20.7 C
București
luni, 15 septembrie, 2025
Acasă Blog Pagină 416

Se interzic produsele aromatizate din tutun încălzit

Sursă foto: Pixabay
Sursă foto: Pixabay

Un proiect de ordonanță de urgență propus în România vizează interzicerea aromelor la produsele cu tutun încălzit și impunerea de avertismente similare celor de pe pachetele de țigări.

Potrivit acestui proiect, aromele precum vanilia, menta sau fructele vor fi interzise la produsele cu tutun încălzit, transmite G4Media.

Scopul interdicției produselor din tutun încălzit aromatizate este de a descuraja consumul în rândul tinerilor

De asemenea, proiectul prevede obligația producătorilor de a eticheta ambalajele produselor cu tutun încălzit cu avertismente similare celor de pe pachetele de țigări.

Aceste avertismente trebuie să ocupe cel puțin 65% din fața și spatele ambalajului și să conțină mesaje de avertizare privind efectele nocive ale produselor.

Propunerea a fost elaborată de Ministerul Sănătății și a fost trimisă spre avizare către alte instituții implicate în domeniu.

După finalizarea procesului de avizare, proiectul urmează să fie înaintat Guvernului pentru aprobare și ulterior să intre în vigoare prin publicarea în Monitorul Oficial.

Lista avertismentelor sub formă de text:

1. Fumatul cauzează 9 din 10 cancere pulmonare.

2. Fumatul cauzează cancer al gurii și al gâtului.

3. Fumatul dăunează plămânilor.

4. Fumatul cauzează atacuri de inimă.

5. Fumatul cauzează accidente vasculare cerebrale și infirmitate.

6. Fumatul blochează arterele.

7. Fumatul crește riscul de orbire.

8. Fumatul dăunează dinților și gingiilor.

9. Fumatul poate ucide fătul nenăscut.

10. Fumul dumneavoastră dăunează copiilor, familiei și prietenilor dumneavoastră.

11. Copiii fumătorilor sunt mai predispuși să înceapă să fumeze.

12. Renunțați la fumat – rămâneți în viață pentru cei dragi.

13. Fumatul reduce fertilitatea.

14. Fumatul crește riscul de impotență.

Amenințare pentru sănătatea umană. Bacteriile carnivore proliferează pe plasticul marin

Sursă - Unsplash

Bacteriile „mâncătoare de carne” s-au găsit pe algele marine și plasticul din Marea Caraibelor. Cercetătorii se tem că potențialii agenți patogeni ar putea amenința sănătatea umană, conform Science Alert.

Se știe că bacteriile Vibrio se hrănesc cu plante marine și țesuturi animale de pe litoral. Atunci când oamenii consumă fructe de mare sau apă de mare infectată cu acești agenți patogeni, pot apărea boli care pun în pericol viața, cum ar fi holera. Specia Vibrio vulnificus poate infecta și răni deschise. Ea provoacă distrugerea țesuturilor și, în funcție de gravitate, poate reprezenta un risc enorm pentru sănătate.

Descoperirea de specii de Vibrio pe deșeurile marine este o veste destul de proastă. Acest lucru evidențiază un vector potențial al bolilor umane pe care experții nu l-au luat în considerare. În plus, habitatul plutitor nu se descompune. El continuă să se extindă în dimensiune mai mult ca niciodată pe coastele oceanului planetar.

Universitatea Florida Atlantic (FAU) a efectuat o analiză a mostrelor de plastic oceanic. Acestea au fost colectate în Marea Caraibelor și Marea Sargasso în 2012 și 2013. De asemenea au fost prelevate și mostre de alge marine brune, numite Sargassum, larve de anghilă și apă de mare.

Atât în mostrele de plastic, cât și în cele de alge marine, cercetătorii au găsit mai multe specii de bacterii Vibrio. Mai grav este că unele nu au mai fost văzute până acum.

Analiza ulterioară a genomului a sugerat că unele aveau „un potențial patogen semnificativ”.

