordine de idei, în cursul zilei de 24 martie, organizație neguvernamentală Milvus anunța revenirea berzelor în România.

În ciuda unei luni cu ninsori, păsările care au iernat în Africa au început să sosească în locurile lor de cuibărit din țara noastră.

Încă un câine salvat din canal: ”Avea un sac cu boabe lângă el, să-i ajungă. Iar când se termină, să moară”

Foto: Casa lui Patrocle - Animal Rescue
Foto: Casa lui Patrocle - Animal Rescue

Asociația Casa lui Patrocle a făcut publică o situație care, în egală măsură a scandalizat, dar și înduioșat internauții: un câine a fost salvat dintr-un canal, în data de 24 martie. Nu este nici primul, nu este nici ultimul. România rămâne needucată, iar asociațiile pentru protecția animalelor duc o luptă continuă cu mentalitățile primitive.

Salvatorii sunt pompierii de la ISU Bucovina Suceava, dar eroul principal rămâne un copil care a semnalat cazul.

Dacă ”apetitul” pentru abandon crește, problema intervine atunci când patrupedele sunt abandonate fără vreo șansă la viață. Devin condamnate, devin parte dintr-o sentință nedreaptă și imaginea unei țări care preferă să se adâncească în probleme, fără a încerca să găsească o simplă soluție.

”Avea un sac cu boabe lângă el, să-i ajungă să mănânce, iar când se termină, să moară, să roadă deșeurile cu care era înconjurat”

Băiatul din Mihoveni a scris asociației despre un câine căzut într-un canal. Se pare că patrupedul, care stătea acolo de zile întregi, a fost abandonat de către un stăpân ”binevoitor”:

L-a aruncat acolo omul lui, cu lanț cu tot, la 2 metri sub pământ, l-a îngropat de viu, căci câinele nu avea cum să iasă sub nicio formă, oricât de mult ar fi încercat”.

După mai multe căutări, canalul de pe câmp a fost găsit.

Odată cu vârsta și anii, uităm de eroii copilăriei. Cei din desene sau din povestirile istorice. Acum însă, oameni mari fiind, avem alți eroi! Iar voi, băieții de la ISU Bucovina Suceava – sunteți eroii noștri!

”Empatia” românească înseamnă un sac cu boabe. Și, în aceste condiții, empatia devine sinonimă cu agonia: revoltător este faptul că patrupedul avea aruncat lângă el un sac cu boabe, să-i ajungă să mănânce, iar când se termină, să moară sau să roadă sticlele și deșeurile cu care era înconjurat.

Câinele, botezat, ulterior, Oscar stătea în canal de mai multe zile, incapabil să se miște, să mănânce sau să se salveze.

În ciuda temperaturilor foarte scăzute, reprezentanții asociației au fost alături de pompieri și nu au renunțat: au ales să se implice, să demonstreze faptul că România este încă empatică și că acesta empatie înseamnă umanitate și un exemplu pentru noi toți.

Era frig de crăpau pietrele, am înghețat și noi cu două geci pe noi, altminteri câinele care stătea lipit între pereții unui canal de câteva zile bune”, scrie asociația pe contul de Facebook.

Cu ajutorul pompierilor, Oscar a fost scos din canal

Ne-au ajutat pompierii, eroii noștri fără pelerine, care nu caută laudă și validare, ci doar își îndeplinesc cu simț de răspundere meseria și l-am scos pe Oscar din canal.

Când ne-a văzut prima dată, a lătrat din toți plămânii, de frică, de spaimă, pentru ajutor, dar odată ce s-a văzut scos din canal, a devenit un mielușel, iar nouă nu ne-a venit să credem ce câine cuminte este”. 

”Este slab și sfrijit, dar îl punem pe picioare, îl îngrășăm”

A fost salvat de pompieri, și-a găsit un cămin temporar, dar așteaptă o familie care să-l iubească necondiționat.

În momentul de față, Oscar se află în adăpost, este iubit și îngrijit. Este un câine de talie mare și este cuminte și de iubitor.

