31.7 C
București
luni, 9 iunie, 2025
Acasă Blog Pagină 536

Praful de cretă: o soluție pentru încălzirea globală

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Praful de cretă, folosit mai ales de sportivi pentru o mai bună priză a aparatelor la care evoluează (gimnastică, haltere etc.), poate fi soluția pentru încălzirea globală.

Conform unui nou studiu, cercetătorii de la Universitatea Harvard au descoperit că praful fin de cretă ar putea juca un rol esențial împotriva temperaturilor ridicate. Astfel, în cadrul unui experiment, oamenii de știință au explicat că Soarele ar putea fi ”estompat” prin praful de cretă.

Praful de cretă: un produs banal, dar o armă împotriva încălzirii globale

Soluția vine după mulți ani de studii, iar experimentul ar putea schimba soarta planetei în următorii ani.

Un balon uriaș va fi lansat în Suedia în această vară, în apropierea orașului arctic Kiruna. Acesta va urca la o altitudine de 20 de km și va fi prima încercare serioasă de a explora dacă încălzirea globală ar putea fi ținută sub control prin diminuarea soarelui.

Balonul va arunca particule de carbonat de calciu – praf de cretă, în esență – pentru a vedea dacă eliberarea acestuia în stratosferă ar putea, în cele din urmă, să devieze o porțiune din energia soarelui și să diminueze, astfel, temperatura pe Pământ, scrie The Times.

Balonul, care va conține 600 de kilograme de carbonat de calciu, va fi ridicat la 20 de kilometri altitudine. Acolo, conținutul său va fi împrăștiat în atmosferă. Cercetătorii spun că particulele fine de praf de cretă vor estompa razele puternice ale Soarelui, astfel încât temperatura să scadă în zona studiată. Unii experți de la Harvard susțin că, dacă am împrăștia această pudră în aer pe tot globul, am reduce semnificativ temperatura pe planetă, precizează DC Business.

Bill Gates, despre studiu: nu soluție, dar o amânare a încălzirii globale

Bill Gates, unul dintre finanțatorii proiectului ScoPEx, spune că aceasta nu este o soluție la schimbările climatice, însă ea poate, în cel mai fericit caz, să „amâne problema pentru 10 sau 15 ani, până când vom scăpa de sursele emisiilor nocive”, a declarat acesta pentru euronews.com.

De asemenea, cercetătorii au explicat și faptul că praful de cretă nu este nociv dacă este ingerat sau inhalat. Cu toate acestea, fiecare doctrină are și o opoziție: mai mulți experți consideră că geoingineria solară ar putea aduce riscuri de altă natură, cum sunt schimbările extreme ale modelelor meteorologice.

Stuart Haszeldine, profesor de captare și stocare a carbonului la Universitatea din Edinburgh, care nu este implicat în proiect, a spus că Pământul ar putea fi răcit cu măsuri ieftine. Dar blocarea soarelui nu ar face nimic pentru a elimina cauza principală a încălzirii – carbonul adăugat în atmosferă prin arderea combustibililor fosili, mai arată sursa citată.

București: Amenzi mai mari pentru mașinile parcate pe spațiile verzi

Foto: Primaria Sector 6
Foto: Primaria Sector 6

Nu doar amenzi, dar o majorare a amenzilor pentru vehiculele parcate pe spațiile verzi din Sectorul 6, București: este o decizie, o dorință și o consecință impusă de primarul Ciucu.

Este o constantă, nu doar în Capitală, ci în orice oraș din România: spatiul verde este ignorat, pentru confortul propriu, pentru ”siguranță”, și pentru proximitate. Grădinile și parcurile au devenit și devin spațiu pentru parcare, iar revolta activiștilor pentru protecția mediului devine din ce în ce mai ignorată de șoferi.            

Spațiile verzi: garajul multor șoferi

Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, vrea majorarea amenzilor pentru vehiculele şi remorcile parcate pe spaţiile verzi, un proiect de hotărâre pe această temă fiind propus în şedinţa Consiliului Local din 30 martie, transmite Agerpres.

Noile amenzi ar urma să fie de la 1.000 de lei la 1.500 de lei pentru vehiculele cu masa mai mică de 3,5 tone şi de la 1.500 de lei la 2.500 de lei pentru vehiculele de peste 3,5 tone.