Bacteriile carnivore proliferează pe plasticul marin

În experimentele din laborator, bacteriile din ocean au colonizat probele de plastic cu o eficiență alarmantă.

„Lucrările noastre de laborator au arătat că aceste Vibrio sunt extrem de agresive. Ele pot găsi plasticul, de care se lipesc în câteva minute”, a spus biologul Tracy Mincer.

„De asemenea, am descoperit că există factori de atașament pe care microbii îi folosesc pentru a se lipi de materiale plastice. Este același tip de mecanism pe care îl folosesc agenții patogeni”, a adăugat el.

Deși studiile anterioare au sugerat că agenții patogeni Vibrio sunt colonizatorii timpurii ai plasticului marin plutitor, Mincer și colegii săi de la FAU sunt primii care au secvențiat genomul dintr-un eșantion din lumea reală.

Rezultatele sugerează că bacteriile Vibrio s-ar putea adapta în moduri care ar putea fi periculoase pentru sănătatea animală și umană. Unii dintre acești agenți patogeni ar putea chiar să genereze secreții toxice. Ele pot pătrunde în intestinul unui animal și pot provoca sindromul de intestin permeabil.

„De exemplu”, explică Mincer, „dacă un pește mănâncă o bucată de plastic și se infectează cu acest Vibrio, ceea ce duce la pierderea intestinului și la diaree, va elibera substanțe nutritive reziduale, cum ar fi azot și fosfat, care ar putea stimula creșterea sargasului și a altor organisme din jur”.

Tot mai multe specii microbiene ar putea apărea în ocean

Datorită utilizării pe scară largă a îngrășămintelor, algele marine Sargassum din Caraibe au început să prolifereze pe zone extinse. Mari porțiuni de plajă sunt afectate de aceste evoluții.

Ca o soluție, unii experți cred că ar trebui să transformăm abundența agelor în alimente sau biocombustibil.

Totuși, cercetătorii avertizează că ar trebui să amânăm acest lucru în lipsa unor informații complete cu privire la riscuri.

Pe măsură ce algele marine plutitoare și deșeurile de plastic se extind în ocean mai mult ca niciodată, ele ar putea să se combine și să facă schimburi micorbiene. Un asemenea fapt ar duce la rezultate potențial periculoase pentru sănătatea umană când algele vor ajunge pe plaje.

Până când vom cunoaște riscurile, cercetătorii avertizează că algele Sargassum nu trebuie atinse.

„Nu cred că în acest moment cineva a luat în considerare cu adevărat acești microbi și capacitatea lor de a provoca infecții”, spune Mincer.

„Ne dorim cu adevărat să facem publicul conștient de aceste riscuri asociate”, a mai precizat cercetătorul.

EXCLUSIV | Orașul din România în care mașinile electrice ar fi cu adevărat o soluție

Sursă - Freepik

Mașinile electrice reprezintă o provocare în adevăratul sens al cuvântului, dar în același timp o revoluție care se lasă așteptată din cauza limitărilor pe care încă le au aceste vehicule. Ele au pătruns de câțiva ani și pe piața din România, unii dintre conaționalii noștri optând pentru un vehicul „verde“. De la modele care ajung să coste câteva zeci de mii de euro și până la autohtonul Dacia Spring, mașinile electrice pot fi întâlnite pe străzile patriei.

În plus, ele oferă o oarecare eclusivitate șoferului. De exemplu, de anul trecut au început să fie eliberate numere de înmatriculare de culoare verde. Acestea sunt destinate doar mașinilor electrice. Măsura s-a dorit a fi și una de determinare a celorlalți participanți la trafic de a alege un vehicul nepoluant.

