34.9 C
București
miercuri, 3 septembrie, 2025
Acasă Blog Pagină 473

Bani de la Nuclearelectrica, ”Nucleu de bine” pentru proiecte de protecția mediului 

Foto: Nuclearelectrica

Nuclearelectrica a lansat joi, 02.03.2023,  prima etapă din 2023 a campaniei de sponzorizare „Nucleu De Bine”. Aceasta are alocat un buget de 2 milioane de lei. Ea vizează proiecte şi beneficiari ale căror nevoi de finanţare se încadrează în domeniile medical, educaţional şi mediu. În cadrul concursului de proiecte se pot înscrie organizații non-profit și instituții. Proiectele din zonele în care compania îşi desfăşoară activitatea vor avea prioritate, anunță aceasta. 

„Nucleu de bine” deschis cererii de sponzorizări pentru acțiuni de împădurire

Nuclearelectrica este un producător de energie curată, fără emisii de gaze cu efect de seră, declară reprezentanții companiei. „Nucleu de bine” este o platformă de responsabilitate socială lansată în 2022 de Nuclearelectrica. Prin intermediul ei, compania se implică în proiecte în beneficiul comunităţilor. Anul trecut, aceasta a sponsorizat 60 proiecte, cu un buget angajat total de 10,58 milioane de lei. Campania de acordare de sponsorizări a impactat pozitiv aproximativ 15 milioane de români, conform Nuclearelectrica.

Pot fi înscrise la concurs proiecte care fac parte din ariile educaţiei, sănătății şi protecţiei mediului. Acestea sunt domenii strategice pentru companie, conform comunicatului companiei. Anul acesta, proiectele de mediu vizate sunt cele care pot accentua rolul esenţial pe care compania îl are în gestionarea schimbărilor climatice. Pentru protecţia mediului, sunt binevenite, de exemplu, cereri de sponsorizări pentru acţiuni de împădurire/reîmpădurire. Proiectele privind acţiuni de creare a unor spaţii verzi în comunităţile în care compania operează sunt, și ele, încurajate. Compania este deschisă și sprijinirii acţiunilor organizaţiilor de mediu/montane etc.

Calendarul și regulamentele campaniei „Nucleu de bine”

Pentru a încuraja participarea unui număr cât mai mare de beneficiari, campania se va derula în 3 etape. Graficul acestora este următorul: Etapa I – 2 martie 2023 – 30 martie 2023; Etapa II – 1 iunie 2023 – 30 iunie 2023 şi Etapa III – 1 septembrie 2023 – 30 septembrie 2023. 

La concursul de proiecte se pot înscrie organizaţii non-profit şi instituţii. Perioada de înscriere este pentru prima etapă este: 2 martie 2023 – 30 martie 2023. Aceasta se poate face pe site-ul www.nuclearelectrica.ro/csr. Regulamentul de participare şi acordare de sponsorizări poate fi accesat, și el, pe site-ul companiei. 

Prioritare, zonele în care îşi desfăşoară activitatea compania, dar și cele cu risc crescut

Proiectele din zonele în care îşi desfăşoară activitatea compania vor avea prioritate. Acestea sunt: în judeţul Constanţa, localitatea Cernavodă, în Argeş, Mioveni şi Piteşti, în Dâmboviţa, Târgovişte şi Doiceşti, iar în Braşov, Feldioara. Valoarea bugetului de sponsorizări de 2 milioane de lei va fi alocată proiectelor selectate în urma procedurii de selecţie, pe baza regulamentului de participare şi evaluare a sponsorizărilor.

„Proiectele înscrise conform formularelor puse la dispoziţie de regulamentul campaniei vor fi selectate şi aprobate în funcţie de impactul benefic pe care îl pot aduce în zone cu risc crescut sau în cadrul unor grupuri de risc, pentru rezolvarea unor probleme sociale majore”, precizează compania.

„România are nevoie de un Nucleu de Bine. Suntem angajați să contribuim la securitatea energetică a țării noastre prin livrarea de energie curată, în bandă, stabilă și accesibilă. De la punerea în funcțiune a Unităților 1 și 2 de la CNE Cernavodă am produs 207 mil MWh energie curată și am evitat eliberarea în atmosferă a 195 milioane tone CO2. Astfel, avem un rol esențial atât în asigurarea securității energetice, cât și în atingerea țintelor de decarbonare. Platforma Nucleu de Bine continuă misiunea noastră de a genera energie curată la standarde de excelență, în planul responsabilității sociale, pentru a construi un viitor durabil pentru generația de mâine”, declară Cosmin Ghiță, Director General, Nuclearelectrica.

.

Scandalul Bîstroe | Modul în care autoritățile își pasează responsabilitatea privind impactul de mediu în Delta Dunării

Sursă - Unsplash

Scandalul Bîstroe a izbucnit luna trecută, când Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a atras atenția asupra lucrărilor efectuate de Ucraina pe canalul din Delta Dunării.

În săptămânile ce au urmat, subiectul a făcut agenda publică și a împărțit societatea, dar și politicienii și autoritățile, care au avut poziții diametral opuse față de lucrările de adâncire efectuate de Ucraina pe canalul Bîstroe.

