26.1 C
București
vineri, 12 septembrie, 2025
Acasă Blog Pagină 442

Parlamentul European vrea să reducă emisiile de carbon, dar taxele vor fi usturătoare

Sursa: Reuters

Parlamentul European a decis să aprobe un plan extrem de ambițios pentru reducerea emisiilor
de carbon. Doar că acest lucru vine și cu niste costuri care vor fi suportate de producătorii din
diferite industrii. Astfel că cei care importă ciment, oțel sau îngrășăminte, cei ale căror fabrici
poluează puternic vor trebui să plătească taxe suplimentare. Mai exact, planul făcut de
legislativul European este ca până în 2030 să fie reduse emisiile de gazeu cu efect de seră cu
62% în comparație cu 2005. Este vorba despre sectorul acoperit de certificare de Carbon.

Certificatele pentru emisii de carbon vor fi platite

Acest lucru înseamnă în același timp și alte schimbări mai ales în modul în care este produsă
energia, prin stimularea și subvenționarea celor care produc din surse verzi. De altfel, același
acord mai arată că facilitățile industriale nu mai pot primi gratuit certificate pentru emisiile de
CO2. Totodată nici navele nu vor fi scutite, ci din 2024 vor începe să plătească pentru emisiile lor.
Pe de altă parte, documentul mai arată că până în 2026 se vor elimina și certificatele gratuite
acordate sectorului aviatic. Tot la acest sector se va promova folosirea combustibililor de aviație
derivați din surse regenerabile.

Premieră mondială

De altfel se marchează prin acest document și o premieră mondială prin impunerea unor taxe pe
importurile de bunuri ale căror producție emană o cantitate mare de CO2. Mai exact vorbim
despre oțel, ciment, aluminiu, electricitate, hidrogen, fertilizatori, iar taxele vor fi impuse din
2026. “Importatorii acestor bunuri vor trebui să plătească diferența dintre prețul carbonului plătit în țara de producție și prețul certificatelor de emisii de carbon”, se arată în proiect. Așadar, companiile care aduc în UE aceste categorii de bunuri din țări cu reglementări de mediu mai slabe vor trebui să cumpere certificate care să acopere emisiile de dioxid de carbon. În acest fel legislativul speră la reducerea de 25 de ori a emisiilor de dioxid de carbon până la sfârșitul acestui deceniu. “Acesta este planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990”, se mai arată în document. Procedural proiectul mai are nevoie de aprobarea țărilor care fac parte din Uniunea Europeană.

Ministrul Mediului: ”România are un buget de 286 milioane de euro din PNRR pentru construcția de fabrici de reciclare”

Foto: Facebook/Tanczos Barna
Foto: Facebook/Tanczos Barna

Ministrul Mediului din România este a fost prezent la Stockholm, unde a purtat discuții despre implicarea sectorului privat în procesul de tranziție către o economie verde la nivel european.

Potrivit declarațiilor făcute de Tanczos Barna, pentru realizarea cât mai rapidă a acestei tranziții, este nevoie de un dialog strâns între factorii de decizie politică și mediul de afaceri.

Este una dintre principalele mesaje ale Reuniunii informale a miniștrilor mediului din UE, la care particip zilele acestea la Stockholm”, a transmis ministrul Mediului.

Tanczos Barna: ”Mă bucur că România s-a putut mândri cu reprezentantul celei mai mari companii din domeniul reciclării din Sud-Estul Europei, GreenGroup”

Oficialul a precizat că a pledat pentru dezvoltarea unui cadru legislativ coerent, echitabil și transparent, care să încurajeze investițiile, contribuind în același timp la realizarea obiectivelor privind schimbările climatice și tranziția energetică.

La nivel național, România beneficiază de un sprijin financiar consistent pentru domeniul reciclării, cu un buget de 286 milioane de euro din PNRR pentru construcția de fabrici de reciclare.