Asociația povestește cum Oscar s-a adaptat repede, și-a găsit un culcuș al lui și s-a odihnit pentru toate zilele în care tot ce a putut să facă a fost să urle, dar fără rezultat, căci în câmp nu aude nimeni și nimeni nu poate ajuta.

Este încă slab și sfrijit, dar îl punem pe picioare, îl îngrășăm, îl deparazităm și sterilizăm și-i căutăm o familie, căci Oscar este un câine tânăr și impunător, puternic și hotărât care are nevoie lângă el de un om la fel de vehement și sigur pe el”, au scris reprezentanții Casa lui Patrocle pe pagina de Facebook.

Mulți abandonează, fără să se gândească că, în urma lor, alții găsesc soluțiile normale: îngrijire, iubire și un posibil cămin.

Un ”stăpân” nu chinuie și nu lasă în voia sorții. Un ”stăpân” știe că nu este stăpân, ci omul unui câine, companionul lui, viitorul lui.

Oscar este un mix între ceva și altceva. Dar un mix iubitor

Asociația Casa lui Patrocle s-ar bucura mult dacă Oscar ar fi adoptat și transmite următoarele despre el:

– Este un mascul în vârstă de 3 ani, rasa nu o cunoaștem, dar este un mix între ceva și altceva, căci este înalt ca un ciobănesc, dar conformația îi este de ogar (bot lung, talie subțire, picioare lungi și subțiri, cap mare), de talie mare (~70cm).

– Este un câine cuminte, sociabil cu oamenii, dar și cu ceilalți câini ai adăpostului.

– Învață acum să iubească și să fie iubit, așa cum niciodată n-a știut și n-a primit.

– Este un câine impunător, cu un lătrat superb, hotărât.

– Este potrivit pentru viața la curte, însă este EXCLUS ca el să ajungă în lanț.

– Este în curs de îngrășare, în curând vom scoate din el cel mai puternic câine.

– Are nevoie de un om răbdător, hotătrât să-i câștige încrederea.

– Este deparazitat intern și extern, vaccinat și urmează să fie sterilizat (pleacă la noua lui căsuță sterilizat).

O călătorie cu mașina goală: mai poluantă decât zborul cu avionul

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

O călătorie pe cont propriu într-o mașină pe benzină sau motorină poate elibera mai multe emisii de carbon în atmosferă per pasager decât un zbor între țările membre ale Uniunii Europene, arată un nou studiu al Agenției Europene de Mediu (AEE) citat de Euractiv.

Practic, o călătorie cu mașina goală este mai nocivă pentru mediu decât zburatul cu avionul.

Cu toate acestea, ne deplasăm din ce în ce mai mult cu mașina personală chiar și pe distanțe mici și chiar dacă nu ne aflăm în criză de timp. Ne-am obișnuit, ne axăm pe confort și refuzăm schimbarea care ar putea, în timp, reduce poluarea.

Impactul emisiilor din industria aviatică este inevitabil mai mare într-un calcul pasager/kilometru”, afirmă raportul, adăugând că „însă zburatul nu este în mod neapărat cea mai dăunătoare alegere. Acest rol aparține adesea mașinii convenționale dacă are un singur pasager”, precizează AEE.

Numărul de pasageri reprezintă cel mai important factor

Conform studiului, s-a stabilit că vehiculele cu un singur pasager sunt cea mai poluatoare formă de transport pe o distanță de 500 de kilometri.Totuși, s-a demonstrat că aceeași călătorie cu mai mulți pasageri a redus numărul emisiilor per persoană sub cel al curselor aeriene.

Astfel, numărul de pasageri s-a dovedit a fi „cel mai important factor” atunci când vine vorba de consecințele asupra mediului, potrivit raportului.

Dacă un tren, avion sau o mașină este aproape goală sau ocupată la o capacitate de 80% are un impact major în ceea ce privește rezultatul”, subliniază acesta, adăugând că „acest factor de unul singur poate face un mijloc de transport cea mai bună sau cea mai proastă alegere pentru mediu”.