Până în prezent, în România sunt aproximativ 40.000 de vehicule electrice. Acestea le includ și pe cele plug-in hibrid. Numărul este echivalent cu 0,5% din numărul total de mașini din țara noastră. Cu toate acestea, în 2022, mașinile electrice au avut cea mai mare creștere a cotei de piață. Reamintim în acest sens că Ford a anunțat de curând că este prima companie care va produce vehicule electrice pe teritoriul României. Imagini cu noul E-Tourneo Courier, care va fi produs începând cu jumătatea anului 2024, aici.

Limitările la mașinile electrice

După cum am mai scris în numeroase rânduri, acest segment se lovește de numeroase limitări. Dintre acestea, reamintim:

  • autonomia;

Faptul că majoritatea vehiculelor electrice aaccesibile middle-class-ului au o autonomie de 200-300 de kilometri reprezintă o imensă problemă. Cum oamenii își doresc să călătorească, uneori pe distanțe mai lungi, aceste mașini îi limitează la un spațiu restrâns. Totuși, un producător chinez a anunțat de curând că va face mașini ce pot fi încărcate în 10 minute.

  • timpul de încărcare;

Deși au apărut stații cu încărcare rapidă, chiar stații cu încăcare ultra-rapidă, ele sunt foarte puține și dipuse preoponderent în marile orașe. Cum la o stație normală de încărcare, precum propria locuință, „alimentarea“ poate dura câteva ore, mașina electrică mai bine este cumpărată exclusiv pentru ieșirile în localitatea de reședință, pentru transportul copiilor la școală etc. Nicidecum românii, dar nici străini, nu aleg mașini electrice pentru a călători cu ele.

Aceasta reprezintă poate cea mai gravă problemă. Între localitățile din România, stațiile de încărcare dintre așezări nu ar putea susține un flux în creștere al acestor mașini. În harta de mai jos, extrasă de aici, se poate vedea densitatea stațiilor de încărcare în SE-ul României. Pe toată Autostrada A2 există un singur punct de încărcare rapidă, la o benzinărie de lângă Murfatlar. Prin urmare, dacă pleci de la București la Constanța cu Dacia Spring și ai ghionul să prinzi aglomerație, nu se știe dacă reușești să ajungi la Murfatlar cu un plin.

Sursă – www.gps-online.webshow.ro Cu săgeata roșie am marcat singura stație de încărcare rapidă de pe traseul autostrăzii. Alte două stații de încărcare rapidă mai sunt semnalate în Fundulea, lângă București, și în Cernavodă, dar ambele necesită părăsirea autostrăzii pentru accesul la ele.

Alte probleme legate de mașinile electrice, despre care ȘtireaVerde a scris, se referă la fricile oamenilor, frici care derivă tot din problemele de mai sus, precum anxietatea de autonomie și, de asemenea, la frici care au legătură cu eventuale defecte ale acestor vehicule, mai ales că sunt noi pe piață. Au existat cazuri izolate de mașini electrice care au avut probleme.

România are condițiile pentru un proiect-pilot

Revenind la problema inițială și la revoluția care se lasă așteptată, mi-am pus întrebarea dacă există locuri în România în care mașinile electrice ar putea să fie cu adevărat utile. Sunt de părere că pentru acest lucru e nevoie ca cel puțin două din problemele de mai sus să pice.

Abordarea de față ridică pentru prima dată, cel puțin în România, opțiunea ca un oraș din țară să devină 100% electric fără prea mari bătăi de cap pentru locuitori. Și acest oraș există!

O oportunitate recentă m-a purtat în Delta Dunării, la Sulina. Este cel mai estic oraș al țării și, totodată, orașul aflat la cea mai mică altitudine medie. Sulina este la 4 metri deasupra nivelului mării. Se întinde de-a lungul Dunării, cu cea mai mare parte a habitatului pe malul drept. Conform recensământului din 2011, Sulina are 3.663 de locuitori. În oraș se poate ajunge doar cu barca, fie de la Murighiol sau, mai lesne, fie direct din Tulcea. Vizitatorii externi chiar se simt puțin surprinși când locuitorii din Sulina spun că se „întorc pe continent“. Acest lucru este întru-totul adevărat, deoarece Sulina este situat pe o insulă în cel mai nou teritoriu al țării.