Proiectul de hotărâre modifică prevederi din hotărârea Consiliului Local al Sectorului 6 nr. 222/2016 privind staţionarea vehiculelor şi remorcilor pe spaţiile verzi, ce prevedea amenzi de la 250 de lei la 500 de lei pentru prima categorie şi de la 500 de lei la 1.000 de lei pentru vehiculele mari, menționează G4 Media.

Potrivit raportului de specialitate al proiectului, majorarea cuantumului amenzilor a fost propusă luând în considerare interesul comunităţii locale în vederea continuităţii activităţii de menţinere a spaţiilor verzi şi pentru asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a mediului.

Aplicarea amenzilor contravenţionale prevăzute de hotărârea Consiliului Local al Sectorului 6 nr. 222/2016 privind staţionarea vehiculelor şi remorcilor pe spaţiile verzi nu a determinat o micşorare a numărului de contravenţii constatate de poliţiştii locali, menționează sursa citată.

Marea Britanie: incendiile sunt o consecință a poluării și a schimbărilor climatice

Foto: The Guardian
Foto: The Guardian

Schimbările extreme meteorologice duc la incendii. Este un raport, este o consecință a poluării și  toate acestea ar putea apărea în fiecare an în anumite părți ale Marii Britanii. Este vorba despre încă o avertizare a oamenilor de știință, anunță the Guardian.

Un studiu condus de Universitatea din Reading și-a propus să ”prezică” modul în care pericolul apariției focurilor ar fi mai mare, ca urmare a creșterii temperaturilor și scăderii precipitațiilor estivale în Marea Britanie, în deceniile următoare.

Studiul a explicat că părți din estul și sudul Angliei se pot confrunta cu cel mai înalt nivel de amenințare – denumit „pericol excepțional” – până la câteva zile pe an până în 2080, dacă lumea continuă să emită niveluri ridicate de gaze cu efect de seră. Astăzi, aceste condiții apar o dată la 50-100 de ani.

O consecință a trecutului: Anul 2080 va fi un an limită

Poluarea va deveni o constantă în Marea Britanie până în 2080. Studiul menționează și că rata incendiilor ar putea crește semnificativ, chiar și în părțile care sunt, în mod normal, irigate.

Creșterea pericolului de incendiu se datorează temperaturilor mai calde, precipitațiilor scăzute, lipsei umidității și vânturilor mai puternice.

Marea Britanie devine, astfel, subiect al poluării și una dintre primele victime ale încălzirii globale, menționează cercetătorii.

Descoperirile arată că pericolul incendiilor este unul de neignorat: apar multiple riscuri pentru mediu, pentru sănătate, dar și pentru economie

Prof. Nigel Arnell, om de știință la Universitatea din Reading, care a condus cercetarea, a declarat următoarele:

Condițiile extrem de calde și uscate, care sunt perfecte pentru incendiile mari, sunt rare în prezent în Marea Britanie, dar schimbările climatice le vor face din ce în ce mai frecvente. În deceniile viitoare, incendiile ar putea reprezenta o amenințare la fel de mare pentru Marea Britanie, ca în prezent în sudul Franței sau în anumite părți ale Australiei. Un posibil incendiu sau multiple incendii vor amenința viața sălbatică și mediul înconjurător, precum și viețile și împrejurimi. În prezent, aceste pericole sunt subestimate în multe părți ale Regatului Unit.

În Marea Britanie există mii de incendii în fiecare an, care afectează în mare măsură habitatele arabile, de pajiști, de munte și de pădure. Aceste spații sunt afectate mult mai mult decât pădurile.

Incendiile presupun o sursă de aprindere, sursă care poate proveni din activitatea umană și este greu de prezis. Deci, riscul este măsurat prin probabilitatea ca un incendiu să se dezvolte după o scânteie – un pericol care este influențat de condițiile meteorologice, au spus oamenii de știință.

Studiul, publicat în revista Environmental Research Letters, a calculat care ar putea fi pericolul de incendiu în deceniile următoare, folosind cele mai noi modele climatice pentru Marea Britanie.

Ținând cont de modul în care poluarea avansează, ținând cont de emisiile ridicate, poluarea excesivă ar deveni o obișnuință în Marea Britanie.

Principala consecință: în 2080 se va ajunge la o Anglie poluată, poate cel mai poluat stat.

Primăria Galați distruge grădini, pentru a construi o grădiniță

Galațiul plătește în copaci, pentru ca un copil să meargă la grădiniță. Cu alte cuvinte, cei care au ”grijă” de buna funcționare a orașului de la Dunăre distrug, taie și încurajează poluarea, pentru a betona.