AEE a realizat studiul pentru a-i ajuta pe oficialii UE să adopte politici care să contribuie la întrunirea țintelor asumate în Pactul Verde European.

O călătorie cu CFR nu reprezintă soluția ideală

De cele mai multe ori refuzăm călătoriile cu trenul în baza mai multor argumente: timpul pierdut, prețul biletului care nu echivalează condițiile, distanțele mari, viteaza redusă și mizeria.

Cu toate acestea, raportul arată o călătorie cu trenul reprezintă modalitatea de transport cea mai prietenoasă față de mediu. Excepție fac mersul cu bicicleta sau mersul pe jos.

România rămâne țara tuturor posibilităților atunci când este vorba de poluare. Poluăm conștient, constant și poluăm zilnic. Alegem ceea ce este nociv și evităm, cu grație și din obișnuință, ceea ce distruge.

România poate beneficia de trenuri cu hidrogen: un transport ”verde”, nepoluant și european

Sursa: Forbes
Sursa: Forbes

Trenurile cu hidrogen reprezintă o inovație pentru statele din Europa, iar România ar putea fi pe lista țărilor care va beneficia de acest tip de transport.

Este vorba despre o tehnologie a viitorului, despre un transport ”verde” care protejează mediul, nu poluează, trenurile neavând nevoie de linii electrificate. Trenurile circulă doar pe distanțe scurte și se încurajează astfel folosirea unui mijloc de transport avantajos pentru călători și prietenos cu mediul înconjurător.

Europa încurajează transportul verde

Planul începe cu accesarea de fonduri europene, fonduri pe care ministrul Transporturilor speră să le obțină.

În următorii ani am putea vedea pe căile ferate din România trenuri cu hidrogen, spune ministrul Transporturilor. Cătălin Drulă a mai adăugat că exemplul duce la realizarea unui plan, dincolo de birocrație, strategii, vorbe și hârtii.

O să folosesc o sintagmă: când vede olteanul girafa. Adică când vedem efectiv trenul cu hidrogen și mergem cu el și vedem că e o tehnologie fezabilă și el e în operare, cred că asta ajută la dezvoltarea industriei și promovarea acestui mod de transport”, a precizat ministrul Transporturilor.

Extrem de nouă, tehnologia cu hidrogen este potrivită pentru distanțe mai scurte, de până la 100-150 de km, spun specialiștii în transport.

O rută potrivită pentru a testa un astfel de tren ar fi, de exemplu, între Suceava și Botoșani, ori între București și Ploiești, unde șinele sunt suficient de prietenoase pentru aceste vagoane. Sau chiar noua rută București – Otopeni, menționează Știrile Pro TV.

Fondurile europene: baza pentru dezvoltarea transportului Românesc

Banii ar urma să vină din fonduri europene, prin Planul National de Redresare și Reziliență, care încurajează mijloacele de transport verzi.

Germania și Austria sunt printre țările care au pus deja pe șine astfel de trenuri, pentru a transporta în zonele metropolitane, fară să polueze, un număr mare de oameni, mai arată sursa citată.

Trenurile cu hidrogen: jucăria nouă pe care ne-o oferă Europa

Cătălin Drulă, Ministrul Transporturilor: ”M-aș bucura să fim early adopters, e termenul din IT, adică cei care iau o tehnologie în faza incipientă, pentru că asta ne-ar permite să luăm niște bani europeni pentru atingerea unor obiective globale europene de emisii de carbon, dar și să dezvoltăm o industrie.”

Președintele și Directorul Execuțil al Asociației Pro Infrastructura a contrazis, însă, spusele ministrului Transporturilor, precizând că, în România, în acest moment, trenurile cu hidrogen nu sunt o soluție. Ele sunt doar gândite pentru a avea o conexiune în zonele urbane, periurbane, metropolitane.