Ministrul Mediului: ”Mediul privat trebuie responsabilizat”

Salut decizia Președinției suedeze de a pune pe agenda discuțiilor și biodiversitatea, măsurile necesare pentru reversarea pierderii biodiversității și protecția ecosistemelor naturale. Mediul privat trebuie responsabilizat și totodată trebuie prevăzute mecanisme financiare pentru a stimula întreprinderile care investesc în soluții bazate pe natură sau care contribuie la acestea”, a declarat oficialul.

Polițiștii renunță la pix și hârtie, utilizând o simplă aplicație pentru amenzi

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Polițiștii din România vor renunța la metoda clasică de scriere a amenzilor cu pixul și vor utiliza o aplicație.

Renunțarea la pix și hârtie în favoarea unei aplicații pentru amenzi va aduce multiple beneficii în ceea ce privește eficiența procesului de scriere a amenzilor și reducerea timpului petrecut la fiecare verificare de trafic.

Decizia contribuie și la protejarea mediului înconjurător, prin reducerea cantității de hârtie consumată și, implicit, a deșeurilor generate

În egală măsură, prin implementarea acestei aplicații, polițiștii vor putea evita erorile umane care pot să apară în procesul de notare a datelor șoferilor și al mașinilor, reducând astfel riscul de situații în care șoferii au scăpat de amenzi din cauza unor greșeli înregistrate.

Din aplicație, agenții de poliție vor putea verifica dacă mașina pe care o opresc are ITP și asigurare valabilă, precum și dacă șoferul este căutat pentru încălcarea legii, informează Europol, potrivit Digi24.

Tot din aplicație se vor putea plăti amenzile pe loc

Automat, va fi generat și procesul verbal. În acest mod, aplicația va avea o bază de date despre mașină și despre șofer.

Doar în București, în ianuarie și februarie au fost date 9.000 amenzi pentru viteză și au fost reținute 350 de permise de conducere.

Biciclete electrice pe bani europeni, pentru satele din Mehedinți și Vâlcea

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Cu ajutorul unui proiect finanțat de UE, locuitorii din Mehedinti și Valcea vor beneficia de biciclete electrice, ca o alternativă ecologică la mijloacele de transport convenționale.

Proiectul finanțat de Uniunea Europeană a fost câștigat de trei asociații din Oltenia care încurajează mobilitatea sustenabilă

Trei asociații din Oltenia au câștigat un proiect finanțat cu fonduri UE pentru cumpărarea de biciclete electrice și stații de încărcare în mai multe sate din sud-vestul țării, potrivit portalului specializat Mapacuproiecte.ro.

Cele trei asociații au primit finanțare pentru a realiza un sistem de bike sharing, respectiv achiziția și instalarea unor stații electrice de încărcare (standuri de andocare și încărcare) dotate cu biciclete electrice.

Vor fi cumpărate 220 de biciclete electrice, 22 de standuri de andocare și încărcare biciclete și o aplicație software pentru 220 biciclete

Autoritatea contractantă este Asociația Grup de Acțiune Locală „Ada Kaleh”, cu sediul în comuna Șimian, jud. Mehedinți, având ca parteneri: Asociația Grup de Acțiune Locală „Platoul Mehedinți”, cu sediul în comuna Isverna, jud. Mehedinți, și Asociația Grup de Acțiune Locală „Ținutul Vinului”, cu sediul în comuna Măciuca, județul Vâlcea.

Potrivit G4Media, valoarea totală estimată a proiectului este de 2.1 milioane de lei.

Asociația Grup de Acțiune Locală „Ada Kaleh” este o organizație neguvernamentală din România, înființată în 2011, care are ca scop dezvoltarea economică și socială a regiunii Caraș-Severin, prin intermediul implementării de proiecte finanțate din fonduri europene

Asociația se concentrează pe promovarea turismului local și pe dezvoltarea durabilă a resurselor naturale și culturale din zonă.