Primăria Galați a decis să taie arbori tineri pentru a construi, deși soluții există.

1. Clădirile din oraș sunt lăsate în paragină, dar se construiesc clădiri noi;

2. Arborii tineri, sănătoși și tăiați fără motiv, ar fi putut fi mutați în absolut orice spațiu din oraș, fie că vorbim de faleza Dunării, parcuri sau grădini;

3. Garda de Mediu a amendat, în repetate rânduri, an de an, conducerea PSD Galați. Acest fapt nu-l împiedică, însă, pe primarul Ionuț Pucheanu să-și semneze avizele pentru a tăia în continuare. Desigur, orice amendă nu este plătită din buzunarul propriu, ci din din banii publici ai gălățenilor.

În locul unor tei, salcâmi sau arțari de 10-15 ani, primăria PSD Galați va planta arbori de mătase, care costă 300 de lei bucata

Tichia de mărgăritar: se taie arbori autohtoni pentru a fi importați, plantați și plătiți arbori cu ”pedigree”.

În orașul care a suferit zeci de ani din cauza poluării Combinatului Siderurgic, unde aerul de-abia începuse să se purifice, vor fi plantați arbori de mătase. Se pare că Primăria încearcă să ”resusciteze” economia locală, plantând lux în locul normalității. Desigur, primarul își închipuie, cel mai probabil, că poate transforma fostul oraș siderurgic în următorul cel mai important exportator de mătase din lume.

Administrația PSD Galați taie copaci tineri: nu este o premieră, ci o constantă. Sunt copaci care au crescut în câțiva ani, dar sunt puși la pământ în câteva minute. Sunt copaci care purifică aerul pe care îl respirăm, care absorb poluarea, sunt arbori de care depindem. Sub drujba PSD, devin noi victime ale unei politici care preferă să distrugă, în loc să repare”, se arată pe pagina de Facebook USR Galați.

Reprezentanții USR menționează faptul că primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu, distruge grădini, pentru a construi o grădiniță.

Dacă educația începe de la grădiniță, lecția PSD-istă presupune tăierea arborilor ca educație primară, iar instrumentul competent în politica PSD este drujba.

În loc sa mute teii și salcâmii tineri, Primaria PSD Galați îi taie.

După care, în locul unor tei, salcami sau arțari de 10-15 ani, crescuți și care dau umbră, cumpară puieți de arbori de mătase care costă 300 de lei bucata.

Pucheanu refuză să renoveze, refuză să planteze și refuză să  mute niște copaci tineri în locuri în care este nevoie de natură. Și, da, peste tot este nevoie de natură”, mai arată USR Galați.

Pentru o nouă grădiniță sunt tăiați zeci de arbori

Desigur, soluțiile există. Sunt la îndemână, dar sunt atent ignorate. Administrația Galați ar fi putut să reamenajeze una dintre zecile de clădiri care stau nefolosite, pentru respectiva grădiniță. Copacii puteau fi mutați. Putea fi ales oricare alt teren care să nu distrugă spațiul verde.

Încă o dată, Primăria Galați dovedește că pune mai mult preț pe banul câștigat rapid, decât pe siguranța cetățenilor.

Într-o perioadă în care întreaga lume încearcă să găsească soluții pentru reducerea poluării, pentru înmulțirea spațiilor verzi, pentru stoparea defrișărilor, în Galați soluția a fost simplă și la îndemâna administrației publice: drujba.

ARBDD: Au reapărut cocorii în Delta Dunării

Foto: G4 Media
Foto: G4 Media

Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) a anunțat, în cursul zilei de azi, despre reapariția cocorilor în Deltă.

Într-o postare pe Facebook, reprezentanții ARBDD au publicat un clip video unde se pot observa mai multe exemplare din această specie.

Simbol al fidelității, al vieții de cuplu și al dragostei

Au reapărut cocorii în Delta Dunării! În cultura asiatică se credea că aceste păsări trăiesc 1000 de ani, de aceea ele simbolizează viața îndelungată. Cocorul este o pasăre monogamă, care rămâne cu perechea sa pentru tot restul vieții. Din această cauză a devenit simbol al fidelității, vieții de cuplu, al dragostei și fericirii. Frumusețea și eleganța cocorilor fac ca aceste păsări să fie atât de fascinante pentru oameni. În China, Africa de Sud și Uganda cocorii sunt simboluri naționale. Ne bucură reapariția unor exemplare de cocori în RBDD!”, a transmis Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii pe Facebook.