E un fel de.. hai să vedem ce putem să facem, hai să ne jucăm cu jucăria asta nouă pe care ne-o oferă Europa”, a declarat Ionuț Ciurea de la Pro Infrastructura.

Programele Administraţiei Fondului pentru Mediu: un buget de 2,8 miliarde de lei. Rabla Clasic şi Rabla Plus, în câștig

Foto: Economica
Foto: Economica

Programele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) vor avea în 2021 un buget destinat plăţilor de aproximativ 2,8 miliarde de lei, aproape dublu faţă suma alocată în 2019, se arată într-un comunicat al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), relatează Agerpres.

Se anunță o nouă finanțare pentru programul „Rabla Clasic”, ce va avea un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mare decât în 2020, lucru care va permite achiziţionarea a peste 55.000 de autovehicule noi, mai puţin poluante.

În cadrul acestui program, vor fi majorate: prima de casare – de la 6.500 de lei la 7.500 de lei; ecobonus tehnologie hibrid – de la 2.500 de lei la 3.000 de lei; ecobonus GNC/GPL/emisii sub 96 de grame CO2/km – de la 1.000 de lei la 1.500 de lei.

Vor fi majorate:

✔           prima de casare de la 6.500 lei la 7.500 de lei;

✔           ecobonus tehnologie hibrid (nu plug-in) de la 2.500 lei la 3.000 de lei;

✔           ecobonus GNC/GPL/emisii sub 96 g CO2/km de la 1.000 lei la 1.500 de lei.

Rabla: o prioritate

Suma maximă ce va putea fi decontată din costurile unei maşini noi prin „Rabla Clasic” poate ajunge la aproximativ 2.250 de euro, în condiţiile în care ecobonusurile pot fi combinate între ele şi adăugate la prima de casare.

De asemenea, pe parcursul anului 2021, va exista o nouă ediţie a programului „Rabla Plus”. Programul se va bucura de cel mai mare buget de la lansare, respectiv 400 de milioane de lei, dublu faţă de anul 2020.

Pentru anul 2021 se păstrează neschimbată cea mai mare primă din Europa pentru maşinile electrice, respectiv 10.000 de euro pentru „full electric” şi circa 4.500 de euro pentru maşini hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou, se arată în comunicatul de presă.

Programele Administraţiei Fondului pentru Mediu și echipamentele ce pot fi achiziţionate de români

Pe baza bugetului alocat în acest an, prin „Rabla Plus” vor putea fi achiziţionate până la 6.600 de maşini electrice 100% şi aproximativ 5.000 de maşini hibride plug-in.

Mai mult, comunicatul de presă informează că Programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic – „Rabla pentru electrocasnice” va avea, în 2021, un buget de 75 de milioane de lei, fiind păstrate categoriile de echipamente ce pot fi achiziţionate de români: aparate frigorifice, maşini de spălat rufe, maşini de spălat vase, aparate de aer condiţionat, televizoare, laptopuri şi tablete.

Alte programe finanțate prin Fondul pentru Mediu: transport public electric (buget de 600 de milioane de lei), infrastructură verde, de reîncărcare a autovehiculelor electrice (21 de milioane lei pentru instalarea staţiilor de reîncărcare în municipiile reşedinţă de judeţ; 500 de milioane de lei pentru un program nou destinat celorlalte categorii de autorităţi locale – municipii de rang II, oraşe, staţiuni turistice etc.; 175 de milioane de lei pentru un program nou destinat operatorilor economici care doresc să instaleze staţii de reîncărcare pe autostrăzi, drumuri naţionale şi europene), iluminatul ecologic public stradal (buget de 800 de milioane de lei), eficienţă energetică în case, şcoli şi instituţii publice (buget de 429 de milioane de lei pentru creşterea eficienţei energetice în clădiri unifamiliale, respectiv 1,4 miliarde de lei pentru creşterea eficienţei energetice în clădiri publice).

