20.5 C
București
vineri, 29 august, 2025
Acasă Blog Pagină 489

Un râu din Balcani devine aducător de gunoaie plutitoare. Cât este de aproape de România

Sursa: Euronews

Un râu celebru pentru frumusețea lui, care se află în Balcani, a devenit o adevărată amenințare pentru mediu, potrivit Euronews. Practic, râul s-ar fi transformat  într-o grămadă de gunoi plutitoare uriașă, pe fondul unei perioade de vreme rea, agravată de o gestionare defectuoasă de lungă durată. Tone de sticle de plastic, butoaie ruginite, anvelope uzate, aparate de uz casnic, lemn de apă și alte deșeuri s-au adunat în spatele unei bariere din râul Drina din Bosnia-Herțegovina. Potrivit activiștilor de mediu o mare parte din acest gunoi a fost aruncat în gropile de gunoi prost reglementate de pe malul râului sau direct în căile navigabile care curg prin trei țări din Balcani, acumulându-se în spatele gardului pe măsură ce curge în aval. Bariera instalată de o hidrocentrală bosniacă pare să fie problema. Ea se află la câțiva kilometri în amonte de barajul său de lângă Visegrad, un oraș din estul Bosniei, oraș care a fost transformat fără să vrea într-un loc de deșeuri, se plâng activiștii de mediu locali. Ploile abundente și vremea extrem de caldă din ultima săptămână au făcut ca multe căi navigabile din Bosnia, Serbia și Muntenegru să se reverse, inundând zonele din apropiere și forțând zeci de oameni să plece din casele lor.

Aflux imens de gunoi, 10.000 de metri cubi

Dejan Furtula de la grupul ecologist Eko Centar Visegrad a spus că „afluxul imens de gunoi” nu s-a oprit, în ciuda ploilor torenţiale şi a inundaţiilor care s-au diminuat. Râul Drina curge 346 de kilometri din nord-vestul muntos al Muntenegrului prin Serbia și Bosnia. Mulți dintre afluenții săi sunt cunoscuți pentru culoarea lor de smarald și peisajul uluitor. Se estimează că aproximativ 10.000 de metri cubi de deșeuri s-au adunat în spatele barierei de gunoi din râul Drina în ultimele zile, a spus Furtula. Culmea este că aceași cantitate ar fi fost scoasă în ultimii ani din râu. Îndepărtarea gunoiului durează în medie până la șase luni. Dar ajunge la o groapă de gunoi locală din Visegrad, despre care Furtula a spus că nu are nici măcar capacitatea de a gestiona deșeurile proprii ale orașului.

Depozitul de gunoi-o altă problemă de mediu

„Incendiile de la depozitul de deșeuri ard mereu”, a spus el, numind condițiile de acolo „nu doar un pericol imens pentru mediu și sănătate, ci și o mare jenă pentru noi toți”. La câteva decenii după războaiele devastatoare din anii 1990 după destrămarea Iugoslaviei, Balcanii rămân în urma restului Europei atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere al protecției mediului, potrivit Euronews. Țările au făcut puține progrese în construirea unor sisteme eficiente de eliminare a deșeurilor, ecologice, în ciuda faptului că au solicitat aderarea la UE și au adoptat unele dintre legile și reglementările blocului. Depozitele de deșeuri neautorizate împrăștie dealuri și văi în întreaga regiune, în timp ce gunoiul așternut drumurile și pungile de plastic împodobesc copacii. Pe lângă poluarea fluvială, multe țări din Balcanii de Vest au alte probleme de mediu. Unul dintre cele mai presante este nivelul extrem de ridicat de poluare a aerului care afectează o serie de orașe din regiune.

Poluarea luminoasă s-a dublat în ultimii 8 ani

Sursă - Unsplash

Poluarea luminoasă devine o problemă tot mai mare pentru observatorii stelelor, care se confruntă în tot mai multe zone cu neclaritatea cerului din cauza luminilor urbane, conform Science Alert.

Această problemă are o tendință îngrijorătoare și a fost semnalată pentru prima dată cu zeci de ani în urmă.

În 1973, astronomul Kurt Riegel a avertizat că iluminarea artificială va schimba rapid observarea cerului nopții.

De atunci, am aflat că poluarea luminoasă din zonele urbane dăunează și ecosistemelor și populațiilor de insecte.

Sursă – Unsplash

Poluarea luminoasă crește în intensitate de la an la an

Un nou studiu arată că cerul nopții devine mai strălucitor la nivel mondial, iar acest lucru se întâmplă mai rapid decât se preconizase.