G4Media a solicitat mai multe lămuriri de la autoritățile implicate direct în problemă, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) și Institutului Național de Cercetare și Dezvoltare Delta Dunării (INCDDD), iar concluziile sunt că aceste instituții își pasează responsabilitatea privind impactul de mediu pe care lucrările de dragare îl au asupra ecosistemului deltaic.

Scandalul Bîstroe. Ce spun autoritățile implicate

Spre exemplu, Ministerul Mediului a transmis că nu a solicitat studii de la autorități sau institute de cercetare, nu a primit astfel de studii în legătură cu lucrările de dragare pe Canalul Bîstroe și nu are atribuții în a aprecia impactul lucrărilor menționate asupra mediului.

„MMAP nu a solicitat studii și nu a primit astfel de studii în legătură cu lucrările pe Bâstroe (…). Corespondența derulată până la această dată între partea ucraineană și partea română în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului în context transfrontier se află publicată pe pagina de internet a MMAP, domeniul Evaluare Impact (…).

MMAP nu are atribuții în a aprecia impactul lucrărilor menționate asupra mediului. Impactul potențial asupra mediului al unui proiect și măsurile de prevenire/reducere a impactului se analizează în cadrul studiilor de specialitate elaborate de experți contractați de inițiatorul proiectului“, se arată în răspunsul Ministerului Mediului.

De asemenea, ministerul a mai punctat că pentru a afla dacă au fost elaborate rapoarte sau studii de specialitate privind impactul săpăturilor de pe Bîstroe asupra mediului trebuie luată legătura cu Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) sau Institutului Național de Cercetare și Dezvoltare Delta Dunării (INCDDD).

Zis și făcut! Jurnaliștii G4Media au mers mai departe cu investigațiile și au cerut lămuriri de la ARBDD și INCDDD.

Răspunsul Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării

ARBDD nu a făcut decât să arunce responsabilitatea în brațele Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor. Potrivit instituției, MMAP este „ordonatorul de credite și singurul care poate demara astfel de analize. În plus, instituția condusă de Teodosie Marinov spune că ministerul a făcut singurul studiu de impact asupra mediului în anul 2005“.

De asemenea, ARBDD mai afirmă că MMAP lucrează în prezent la un caiet de sarcini pentru un nou studiu.

„La acest moment nu se poate face o evaluare fundamentală a impactului asupra mediului”, susțin cei de la ARBDD.

INCDDD dă vina pe Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării

Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Delta Dunării a fost interpelat de jurnaliști, iar informațiile furnizate de acesta aruncă responsabilitatea pe ARBDD.

Se pare că institutul a întocmit un studiu de impact în anul 2014, iar acesta a fost transmis ARBDD.

„INCDD nu a întocmit recent un studiu privind impactul pe care actualele lucrări de dragare de pe Canalul Bîstroe. Ultimul studiu de specialitate referitor la Canalul Bîstroe este efectuat în anul 2014 (…) Beneficiar: Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării. Menționăm că studiul a fost predat beneficiarului”, a transmis institutul.

După aceste răspunsuri, Teodosie Marniov, guvernatorul Deltei Dunării, nu a dat un răspuns cu privire la contradicțiile apărute.

O nouă generație de mașini Tesla. Detalii despre noile vehicule electrice și prețul de producție

Sursă - Unsplash

Tesla a anunțat intenția de a produce vehicule mai mici, de ultimă generație, al căror cost de producție se va reduce cu 50%, conform Drive.

Totuși, gigantul american nu a dezvăluit detalii noi despre cum ar arăta mașina, cât ar costa sau când va apărea în showroom-uri. S-a spus doar că e vorba de „următorilor doi ani”.

„Mi-ar plăcea să vă arăt ce vreau să spun și să dezvălui mașina următoarei generații, dar va trebui să mai așteptați până la o dată ulterioară”, a declarat șeful de design Tesla, Franz von Holzhausen.

„Promit că vom livra întotdeauna vehicule interesante și convingătoare. Așa cum am făcut întotdeauna”, a adăugat el.

Anterior, Elon Musk a declarat că noul vehicul va fi mai mic decât actualul Model 3.

În plus, în 2020, compania și-a propus să producă un vehicul cu prețuri de la 25.000 de dolari în „trei ani de acum înainte”. În prezent nu au existat, însă, confirmări că planurile Tesla de atunci continuă și acum.

Dacă acest preț rămâne valabil, noua mașină ar fi mult mai ieftină decât sedanul de dimensiuni medii Tesla Model 3. Acesta are un preț de la 42.990 de dolari.

Mai multe modele Tesla

Directorii Tesla au confirmat că pe noua platformă se vor produce mai multe modele. Potrivit informațiilor ar fi vorba de un dublet format dintr-un hatchback sau un sedan și un SUV.

Potrivit lui Lars Moravy, „platforma de generație nouă se axează pe mai multe modele”.

„Când faci o mașină dezirabilă și accesibilă, de multe ori nu contează în ce segment se află, deoarece e o mașină dorită. Platforma următoarei generații nu reprezintă un singur vehicul, ci mai multe”, a spus Lars Moravy, șeful Tesla de inginerie a vehiculelor.