Antreprenor: În momentul de față cred că avem variante care să scadă gradul de poluare asimilat de noi ca urmare a arderii carburanților

Dar să ne întoarcem la subiectul principal. Cum spuneam, accesul în oraș se face doar pe apă, dar asta nu înseamnă că în oraș nu există transport rutier. În cele câteva zile petrecute la Sulina, cred că am văzut cel puțin câtva zeci de mașini. Există, totodată, și un serviciu public de taxi, care ar 4 autoturisme. După cum spunea șoferul unui vehicul, „mașinile astea aici mor“, nu mai pleacă din Sulina. Alte vehicule folosite de cetățeni sunt tuk tuk-urile, scuterele și, cel mai des, bicicletele.

Având în vedere că orașul se află într-o rezervație naturală a biosferei, care este Delta Dunării, am ridicat această problemă unui antreprenor local.

Dragoș Ioniță este proprietarul Pensiunii Perla din Sulina și s-a declarat încântat de această idee:

„În ceea ce privește mașinile, în momentul de față cred că avem variante care să scadă gradul de poluare asimilat de noi ca urmare a arderii carburanților. Mașinile nu au unde să iasă, decât până la Sfântu Gheorghe. S-a făcut un plan de mobilitate pentru Delta Dunării și este prinsă și Sulina. De asemenea, la nivel local s-au făcut demersuri pentru accesarea unui proiect de transport electric. Nu știu în ce etapă sunt, dar ar fi binevenit!“, a mărturisit Dragoș Ioniță.

Antreprenorul și-a manifestat și neplăcerea cauzată de lipsa de educație a unor oameni. Acesta a mai punctat că „în Sulina există și poluare vizuală, care se datorează lipsei de educație atât a localnicilor, cât și a turiștilor. Unii dintre ei, nu știu din ce motive, mai scapă câte un pet și îl vedem prin stuf. Aceste cazuri au devenit, totuși, din ce în ce mai puține.“

Orașul din România în care mașinile electrice ar fi cu adevărat o soluție

Limitările legate de autonomie sunt practic inexistente în acest oraș. În condițiile în care distanța maximă la care pot ieși mașinile este reprezentată de localitatea Sfântu Gheorghe, aflată la sud, nu ar exista probleme nici pentru cea mai puțin potentă mașină din punctul acesta de vedere, distanța dintre cele două localități fiind de aproximativ 30 de kilometri.

Ceea ce limitează este doar existența stațiilor de încărcare. Acestea pot fi, totuși, realizate în oraș, la fel cum s-au realizat și în alte locuri.

În plus, este nevoie de o infrastructură mai bună de transport. Doar străzile I, II și III din Sulina sunt pavate. Ca o paranteză, în Sulina există 6 străzi pralele cu Dunărea care sunt tăiate la rândul lor de peste 15 străzi perpendiculare pe Dunăre. Pe restul străzilor paralele cu Dunărea nu există pavaj, iar în unele locuri se formează dune. Când plouă, spun localnicii, apare noroiul. Or, pe un astfel de teren, mașinile eletrice ar putea întâmpina dificultăți.

Închei prin a spune că Sulina este cel mai pretabil oraș din România pentru trecerea la mașinile electrice. Dacă stau să mă gândesc bine este chiar singurul, fiind complet izolat rutier de orice altă așezare continentală. În plus, o astfel de tranziție i-ar conferi, pe lângă un iz de noutate, și calitatea de a fi vârf de lance în protejarea unei rezervații naturale la cel mai înalt nivel.

”Săptămâna Voluntariatului”: copiii din Galați au donat mâncare pentru adăpostul ”Ajutați-l pe Lăbuș”

Sursă foto: Facebook/”Ajutați-l pe Lăbuș”
Sursă foto: Facebook/”Ajutați-l pe Lăbuș”

În ”Săptămâna Voluntariatului”, Școala Gimnazială nr. 28 a fost implicată într-un proiect în colaborare cu Asociația ”Ajutați-l pe Lăbuș” din Galați.