Astfel, cele mai slabe stele ca intensitate ajung să nu mai fie văzute pe măsură ce lumina artificială afectează tot mai mult cerul.

Pe baza observațiilor făcute de peste 50.000 de oameni de știință din întreaga lume, care au comparat observarea stelelor cu hărțile cerului înstelat care arată diferite niveluri de poluare luminoasă, fizicianul Christopher Kyba și colegii său de la Centrul German de Cercetare pentru Geoștiințe GFZ au descoperit că cerul nopții s-a luminat cu aproximativ 7 până la 10% în fiecare an, din 2011 până în 2022.

Acest lucru este echivalent cu dublarea luminozității cerului nopții în mai puțin de opt ani și cvadruplarea în 18 ani.

Aceștia bănuiesc că această tendință se datorează parțial instalării de LED-uri moderne, care emit mai multă lumină decât becurile cu incandescență.

Luminile cu LED ar putea fi o parte a problemei

Sateliții care măsoară strălucirea globală a cerului sunt adesea „orbi” la lumina albastră pe care o produc LED-urile, incapabili să detecteze lungimi de undă sub 500 nm.

Lungimile de undă mai scurte se împrăștie mai ușor în atmosferă decât lungimile de undă mai lungi, creând o poluare luminoasă vastă care afectează cerul.

„Vizibilitatea stelelor se deteriorează rapid, în ciuda (sau poate din cauza) introducerii LED-urilor în aplicațiile de iluminat exterior”, scriu cercetătorii.

„Politicile de iluminat existente nu împiedică creșterea strălucirii cerului, cel puțin la scară continentală și globală”, mai adaugă ei.

Oamenii de știință Citizen din America de Nord au raportat cele mai mari creșteri ale luminozității cerului, cu o medie de 10,4% pe an.

De cealaltă parte, cerul de noapte din Europa s-a luminat într-un ritm mai lent, în jur de 6,5% pe an.

În medie, restul lumii cunoaște o poluare luminoasă cu 7,7% în fiecare an.

Cerul nopții, văzut de pe Stația Spațială Internațională

În plus față de ceea ce știm despre strălucirea puternică a luminii artificiale, studiul dezvăluie cât de repede și-au schimbat oamenii viziunea asupra cerului înstelat.

„Privind imaginile și videoclipurile Stației Spațiale Internaționale cu emisfera nocturnă a Pământului, oamenii sunt, în general, frapați doar de „frumusețea” luminilor orașului, ca și cum ar fi luminile unui brad de Crăciun.

Ei nu percep că acestea sunt imagini ale poluării”, scriu Fabio Falchi și Salvador Bará, doi fizicieni de la Universitatea din Santiago de Compostela din Spania.

Sursă – Unsplash

„Este ca și cum ai admira frumusețea culorilor curcubeului pe care le produce benzina în apă și nu ai recunoaște că este o poluare chimică”, adaugă cei doi.

Drept urmare, oamenii de știință și-au mutat observatoarele departe de orașe, însă întâmpină noi probleme din cauza sateliților artificiali care reflectă razele Soarelui în liniile vizuale ale telescoapelor optice și transmit unde radio la aceleași frecvențe pe care le folosesc radiotelescoapele.

Ana era inginer de Mediu și nu avea nicio vină că voia să alerge aer liber. A sfârșit tragic, mușcată de câini. Autoritățile își pasează vina

Lacul Morii. foto: captură video Youtube

Ana Oros Daraban a ieșit să alerge în zona Lacului Morii. Nu s-a gândit că va fi ea alergată de câini și sfâșiată până când își va da ultima suflare. I se mai întâmplase ceva similar în primăvara anului trecut, dar(…) s-a gândit că autoritățile din București au învăța cevat în urma acestui incident. Era de profesie inginer de Mediu și activa în cadrul unui club sportiv din Bucureşti, voluntar la mai multe asociaţii şi ONG-uri care se ocupă de protecţia Mediului înconjurător, potrivit informațiilor noastre.

Nu avea nicio vină că dorea să facă mișcare în aer liber. În jurul prânzului, polițiștii spun că au fost sesizați, prin numărul de urgență 112, că o persoană care alerga în zona Lacului Morii din sectorul 6 al Capitalei, ar fi fost mușcată de câini. Ajunși la locul incidentului, polițiștii au identificat victima, iar un echipaj medical a constatat că aceasta murise.

Trupul femeii a fost dus la Institutul de Medicină Legală din București, pentru necropsie. Cercetările au fost preluate de Parchetul de pe lângă Tribunalul București și Serviciul Omoruri.