În România trăiesc două specii, „Cocorul mare” (Grus grus) (114 cm), care cuibărește în Delta Dunării și „Cocorul mic” (Anthrpodes virgo), care atinge 96 de cm înălțime și poate fi văzut rar, deoarece este numai în trecere, cuibărind în Asia Centrală și iernând în delta Nilului.

Factorii implicaţi în dispariţia speciei din ţara noastră sunt reprezentaţi, în principal, de asanarea zonelor umede, de presiunea antropică dată de vânătoarea păsărilor adulte, colectarea ouălor, a puilor şi apariţia câinilor hoitari, odată cu dezvoltarea localităţilor.

Un alt factor care a dus la dispariţia micropopulaţiei din Delta Dunării îl reprezintă izolarea geografică a acestui nucleu de restul populaţiei europene, datorită fragmentării şi dispariţiei reţelelor de zone umede ce împânzeau cândva Europa, precizează Sinteza.

Și berzele s-au întors în România, după un zbor de 11 mii de kilometri

În aceeași ordine de idei, în cursul zilei de 24 martie, organizație neguvernamentală Milvus anunța revenirea berzelor în România.

În ciuda unei luni cu ninsori, păsările care au iernat în Africa au început să sosească în locurile lor de cuibărit din țara noastră.

Încă un câine salvat din canal: ”Avea un sac cu boabe lângă el, să-i ajungă. Iar când se termină, să moară”

Foto: Casa lui Patrocle - Animal Rescue
Foto: Casa lui Patrocle - Animal Rescue

Asociația Casa lui Patrocle a făcut publică o situație care, în egală măsură a scandalizat, dar și înduioșat internauții: un câine a fost salvat dintr-un canal, în data de 24 martie. Nu este nici primul, nu este nici ultimul. România rămâne needucată, iar asociațiile pentru protecția animalelor duc o luptă continuă cu mentalitățile primitive.

Salvatorii sunt pompierii de la ISU Bucovina Suceava, dar eroul principal rămâne un copil care a semnalat cazul.

Dacă ”apetitul” pentru abandon crește, problema intervine atunci când patrupedele sunt abandonate fără vreo șansă la viață. Devin condamnate, devin parte dintr-o sentință nedreaptă și imaginea unei țări care preferă să se adâncească în probleme, fără a încerca să găsească o simplă soluție.

”Avea un sac cu boabe lângă el, să-i ajungă să mănânce, iar când se termină, să moară, să roadă deșeurile cu care era înconjurat”

Băiatul din Mihoveni a scris asociației despre un câine căzut într-un canal. Se pare că patrupedul, care stătea acolo de zile întregi, a fost abandonat de către un stăpân ”binevoitor”:

L-a aruncat acolo omul lui, cu lanț cu tot, la 2 metri sub pământ, l-a îngropat de viu, căci câinele nu avea cum să iasă sub nicio formă, oricât de mult ar fi încercat”.

După mai multe căutări, canalul de pe câmp a fost găsit.

Odată cu vârsta și anii, uităm de eroii copilăriei. Cei din desene sau din povestirile istorice. Acum însă, oameni mari fiind, avem alți eroi! Iar voi, băieții de la ISU Bucovina Suceava – sunteți eroii noștri!

”Empatia” românească înseamnă un sac cu boabe. Și, în aceste condiții, empatia devine sinonimă cu agonia: revoltător este faptul că patrupedul avea aruncat lângă el un sac cu boabe, să-i ajungă să mănânce, iar când se termină, să moară sau să roadă sticlele și deșeurile cu care era înconjurat.

Câinele, botezat, ulterior, Oscar stătea în canal de mai multe zile, incapabil să se miște, să mănânce sau să se salveze.

În ciuda temperaturilor foarte scăzute, reprezentanții asociației au fost alături de pompieri și nu au renunțat: au ales să se implice, să demonstreze faptul că România este încă empatică și că acesta empatie înseamnă umanitate și un exemplu pentru noi toți.

Era frig de crăpau pietrele, am înghețat și noi cu două geci pe noi, altminteri câinele care stătea lipit între pereții unui canal de câteva zile bune”, scrie asociația pe contul de Facebook.