Prin intermediul acestui proiect, toți elevii unității de învățământ au fost îndemnați să participe cu donații pentru animalele din adăpost.

Asociația ”Ajutați-l pe Lăbuș” din Galați: ”Avem nevoie de aceste acțiuni de voluntariat în care copiii să înțeleagă cât de important este să protejeze animale, să învețe responsabilitatea și să conștientizeze pericolul abandonului”

Într-un adăpost cu 1000 de animale, nevoia de hrană este permanentă și, din acest motiv, orice ajutor primit este pentru noi o binecuvântare. Un mare Bravo, copii, pentru ajutorul oferit. Un mare Mulțumesc și din partea blănoșilor de la Ajutați-l pe Lăbuș”, au transmis membrii asociației, prin intermediul unui text distribuit pe contul de Facebook.

Asociația din Galați este o organizație non-profit care își propune să ajute și să protejeze animalele fără stăpân.

În egală măsură, este promovată, în permanență, adoptarea responsabilă a acestora.

”Help Lăbuș” depinde în mare măsură de donații și sponsorizări pentru a-și finanța activitățile și pentru a asigura îngrijirea animalelor aflate în adăpost.

Pentru a oferi sprijin Asociației Help Lăbuș, cei interesați pot face o donație online, sau într-unul din conturile de mai jos:

BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ

Cod IBAN:

LEI – RO67 RNCB 0141 0328 6277 0001

EUR – RO83 RNCB 0141 0328 6277 0004

Cod swift: RNCBROBU

BIC code: RNCB

De 1 Iunie, alege cadouri utile, creative și, mai ales, sustenabile

Foto: Bine Primit
Foto: Bine Primit

Pentru data de 1 Iunie, platforma Bine Primit propune cadouri inedite, cu sens și, mai ales, sustenabile care pot fi oferite celor mici.

În același timp, produsele sunt prietenoase cu mediul înconjurător, au prețuri accesibile și ajută la dezvoltarea creativității și a imaginației.

”Nimic nu se compară cu bucuria unui copil, atunci când primește un cadou. În plus, cei mici sunt extrem de receptivi și pot fi învățați cu ușurință să prețuiască planeta și să contribuie la protejarea acesteia. Poți, prin urmare, să le arăți importanța alegerii unor cadouri sustenabile, iar în același timp să-i bucuri și surprinzi prin acest pachet conceput special pentru ei”

Se apropie 1 iunie și încă nu v-ați hotărât ce cadou să le dați prichindeilor din viața voastră? Vreți să le oferiți ceva mai mult decât un dar banal, care va fi uitat pe fundul unui sertar după câteva zile? Ceva care să îi ajute cu adevărat să se dezvolte într-un mod armonios și să dea dovadă de grijă față de mediul înconjurător?”, au transmis membrii platformei.

Bine Primit: ”Unele dintre cele mai utile daruri pentru copii pot părea adesea banale la prima vedere. Cărțile de colorat, de exemplu, sunt nu numai distractive, ci aduc beneficii reale celor mici”

Cărțile de colorat le permit copiilor să-și exploreze creativitatea și imaginația prin alegerea culorilor, îmbinarea nuanțelor și crearea unor interpretări unice asupra lumii din cărțile respective.

De asemenea, respectarea contururilor din desene îi ajută pe copii să-și dezvolte și perfecționeze abilitățile motorii fine. Le îmbunătățește coordonarea mână-ochi și precizia, pe măsură ce învață să-și controleze mișcările mâinilor și ale degetelor.

Cadouri inedite, cu ocazia zilei de 1 Iunie: Jucăriile din materiale textile promovează sustenabilitatea și protejează mediul înconjurător

Un alt exemplu este cel al jucăriilor din materiale textile. Acestea sunt concepute pentru a fi moi și sigure pentru copii, iar texturile, culorile și modelele lor diferite îi ajută pe cei mici să-și dezvolte simțul tactil și favorizează explorarea senzorială. În plus, ele promovează sustenabilitatea și protejează mediul înconjurător”, se arată în textul distribuit pe contul de Facebook.