Conform unui comunicat al Primăriei Sector 6, transmis RFI, femeia a fost găsită de polițiști pe câmp, la 270 de metri distanță de cea mai apropiată locuință și la 300 de metri distanță de cel mai apropiat punct de digul Lacul Morii- zona neamenajată, aflată la granița cu Comuna Chiajna.

Ana a sfârșit tragic, mușcată de câini, iar autoritățile își pasează vina

Zona Lacul Morii din București este cunoscută pentru numărul mare câini agresivi, are anumite marcaje în acest sens, însă, este strigător la cer modul în care autoritățile reacționează. Încă din 2013 au fost semnalate cazuri grave de atac ale acestor patrupede, pe care, iată, nimeni nu îi duce unde le este locul: la adăpost.

Primăriile de Sector se scuză „că nu au în responsabilitate” serviciul de ecarisaj, singura instituție abilitată să monitorizeze și să strângă maidanezi de pe raza administrativ-teritorială a Bucureștiului este Autoritatea pentru Supravegherea și Protecția Animalelor (ASPA), aflată în subordinea Primăriei Generale, condusă de Nicușor Dan. După această dramă, s-a cerut demisia directorului ASPA, însă(…) pe Ana nu o mai aduce la viață aceste demersuri strict politice. Din păcate, România are prea multe instituții, organigrame, servicii, comisii și prea puține soluții la problemele curente.

Potrivit avocaților consultați de ȘtireaVerde, directorul ASPA și primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, riscă să fie urmăriți penal pentru ucidere din culpă.

Zece milioane de lei, atât ne costă să învățăm cum se aruncă gunoiul. Asociația OIREP Ambalaje a investit masiv în „informare”, dar(…) „Nea Mărin” nu poate și nu știe să dea tap-tap pe Instagram

Foto: Radio Eco Natura
Foto ilustrativ :Radio Eco Natura

Totul se învață, inclusiv cum se „aruncă” gunoiul în mod eficient. Este vorba despre campaniile de informare, educare, derulate de Ministerul Mediului pentru gestionarea deșeurilor. La solicitarea noastră, oficialii acestei instituții au menționat, că au informat „publicul țintă”(n.r. ținta ar fi trebuit să fie toată România, nu un grup anume) despre întreg lanțul de valorificare a deșeului, care trebuie privit ca o resursă și nu doar ca un gunoi.

Campania „Un’ Doi Trei” a fost derulată de Asociația OIREP ambalaje, cu sprijinul Ministerul Mediului, anul trecut(n.r 2022) și a avut ca scop educarea cetățenilor și informarea acestora cu privire la importanța colectării separate a deșeurilor de ambalaje la sursă.

Campania „Un’ doi trei” a avut un buget de aproximativ 200 000 euro, din bugetul OIREP Ambalaje, menționează oficialii Ministerului Mediului, semn că sprijinul lor a fost doar logistic.

Cât ne costă să învățăm cum se aruncă gunoiul. 27 de milioane din Fondul de Mediu

Tot în primăvara anului trecut, MMAP a lansat și derulat campania națională „Curățăm România!”, cu rezultate notabile: peste 500 000 kg deșeuri colectate, peste 30 000 de voluntari implicați în peste 1500 acțiuni de ecologizare, alături de mii de elevi. Autoritățile implicate în Curățăm România (RNP, ANAR, GNM, ANPM, ANANP și ARBDD)  au răspuns provocării colectării separate. Bugetul acestei campanii a fost de 27.000.000 lei și a fost finanțată din Fondul de Mediu.

Campania „Curățăm România!” a avut pagină de Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, aceste canale fiind create pentru ca informațiile să ajungă la cât mai multe persoane din categoriile de public țintă vizate.

La sfârșitul anului trecut, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat cea mai amplă  campanie națională de informare și conștientizare a populației în ceea ce privește gestionarea deșeurilor, sub umbrela ”Reciclăm în România”.

Campania „Reciclăm în România” are un buget de aproximativ 10 000 000 lei. Scenariu: „Nea Mărin” va ști ce să facă cu gunoiul de grajd, în tip ce dă tap-tap pe Instagram. Ghinion: „Nea Mărin” ar afla ce se face cu gunoiul de grajd și cu plasticul, dar(…) nu are curent

Aceasta campanie are pagină de Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin(n.r. rețea dedicată persoanelor, nu proiectelor) site,  aceste canale fiind create pentru ca informațiile să ajungă la cât mai multe persoane din categoriile de public țintă vizate.