Cu ajutorul pompierilor, Oscar a fost scos din canal

Ne-au ajutat pompierii, eroii noștri fără pelerine, care nu caută laudă și validare, ci doar își îndeplinesc cu simț de răspundere meseria și l-am scos pe Oscar din canal.

Când ne-a văzut prima dată, a lătrat din toți plămânii, de frică, de spaimă, pentru ajutor, dar odată ce s-a văzut scos din canal, a devenit un mielușel, iar nouă nu ne-a venit să credem ce câine cuminte este”. 

”Este slab și sfrijit, dar îl punem pe picioare, îl îngrășăm”

A fost salvat de pompieri, și-a găsit un cămin temporar, dar așteaptă o familie care să-l iubească necondiționat.

În momentul de față, Oscar se află în adăpost, este iubit și îngrijit. Este un câine de talie mare și este cuminte și de iubitor.

Asociația povestește cum Oscar s-a adaptat repede, și-a găsit un culcuș al lui și s-a odihnit pentru toate zilele în care tot ce a putut să facă a fost să urle, dar fără rezultat, căci în câmp nu aude nimeni și nimeni nu poate ajuta.

Este încă slab și sfrijit, dar îl punem pe picioare, îl îngrășăm, îl deparazităm și sterilizăm și-i căutăm o familie, căci Oscar este un câine tânăr și impunător, puternic și hotărât care are nevoie lângă el de un om la fel de vehement și sigur pe el”, au scris reprezentanții Casa lui Patrocle pe pagina de Facebook.

Mulți abandonează, fără să se gândească că, în urma lor, alții găsesc soluțiile normale: îngrijire, iubire și un posibil cămin.

Un ”stăpân” nu chinuie și nu lasă în voia sorții. Un ”stăpân” știe că nu este stăpân, ci omul unui câine, companionul lui, viitorul lui.

Oscar este un mix între ceva și altceva. Dar un mix iubitor

Asociația Casa lui Patrocle s-ar bucura mult dacă Oscar ar fi adoptat și transmite următoarele despre el:

– Este un mascul în vârstă de 3 ani, rasa nu o cunoaștem, dar este un mix între ceva și altceva, căci este înalt ca un ciobănesc, dar conformația îi este de ogar (bot lung, talie subțire, picioare lungi și subțiri, cap mare), de talie mare (~70cm).

– Este un câine cuminte, sociabil cu oamenii, dar și cu ceilalți câini ai adăpostului.

– Învață acum să iubească și să fie iubit, așa cum niciodată n-a știut și n-a primit.

– Este un câine impunător, cu un lătrat superb, hotărât.

– Este potrivit pentru viața la curte, însă este EXCLUS ca el să ajungă în lanț.

– Este în curs de îngrășare, în curând vom scoate din el cel mai puternic câine.

– Are nevoie de un om răbdător, hotătrât să-i câștige încrederea.

– Este deparazitat intern și extern, vaccinat și urmează să fie sterilizat (pleacă la noua lui căsuță sterilizat).

O călătorie cu mașina goală: mai poluantă decât zborul cu avionul

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

O călătorie pe cont propriu într-o mașină pe benzină sau motorină poate elibera mai multe emisii de carbon în atmosferă per pasager decât un zbor între țările membre ale Uniunii Europene, arată un nou studiu al Agenției Europene de Mediu (AEE) citat de Euractiv.

Practic, o călătorie cu mașina goală este mai nocivă pentru mediu decât zburatul cu avionul.

Cu toate acestea, ne deplasăm din ce în ce mai mult cu mașina personală chiar și pe distanțe mici și chiar dacă nu ne aflăm în criză de timp. Ne-am obișnuit, ne axăm pe confort și refuzăm schimbarea care ar putea, în timp, reduce poluarea.

Impactul emisiilor din industria aviatică este inevitabil mai mare într-un calcul pasager/kilometru”, afirmă raportul, adăugând că „însă zburatul nu este în mod neapărat cea mai dăunătoare alegere. Acest rol aparține adesea mașinii convenționale dacă are un singur pasager”, precizează AEE.

Numărul de pasageri reprezintă cel mai important factor

Conform studiului, s-a stabilit că vehiculele cu un singur pasager sunt cea mai poluatoare formă de transport pe o distanță de 500 de kilometri.Totuși, s-a demonstrat că aceeași călătorie cu mai mulți pasageri a redus numărul emisiilor per persoană sub cel al curselor aeriene.