Organizația a implementat o serie de proiecte de succes, inclusiv proiecte de dezvoltare a turismului rural și a infrastructurii turistice, de dezvoltare a afacerilor și a agriculturii locale, precum și proiecte de educație și cultură.

Prețurile biletelor de avion vor crește, ca urmare a procesului de decarbonizare și atenuare a încălzirii globale

Sursă - Unsplash

Potrivit unui grup care reprezintă industria aviației din Marea Britanie, procesul de decarbonizare va duce probabil la creșterea prețurilor biletelor de avioane și la o mai mică mobilitate, conform BBC.

Măsuri precum trecerea la combustibil de aviație durabil, cu costuri mai mari, vor „reduce în mod inevitabil cererea”, susține Sustainable Aviation.

Chiar și așa, se pare că oamenii „încă vor dori să zboare”, în ciuda „costurilor puțin mai mari”. Până în 2050, numărul de pasageri este așteptat să crească cu aproape 250 de milioane.

Sustainable Aviation este o alianță de companii, inclusiv companii aeriene precum British Airways, aeroporturi precum Heathrow și producători precum Airbus.

Potrivit Sustainable Aviation, combustibilul durabil pentru aviație (SAF) va fi o parte cheie a „călătoriei către zero net” a industriei. Acesta va reprezenta cel puțin trei sferturi din combustibilul utilizat în zborurile din Regatul Unit până în 2050.

SAF este produs din surse durabile, cum ar fi deșeurile agricole. Acesta reduce emisiile de carbon cu 70% în comparație cu combustibilul tradițional pentru avioane.

Totuși, în prezent este de câteva ori mai costisitor de produs. Potrivit grupului, aceste costuri ar trebui să fie transferate în costul biletelor.

Procesul de decarbonizare va crește costul biletelor de avion

Directorul de durabilitate al Aeroportului Heathrow, Matthew Gorman, care prezidează Sustainable Aviation, a declarat că acest „obiectiv ecologic” va avea „un anumit impact asupra cererii viitoare” pentru călătoriile aeriene. Totuși, el a adăugat că industria ar putea încă să „crească semnificativ”. Acest lucru s-ar datora faptului că majoritatea oamenilor sunt „fericiți să plătească puțin mai mult pentru a călători”.

Grupul Sustainable Aviation susține că trecerea la călătorii mai ecologice și la decarbonizare prezintă o mare oportunitate pentru Marea Britanie, care are a treia cea mai mare rețea de aviație globală din lume.

În prezent Guvernul britanic investește în dezvoltarea unui număr de până la 5 fabrici noi de producție de SAF. Sustainable Aviation a cerut executivului britanic să introducă un mecanism de reducere a decalajului de preț dintre SAF și kerosen.

Există o îngrijorare că investitorii vor fi atrași în SUA și alte țări europene de stimulente fiscale „semnificative”.

„Acest guvern este un partener hotărât al industriei aviației. El ajută la accelerarea noilor tehnologii și combustibili, la modernizarea operațiunilor lor și la nivel internațional pentru a elimina barierele din calea progresului.

Împreună, putem pregăti aviația pentru succes. Putem continua să valorificăm beneficiile sale sociale și economice uriașe și să ne asigurăm că rămâne o parte esențială a viitorului economic durabil al Regatului Unit, a spus Mark Harper, secretarul pentru Transport.

Administrația Națională Apele Române: ”Acționăm pentru reducerea riscului la inundații și protejăm oamenii și bunurile lor”

Sursă foto: Facebook/Apele Române
Sursă foto: Facebook/Apele Române

Administrația Națională Apele Române a emis astăzi, 18 aprilie, o avertizare care precizează că, în urma precipitațiilor abundente, râurile din mai multe bazine hidrografice din țară pot crește, ceea ce duce la producerea de inundații locale.

De asemenea, există riscul producerii de alunecări de teren și de fenomene hidrologice periculoase în zonele montane.

Atenționarea este valabilă până pe data de 20 aprilie 2023.