De asemenea, are vizibilitate pe mai multe posturi de radio și televiziune, precum și în mediul online. Este în desfășurare și rezultatele nu sunt încă măsurate, însă, noi ne imaginăm deja cum „Nea Mărin din satul Negreșești ar da tap-tap acestei campanii de informare, când iese cu vaca la păscut, numai că(…) Nea Mărin nu are telefon, nu are curent și nici nu știe să citească. El știe că vasul de toaletă se poate arunca în drum, chiar dacă mai e puțin până la groapa de gunoi. Potrivit unui studiu BRAT(n.r. Biroul Român de Audit Transmedia) profilul utilizatorilor de internet din mediul rural este dominat de persoanele tinere din localităţi de peste 4.000 de locuitori. Conexiunea la internet este, evident, dependentă de cea la rețeaua electrică.

foto StireaVerde, cu rol ilustrativ

Este evident că aceste campanii de informare se adresează persoanelor cu un anumit nivel de trai, însă(…) trebuie să ajungă la toți românii, chiar și la cei care nu au internet și nu se uită la TV pentru că fie nu au, fie nu îi interesează decât serialele turcești.

În ciuda acestor sume fabuloase cheltuite de Ministerul Mediului și sponsori, cifrele nu sunt bune: România are a doua cea mai slabă rată de reciclare a deșeurilor din UE. Statul nostru se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rata de reciclare a deșeurilor, de doar 14%, potrivit unui infografic al UE. Prin urmare, ceva este eronat: mesajul, instrumentele de comunicare, vectorii de imagine sau poate chiar lipsa amenzilor.

România se „străduiește” să rămână groapa de gunoi a Europei. Garda de Mediu cere deschiderea unui punct vamal pentru intrarea deșeurilor

Captura video
Captura Youtube

Statul român nu reușește să armonizeze legislația națională, astfel încât să gestioneze deșeurile în favoarea Mediului și a sănătății publice. Se „stăduiește” să rămână în contradictoriu cu Directivele Uniunii Europene, modificând continuu legislația.

Recent, Parlamentul European a anunțat că așteaptă propuneri din partea tuturor țărilor membre UE, cu privire la restricționarea exporturilor ilegale de deșeuri. Mai mult decât atât, ministrul Mediului, Tánczos Barna, a menționat că dorește reguli mai stricte pentru magazinele second-hand, întrucât cele mai multe deșeuri ajung în România „mascate” sub articole de îmbrăcăminte și de încălțăminte.

Astfel, cazurile de „import” nelegal al deșeurilor, sunt constatate de Garda Națională de Mediu. Cu toate acestea, oficialii acestei instituții au cerut deschiderea unui nou punct vamal, în Portul Brăila, pentru intrarea deșeurilor în România. Instituția susține că măsura este necesară pentru eliminarea dificultăților apărute în desfășurarea activității în punctele de trecere a frontierei de stat.

Cu gunoiul în Port. Primarii nu știu unde să mai depoziteze gunoiul, dar (…) instituțiile de Mediu vor punct vamal special pentru importul de deșeuri

De altfel, Garda de Mediu își susține această cerere către Ministerul Mediului, de a deschide punct vamal în Portul Brăila, urmare a petițiilor agenților economici, mai exact, din partea organizațiilor care se ocupă cu reciclarea și valorificarea deșeurilor. Ei s-au plâns, în repetate rânduri, că ă portul Brăila nu este precizat ca și punct de frontieră de intrare –ieșire din România a deșeurilor. Din acest motiv, relațiile comerciale cu exportatorii ar fi grav afectate. În plus, au invocat și necesitatea administrației publice locale de a încasa taxele aferente acestor „intrări-ieșiri” de deșeuri.

Evident, din punct de vedere economic, cererea societăților care fac reciclare este justificată, toată lumea lucrează(și) pentru bani, însă, reciclarea deșeurilor trebuie făcută și pentru români, nu doar pentru statele care exportă gunoi în țară, deoarece taxa de depozitare este mult mai mică în comparație cu a lor.

După cum ȘtireaVerde a mai relatat, România nu stă bine deloc la capitolul depozitare și reciclare deșeuri, iar România s-ar putea alege cu amenzi uriașe din partea Comisiei Europene din aceste motive.

Urmează ca Guvernul să decidă dacă va da sau nu curs acestei cereri, pentru deschiderea unui punct vamal în Portul Brăila. Proiectul de Ordin poate fi consutat aici.