Astfel, numărul de pasageri s-a dovedit a fi „cel mai important factor” atunci când vine vorba de consecințele asupra mediului, potrivit raportului.

Dacă un tren, avion sau o mașină este aproape goală sau ocupată la o capacitate de 80% are un impact major în ceea ce privește rezultatul”, subliniază acesta, adăugând că „acest factor de unul singur poate face un mijloc de transport cea mai bună sau cea mai proastă alegere pentru mediu”.

AEE a realizat studiul pentru a-i ajuta pe oficialii UE să adopte politici care să contribuie la întrunirea țintelor asumate în Pactul Verde European.

O călătorie cu CFR nu reprezintă soluția ideală

De cele mai multe ori refuzăm călătoriile cu trenul în baza mai multor argumente: timpul pierdut, prețul biletului care nu echivalează condițiile, distanțele mari, viteaza redusă și mizeria.

Cu toate acestea, raportul arată o călătorie cu trenul reprezintă modalitatea de transport cea mai prietenoasă față de mediu. Excepție fac mersul cu bicicleta sau mersul pe jos.

România rămâne țara tuturor posibilităților atunci când este vorba de poluare. Poluăm conștient, constant și poluăm zilnic. Alegem ceea ce este nociv și evităm, cu grație și din obișnuință, ceea ce distruge.

România poate beneficia de trenuri cu hidrogen: un transport ”verde”, nepoluant și european

Sursa: Forbes
Sursa: Forbes

Trenurile cu hidrogen reprezintă o inovație pentru statele din Europa, iar România ar putea fi pe lista țărilor care va beneficia de acest tip de transport.

Este vorba despre o tehnologie a viitorului, despre un transport ”verde” care protejează mediul, nu poluează, trenurile neavând nevoie de linii electrificate. Trenurile circulă doar pe distanțe scurte și se încurajează astfel folosirea unui mijloc de transport avantajos pentru călători și prietenos cu mediul înconjurător.

Europa încurajează transportul verde

Planul începe cu accesarea de fonduri europene, fonduri pe care ministrul Transporturilor speră să le obțină.

În următorii ani am putea vedea pe căile ferate din România trenuri cu hidrogen, spune ministrul Transporturilor. Cătălin Drulă a mai adăugat că exemplul duce la realizarea unui plan, dincolo de birocrație, strategii, vorbe și hârtii.

O să folosesc o sintagmă: când vede olteanul girafa. Adică când vedem efectiv trenul cu hidrogen și mergem cu el și vedem că e o tehnologie fezabilă și el e în operare, cred că asta ajută la dezvoltarea industriei și promovarea acestui mod de transport”, a precizat ministrul Transporturilor.

Extrem de nouă, tehnologia cu hidrogen este potrivită pentru distanțe mai scurte, de până la 100-150 de km, spun specialiștii în transport.

O rută potrivită pentru a testa un astfel de tren ar fi, de exemplu, între Suceava și Botoșani, ori între București și Ploiești, unde șinele sunt suficient de prietenoase pentru aceste vagoane. Sau chiar noua rută București – Otopeni, menționează Știrile Pro TV.

Fondurile europene: baza pentru dezvoltarea transportului Românesc

Banii ar urma să vină din fonduri europene, prin Planul National de Redresare și Reziliență, care încurajează mijloacele de transport verzi.

Germania și Austria sunt printre țările care au pus deja pe șine astfel de trenuri, pentru a transporta în zonele metropolitane, fară să polueze, un număr mare de oameni, mai arată sursa citată.

Trenurile cu hidrogen: jucăria nouă pe care ne-o oferă Europa

Cătălin Drulă, Ministrul Transporturilor: ”M-aș bucura să fim early adopters, e termenul din IT, adică cei care iau o tehnologie în faza incipientă, pentru că asta ne-ar permite să luăm niște bani europeni pentru atingerea unor obiective globale europene de emisii de carbon, dar și să dezvoltăm o industrie.”

Președintele și Directorul Execuțil al Asociației Pro Infrastructura a contrazis, însă, spusele ministrului Transporturilor, precizând că, în România, în acest moment, trenurile cu hidrogen nu sunt o soluție. Ele sunt doar gândite pentru a avea o conexiune în zonele urbane, periurbane, metropolitane.

E un fel de.. hai să vedem ce putem să facem, hai să ne jucăm cu jucăria asta nouă pe care ne-o oferă Europa”, a declarat Ionuț Ciurea de la Pro Infrastructura.