De asemenea, pentru „Casa Verde Fotovoltaice” va fi relansat Programul privind instalarea de sisteme fotovoltaice pentru gospodăriile izolate neracordate la reţeaua de distribuţie a energiei electrice, cu un buget de 250 milioane lei.

Deșeurile: o problemă stringentă

Pentru că problema deșeurilor este și va rămâne o temă principală de acțiune, anul acesta, Programul privind gestionarea deșeurilor va avea 1,80 miliarde lei pentru lansarea unor sesiuni de finanțare astfel:

✔           50 milioane lei pentru închiderea unor noi depozite de deșeuri municipale neconforme, cuprinse în cauze aflate la nivelul Curții de Justiție a Uniunii Europene, pentru care România riscă declanșarea unor proceduri de infringement;

✔           500 milioane lei pentru proiecte care au ca scop creșterea capacităților de reciclare prin realizarea instalațiilor de reciclare/tratare a deșeurilor realizate de operatorii economici; pentru această linie de finanțare, am declanșat demersurile pentru aprobarea majorării bugetului la 1 miliard de lei.

✔           1,25 miliarde lei pentru dezvoltarea sistemelor de colectare selectivă la nivel local (sisteme automatizate de colectare selectivă supra și subterane, precum și platforme de depozitare temporară a deșeurilor în vederea selectării și sortării pe categorii de deșeuri).

Programele bifate pe fugă: protecția resurselor de apă, împăduririle și reducerea emisiilor de gaze

Alte programe care vor primi finanţare sunt: Programul pentru protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare (buget de 500 milioane lei), Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin împădurirea terenurilor (200 milioane lei credite angajament propuse pentru lansarea unor sesiuni din acest an şi pentru semnarea contractelor de finanţare aferente) şi Programul ce vizează dezvoltarea infrastructurii velo în România (buget de 500 de milioane de lei pentru piste de biciclete).

Veneția zâmbește în carantină: doi delfini, filmaţi în timp ce înotau în Canal Grande (Video)

Foto: G4 Media
Foto: G4 Media

Doi delfini i-au impresionat recent pe locuitorii din Veneţia, după ce au fost văzuţi în timp ce înotau în celebrul Canal Grande din acest oraş italian, informează site-ul revistei People.

Este vorba despre un exemplar adult și unul adolescent, ambii din subspecia delfinilor dungaţi, potrivit CERT (Cetacean strandings Emergency Response Team), o organizaţie specializată în intervenţii de urgenţă pentru salvarea cetaceelor aflate în dificultate în Marea Mediterană.

Mamiferele au fost filmate înotând luni dimineața, iar organizaţia precizează că autorităţile locale au avut nevoie de mai mult de două ore pentru a-i ghida pe cei doi delfini înspre larg. Motivul a fost faptul că mamiferele marine deveniseră „dezorientate” după ce au înotat printre ambarcaţiunile care navigau pe Canal Grande.

Delfinii au vizitat Veneția, dar s-au întors în larg

Într-o postare pe pagina de Facebook, CERT menționează că a fost important ca delfinii să fie îndepărtați de malurile canalului, deoarece se aflau, în mod evident, în dificultate din cauza traficului intens din acea zonă. De asemenea, organizația a precizat că, după două ore de ”ghidare” și încă o oră de de monitorizare, animalele au dispărut.

Mamiferele nu mai puteau fi văzute şi sperăm că, ţinând cont de orizontul amplu al mării deschise, au putut să se întoarcă în larg”, precizează Cetacean strandings Emergency Response Team. Mai mult, CERT a menționat că este neobişnuit ca delfinii dungaţi să se aventureze în nordul Mării Adriatice, întrucât exemplarele din această subspecie „preferă apele adânci, unde trăiesc în grupuri mari”.

Guido Pietroluongo, un cercetător care lucrează pentru CERT, a declarat pentru CNN că delfinii ar fi putut să se rătăcească în timp ce se aflau în căutare de hrană.