Tesla susține că noua generație de mașini va avea costuri de producție la jumătate față de modelul 3.

Gigantul a spus că secțiunile vehiculului vor fi asamblate mai întâi ca ansambluri separate. Abia apoi vor fi unite împreună pentru a realiza vehiculul.

Tesla spune că mașina sa de următoarea generație va debuta cu un nou motor electric. Acesta va fi realizat fără metale rare și va folosi controlere electrice proiectate 100% de Tesla.

Vehiculul este programat să fie construit într-o nouă fabrică din Mexic, precum și în alte fabrici din întreaga lume.

Mașina va fi mai mică decât modelele actuale

Conform informațiilor prezentate, mașina va fi mai mică și mai ieftină. Nu este clar, însă, câte mașini Tesla intenționează să vândă compania. Totuși Elon Musk a spus că va vinde mai mult decât toate celelalte mașini Tesla la un loc.

Este posibil ca noul vehicul să folosească tehnologia bateriei „4680” proiectată de companie. Despre aceasta s-a spus în 2020 că furnizează de cinci ori mai multă energie decât bateriile anterioare, fiind cu 14% mai ieftină.

Celulele 4680 – denumite după dimensiunile lor (46 mm diametru, 80 mm înălțime) – sunt probabil montate pe vehicul într-un „pachet structural”, despre care se spune că economisește greutatea și costurile.

Klaus Iohannis a pledat pentru implicarea femeilor în politicile de sustenabilitate, în cercetarea pentru mediu și climă și în economia verde

Sursă - www.presidency.ro

Klaus Iohannis, președintele României, a pledat ieri, 1 martie 2023, pentru implicarea femeilor în viața publică și profesională, pe fondul tranziției către o economie verde.

Președintele a participat la evenimentul „Femei în sustenabilitate“ unde a cerut măsuri pentru elaborarea de politici publice verzi și o tranziție climatică eficientă care să ducă la emisii de carbon cât mai reduse.

„Aveți o contribuție majoră în ceea ce privește punerea pe agenda publică a unor teme esențiale pentru prezentul și viitorul nostru: mă refer la schimbările climatice și la tranziția energetică. Fie că activați în sectorul public, în cel asociativ, financiar ori în cel de business, în educație sau cercetare, mare parte din eforturile pentru asigurarea sustenabilității în România vi se datorează dumneavoastră.

Resursele naturale sunt limitate și trebuie protejate, este un adevăr pe care trebuie să-l conștientizăm cu toții. Și tocmai de aceea, preocuparea și acțiunile dumneavoastră pentru o dezvoltare durabilă, care să nu ne pună în pericol viitorul, sunt atât de importante.

Vă mulțumesc pentru eforturile de a promova sustenabilitatea, prin acțiuni hotărâte, care să asigure un mediu mai curat și limitarea schimbărilor climatice“, a susținut președintele României.

Sustenabilitatea, esențială pentru Klaus Iohannis

„Domeniul sustenabilității este încă la început și presupune multe provocări, cărora sunt convins că le veți răspunde la cel mai înalt nivel de excelență. Este însă nevoie ca toți decidenții din zona publică și privată, femei și bărbați deopotrivă, să înțeleagă importanța acestui domeniu, iar evenimentul de astăzi sper să fie un semnal ferm în acest sens.

Susținerea femeilor pentru a se implica în viața publică și profesională trebuie să fie permanentă. Aceasta este convingerea mea fermă! Iar întâlniri precum cea de astăzi reprezintă una dintre modalitățile de a contribui la încurajarea doamnelor pentru a-și continua și dezvolta carierele, inclusiv, sau în special, în domenii vitale pentru viitorul nostru“, a mai adăugat Klaus Iohannis.

Femeile pot juca un rol crucial ca mentori și cadre didactice

Potrivit președintelui, efectele schimbărilor climatice sunt deja resimțite și în România, iar nevoia de a acționa pentru a contracara aceste procese este esențială. Ea trebuie să fie făcută corect, astfel încât să ducă la o tranziție eficientă către un viitor verde.

Degradarea mediului, schimbările climatice, pierderea biodiversității sunt provocări majore, care reclamă din ce în ce mai multă atenție la nivelul societății. Avem nevoie de implicarea femeilor în politicile de sustenabilitate, în educația și cercetarea pentru mediu și climă, precum și în economia verde, toate acestea având mize din ce în ce mai mari pentru bunăstarea noastră.

Dincolo de impactul vizibil și direct pe care îl au schimbările climatice, evident în intensificarea unor fenomene meteorologice extreme, un risc pentru România și întreaga lume îl constituie perspectiva unei tranziții dezordonate către o economie durabilă, cu emisii reduse de carbon. Măsurile pentru a reduce riscul unei astfel de tranziții includ alinierea programelor de studii și reconversie profesională cu cererea de pe piața muncii, precum și pregătirea administrației pentru a participa la elaborarea de politici publice verzi. Formarea adecvată a resursei umane pentru a susține tranziția climatică este esențială, iar în acest sens femeile pot juca un rol crucial ca mentori și cadre didactice.