Programele Administraţiei Fondului pentru Mediu: un buget de 2,8 miliarde de lei. Rabla Clasic şi Rabla Plus, în câștig

Foto: Economica
Foto: Economica

Programele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) vor avea în 2021 un buget destinat plăţilor de aproximativ 2,8 miliarde de lei, aproape dublu faţă suma alocată în 2019, se arată într-un comunicat al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), relatează Agerpres.

Se anunță o nouă finanțare pentru programul „Rabla Clasic”, ce va avea un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mare decât în 2020, lucru care va permite achiziţionarea a peste 55.000 de autovehicule noi, mai puţin poluante.

În cadrul acestui program, vor fi majorate: prima de casare – de la 6.500 de lei la 7.500 de lei; ecobonus tehnologie hibrid – de la 2.500 de lei la 3.000 de lei; ecobonus GNC/GPL/emisii sub 96 de grame CO2/km – de la 1.000 de lei la 1.500 de lei.

Vor fi majorate:

✔           prima de casare de la 6.500 lei la 7.500 de lei;

✔           ecobonus tehnologie hibrid (nu plug-in) de la 2.500 lei la 3.000 de lei;

✔           ecobonus GNC/GPL/emisii sub 96 g CO2/km de la 1.000 lei la 1.500 de lei.

Rabla: o prioritate

Suma maximă ce va putea fi decontată din costurile unei maşini noi prin „Rabla Clasic” poate ajunge la aproximativ 2.250 de euro, în condiţiile în care ecobonusurile pot fi combinate între ele şi adăugate la prima de casare.

De asemenea, pe parcursul anului 2021, va exista o nouă ediţie a programului „Rabla Plus”. Programul se va bucura de cel mai mare buget de la lansare, respectiv 400 de milioane de lei, dublu faţă de anul 2020.

Pentru anul 2021 se păstrează neschimbată cea mai mare primă din Europa pentru maşinile electrice, respectiv 10.000 de euro pentru „full electric” şi circa 4.500 de euro pentru maşini hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou, se arată în comunicatul de presă.

Programele Administraţiei Fondului pentru Mediu și echipamentele ce pot fi achiziţionate de români

Pe baza bugetului alocat în acest an, prin „Rabla Plus” vor putea fi achiziţionate până la 6.600 de maşini electrice 100% şi aproximativ 5.000 de maşini hibride plug-in.

Mai mult, comunicatul de presă informează că Programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic – „Rabla pentru electrocasnice” va avea, în 2021, un buget de 75 de milioane de lei, fiind păstrate categoriile de echipamente ce pot fi achiziţionate de români: aparate frigorifice, maşini de spălat rufe, maşini de spălat vase, aparate de aer condiţionat, televizoare, laptopuri şi tablete.

Alte programe finanțate prin Fondul pentru Mediu: transport public electric (buget de 600 de milioane de lei), infrastructură verde, de reîncărcare a autovehiculelor electrice (21 de milioane lei pentru instalarea staţiilor de reîncărcare în municipiile reşedinţă de judeţ; 500 de milioane de lei pentru un program nou destinat celorlalte categorii de autorităţi locale – municipii de rang II, oraşe, staţiuni turistice etc.; 175 de milioane de lei pentru un program nou destinat operatorilor economici care doresc să instaleze staţii de reîncărcare pe autostrăzi, drumuri naţionale şi europene), iluminatul ecologic public stradal (buget de 800 de milioane de lei), eficienţă energetică în case, şcoli şi instituţii publice (buget de 429 de milioane de lei pentru creşterea eficienţei energetice în clădiri unifamiliale, respectiv 1,4 miliarde de lei pentru creşterea eficienţei energetice în clădiri publice).

De asemenea, pentru „Casa Verde Fotovoltaice” va fi relansat Programul privind instalarea de sisteme fotovoltaice pentru gospodăriile izolate neracordate la reţeaua de distribuţie a energiei electrice, cu un buget de 250 milioane lei.