Este posibil ca ei să îşi fi urmărit prada în mijlocul Mării Adriatice, au împins-o spre nord şi, dintr-o dată, au ajuns în Veneţia”, a adăugat acelaşi specialist.

Un motiv de bucurie pentru localnicii din Veneția

Veneția se află din nou în carantină din cauza pandemiei, iar cei doi delfini au reușit, pentru câteva momente, să-i bucure pe locuitori.

Luca Folin, autorul înregistrării video care a devenit ulterior virală, a spus că evenimentul reprezintă ”un moment frumos şi rar… care s-a produs într-o perioadă tristă”.

Am încărcat înregistrarea video pe reţelele de socializare fără să mă gândesc că ea va ajunge să fie vizionată în lumea întreagă. Sincer să fiu, am publicat-o pentru a le transmite un salut amabil concetăţenilor mei într-un an atât de trist – însă faptul că videoclipul a devenit viral este un aspect drăguţ, înseamnă că i-am făcut şi pe alţi oameni să zâmbească”, a adăugat el pentru CNN.

Berzele se întorc în România, după un zbor de 11 mii de kilometri

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Deși prognoza meteo anunță ninsori, berzele vestesc primăvara: păsările care au iernat în Africa au început să sosească în locurile lor de cuibărit din țara noastră.

Un exemplu este Dumbrăvioara, un sat situat pe malul râului Mureș, județul Mureș. După un zbor de 11 mii de kilometri, berzele au revenit și au început deja consolidarea cuiburilor.

Prima barză care și-a ocupat unul dintre cuiburile monitorizate permanent de specialiști părea ostenită după un zbor atât de lung.

Imaginile, transmise și on-line, demonstrează cu câtă meticulozitate reușesc aceste înaripate să-și reconsolideze cuibul, ca să fie cât mai trainic, anunță Știrile Pro TV.

Milvus: ”O barză a zburat 9 mii – 11 mii de km pentru a ajunge în Mureș”

Grupul Milvus este o organizație neguvernamentală, non-profit, dedicată protecției păsărilor și a naturii, activând în domeniul conservării, educației, cercetării și consultanței. Scopul Milvus este de a face din România un loc mai bun pentru păsări, natură și oameni.

Iulia Vizi, reprezentant al Grupului Milvus, a declarat că, dacă se iau în calcul studiile asociației, se va ajunge la concluzia că puii de anul trecut nu se întorc, ci rămân în țările în care iernează în Africa.

Berzele sunt puțin pricăjite, având în vedere că au zburat 9 mii – 11 mii de km să ajungă în Mureș. Dacă vom avea perioadă mai rece, nu trebuie să ne facem probleme, berzele nu pleacă”, a precizat reprezentantul organizației.

Berzele din România, urmărite și în stăinătate

Peste 25 de mii de oameni, inclusiv din strainătate, sunt curioși să descopere viața acestei specii și urmăresc periodic cuibul supravegheat video.

Iulia Vizi, reprezentant Grupul Milvus: ”350 de mii de vizualizări. Și acum am avut concurs pentru cel mai iute … spectator… printre ei găsim și o doamnă din Milano”.

Conform sursei citate, ornitologii spun că, deși ne mai așteaptă câteva zile friguroase, berzele își vor găsi hrana fară probleme.

SUMAL, aplicația care ar trebui să protejeze pădurile, funcționează tipic românește: deloc

Foto: G4 Media
Foto: G4 Media

S-a ajuns la concluzia că este nevoie de SUMAL 3.0, deoarece aplicația precedentă nu a reușit să rezolve lupta împotriva tăierilor ilegale.

SUMAL reprezintă un sistem electronic de urmărire a trasabilității lemnului. Aparent, pare o metodă sigură, eficientă și de viitor. Aparent.

Cu toate acestea, WWF menționează că aplicația reprezintă doar doar un instrument, o aplicație informatică care integrează regulile deja instituite prin legislația primară.