Nu putem cere implicare fără a ne asigura însă că există un cadru adecvat pentru participarea femeilor la promovarea sustenabilității și la tranziția climatică. Acest cadru trebuie să ofere tratament egal indiferent de gen, recompensă financiară similară și oportunități egale de a ocupa funcții de conducere și demnități legate de protecția mediului, economia verde sau limitarea schimbărilor climatice. O atenție deosebită trebuie să se îndrepte spre sprijinirea și încurajarea tinerelor în a-și asuma roluri active în aceste domenii, începând cu accesul la o educație adecvată, inclusiv în domenii tehnice și științifice, importante pentru tranziția verde“, a mai spus președintele.

Parlamentul European a stabilit acordul pentru obligațiunile verzi

Sursa: Basilica

Statele membre și Parlamentul European au ajuns la un acord pentru a stabili cerințe pentru un standard european de obligațiuni verzi, pentru a preveni ecologizarea financiară, potrivit Euractiv. Comisia UE a prezentat pentru prima dată propunerea de reglementare a utilizării termenului „Obligațiune verde europeană” – sau EuGB – pentru obligațiunile ecologice sustenabile în iulie 2021. Scopul regulamentului este de a defini ce produse financiare pot fi etichetate drept obligațiuni verzi europene. Acest lucru ar trebui să contribuie la prevenirea spălării ecologice a produselor financiare – lucru care a fost susținut atât de organizațiile de mediu, precum Greenpeace, cât și de instituțiile financiare internaționale, precum Fondul Monetar Internațional.

Regulile pentru obligațiuni verzi

Negociatorii UE au ajuns la un acord provizoriu privind regulile care ar trebui să permită investitorilor să identifice mai bine obligațiunile aliniate la obiectivele ecologice ale UE. Și care vor reduce în același timp riscul de spălare ecologică pe măsură ce piața obligațiunilor verzi se extinde rapid. În conformitate cu regulile propuse, emitenții care utilizează standardul european de obligațiuni verzi vor fi obligați să demonstreze că veniturile din vânzarea de obligațiuni sunt în conformitate cu regulamentul de taxonomie al UE care definește activitățile care pot fi considerate durabile.  De asemenea, regulamentul stabilește un cadru pentru înregistrarea și supravegherea evaluatorilor independenți însărcinați să verifice dacă obligațiunile verzi europene au un impact pozitiv asupra mediului. Regulile includ și un model standardizat pentru emitenții altor obligațiuni durabile din punct de vedere ecologic.

Standardul european va deveni referință globală

Potrivit Comisiei, modelul este de așteptat să prevină practicile generale de ecologizare pe piața obligațiunilor. Cu toate acestea, utilizarea șablonului va fi „strict voluntară”, a spus Comisia. Legislatorii UE speră, de asemenea, că standardul UE privind obligațiunile verzi va fi adoptat la nivel internațional. „Suntem încrezători că acest standard european va deveni o referință globală pentru investițiile durabile”, a declarat membrul liberal al Parlamentului UE Gilles Boyer într-o declarație. Totuși, conceptul de obligațiuni verzi a fost criticat de unele ONG-uri, precum Reclaim Finance, care au susținut că permite companiilor poluante să emită obligațiuni verzi, atâta timp cât încasările din vânzarea de obligațiuni sunt utilizate pentru activitățile acoperite de taxonomia UE. Statele membre ale UE și Parlamentul European vor trebui acum să aprobe oficial regulamentul, care se va aplica la un an de la intrarea sa în vigoare.

Der Spiegel: România principala sursă la nivel mondial pentru lemnul tăiat ilegal.

Jurnaliștii publicației germane Der Spiegel au făcut o amplă anchetă legat de lemnul tăiat ilegal și care apoi ajunge să fie folosit de diferite companii. Și au descoperit faptul că din România provine majoritatea lemnului tăiat la acest mod pentru că atât românii cât și beneficiarii principali austrieci sunt de acord să taie pădurile ilegal și să scoată profit din asta. Chiar dacă asta înseamnă că unele dintre cele mai vechi păduri din Europa sunt în pericol de a dispărea. Este vorba de principiu de lemnul din Moldova, mai exact de pe raza județului Suceava, unde deja nu mai puțin de 1800 de polițiști și procurori au descins și fac o anchetă în localitatea Bogdănești.

Amplă ancheta asupra două companii austriece

Asta pentru că au descoperit că acolo se defrișează ilegal, se spală bani și se face și evaziune fiscal. Beneficiarii pricipali ai lemnului tăiat sunt două companii austriece Egger și HS Timber, care au și filiale în România, Egger chiar la Rădăuți în apropierea celeilalte filiale a HS Timber. Practic au stabilit cartierul general în vecinătatea materiei prime, astfel încât afacerile să meargă ca pe roate. Mai ales că spre exemplu Egger are nu mai puțin de 11.000 de angajați și o cifră de afaceri de peste 4 miliarde de euro fiind cea importantă producătoare de pal din domeniu. În acest moment ambele companii sunt acuzate că lucrează cu cei care defrișează ilegal pădurea, desigur pentru profit. Însă nu doar pădurea este în pericol, așa cum spun jurnaliștii germani, ci și fauna, pentru că acolo trăiesc sute de specii de animale, care vor fi pe cale de dispariție odată ce rămân fără habitatul lor natural.