Platforma Bine Primit este un proiect al asociației Viitor Plus – pentru oameni și natură

Bine Primit este platforma unde pot fi găsite produse cu valoare socială (realizate în ateliere care lucrează cu categorii vulnerabile sau al căror profit se utilizează în organizații, nu merge la un acționar persoană fizică).

În același timp, inițiativa adună laolaltă produse realizate de antreprenori sociali, ONG-uri sau inițiative cu impact social și de mediu din România.

Test: Cât de mult iubești natura și cât de implicat ești în grija față de mediul înconjurător

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Organizația Internațională Greenpeace a realizat un scurt test, tip sondaj, prin care analizează gradul de implicare al respondenților în ceea ce privește grija față de natură și mediul încondurător.

Organizația Internațională Greenpeace a lansat un nou test: ”Vă întrebăm ce înseamnă natura pentru dumneavoastră”

Prin acest test, vrem să vedem care este modul prin care conectați la natură și cum puteți ajuta la protejarea și restaurarea ei. Opiniile dumneavoastră ne vor ajuta să creăm campanii mai eficiente cu privire la natură, păduri și altele”, au transmis membrii organizației internaționale pentru protecția mediului înconjurător.

Peste 4.000 de persoane din întreaga lume au făcut testul

Potrivit Greenpeace, protejarea și restaurarea naturii reprezintă cea mai bună formă de apărare împotriva încălzirii planetei și a evenimentelor meteorologice extreme, oferind siguranță ecosistemelor, faunei sălbatice și comunităților amenințate.

Prin creșterea zonelor naturale diverse, putem exploata metodele dovedite de captare a carbonului, stopa pierderea biodiversității, preveni un colaps climatic și al biodiversității și ne putem ajuta să ne adaptăm la o planetă care se încălzește”, se arată în comunicatul publicat pe contul de Facebook.

Membrii organizației au mai precizat că acest chestionar durează zece minute, iar scopul lui este de a ajuta organizațiile pentru protecția mediului să construiască o campanie pentru o biodiversitate mai bună.

200 de tone de deșeuri oprite la intrarea în țară

Sursa: Presa SM

O acțiunea concertată a autorităților, respectiv Poliția de Frontieră, Garda de Mediu, ANPC a
reușit să oprească introducerea în țară a sute de tone de deșeuri. Transporturile oprite
conțineau aproximativ 200 de tone de produse second-hand. Mai exact este vorba despre
îmbrăcăminte, precum şi deşeuri din aluminiu, electrocasnice second-hand. Pentru toate
acestea șoferii tirurilor nu au putut prezenta documentele legale. Unul dintre aceste cazuri s-a
petrecut la Punctul de Trecere a Frontierei Borş II. Trei tiruri conduse de trei șoferi români au
fost oprite.

24.300 de kilograme dintr-o lovitură

Conform documentelor de însoţire a mărfii, produse second-hand din Germania, Olanda şi Italia
pentru societăţi din România. ‘‘Au existat suspiciuni cu privire la legalitatea transporturilor în cauză. Este vorba despre 24.300 kg de marfă suspectă așa că a fost solicitat ajutor.
Reprezentanţii Comisariatului Judeţean din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu – Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Bihor au fost chemați. În urma verificărilor, reprezentanţii autorităţii naţionale responsabile cu protecţia mediului au interzis intrarea automarfarului în ţară. Deoarece bunurile transportate nu îndeplinesc condiţiile legale”
, se arată în comunicatul Poliției de Frontieră.