Administrația Națională Apele Române a consolida digurile și a efectuat lucrări de întreținere a infrastructurii de gospodărire a apelor

Ei sunt colegii de la nivel central și bazinal, echipele noastre de intervenție operativă care acționează în condiții hidreometeorologice critice și indiferent de timpul de lucru alături cele Inspectoratelor Județene pentru Situații de Urgență pentru reducerea riscurilor de inundații. Profesioniști dedicați și cu multă experiență, colegii noștri de la Situații de Urgență pleacă de multe ori săptămâni și chiar luni întregi, departe de familiile lor, echipați complet: cu hidrobaraje, sisteme de pompare, sisteme autonome de iluminat, utilaje”, au transmis membrii administrației.

Apele Române: ”Atunci când vorbim de intervenţii operative, fiecare minut contează”

Este în vigoare o atenționare hidrologică cod galben, valabilă până joi, 20 aprilie la ora 12.00.

Avertizarea vizează următoarele sectoare de râuri din bazinele hidrografice Banat- Apele Române Banat, Jiu- Apele Române Jiu, Prut-Bârlad – Apele Române Prut-Bârlad și Dobrogea-Litoral – Apele Române Dobrogea-Litoral.

Atenționarea hidrologică este emisă de Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor.

Trotinetomania nu afectează doar traficul, ci și natura. Cât de ”ecologice” sunt, de fapt, trotinetele electrice?

Sursă foto: Pixabay/Surprising_Shots
Sursă foto: Pixabay/Surprising_Shots

Sunt ușor de condus, sunt silențioase și, în timp, au devenit o reală ”modă”: trotinetele electrice pot fi o alternativă ecologică și sustenabilă la mijloacele de transport tradiționale, cum ar fi mașinile și motocicletele, dar există și alte aspecte de luat în considerare.

Redacția Ziarului de Investigații a publicat astăzi, 18 aprilie, articolul intitulat ”Trotinetele electrice: Soluție de mediu sau doar afacere? Probleme foarte mari cu siguranța acestui tip de vehicule”.

Articolul exclusiv prezintă o discuție aprofundată despre utilizarea trotinetelor electrice în mediul urban și problemele asociate acesteia.

Cât de ”ecologice” sunt, de fapt, aceste dispozitive?

Din punct de vedere al emisiilor de CO2, trotinetele electrice ar fi considerate o opțiune mai ecologică și mai puțin poluantă decât vehiculele tradiționale cu combustie internă.

Cu toate acestea, fabricarea bateriilor și componentelor electrice necesită utilizarea unor resurse precum metale rare și energie electrică din surse neregenerabile. Aceste procese pot emite cantități semnificative de gaze cu efect de seră și alte poluanți atmosferici, contribuind la schimbările climatice și la poluarea aerului.

De asemenea, trotinetele electrice necesită încărcarea cu electricitate, iar aceasta poate proveni din surse de energie poluante.

În cazul în care electricitatea este produsă, în principal, din cărbune sau alte surse de energie neregenerabile, utilizarea trotinetelor electrice poate avea un impact negativ asupra mediului înconjurător, mai ales în zonele cu o rețea electrică foarte poluată.

Să reconsiderăm: Trotinetele electrice nu sunt atât de ecologice precum s-a crezut inițial

În realitate, mult prea discutata ”eficiență ecologică” nu este decât o campanie publicitară. Sau un business care face victime printre ecologiști.

Potrivit articolului, există mai mulți factori care demontează sintagma de ”eco friendly”, cum ar fi perioada scurtă de utilizare, mixul slab de energie electrică folosit la încărcare și activitățile de colectare nocturnă și reparare a acestora.

Pericol pentru natură, pericol pentru utilizatori și un real coșmar al șoferilor

Siguranța circulației trece pe plan secund: există numeroase accidente în care sunt implicate trotinetele electrice, atât pentru utilizatorii acestora, cât și pentru pietoni. Majoritatea utilizatorilor nu respectă limitele de viteză, nu poartă echipament de protecție adecvat, iar regulile de circulație au devenit, în timp, inexistente.