Lemnul din România principala sursă de lemn tăiat ilegal din lume

Pe de altă parte Interpol atrage atenția asupra faptului că nu mai puțin de 30% din lemnul comercializat la nivel mondial este din surse ilegale și mai bine de jumătate din acesta provine din România. Jurnaliștii germani au mai explicat că jaful din pădurile din România este făcut prin complicitatea autorităților, care nu doar că închid ochii, mai pun și umărul la unele furturi. Astfel că este adusă în discuție mărturia unui fost membru al uneia stfel de rețele care vorbește despre complicitatea Ministerului Mediului în defrișările ilegale. Compania austriacă Egger a negat toate acuzațiile, spunând că afacerile lor sunt cât se poate de legale.

Cum luptă femeile din întreaga lume cu schimbările climatice

Sursă - Unsplash

Schimbările climatice încep să își facă tot mai mult loc pe agenda publică, în vreme ce femeile din întreaga lumea caută modalități de a lupta cu ele, conform Oxfamamerica.

Pe măsură ce fenomenele meteorologice extreme cauzează foamete, conflicte și nesiguranță, comunitățile marginalizate suferă cel mai mult.

Femeile din întreaga lume au venit cu modalități inovatoare de măsuri pentru a-și proteja casele, comunitățile și mijloacele de trai. Deși nu ar trebui să fie responsabilitatea lor să gestioneze problemele climatice create de țările cu emisii mari, vă prezentăm trei femei etalon care au dat dovadă de angajament și ingeniozitate remarcabile în fața dezastrului climatic.

Rath Chhay luptă cu schimbările climatice


Rath Chhay locuiește în Cambodgia, în Rath Chhay, alături de soțul ei, iar existența și-o câștigă din pescuit. După ce precipitațiile s-au redus drastic în ultimii trei ani, nivelul apei lacului din vecinătate a început să scadă. Acest lucru a determinat, pe cale de consecință, o scădere a populației de pești.

Astfel, cu cinci copii de întreținut, Rath Chhay a încercat să găsească o altă modalitate de a-și întreține familia.

Folosind cunoștințele transmise de mama ei, Rath a început o afacere de artizanat. În ultimii doi ani ea a făcut genți de mână și covorașe prin recoltarea tulpinilor de zambile de apă. Această plantă invazivă prosperă în apele calde și cauzează probleme atât peștilor, cât și scurgerilor de ape.

Un ONG îi face legătura lui Rath cu clienții care doresc să-i cumpere bunurile. Acum, datorită ingeniozității sale, ea a adus stabilitate familiei. Aceasta a declarat că poate „cumpăra orez, apă potabilă, legume și poate plăti facturile de curent.

Rath și-a găsit și independența financiară.

„Mă simt mai bine și nu trebuie să mă bazez doar pe venitul soțului meu. Pot să-l am pe al meu”, a spus ea.

Femeia a creat o afacere constantă care ajută la reducerea unei specii de plante invazive. De asemenea, ea dă un exemplu pentru alte femei din comunitate.

Ada López Rivera, o altă femeie care luptă împotriva schimbărilor climatice

Odată cu încălzirea oceanelor, amenințarea uraganelor a crescut și, odată cu ea, amenințarea la adresa siguranței femeilor din Puerto Rico. Când uraganele provoacă întreruperi de curent, violența împotriva femeilor și fetelor crește. Ca răspuns, centrul local pentru femei din Adjuntas, Puerto Rico a început un atelier de construcție de panouri solare. Odată deschisă înregistrarea, Ada López Rivera a fost printre primii care s-au înscris.

Apoi, Ada a început să instaleze panouri solare pe casele din comunitatea ei.

„De fiecare dată când vin aici și văd acest grup de femei împreună, ajutându-se reciproc și făcând progrese, mă face foarte fericită”, a spus ea.

Bărbații din zonă pleacă în căutarea unor locuri de muncă mai bune. Astfel, Ada și multe alte femei din Adjuntas sunt lăsate să sprijine comunitatea pe cont propriu. Pe măsură ce evenimentele climatice se înrăutățesc și devin mai frecvente, la fel se înrăutățește și siguranța rezidenților. În ciuda lipsei de sprijin, Ada este hotărâtă să continue să instaleze panouri solare. Acestea cresc stabilitatea resurselor energetice din comunitatea sa.

„Avem încă un drum lung de parcurs”, spune ea. „Este… dificil, dar nu imposibil”, mai adaugă femeia.

Sister Joan Brown și lupta sa cu schimbările climatice

În calitate de director executiv al New Mexico Interfaith Power and Light, o organizație axată pe justiția climatică în 40 de state, Joan Brown lucrează pentru a milita pentru practici durabile care promovează eficiența energetică, energia regenerabilă și aprovizionarea locală cu alimente pentru comunitatea ei. La fel ca majoritatea locuitorilor din New Mexico, ea a experimentat direct cu ce se confruntă statul pe măsură ce clima se schimbă. Secetele severe au redus accesul la apă potabilă, iar incendiile mari au amplificat problemele de sănătate. Cu toate acestea, pe măsură ce rezidenții continuă să sufere, New Mexico rămâne al doilea cel mai mare stat producător de petrol și gaze din SUA.