Alte nouă tiruri au fost oprite în trei puncte diferite, 175.000 de kilograme de deșeuri

De asemenea și la Punctele de Trecere a Frontierei Petea, Nădlac II, Borş II şi Giurgiu, au fost
găsite nouă automarfare care transporatu deșeuri. Textile, electrocasnice second-hand, mobilă
şi saltele second-hand, deşeuri de aluminiu şi ceramice, încărcate din Belgia, Germania, Polonia
şi Bulgaria, și care trebuiau să ajungă în România. Și aici s-a apelat la sprijinul ofițerilor de la
Garda de Mediu, dar și al ANPC-ului. Astfel, în cadrul verificărilor, s-a stabilit că în cele nouă
mijloace de transport se afla cantitatea totală de 175.000 kilograme deşeuri, au arătat
reprezentanții Poliției de Frontieră. Astfel că în toate cazurile autorităţile de control nu au
permis intrarea în ţară a mijloacelor de transport. Întrucât nu erau îndeplinite condiţiile legale
necesare transporturilor, fiind înapoiate pe teritoriul Ungariei, respectiv Bulgariei.

Două cutremure de peste 3 grade au avut loc în România, în nici 24 de ore

Sursa: digi 24

România a fost traversată de două seisme de mici amplitudini în nici 24 de ore. Zonele în care s-
au întâmplat sunt la capetele opuse ale țării. Astfel primul a avut loc la 20.46 , în Banat, județul
Arad, și a avut magnitudinea de 4.6 grade pe scara Richter. Informația a fost făcută publică de
către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului. Seismul s-a
înregistrat la o adâncime de 15 kilometri și a fost la 24 de kilometri de Arad și 45 de kilometri de
Timișoara. Câteva ore mai târziu, un alt seism a avut loc în zona Făgăraș Câmpulung. Este vorba
despre un cutremur cu magnitudinea de 3.2 grade pe scara Richter, care s-a produs la 1.31 în
zona seismică menționată, în județul Dâmbovița.

Al doilea seism s-a produs la o adâncime de 68 de kilometri

După cum arată datele publicate de Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizica
Pământului (INCDFP). Acesta a fost un sesim de adâncime, având în vedere că s-a produs la 68
de kilometri în pământ. Potrivit datelor puse la dispoziție de autorități, seismul s-a produs la 37
de kilometri de Târgoviște, 44 km sud de Braşov, 58 km nord-vest de Ploieşti, 63 km nord-est de
Piteşti, 72 km sud-vest de Sfântu-Gheorghe şi 85 km est de Râmnicu Vâlcea. De asemenea
Institutul de Fizică a Pământului a mai precizat că marţi s-au produs alte trei cutremure slabe în
zona Crişana, judeţul Arad, de 2,4, 2, respectiv 2,7.

30 de seisme de la începutul lunii mai au avut loc în România

De la începutul lunii mai, adică în 23 de zile în România, au avut loc 30 de seisme, cu
magnitudini cuprinse între 2 şi 4,9 pe Richter. Cea mai puternică mișcare tectonică din acest an
a avut magnitudinea de 5,7 grade pe scara Richter. Acesta a avut loc în data de 14 februarie, în
judeţul Gorj, la o adâncime de 6,3 kilometri.

De la începutul anului, Garda de Mediu a aplicat amenzi în valoare de aproape 7 milioane de lei

Sursă foto: Facebook/Tanczos Barna
Sursă foto: Facebook/Tanczos Barna

Astăzi, 23 mai, Tanczos Barna a făcut o retrospectivă a controalelor efectuate în acest an de către comisarii Gărzii Naționale de Mediu.

În urma acestor acțiuni, Garda a aplicat amenzi în valoare de aproape 7 milioane de lei, atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice.

Tanczos Barna: ”Autoritățile iau măsuri ferme și aplică legile: anul acesta, în mai puțin de 5 luni, comisarii au dat amenzi în valoare de aproape 7 milioane de lei cetățenilor și persoanelor juridice”

Cu toții ne dorim o Românie curată, dar, din păcate, sunt cetățeni și persoane juridice care abandonează deșeurile și le depozitează în locuri neautorizate”, a transmis ministrul Mediului din România, prin intermediul unui text publicat pe contul de Facebook.