 Introducerea deşeurilor pe teritoriul României, import şi transfer pe piaţa UE, este permisă, pe bază de notificare, doar în scopul valorificării, în instalaţii autorizate de către autorităţile publice competente.

Un nou incendiu la Portul Giurgiulești. Nivelul de poluare la granița României depășește norma sanitară de câteva ori

Sursă - Unsplash

Un nou incendiu a izbucnit, vineri dimineață, în Portul Giurgiulești din Republica Moldova, la un rezervor cu încărcătură de șrot de semințe de floarea soarelui, conform Deschide.md.

Cinci echipaje de salvatori au intervenit la fața locului pentru lichidarea incendiului și, potrivit informațiilor, nu au existat victime.

Anterior, pe 16 ianuarie, în Portul Giurgiulești a avut loc un eveniment similar, în urma căruia normele sanitare pentru dioxidul de azot și pentru conținutul de fenol au fost depășite.

Un nou incendiu. Nivelul de poluare depășește norma sanitară de câteva ori

În urma incendiului de astăzi, Agenția pentru Mediu din Republica Moldova a informat că nivelul de poluare a aerului este sporit privind conținutul de fenol.

Normele sanitare au fost depășite de la 1,2 până la 3,3 ori, după ce, la incendiul de acum câteva zile, acestea au fost depășite de 2,2 până la 3,8 ori.

În urma evenimentului, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor din România a pus la dispoziția autorităților de peste Prut un laborator mobil dotat cu echipamente specializate în determinarea unei serii vaste de substanțe poluante în aerul atmosferic, mai precizează aceeași sursă.

Laboratorul mobil a fost transferat în zona Giurgiulești pentru a monitoriza calitatea aerului pentru următoarele 24 de ore.

De asemenea, au fost prelevate probe de aer în diferite locații de la locul incidentului și pentru diferite condiții meteorologice, printre care:

  • direcția vântului;
  • viteza vântului;
  • timp de noapte;
  • timp de zi;

Evenimentele de la Portul Giurgiulești nu sunt noi. În toamna anului trecut, alte două rezervoare s-au prăbușit.

Portul Giurgiulești este unicul port al Republicii Moldova și are deschidere la Dunăre, în sudul țării, de aproximativ 450 de metri.

Zona este în imediata apropiere atât a graniței cu România, cât și a graniței cu Ucraina, și oferă accesul Republicii Moldova la traseele internaționale de comerț și transport.

La doar 4 kilometri de portul Giurgiulești se află orașul Reni, din Ucraina, iar la vest, la aproximativ 10 kilometri se află orașul Galați din România.

Obișnuiești să aduci prăjituri la birou? Specialiștii spun că nu e un obicei „dulce”

Retete fel de fel

Aducerea prăjiturilor la birou a stârnit un val de controverse în Marea Britanie. Acolo, profesorul Susan Jebb, președintele Asociației pentru Standarde Alimentare a declarat că sunt la fel de toxice ca și fumatul la birou. Ba mai mult ea spus că dacă nimeni nu ar mai aduce, ea nu ar trebui să mănânce prăjituri. Declarațiile controversate au fost făcute pentru ziarul The Times și profesorul a explicat că vorbește în nume personal. Mai ales atunci când afirmă că tentația nu ar trebui adusă de către colegi în birou. Ba mai mult ea spune că ar trebui să existe un mediu de susținere între colegi, astfel încât aceștia să evite aducerea tortului la birou. Practic la fel ca si fumatul pasiv, aceste dulciuri oferite în mod gratuit provoacă daune sănătății celor din jur.

„Dacă cineva vine cu o prăjitură, nu trebuie să o mănânci”

Totuși cei de la BBC au consultat un medic de familie, Helen Wall, care a explicat că fiecare persoană trebuie să fie responsabilă pentru ea însăși inclusiv legat de deciziile alimentare. „Nu este o problemă. Dacă cineva are o prăjitură lângă tine, nu trebuie să o mănânci, nu-i aşa?” a spus medicul pentru BBC. Un alt specialist care a scris un raport întreg despre cultura prăjiturilor la birou, Lou Walker a spus și ea că acest lucru nu mai e atât de special, ci a devenit obișnuință. „Acest lucru vine dintr-un loc al generozităţii şi al bunătăţii, angajaţii dorind să împărtăşească”, a explicat ea. Pe de altă parte este recunoscut la nivel mondial că de ziua fiecărui angajat sau la evenimente speciale se vine cu astfel de dulciuri.