Brown lucrează cu organizații locale pentru a cere restricții privind metanul la nivel statal și federal. Munca ei a dus la adoptarea Legii privind tranziția energetică. Aceasta stabilește un standard de energie regenerabilă la nivel de stat pentru companiile de utilități din New Mexico. Ea se luptă și cu problemele de leasing și problemele de poluare. De asemenea, ea cere responsabilitate pentru reglementările privind combustibilii fosili din stat.

Deși această muncă poate fi descurajantă, dragostea lui Brown pentru comunitatea ei o menține inspirată.

„Dragostea este baza muncii și vieții”, spune ea. „Din ce în ce mai mult cunosc profund realitatea că suntem UNUL și… a fi aici în acest moment este un dar și o responsabilitate”, adaugă femeia.

E nevoie de mai multă implicare pentru a combate schimbările climatice

Ea se lucrează direct cu membrii comunității care se confruntă cu crizele climatice. Când au loc incendii, ea ajută la hrănirea și adăpostirea oamenilor care sunt afectați de acestea. Pentru a extinde conștientizarea climei, ea îi învață pe oameni cum să cultive alimente, cum să composteze și cum să aibă rezerve de apă. Fiind una dintre Ambasadorele Oxfam Sisters on the Planet, ea lucrează pentru a împuternici femeile și fetele din întreaga comunitate. Joan Brown găzduiește, de asemenea, cursuri de mai multe ori pe an pentru a inspira și educa oamenii cu privire la importanța lobby-ului pentru climă. Indiferent ce face, munca ei este întotdeauna înrădăcinată în credința că oamenii și planeta merită sprijin, dreptate și dragoste.

Toate aceste trei femei se luptă cu impactul distructiv al schimbărilor climatice, dar nu ar trebui să o facă singure. Țările cu niveluri ridicate de emisii – inclusiv SUA – ar trebui să facă mai mult pentru a le susține.

Au început controalele Gărzii de Mediu la producătorii/importatorii și comercianții de băuturi 

Garda Națională de Mediu
Garda Națională de Mediu - Foto: Facebook

Termenul limită până la care producătorii, importatorii și comercianții de produse care fac obiectul SGR aveau obligația de a se înscrie în platforma Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) – www.returosgr.ro a expirat pe 28 februarie 2023. Începând de miercuri, 01 martie 2023, Garda Națională de Mediu (GNM) a demarat controale în toată țara pentru a verifica conformarea agenților economici la obligația de înscriere în baza de date a SGR.

Potrivit companiei RetuRO, administratorul SGR, până la data de 28 februarie, peste 55.000 de operatori economici și-au activat conturile de utilizatori în platforma online. Dintre aceștia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege. 

Agenții economic se pot aștepta la controale până la finalul lunii martie. Sunt vizați producătorii/importatorii și comercianții de băuturi – apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, comercializate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1l şi 3l – care nu au respectat obligațiile prevăzute de HG 1074/2001. 

Avertismente urmate de amenzi

Conform acestui act normativ, nerespectarea termenului limită de înscriere în platformă atrage o amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 de lei. Într-o primă fază a acestor controale, în cazul în comisarii GNM vor constata nerespectarea obligației de înscriere, ei vor emite avertismente și vor impune conformarea operatorului economic în maxim 30 de zile. După expirarea perioadei de conformare, comisarii vor reveni la agentul economic avertizat. În cazul în care vor constata în continuare neconformități, aceștia vor aplica sancțiunile prevăzute de lege.

GM recomandă tuturor operatorilor economici care se află încă în stadii intermediare de înregistrare, dar și celor care încă nu s-au înregistrat, să parcurgă de îndată toți pașii necesari pentru a finaliza procedura de înregistrare. Este important ca, la momentul controlului comisarilor de mediu, procedura să fie finalizată, chiar dacă aceasta a fost inițiată după termenul de 28 februarie. De asemenea, obligația de înscriere rămâne valabilă, inclusiv pentru toți operatorii economici care își încep activitatea după 28 februarie 2023.

Foto: Facebook

Ce este Sistemul de Garanție-Returnare (SGR)?

Pentru o gestionare mai eficientă a deșeurilor la nivel național și pentru creșterea gradului de reciclare, Guvernul României și-a asumat implementarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalajele de băuturi.

SGR reprezintă un sistem prin care cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcțiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023. Pentru informații și suport privind înregistrarea în platforma SGR, RetuRO pune la dispoziție un call center – 021 207 00 09. Acest număr cu tarif normal este apelabil din orice rețea, disponibil de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepția sărbătorilor legale.

Întâlniri locale privind Campania Națională de Împăduriri 2022-2026, în toate județele țării. Prima: Joi, 02.03.2023, în Ilfov și Teleorman

Padure verde - Foto Pixabay - Anja
Padure verde - Foto Pixabay - Anja

Joi, 02.03.2023, au loc, în județele Ilfov și Teleorman, primele întâlniri locale de lucru din cadrul Campaniei Naționale de Împăduriri 2022-2026, anunță Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP). Ele vor fi organizate de secretari de stat MMAP desemnați fiecărui județ. Aceștia vor pune la dispoziția participanților informații și detalii cu privire la noua linie de finanțare pentru împăduriri. Sunt invitați să participe toți potențialii beneficiari ai Campaniei, dar și exponenți ai presei locale. 