În 2022, Garda Națională de Mediu a aplicat sancțiuni în valoare de aproape 15 milioane de lei

În egală măsură, ministrul Mediului din România a ținut să reamintească faptul că, în cursul anului trecut, comisarii au aplicat sancțiuni în valoare de aproape 15 milioane de lei pentru depozitarea neconformă a deșeurilor.

Este responsabilitatea noastră, a tuturor, să oprim acest tip de comportament! Dacă sesizați asemenea situații, nu ezitați să contactați autoritățile și Garda de Mediu”, a mai adăugat ministrul Mediului din România.

Reamintim că, la începutul lunii aprilie, comisarii au amendat operatorul unui șantier din București care fora fără aviz de mediu și deversa în Lacul Floreasca ape potențial periculoase.

În timpul verificărilor, Garda de Mediu București a identificat 2 foraje de epuisment utilizate pentru coborârea și menținerea nivelului pânzei de ape freatice la un nivel corespunzător construirii fundației.

Agricultorii români protestează la Bruxelles din cauza situației grânelor ucrainiene

Sursa: euractiv

Românii care cultivă grâne au decis să se alăture protestului fermierilor şi cooperativelor
organizat de Grupul de la Vişegrad extins. Asta pentru că sunt nemulţumiţi de problemele şi
dezechilibrele grave cu care se confruntă din cauza războiului din Ucraina. La manifestație
urmează să fie prezenți 200 de participanţi din 6 ţări, mai exact țările vecine Ucrainei: România,
Polonia, Ungaria, Cehia, Bulgaria şi Slovacia. Dintre aceștia 50 vor fi doar din partea României,
au anunţat reprezentanţii Alianţei pentru Agricultură şi Cooperare (AAC).

Fermierii sunt profund dezamăgiți

„Manifestul este consecinţa nemulţumirii şi dezamăgirii profunde a fermierilor şi cooperativelor din ţările vecine Ucrainei. În legătură cu soluţia găsită de Comisia Europeană la problemele şi dezechilibrele grave cu care se confruntă sectorul agroalimentar. Pe fondul distorsiunilor de piaţă cauzate de acest conflict armat. Comerţul internaţional cu mărfuri agroalimentare cu Ucraina a fost liberalizat pentru încă un an. Compensaţia plătită unor ţări este cu mult sub nivelul necesar. Nu toate ţările din Europa Centrală şi de Est afectate de liberalizarea comerţului cu Ucraina sunt compensate. Subliniem sprijinul nostru pentru Ucraina, poporul ucrainean şi fermierii ucraineni. Sperăm să se încheie rapid conflictul militar neprovocat de Ucraina şi
susţinem acordarea de ajutor Ucrainei. Dar un astfel de ajutor nu trebuie să pericliteze
viabilitatea şi competitivitatea fermierilor din Uniunea Europeană sau să conducă la lichidarea acestora”
, a comunicat Alianța într-un comunicat.

Prețurile la cereale scad rapid

Fermierii spun că situaţia actuală este gravă, fpentru că se confruntă în prezent cu o scădere
rapidă a preţurilor. Și cu o lipsă a cererii de cereale şi seminţe oleaginoase din cauza unui exces
al ofertei faţă de cerere. Cât privește culoarele de solidaritate, acestea nu ar funcționa. Asta
pentru că importul fără taxe vamale pentru produsele agricole ucrainene care intră în Uniunea
Europeană, este dăunător.
„Europa Centrală şi de Est este inundată de producţia ucraineană. Prin urmare, aceştia vor căuta alternative de depozitare sau alte opţiuni de comercializare. Într-un termen atât de scurt, nu există nicio posibilitate reală de a creşte capacitatea de depozitare. Cel puţin nu fără a compromite parametrii de calitate ai producţiei”, mai spun cei de la AAC.