Problemele nu se opresc aici: trotinetele electrice sunt folosite și pe trotuare, care sunt destinate exclusiv pietonilor. După utilizare, dispozitivele sunt ”parcate” pe mijlocul trotuarului. Desigur, este un caz fericit.

O trotinetă electrică abondonată poate fi un obstacol periculos care îi poate pune în pericol pe cei care se deplasează cu ajutorul unui baston alb sau a unui scaun cu rotile

Abuzul utilizatorilor continuă și în momentul în care dispozitivele sunt în repaus.  

Foarte multe trotinete sunt ”parcate” în locuri neadecvate, cum ar fi mijlocul trotuarului sau al străzii.

Această practică este în mod special periculoasă pentru persoanele cu nevoi speciale, precum nevăzătorii sau persoanele cu dizabilități, scaun cu rotile sau bătrânii.

Comisia Europeană reacționează în cazul scandalului grânelor ucrainiene și oferă compensații Poloniei și Ungariei.

Sursa: euractiv

Comisia Europeană a anunțat că are în vedere un nou pachet de sprijin pentru fermierii din UE afectați de un aflux de produse agricole ucrainene. Asta după ce Polonia, Ungaria și Slovacia au decis să le interzică la import. „Lucrăm acum la un al doilea pachet de măsuri prin care vom continua să sprijinim aceste țări care sunt afectate de contribuțiile din Ucraina”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei în timpul conferinței de presă zilnice a executivului UE.

Primul pachet a fost de 56 de milioane de euro

Un prim pachet de 56 de milioane de euro pentru a ajuta Polonia, Bulgaria și România a fost convenit de statele membre la sfârșitul lunii martie. Și finanțat printr-un pachet financiar de 450 de milioane de euro pe an inclus în fondul de rezervă agricolă al programului de subvenții agricole al UE. Cu toate acestea, pachetul nu a fost suficient pentru a-i liniști pe fermierii polonezi, care au ieșit în stradă în forță, cumulându-se în cele din urmă cu demiterea fostului ministru al agriculturii Henryk Kowalczyk. Întrucât un al doilea pachet este „încă în discuție”, Comisia a refuzat să adauge detalii suplimentare cu privire la cuantum, calendar sau criterii de alocare.

La fel de rapid se așteaptă și al doilea pachet

Cu toate acestea, executivul UE a subliniat că primul pachet a fost „declanșat foarte rapid”. „A fost o adoptare destul de rapidă, ne-am aștepta la aceeași măsură pentru a doua măsură de sprijin”, a spus purtătorul de cuvânt, adăugând că, Comisia „ia în considerare impactul acestei creșteri a importurilor asupra țărilor din prima linie”. Anunțul vine pe fondul știrilor potrivit cărora Ungaria și Polonia, care se învecinează cu Ucraina, au luat decizia unilaterală de a interzice importul de produse agricole precum cereale și păsări de curte, Bulgaria fiind pe calea lor. Între timp, The Guardian a raportat că Slovacia și-a inițiat acum propria interdicție.

Importurile României de gaz au scăzut cu 65%. Vremea cea care ne-a ajutat să fim pe linia deplutire

Sursa: Europa Libera

Importurile de gaze în România au scăzut considerabil, cu nu mai puțin de 65% față de anul
trecut. Asta deși producători locali au crescut resursele cu doar 7%. Se pare, însă, că vremea
este cea care a venit în ajutorul românilor. Având în vedere că această iarnă a fost una dintre
cele mai cald, nici încălzirea apartamentelor nu a fost o problemă. Ba mai mult, acest lucru a
dus la economisirea cantităților considerabil mai mari stocate în depozite, așa cum au decis
autoritățile în contextul crizei energiei. Astfel, creșterea cantităților disponibile a însemnat o
scădere a prețurilor, lucru vizibil și la nivel national.