Ce rol au aceste întâlniri locale?

Campania Națională de Împăduriri 2022-2026 are loc de-a lungul primăverii, la nivel național. Ea este finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).  Întâlnirile de lucru vor avea loc la nivelul fiecărui județ, la dispoziția ministrului Barna Tánczos. Secretarii de stat MMAP vor oferi informații și detalii cu privire la noua linie de finanțare pentru împăduriri participanților. 

Aceștia sunt repartizați pe județe, astfel:

  • Ionuț-Sorin Banciu – Brașov, Teleorman, Olt, Dolj, Mehedinți, Caraș-Severin, Gorj;
  • Lóránd Árpád Fülöp – Bistrița-Năsăud, Cluj, Mureș, Harghita, Alba, Sibiu, Covasna;
  • Bogdan-Radu Balanișcu – Botoșani, Suceava, Neamț, Vaslui, Bacău, Galați, Vrancea;
  • Dan Ștefan Chiru – Giurgiu, Ilfov, Călărași, Ialomița, Constanța, Buzău, Brăila, Tulcea;
  • Cristian-Valer Beșeni – Timiș, Arad, Bihor, Sălaj, Satu-Mare, Maramureș și
  • Levente Porzsolt – Hunedoara, Vâlcea, Argeș, Dâmbovița, Prahova.

Cine poate participa, când, și unde?

La întâlnirile locale de lucru sunt așteptați reprezentanți ai prefecturilor, ai consiliilor județene, ai unităților administrativ-teritoriale de pe raza fiecărui județ, ai producătorilor agricoli locali și ai altor deținători de terenuri pretabile pentru împădurire, persoane fizice sau juridice (indiferent de mărime și formele asociative ale acestora), ai structurilor silvice județene și regionale, precum și exponenți ai presei locale. 

Primele întâlniri de lucru se vor desfășura conform următorului calendar:

  • Joi, 02 martie:
    • județul Ilfov (Dan-Ștefan Chiru)
    • județul Teleorman (Ionuț-Sorin Banciu)
  • Luni, 06 martie:
    • județul Satu Mare (Cristian-Valer Beșeni)
  • Marți, 07 martie:
    • județul Cluj (Lóránd Árpád Fülöp)
  • Joi, 09 martie:
    • județele Prahova și Dâmbovița (Levente Porzsolt)
    • Județul Giurgiu (Dan-Ștefan Chiru)
  • Vineri, 10 martie:
    • județul Sibiu (Lóránd Árpád Fülöp)

Preconizate: 56.000 ha de noi păduri și suprafețe cu vegetație forestieră, în zonele vulnerabile la schimbările climatice

Lansată în luna noiembrie a anului 2022, măsura din PNRR – „Investiții în noi suprafețe ocupate de păduri inclusiv în păduri urbane și reîmpăduriri” – are un buget de 730 milioane de euro. MMAP dorește realizarea a 56.000 ha de noi păduri și suprafețe cu vegetație forestieră, în zonele vulnerabile la schimbările climatice. Totodată, se are în vedere finanțarea unor lucrări de împădurire, dar și de îngrijire a plantațiilor. Creșterea suprafeței cu vegetație forestieră în lungul căilor de comunicație, în interiorul aglomerărilor urbane (păduri urbane, inclusiv de tipul mini-pădurilor) în jurul localităților și între câmpurile cu culturi agricole,  precum și a altor categorii de perdele forestiere de protecție, este și ea vizată.

Suntem pregătiți să le arătăm potențialilor beneficiari toate avantajele acestei scheme de finanțare lansate în premieră de MMAP. Pe lângă beneficiile reale de mediu și aportul pe care acest program îl va aduce în lupta împotriva schimbărilor climatice, această oportunitate de finanțare poate deveni inclusiv o sursă alternativă de venit, mai ales în ceea ce privește terenurile degradate sau nefolosite”, a precizat secretarul de stat Bogdan-Radu Balanișcu.

Zborurile ecologice sunt încă departe, avertizează oamenii de știință britanici 

Zborurile ecologice fac parte din planurile Marii Britanii de a atinge net-zero până în 2050. Realizarea acestui obiectiv  se bazează pe crearea de combustibili cu un impact mai mic asupra mediului. Industria aviatică britanică are de rezolvat, însă, probleme dificile, pentru a-și realiza ambițiile, comunică Academia de Știință din Marea Britanie. Nu există o alternativă unică, clară și durabilă la combustibilul pentru avioane, care să permită asta, avertizează cercetătorii. Ca zborurile să continue la nivelurile actuale, producția combustibilului alternativ ar necesita cantități enorme de teren agricol sau de electricitate regenerabilă.