El nu reprezintă logica sistemului de combatere a tăierilor ilegale. Dacă regulile sunt orientate prost, dacă arhitectura sistemului de combatere a tăierilor ilegale țintește ineficiența, atunci trebuie să ne gestionăm așteptările și față de acest instrument”.

WWF România arată că prin SUMAL 2.0 nu s-a schimbat nimic în afară de instituirea unor noi sarcini administrative inutile, ale căror efecte îi vor împovăra tot pe cei ce respectă legea.

Silvicultura din România vinde pădurea

În data de 22 martie 2021, WWF România preciza că problema sectorului forestier începe și este fundamental influențată de felul în care țara noastră valorifică lemnul. Astfel, fără o politică forestieră coerentă și vizionară, vânzarea lemnului “pe picior” ține loc de strategie forestieră națională. Conform WWF, în prezent, circa 80% din masa lemnoasă din România se vinde în acest fel.

De zeci de ani, silvicultura din România vinde pădurea sub formă unui volum estimat grosier al arborilor în pădure, înainte de a fi recoltați, și nu este preocupată să controleze cantitățile de lemn care ies din pădure. Baza sistemului de control este “marcarea” arborilor, adică amprenta unui ciocan de fier aplicat pe cioatele din pădure. Însă marca nu constituie o probă solidă în instanță și  nu poate garanta nimic despre volumul arborilor exploatați. Același număr de arbori marcați poate genera un volum de lemn total diferit. În acest fel, considerăm că este legiferată o zona gri care nu poate fi controlată”, se arată pe pagina WWF România.

Cu sau fără aplicații, lemnul continuă să dispară din pădurile din România, fără să fie raportat și fiscalizat.

Doar la noi, transporturile se fac ”neaoș”, fără documente, fără avize, fără controale.

Cu sau fără SUMAL, lemnul trece neobservat

Legea continuă să fie încălcată, arborii nu sunt păziți, iar lemnul care iese din pădure și din România nu este verificat.

WWF precizează că operatorul este responsabil pentru măsurarea lemnului transportat, pădurarul trebuie sa se asigure doar ca nu sunt cioate ne-marcate iar legislația nu impune verificarea /recepționarea transporturilor care pleacă de la locul de recoltare.

Legea instituie însă obligații abia după ce lemnul e plasat în piață.

”De ce instituie România toate aceste proceduri costisitoare și ineficiente, când este evident că pădurea trebuie păzită de furtul de lemn prin controale la ieșirea din pădure?”

Soluțiile care se impun nu reprezintă niște simple amendamente pentru SUMAL. Este nevoie de un pachet legislativ, iar asta implică voință politică și o nouă viziune a politicilor forestiere naționale”, concluzionează World Wide Fund for Nature România.

Programul ”Casa Eficientă Energetic”: amânat, din lipsă de angajați

Foto: Cronica Română
Foto: Cronica Română

Evaluarea dosarelor de finanţare depuse în Programul „Casa Eficientă Energetic” se află într-un impas din cauza lipsei resurselor umane care să realizeze aceste proceduri, a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna, relatează Agerpres.

„Casa Eficientă Energetic”: un program care a avut suişuri şi coborâşuri

În  programul considerat ca fiind unul pentru viitorul verde au fost depuse 2.200 de dosare, doar că România rămâne țara birocrației, iar evaluarea dosarelor depuse este într-un impas.

Tanczos Barna a mai afirmat că trebuie asigurate resursele umane necesare pentru evaluarea dosarelor şi semnarea contractelor de finanţare.

De asemenea, oficialul a mai adăugat că este necesar să fie luată o decizie, pentru că, în momentul de faţă, capacitatea instituţională nu a permis AFM (Adminstraţia Fondului pentru Mediu, n.r.) să deruleze mai repede acest program.