România exportă energie eletrică


Cu privire la resursele de energie electrică, România este exportator , pe fondul reducerii
consumului, dar și a creșterii producției din resurse hidro și eoliene. De altfel legat de creșterea
producției la gaze natural, aici au contribuit și concesionarii perimetrului de mică adâncime din
Marea Neagră, Black Sea Oil & Gas (BGOG). Cel mai recent raport al BNR, arată exact cum a
evoluat prețul gazelor, în raport cu creșterea resurselor și a stocurilor, dar și estimări privind
impactul asupra buzunarelor românilor „Cu toate că prețurile plătite de către toți consumatorii casnici, indiferent de consum, vor rămâne plafonate până în martie 2025 (conform celei mai recente forme a schemei de sprijin, aprobată în decembrie 2022), diminuarea cotațiilor produselor energetice poate reprezenta o supapă de slăbire a presiunilor inflaționiste resimțite și transmise în prețurile finale de agenții economici, sugerând o tendință de scădere a inflației în perioada următoare”, spunea raportul.

Gazele și energia, evoluție descendentă

“Urmând tendința externă, cotațiile spot pe piețele interne en gros ale energiei electrice și gazelor naturale au evoluat descendent, în contextul îmbunătățirii raportului cerere/ofertă. Pe de o parte, economia și-a redus consumul, nu doar datorită temperaturilor peste media sezonieră din această perioadă, ci și ca urmare a restrângerii producției în industriile energofage”, au explicat specialiștii BNR, la acel moment.

Stdiu: Marea insulă de gunoi din Pacific a creat un ecosistem de specii marine

Sursa: CNN

Oamenii de știință au descoperit comunități înfloritoare de creaturi de coastă, inclusiv mici crabi și anemone, care trăiesc la mii de mile de casa lor originală pe resturi de plastic. Mai exact, în Great Pacific Garbage Patch – un vârtej de gunoi de 620.000 de mile pătrate în oceanul dintre California și Hawaii. Studiul, care este publicat în Nature Ecology & Evolution, arată că zeci de specii de organisme nevertebrate de coastă au reușit să supraviețuiască și să se reproducă pe gunoiul de plastic care plutește în ocean de ani de zile. Așa că oamenii de știință spun că descoperirile sugerează că poluarea cu plastic din ocean ar putea permite crearea de noi ecosisteme plutitoare de specii care în mod normal nu sunt capabile să supraviețuiască în oceanul deschis.

Plasticul dă creaturilor posibilitatea să se reproducă

Spre deosebire de materialul organic care se descompune și se scufundă în câteva luni sau, cel mult, câțiva ani, resturile de plastic pot pluti în oceane mult mai mult timp, dând creaturilor posibilitatea de a supraviețui și de a se reproduce în oceanul deschis ani de zile. „A fost surprinzător să văd cât de frecvente erau speciile de coastă. Se aflau pe 70% din resturile pe care le-am găsit”, a declarat pentru CNN Linsey Haram, cercetător în știință la Institutul Național de Alimentație și Agricultură și autorul principal al studiului. Haram și colegii săi au examinat 105 articole de plastic pescuite din Great Pacific Garbage Patch între noiembrie 2018 și ianuarie 2019.

Sute de organisme marine descoperite

 Ei au identificat 484 de organisme nevertebrate marine pe resturi, reprezentând 46 de specii diferite, dintre care 80% se găsesc în mod normal în habitatele de coastă. Un procent destul de mare din diversitatea pe care am găsit-o erau specii de coastă și nu speciile native pelagice de ocean deschis pe care ne așteptam în mare măsură să le găsim”, a spus Haram. Au găsit încă o mulțime de specii de ocean deschis, a adăugat Haram. „Pe două treimi din resturi, am găsit ambele comunități împreună… concurând pentru spațiu, dar foarte probabil interacționând în alte moduri.” Haram a spus că consecințele introducerii de noi specii în zonele îndepărtate ale oceanului nu sunt încă pe deplin înțelese.