Zborul este responsabil pentru 2,4% din emisiile globale de gaze cu efect de seră și 8% din emisiile din Marea Britanie. Aceste gaze încălzesc atmosfera, contribuind la încălzirea globală și la schimbările climatice. Mai mult, cererea de zboruri este în creștere. Guvernele și industria aviației testează modalități de reducere a impactului climatic al folosirii kerosenului. Combustibilul aviatic tradițional susține cu succes, în momentul de față, o industrie înfloritoare. Societatea Regală concluzionează că în prezent nu există o alternativă unică și clară la acesta.

Alternativele actuale la kerosen, nefiabile

Anual, în Marea Britanie sunt utilizate 12,3 milioane de tone de combustibil. Autorii raportului Societății Regale au analizat patru tipuri de combustibili ecologici menite a le înlocui. Ei au concluzionat că niciunul nu ar putea înlocui combustibilul fosil pe termen scurt. Un nou combustibil trebuie să fie viabil din punct de vedere financiar, sigur și utilizabil în întreaga lume. El ar mai trebui să aibă o densitate de energie suficient de mare pentru a fi utilizat în zborurile pe distanțe lungi, spun ei.

Biocombustibilul este prima astfel de opțiune. Pentru a  produce o cantitate suficientă pentru întreaga industrie aviatică din Marea Britanie, ar fi nevoie de jumătate din terenul agricol al Regatului. Zborurile ecologice ar pune, astfel, presiune asupra proviziilor de alimente, spun cercetătorii. Un alt obstacol major este faptul că motoarele de avioane existente nu pot folosi combustibil pe bază de hidrogen. 

O altă opțiune ar fi combustibilul obținut cu ajutorul hidrogenului produs cu electricitate verde. În prezent, însă, Marea Britanie nu produce suficientă energie regenerabilă pentru a avea la dispoziție suficient hidrogen verde. Amoniacul și combustibilii sintetici au fost, de asemenea, luați în considerare. Aceștia au, însă, nevoie de și mai mult hidrogen verde, și nu se știe încă sigur nici dacă avioanele existente le-ar putea folosi.

Rămâne neclar cât de mult ar reduce fiecare combustibil alternativ impactul zborului asupra climei, spun autorii. Probabilitatea ca un combustibil alternativ de succes să fie dezvoltat în viitor este ridicată. Pentru asta, totuși, avioanele și aeroporturile vor trebui reproiectate, consideră ei. Este necesar să fie conduse mai multe cercetări în domeniul combustibilului durabil pentru aviație, subliniază reprezentanții Societății Regale. Ei sugerează că Regatul Unit ar putea deveni un lider global în industria de profil, dacă ar investi în rezolvarea problemei.

Reprezentanții companiilor aeriene, optimiști în ceea ce privește zborurile ecologice

Airlines UK, reprezentând companiile aeriene din Marea Britanie, a declarat că sectorul s-a angajat să respecte obiectivul pentru 2050. Combustibilii durabili ar fi un factor cheie în atingerea acestuia, au adăugat aceștia pentru euronews. Unele companii folosesc deja cantități foarte mici de biocombustibil, obținute în mare parte din culturi. Londra Heathrow este cel mai mare astfel de utilizator global de biocombustibili. Totuși, biocombustibilul reprezintă numai 0,5% din totalul combustibilului folosit de aeroport. 

„Nu există nici o soluție magică, dar, prin modernizarea spațiului aerian pentru a face zborul mai eficient, prin introducerea de noi tehnologii cu emisii zero, cum ar fi aeronavele cu hidrogen și prin extinderea utilizării combustibililor durabili pentru aviație în acest deceniu, obiectivul se poate realiza”, se spune într-un comunicat. 

Airlines UK a răspuns și afirmației Societății Regale privind o posibilă presiune asupra aprovizionării cu alimente. Ei susțin că Regatul Unit are suficiente materii prime, și că nu au concurat cu culturile alimentare. Materiile prime vor fi extrase inițial din deșeuri menajere, comerciale, agricole și forestiere și gaze industriale reziduale, au adăugat aceștia.

„Decarbonizarea aviației este, fără îndoială, o provocare, iar sectorul lucrează îndeaproape cu guvernul la găsirea unor modalități de a accelera tranziția și de a maximiza atât oportunitățile de mediu, cât și uriașele economice de la conducerea tranziției net-zero, a spus Airlines UK.

Alternativa la posibilele zboruri ecologice? Reducerea cererii, spun activiștii de mediu

Activiștii de mediu au o alternativă care, spun ei, ar diminua impactul aviației asupra mediului. Această opțiune nu include deloc zborurile ecologice. Ei susțin că guvernul trebuie, de asemenea, să încurajeze oamenii să zboare mai puțin. „Nu toate aspectele vieții moderne din națiunile occidentale au un „tehnofix” ușor pentru daunele pe care le fac mediului înconjurător și nicăieri acest lucru nu este mai adevărat decât pentru călătoriile cu avionul”, sugerează Leo Murray, director de inovare la organizația de caritate Possible. El încurajează taxarea călătorilor frecvenți – acel număr mic de oameni responsabili pentru aproximativ 70% din zborurile din Marea Britanie.„O taxă pentru călători frecvenți ar viza o cerere redusă în rândul grupului responsabil pentru majoritatea daunelor mediului în prezent, lăsând în același timp neatinsă vacanța anuală de familie”, spune el.