Platourile de fructe evitate pentru a nu fi stigmatizat

Desigur că ar fi de preferat un platou de fructe, dar nimeni nu dorește să fie stigmatizat drept personajul care a adus fructe și nu amandine. Desigur că o astfel de controversă a stârnit chiar și o poziție oficială din partea guvernului britanic. Astfel că premierul a explicat că „alegerea personală ar trebui să fie integrată în abordarea noastră. Dorim să încurajăm un stil de viaţă sănătos şi luăm măsuri pentru a combate obezitatea, care a costat Serviciul Naţional de Sănătate 6 miliarde de lire sterline anual. Cu toate acestea, modul de a aborda această problemă nu este de a-i împiedica pe oameni să aducă ocazional bunătăţi pentru colegii lor”. Cu toate acestea site-urile oficiale din Marea Britanie arată că majoritatea adulților sunt supraponderali.

Mersul cu trenul, cel mai prietenos cu mediul. Statele baltice și țările din Grupul de la Visegrád au semnat un proiect pentru construcția unei linii de mare viteză de 4.500 km

Sursă - Pexels

Mersul cu trenul este cea mai bună soluție de deplasare privind protecția mediului înconjurător, potrivit unei evaluări a Agenției Europene pentru Mediu din 2021, scrie Capital.

Prin urmare, având în vedere implementarea Pactului Verde European, agenția a spus că mersul cu trenul este un mijloc de călătorie mai prietenos cu mediul în comparație cu avionul și mașina, deoarece emisiile de gaze cu efect de seră sunt mult mai reduse.

Spre exemplu, în 2018, transportul feroviar a reprezentat mai puțin de 1% din emisiile de gaze cu efect de seră la nivel european, în comparație cu transportul rutier, care a fost de 72%, transportul maritim, care a fost 14%, sau transportul aerian de 13%.

Mersul cu trenul, avantajos pentru mediu. Proiect de anvergură semnat în Polonia

La Varșovia, în Polonia, a fost semnat un acord de cooperare de către reprezentanți și investitori din statele baltice și Grupul de la Visegrád privind noi linii feroviare de mare viteză, pe o distanță totală de aproape 4.500 de kilometri, care să reducă emisiile de gaze și să aducă mai multă greutate economică întregii regiuni, potrivit Remix News.

Partea poloneză a HSR (linii de mare viteză) urmează să fie gata în anul 2027, ia întreaga conexiune principală se va întinde pe 1.700 de kilometri între Tallin, Varșovia, Katowice și Budapesta.

Marcin Horała, ministrul polonez responsabil pentru Centrul Central de Transport (CPK), a subliniat că regiunea celor Trei Mări se numără printre regiunile cu cea mai rapidă dezvoltare din Europa.

„În ultimii 20 de ani, PIB-ul din regiune a crescut de două ori mai repede decât în partea veche a Uniunii Europene.

Aceste proiecte feroviare sunt adaptate nevoilor anumitor țări și ale regiunii celor Trei Mări în ansamblu”, a spus Horała.

Rețeaua HSR aflată în curs de dezvoltare și va fi reprezentată de un nod Central de Transport polonez (CPK), plus alte investiții feroviare, precum Rail Baltica și HSR V4, care vor forma coloana feroviară a regiunii celor Trei Mări și va fi cheia pentru rețeaua de transport a Uniunii Europene.

Statele Unite ale Americii sprijină proiectul

Ambasadorul Statelor Unite ale Americii în Polonia, Mark Brzezinski, a subliniat că dezvoltarea căilor ferate este benefică pentru mediu.

De asemenea, administrația președintelui Joe Biden sprijină ferm proiectul. Ambasadorul a adăugat că, în contextul războiului din Ucraina, cooperarea dintre țări este și mai importantă.

Planul prevede un coridor transfrontalier complet etichetat Rail Baltica, care va fi construit până în 2030 în Estonia, Letonia și Lituania.

Liniile ferate pentru proiect se vor întinde de la Tallin la Riga și Kaunas, apoi până la Vilnius și până la granița poloneză, primele tronsoane ale căii ferate urmând să fie activate în 2027.

În același timp, planurile presupun și construcția conexiunii feroviare HSR V4 între Praga, Brno, Bratislava și Budapesta.