În acelaşi timp, extindem componenta de clădiri publice a programului „Casa Eficientă Energetic”, unde dorim să asigurăm o finanţare în plus pentru instituţiile publice. Bugetul alocat pentru anul 2021, pentru insituţii publice, va fi de 1,4 miliarde de lei. Instituţiile publice pot aplica pentru eficientizarea acestor construcţii şi reducerea emisiilor de carbon pentru sedii, şcoli, spitale, locuinţe sociale etc. În componenta de locuinţe uni-familiale, suma maximă care poate fi acordată este de de 15.000 de euro”, a susţinut oficialul.

Program amânat pentru 2021

În același timp, ministrul Mediului a anunțat că o nouă sesiune a programului „Casa Verde Fotovoltaice” va fi lansată în 2021. Barna a explicat că programul a fost deblocat pentru evaluarea proiectelor, iar, în momentul de față,  se află în faza de contractare şi plăţi.

Mai mult, ministrul Mediului a precizat că a operaţionalizat programul în ultimele două luni.

Ne vom asigura că sunt finalizate toate restanţele din sesiunea precedentă, astfel încât să putem plăti tot ce am contractat şi să contractăm tot ce este aprobat. Din bugetul neconsumat şi într-o formă îmbunătăţită a Ghidului de finanţare vom lansa o nouă sesiune în cursul anului 2021”, a mai spus Barna Tanczos.

Conform unui anunț făcut la începutul lunii februarie 2021, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) a precizat că AFM va începe decontarea cheltuielilor eligibile din Programul „Casa Verde Fotovoltaice”, fiind emis, în acest sens, Ordinul pentru modificarea Ghidului de finanţare, cu scopul de a se evita blocajele în procesul de instalare şi decontare a cheltuielilor, pentru beneficiarii validaţi în program.

Astfel, conform Ordinului, se prevede prelungirea termenului în care trebuie implementat proiectul cu patru luni, de la 8 la 12 luni. De asemenea, se are în vedere reglementarea modului de transfer al persoanelor fizice între instalatorii validaţi, în baza opţiunii exprimate a beneficiarilor şi permiterea instalării unor sisteme cu putere superioară celei solicitate prin cererea de finanţare şi aprobate de AFM, precizează Știri pe Surse.

Doi copii din Vaslui au salvat un cățel căzut într-o fosă septică (Video)

Foto: Captură Youtube
Foto: Captură Youtube

Deși apelăm la pompieri atunci când un animal se află în pericol, de data aceasta, doi copii au reușit să devină eroi. Un patruped a fost salvat fără vreun apel la 112 și fără prea multe persoane implicate.

Curajul nu ține cont de vârstă, iar ingeniozitatea reprezintă consecința directă a empatiei, a implicării și a spiritului de echipă: un cățel căzut într-o fosă septică situată la marginea orașului Bârlad a fost salvat într-un mod inedit.

Salvatorii patrupedului sunt doi copii din Vaslui. Având la îndemână doar o singură panglică, copiii au reușit să facă un laț.

În cursul zilei de ieri, 22 martie, cățelul a căzut într-o fosă aflată pe câmp. Cu toate acestea, a avut norocul ca băieții să-i audă scheunatul. Cei doi treceau întâmplător prin zonă și au auzit cum câinele schelălăia îngrozitor, cerând, parcă, ajutor.

Cei doi copii au dat dovadă de ingeniozitate, empatie și spirit de echipă

Au decis să nu rămână indiferenți și, într-un timp relativ scurt, cei doi băieți din Vaslui au acționat pentru salvarea micului patruped.

Astfel, asistați și de părinții lor, copiii au devenit eroi, făcând subiectul știrilor pozitive. Videoclipul micilor salvatori poate fi vizionat Youtube.

Copiii s-au dovedit foarte inventivi, având la îndemână doar o panglică. Au făcut un laț și au coborât panglica în fosă, unde au primit un ajutor neașteptat chiar din partea cățelului, care și-a băgat lăbuța în nodul format și a fost apoi tras la suprafață, menționează Știrile Pro TV.

Episodul s-a încheiat cu mângâieri și joacă, iar filmulețul reprezintă dovada că oricine poate deveni un salvator, indiferent de vârstă și indiferent de mijloace.