Deșeurile: o problemă stringentă

Pentru că problema deșeurilor este și va rămâne o temă principală de acțiune, anul acesta, Programul privind gestionarea deșeurilor va avea 1,80 miliarde lei pentru lansarea unor sesiuni de finanțare astfel:

✔           50 milioane lei pentru închiderea unor noi depozite de deșeuri municipale neconforme, cuprinse în cauze aflate la nivelul Curții de Justiție a Uniunii Europene, pentru care România riscă declanșarea unor proceduri de infringement;

✔           500 milioane lei pentru proiecte care au ca scop creșterea capacităților de reciclare prin realizarea instalațiilor de reciclare/tratare a deșeurilor realizate de operatorii economici; pentru această linie de finanțare, am declanșat demersurile pentru aprobarea majorării bugetului la 1 miliard de lei.

✔           1,25 miliarde lei pentru dezvoltarea sistemelor de colectare selectivă la nivel local (sisteme automatizate de colectare selectivă supra și subterane, precum și platforme de depozitare temporară a deșeurilor în vederea selectării și sortării pe categorii de deșeuri).

Programele bifate pe fugă: protecția resurselor de apă, împăduririle și reducerea emisiilor de gaze

Alte programe care vor primi finanţare sunt: Programul pentru protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare (buget de 500 milioane lei), Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin împădurirea terenurilor (200 milioane lei credite angajament propuse pentru lansarea unor sesiuni din acest an şi pentru semnarea contractelor de finanţare aferente) şi Programul ce vizează dezvoltarea infrastructurii velo în România (buget de 500 de milioane de lei pentru piste de biciclete).

Veneția zâmbește în carantină: doi delfini, filmaţi în timp ce înotau în Canal Grande (Video)

Foto: G4 Media
Foto: G4 Media

Doi delfini i-au impresionat recent pe locuitorii din Veneţia, după ce au fost văzuţi în timp ce înotau în celebrul Canal Grande din acest oraş italian, informează site-ul revistei People.

Este vorba despre un exemplar adult și unul adolescent, ambii din subspecia delfinilor dungaţi, potrivit CERT (Cetacean strandings Emergency Response Team), o organizaţie specializată în intervenţii de urgenţă pentru salvarea cetaceelor aflate în dificultate în Marea Mediterană.

Mamiferele au fost filmate înotând luni dimineața, iar organizaţia precizează că autorităţile locale au avut nevoie de mai mult de două ore pentru a-i ghida pe cei doi delfini înspre larg. Motivul a fost faptul că mamiferele marine deveniseră „dezorientate” după ce au înotat printre ambarcaţiunile care navigau pe Canal Grande.

Delfinii au vizitat Veneția, dar s-au întors în larg

Într-o postare pe pagina de Facebook, CERT menționează că a fost important ca delfinii să fie îndepărtați de malurile canalului, deoarece se aflau, în mod evident, în dificultate din cauza traficului intens din acea zonă. De asemenea, organizația a precizat că, după două ore de ”ghidare” și încă o oră de de monitorizare, animalele au dispărut.

Mamiferele nu mai puteau fi văzute şi sperăm că, ţinând cont de orizontul amplu al mării deschise, au putut să se întoarcă în larg”, precizează Cetacean strandings Emergency Response Team. Mai mult, CERT a menționat că este neobişnuit ca delfinii dungaţi să se aventureze în nordul Mării Adriatice, întrucât exemplarele din această subspecie „preferă apele adânci, unde trăiesc în grupuri mari”.

Guido Pietroluongo, un cercetător care lucrează pentru CERT, a declarat pentru CNN că delfinii ar fi putut să se rătăcească în timp ce se aflau în căutare de hrană.

Este posibil ca ei să îşi fi urmărit prada în mijlocul Mării Adriatice, au împins-o spre nord şi, dintr-o dată, au ajuns în Veneţia”, a adăugat acelaşi specialist.

Un motiv de bucurie pentru localnicii din Veneția

Veneția se află din nou în carantină din cauza pandemiei, iar cei doi delfini au reușit, pentru câteva momente, să-i bucure pe locuitori.

Luca Folin, autorul înregistrării video care a devenit ulterior virală, a spus că evenimentul reprezintă ”un moment frumos şi rar… care s-a produs într-o perioadă tristă”.

Am încărcat înregistrarea video pe reţelele de socializare fără să mă gândesc că ea va ajunge să fie vizionată în lumea întreagă. Sincer să fiu, am publicat-o pentru a le transmite un salut amabil concetăţenilor mei într-un an atât de trist – însă faptul că videoclipul a devenit viral este un aspect drăguţ, înseamnă că i-am făcut şi pe alţi oameni să zâmbească”, a adăugat el pentru CNN.