Resorturile de schi în prag de dispariție, ca și zăpada

sursă foto: Agent Green

Lipsa zăpezii ar putea însemna și închiderea multor stațiuni de schi din întreaga Europă. În timp ce unele țări încearcă să ajute cu subvenții sau scutiri de taxe, multe stațiuni de schi ar putea fi nevoite să se închidă în următorii câțiva ani. Până acum, 2023 a înregistrat temperaturi record în Europa. Meteorologii subliniază că iernile europene devin din ce în ce mai blânde, mai uscate și cu precipitații mai puține. Iar acest lucru nu este tocmai o veste bună pentru stațiunile de schi, care sunt din ce în ce mai afectate. Asta pentru că funcționarea lor depinde de zăpadă sau de condițiile meteorologice unde este posibil să o facă artificial.

În Italia, operatorii de cabluri au pierdut aproximativ 40% din cifra de afaceri sezonieră în timpul Crăciunului. „Industria montană este prima care a asistat la revoltele care au loc”, a spus un purtător de cuvânt al Asociației Naționale Franceze a Primarilor din Stațiunile Montane. „Există o acoperire mai mare de zăpadă, precipitații mai puțin frecvente, dar mai intense, limita de ploaie-zăpadă în creștere, topirea ghețarilor”, a declarat purtătorul de cuvânt pentru EURACTIV.  

În curând nu se va mai schia nici în Austria

Există aproximativ 3.900 de stațiuni de schi în Europa, majoritatea fiind situate în Germania, Italia, Franța și Austria. Cele mai amenințate sunt cele de la altitudini mai joase deoarece linia de zăpadă, care marchează zona cu acoperire permanentă, se deplasează în sus cu aproximativ 150 de metri cu fiecare creștere de 1 grad Celsius. Ne confruntăm deja cu ierni mai calde, care vor escalada dincolo de 2030” și vor deteriora și mai mult condițiile de schi, potrivit Institutului Slovac de Politică de Mediu. „Spre sfârșitul secolului, doar stațiunile de schi de mare altitudine vor fi durabile”, a scris institutul în analiza sa. Datele de la sute de stații din țările alpine între 1971 și 2019 arată că stratul de zăpadă scade cu 8,4% în fiecare deceniu între noiembrie și mai.

În Austria, numărul de zile cu acoperire plină de zăpadă a scăzut cu o medie de 40 de zile din 1961. Declinul este deosebit de drastic la altitudini sub 1.500 de metri. Potrivit studiului realizat de Universitatea din Innsbruck, durata stratului natural de zăpadă ar scădea cu 70% până în 2100 la o altitudine de 1.000 de metri dacă încălzirea nu este limitată la 2 grade Celsius. Calamitate economică.

Dacă stațiunile de schi nu vor putea conta pe stratul natural de zăpadă în timpul iernii, singura opțiune este zăpada tehnică – „o linie de salvare”, așa cum este descrisă de Asociația Finlandeză a Zonelor de Schi, fără de care multe stațiuni de schi nu ar putea supraviețuiesc și astăzi. „Calitatea sistemelor tehnice de înzăpezire va juca un rol din ce în ce mai important. Acest lucru va necesita investiții masive în tehnologie modernă și în rezervoare de reținere a apei care rețin apa în peisaj”, a declarat Martin Koky de la stațiunea de schi Klínovec din Cehia pentru sursa citată.

Fabricarea zăpezii extrem de scumpă

Fabricarea tehnică a zăpezii este, totuși, costisitoare. Pentru a înrăutăți și mai mult situația financiară, stațiunile de schi trebuie să facă față prețurilor ridicate la energie, în timp ce își revin încă din închiderile cauzate de COVID. Unele țări au acordat deja un fel de ajutor. În Italia, 200 de milioane de euro pe patru ani au fost deja alocate pentru un fond pentru modernizarea, siguranța și dezafectarea teleschiurilor și a instalațiilor de zăpadă. Asociația italiană de telecabine Federfuni, însă, solicită ajutor imediat cu prețurile la energie, de exemplu sub formă de scutiri de taxe. Un astfel de ajutor a fost aprobat recent în Slovacia, care a redus TVA-ul pentru stațiunile de schi cu 10%. Stațiunile de schi franceze, pe de altă parte, se plâng că schemele de ajutor guvernamentale le-au ocolit, ceea ce a dus la o „explozie a facturilor la energie”.

Acuarelele ecologice, realizate din produse organice, vor ajunge în școlile de pictură din România

Sursă - Unsplash

Acuarelele ecologice, din produse organice, reprezintă un proiect inovator al Universității de Agronomie din Iași, iar în curând vor ajunge în mai multe școli de pictură din țară, conform RFI.

În plus, conceptul este văzut ca o continuare a tradiției populare românești, aceea de a colora cu plante verzi, coji de ceapă sau nuci, potrivit cercetătorului Ilie Bodale, coordonatorul proiectului.

În cadrul atelierelor de lucru vor fi realizate și picturi, care ulterior vor fi expuse pentru a atrage atenția asupra tehnicii de lucru și materialelor ecologice cu care au fost realizate.

Acuarelele ecologice. Ce spune cercetătorul Ilie Bodale

Potrivit coordonatorului proiectului, ideea a venit din dorința de a „aduce în viața artiștilor substanțe ecologice, non toxice“.

Proiectul se fundamentează pe faptul că „bătrânii noștri foloseau substanțele organice pentru a colora diferite materiale textile, deoarece în trecut nu erau substanțe chimice pentru colorat, iar acum în foarte multe cazuri obținerea lor este foarte ușoară“.

„Problema este de nuanța pe care vrei să o obții. Pentru că sunt unele culori pe care le obții foarte greu di materiale organice, din deșeuri.

De exemplu, albastru este greu de obținut, însă se obține ușor dar din substanțe minerale sau din alte substanțe. Este dificil de a obține această culoare din substanțe organice.

În schimb, sunt unele culori pe care le poți obține cu ușurință. De exemplu, o culoare maronie, galben-maronie se obține din cojile de nuc.

Culoarea roșie se poate obține din ceapă, din foițele de ceapă.

Străbunii noștri foloseau această culoare pentru a colora ouăle de Paști. Putem obține verde din plante, din marea majoritate a plantelor“, mai spune Ilie Bodale.

Provocările proiectului

Coordonatorul proiectului a spus și cum pot fi depășite provocările, printre care aceea că nuanțele obținute din substanțe organice au o intensitate slabă după ce sunt aplicate pe pânză, de exemplu:

„A putea obține o culoare intensă este destul de greu. Trebuie să concentrezi foarte multă substanță.

Concentrarea se face prin procedee chimice nu foarte complicate, dar prin procedee chimice. Iar o altă provocare este dată de fixarea culorilor.

Culorile organice nu sunt așa de stabile precum culorile anorganice și cele pe care le găsim în piață. Așa că fixarea culorii este foarte importantă. În unele cazuri, destul de greu de obținut, dar nu imposibil“, mai afirmă cercetătorul.

Prima paletă de culori va fi gata până la finalul anului

„Noi estimăm că prima paletă de culori organice să o avem undeva la sfârșitul anului. Proiectul se desfășoară în mai multe etape. Prima întâlnire a fost în Reunion, Franța în 2022. A doua întâlnire este cea de la Iași, cea de acum. Următoarele întâlniri vor fi dedicate pentru producerea exclusiv a culorilor în Portugalia. Ultima din acest an va fi în Macedonia.

Practic e un proiect coordonat de Franța cu parteneriate din Portugalia, Lituania, Macedonia, Turcia și Universitatea din Iași.

Sunt școli cu profil artistic. Și de aici a plecat acest proiect. Din nevoia lor de a folosi culoarea organică și pentru a inspira dezvoltarea și folosirea în viitor a unor materiale și tehnici inovatoare și ecologice. Deci sunt cumva școli care folosesc foarte mult culorile pentru actele artistice, pentru pictori. Rolul universității noastre este acela de a asigura suport științific pentru obținerea culorilor“, susține Ilie Bodale.

Cât de scumpe vor fi acuarelele ecologice

Având în vedere că procedeul de lucru pentru realizarea culorilor este unul mai anevoios, s-a pus întrebarea privitoare la costul acuarelelor ecologice. Cercetătorul Ilie Bodale este, însă, optimist că prețul noilor culori nu va fi unul piperat:

„În general, costurile sunt mult mai scăzute decât cele prin procedee chimice, însă durează.

Costurile sunt date și de timpul în care se obțin iar în cazul nostru timpul de obținere este mult mai lung decât în cazul culorilor chimice.

Așadar, costurile de producție sunt mai scăzute. Mai ales că materia primă folosită este dată de deșeuri“, a susținut acesta.

Patentarea ideii

Oamenii de știință s-au gândit și la patentarea ideii:

„Practic, noi ne-am propus în primă fază să obținem culori organice pentru școlile de artă din cadrul proiectului. Adică vom avea cumva materialele prime pentru picturile din orele de pictură din cadrul școlilor“, susține Ilie Bodale.

În ceea ce privește patentarea, acesta afirmă că „ar fi o idee foarte bună“, dar, mai întâi „ne-am gândit etapizat să obținem culorile, să vedem cum le putem stabiliza“.

Cercetătorul mai susține că există „o piață care crește din punct de vedere al cerinței de substanțe organice“.